Gå til innhold

Karakterfordeling

Anbefalte innlegg

Artig med karakterfordeling:

Jeg har lagt ut 20 bilder.

Jeg har fått 4 1'ere og 9 2'ere.

Jeg ser at det er ca 4 stk som ligger gjevnt over lavt og det

virker som om 1-2 har stått for de aller laveste karakteren,

interessant spør du meg. Og vurderer å sende mail til adm ang. de 4 1'er

bildene, det vil være svært avklarende. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns du skal sende den mailen. Det blir aldri noen avklaring på dette i en diskusjon her.

Lenke til kommentar

Jeg syns du skal sende den mailen. Det blir aldri noen avklaring på dette i en diskusjon her.

Enig, vil bare vise at den lave fordelinga hos meg. ;)

Enig, vil bare vise at den lave fordelinga hos meg. ;)

Lenke til kommentar

Send den mailen med en gang - slik at det kan skje noe.

RAK-foto :dribble:

Endret av RAK-foto
Lenke til kommentar

Jeg tok en rask kikk, og du har opplagt fått veldig mye mer enn bare fire enere og 9 toere. De lave er jo en ganske liten del av alle terninkast du har fått.

Er det så usannsynlig at noen forvirrede sjeler tror at hele skalaen fra 1 til 6 er der for å brukes? Og at de tror det er spørsmål om hva de synes om bildet?

Men, jeg synes du skal sende forespørselen. Jeg synes alle som lurer skal sende forespørselen. :yes:

Lenke til kommentar

Støtter meg til kaian sin kommentar.

Tok en titt på mine karakterer og det er noen 1-ere og 2-ere der også. Men jeg har lagt ut færre bilder, og har fått vesentlig færre evalueringer.

Mer interessant er å se hvordan karakterfordelingen er på mine mest "populære" bilder. Der spriker det fra topp til bunn*, det sier noe om hvor forskjellig smaken er.

* Et bilde jeg selv ville sagt er en 3-er har f.eks. kun fått 4-ere og 5-ere.

Lenke til kommentar

Synes dere det finnes innvendinger mot å gjøre karakterfordelingen synlig for alle? Jeg mente først at det var best at kun fotografen så den, men nå er jeg litt mer usikker...

Jeg synes den var overraskende interessant - og for min del kan du gjøre den synlig for alle, sammen med snittet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Synes dere det finnes innvendinger mot å gjøre karakterfordelingen synlig for alle? Jeg mente først at det var best at kun fotografen så den, men nå er jeg litt mer usikker...

Jeg synes den var overraskende interessant - og for min del kan du gjøre den synlig for alle, sammen med snittet.

Enig i det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det begynner å bli en del tråder hvor dette tema blir diskuteres.

Så langt er vi enige om at vi er uenige - og slik vil det vel fortsette å være :)

Etter å ha fulgt med i diskusjonene og etter å ha vurdert dette fram og tilbake, må jeg si at jeg får mer og mer avsmak for hele systemet.

Her er veiledningen for ternigkast

Hvordan bør jeg vurdere et bilde?

Når du skal vurdere et bilde kan du bruke disse kriteriene:

Karakter 6 - Det liker jeg kjempegodt

Karakter 5 - Dette liker jeg

Karakter 4 - Brukbart

Karakter 3 - Nesten der

Karakter 2 - Fungerer ikke for meg

Karakter 1 - Dette liker jeg overhode ikke

Merk: Disse kriteriene er veiledende. Dersom du har dine egne kriterier du heller vil bruke er det selvsagt ingenting i veien for det.

Jeg er klar over at disse kriteriene er veiledende, men de legger jo visse føringer.

Jeg deler av prinsipp ikke ut terningkast lavere en 3.

Dette fordi jeg synes at "dette liker jeg over hode ikke" er en uttalelse som minner mer om mobbing, enn om en vurdering.

Hvis det er et bile jeg "ikke liker" så har det å gjøre med smak og behag, og ikke en seriøs vurdering.

Når jeg skal vurdere et bilde, blir det jo helt pattetisk hvis jeg skal vurdere det ut fra hva jeg "liker" eller ikke liker.

Det må da ligge helt andre kriterier enn smak og behag til grunn for en vurdering.

Når ett og samme bilde kan få fra en til seks på terningen, viser det at noen av de som deler ut terningkastene gjør det, enten for å sabbotere eller promotere.

Så jeg sier igjen - adder terningkastene og gi oss en endelig summ, og glem alt om gjennomsnitt og andre videverdigheter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det begynner å bli en del tråder hvor dette tema blir diskuteres.

Så langt er vi enige om at vi er uenige - og slik vil det vel fortsette å være :)

Etter å ha fulgt med i diskusjonene og etter å ha vurdert dette fram og tilbake, må jeg si at jeg får mer og mer avsmak for hele systemet.

Her er veiledningen for ternigkast

Hvordan bør jeg vurdere et bilde?

Når du skal vurdere et bilde kan du bruke disse kriteriene:

Karakter 6 - Det liker jeg kjempegodt

Karakter 5 - Dette liker jeg

Karakter 4 - Brukbart

Karakter 3 - Nesten der

Karakter 2 - Fungerer ikke for meg

Karakter 1 - Dette liker jeg overhode ikke

Merk: Disse kriteriene er veiledende. Dersom du har dine egne kriterier du heller vil bruke er det selvsagt ingenting i veien for det.

Jeg er klar over at disse kriteriene er veiledende, men de legger jo visse føringer.

Jeg deler av prinsipp ikke ut terningkast lavere en 3.

Dette fordi jeg synes at "dette liker jeg over hode ikke" er en uttalelse som minner mer om mobbing, enn om en vurdering.

Hvis det er et bile jeg "ikke liker" så har det å gjøre med smak og behag, og ikke en seriøs vurdering.

Når jeg skal vurdere et bilde, blir det jo helt pattetisk hvis jeg skal vurdere det ut fra hva jeg "liker" eller ikke liker.

Det må da ligge helt andre kriterier enn smak og behag til grunn for en vurdering.

Når ett og samme bilde kan få fra en til seks på terningen, viser det at noen av de som deler ut terningkastene gjør det, enten for å sabbotere eller promotere.

Så jeg sier igjen - adder terningkastene og gi oss en endelig summ, og glem alt om gjennomsnitt og andre videverdigheter.

Nå er dere igang igjen he he :rofl:

Her synes jeg dere bare kan ta å kopiere den forrige tråden deres - for dere begynner på akkurat det samme.

Svar på det spørreskjemaet som ligger ute og ferdig med det - så får vi se hvordan det går.

De fleste av dere har jo så fine bilder - legg ut flere bilder istedet og ikke ta så tunkt på det med karakterer.

Vi har jo dette som en hobby

Kos dere - ta bilder!!

RAK-foto :roll:

Lenke til kommentar

Selv om hver eneste en av oss hadde doktorgrad i kunst-, foto-, osv-fag, så ville svært få av oss helt klart å ikke blande smak og behag inn i vurderingen. Jeg er enig i at sjangerforståelse er en viktig forutsetning for å gi en objektiv, seriøs og relevant vurdering av et bilde, men terninger er fullstendig relativt uegnet til å gi objektive, seriøse og relevante bildevurderinger.

Jeg tror du undervurderer folk. Jeg tror faktisk de mest spennende bildene vil ha både seksere og enere. Sannsynligvis vil de få på hele skalaen når mange nok har stemt. Kanskje en mulighet til å sortere bildene på spredning i karakter hadde vært interessant? :hmm:

Skal vi ha kun ett tall synes jeg snitt er bedre enn sum. Men jeg synes fordelingen er interessant. Vent gjerne med å vise noe til det er gitt f.eks. minst fem stemmer.

Endret av kaian
Lenke til kommentar

Selv om hver eneste en av oss hadde doktorgrad i kunst-, foto-, osv-fag, så ville svært få av oss helt klart å ikke blande smak og behag inn i vurderingen. Jeg er enig i at sjangerforståelse er en viktig forutsetning for å gi en objektiv, seriøs og relevant vurdering av et bilde, men terninger er fullstendig relativt uegnet til å gi objektive, seriøse og relevante bildevurderinger.

Alle vil selvsagt til en viss grad være subjektive i sin vurdering.

Men jeg mener at hvis det er et bilde jeg ikke "liker" så er jeg heller ikke kvalifisert til å komme med en tilbakemelding på dette bildet.

Hvis jeg derimot mener at bildet ikke er godt eksponert, har et dårlig komp, er uskarpt osv, da vurderer jeg bilde ut fra de forutsettningene som ligger til grunn for fotografering.

Men det har ingen ting å gjøre med om jeg liker eller ikke liker bildet.

Liker, ikke liker - det høres for meg mer ut som småunger som sitter i sandkassen og sier; Du er dum - jeg liker ikke deg.

Endret av wasco
Lenke til kommentar

Men jeg mener at hvis det er et bilde jeg ikke "liker" så er jeg heller ikke kvalifisert til å komme med en tilbakemelding på dette bildet.

Der er jeg uenig. Du kan godt være kvalifisert til å komme med en tilbakemelding slev om du ikke liker bildet.

Et godt eksempel er et av mine egne bilder - Bye, Bye Blackbird. Her har jeg fått karakterer fra nesten hele skalaen - kun 1-ere mangler. Og det er et bilde hvor jeg ikke ville vært overrasket over å få en ener.

Jeg mener at bilder bør gi noe mer enn at man kan ta å se på det i to sekunder og si at "dette ser pent ut", gi det en 5 på terningen og gå videre. Jeg ønsker at folk skal stopp opp og måtte bruke litt tid på bildet. Gjerne sitte igjen med et spørsmål. Det er ikke sikkert du liker bildet; det er helt OK. Og gir du da en lav karakter, så er det også helt OK.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Flott hvis karakterfordelingen blir tilgjengelig for alle! Greit at alle får se "spennet"! :thumbup:

Synes forresten IKKE det er noe rart at det er så stor spredning i karaktergivingen. Regner med at alle har "sine" preferanser mht. hvordan et bilde vurderes. Og når det klart og tydelig går fram av INFO at det er opp til den enkelte hvordan en vil bruke karakterene, og det som står er "bare" veiledende, ja da blir det som det blir....:whistle:

Har selv fått både 1 og 6 på de samme bilder, og legger ikke så stor vekt på det.

Er vel heller ikke så mye vits i å ha en slik skala dersom det ikke skal gå an å bruke hele skalaen.... Mener bestemt at ingen har noe med hvilken karakter den enkelte setter på et bilde. Og ingen har heller noe krav på å få forklaring på hvorfor en har satt karakteren, det være seg 1 eller 6. Dersom det etterhvert legges om til at det kreves kommentar dersom en setter en karakter så greier vel alle å tilpasse seg det, vil eg tru....

At alle skal bli enig om alt her inne er vel heller ikke noe mål i seg selv.... Vi må bare finne oss i at andre har andre meninger/oppfatninger enn oss selv. Å sette igang med å undersøke hvem som gir 1ère og 2ère osv. synes jeg ikke noe om sålenge det faktisk er fritt fram å gi disse karakterene. Da får en heller legge om hele systemet, dersom det er så viktig å få vite det...!! Foreslår å la det ligge en stund til for å se an utviklingen. Er jo bare i begynnerstadiet ennå!

Ser også at enkelte ikke liker de pågående diskusjonene. Det må det også være lov til å mene, men en kan ikke forlange at de stoppes. Det er jo så enkelt å bare overse det en ikke er enig i osv..... At noen vil bruke tid og krefter på å diskutere gjør da vel ikke noe?? Dette er jo et forum også for slike ting..... , er det ikke?:innocent:

Synes stort sett det er både artig, givende og til tider svært så underholdende her inne jeg.

Og så blir jo digit bare bedre og bedre mht. brukergrensesnitt osv... Bra dette! :thumbs:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Der er jeg uenig. Du kan godt være kvalifisert til å komme med en tilbakemelding slev om du ikke liker bildet.

Et godt eksempel er et av mine egne bilder - Bye, Bye Blackbird. Her har jeg fått karakterer fra nesten hele skalaen - kun 1-ere mangler. Og det er et bilde hvor jeg ikke ville vært overrasket over å få en ener.

Jeg mener at bilder bør gi noe mer enn at man kan ta å se på det i to sekunder og si at "dette ser pent ut", gi det en 5 på terningen og gå videre. Jeg ønsker at folk skal stopp opp og måtte bruke litt tid på bildet. Gjerne sitte igjen med et spørsmål. Det er ikke sikkert du liker bildet; det er helt OK. Og gir du da en lav karakter, så er det også helt OK.

Jeg ser poenget ditt, men mener fortsatt at like - ikke like er en banal og barnslig måte å uttrykke seg på.

Jeg ser at dette med kjappe og tabloide formuleringer brer om seg i vår verden av sosiale medier. Men det hadde vært godt om vi kunne unngå å ha et system som legger til rette for denne type komunikasjon

Men det er jo mulig vi går i ring her, og egentlig mener det samme.

Det er bare at begrep som liker eller ikke liker virker for lettkjøpte og banslige på meg. Men nå er jo jeg en gammel gubbe, og har ikke klart å henge meg på alle de nye trendene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...