Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

avslutting med sovemedisin er vanskelig!

Anbefalte innlegg

hei!

sitter her i min første veke med avsluttning med sovetabletter, dette har jeg merket godt på kroppen, etter nedtrapping i 2 uker å 1 uke uten tabletter i det hele tatt så får jeg ikke til å søve, uansett hvor trøtt jeg er så er jeg for anspent og klarer ikke og sove i det hele tatt.

har så klart sikkert noe med å bli vant med og sove uten tablettene, jeg sovner etterhvert men det er grufult og ligge 5-6 timer uten å få til og sove, tenker hele tiden på å gå på pilletokt og finne noe som som kan hjelpe, dog høres ut som en narkoman men, har lest så og si alle trådene med sovetips. ingen råd funker, spilte 4 timer fotball en dag og om natten sovnet jeg ikke før 5-6 tiden, prøver og legge meg til samme tid men.

aner ikke hva jeg skal gjøre, kjenner suget etter sovemedisin kommer krypende.. dette er vanskelig og vet ikke hva jeg skal gjøre:(

Postet av anonym: f98b645ce895782b856169b624f96a59

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøve å gå våken detta døgnet og ikke legge deg før til natta igjen?..

Men det fungerer jo dårlig i lengden å skulle gå et eller to døgn våken.

Problemet ligger kanskje i tanke mønsteret ditt og at du har kommet i en litt ond sirkel med sovemedisiner?..

Uten at jeg verken er noen ekspert eller veit noe om hvorfor du i utgangspunktet sliter med søvnproblemer, så kan jeg ikke annet enn å uttale meg i forrhold til egen erfaring der ikke engang sovemedisiner hjalp meg til å få sove.. :p

Poenget er jo å få tømt hodet for tanker, og ikke ligge å kværne på problemer og annet som man uansett ikke klarer å få gjort noe med på natta alikevel. (Mye får man ikke gjort noe med på dagtid heller, siden man ikke sover på natta. En ond sirkel.)

Noe som fungerte for meg med litt trening, var å fokusere på å puste. Bare å puste..

Ikke ha en eneste annen tanke i hodet.

Når det kommer en fremmed tanke, og det vil det jo selvfølgelig gjøre til du får litt trening i detta, så er trikset å ikke bli iritert, for da har du jo enda flere tanker du ikke skal ha der, men heller bare gå over i å tømme hodet igjen og kun konsentrere deg om pustinga.

Pust inn med munnen og ut med nesa, eller motsatt. Dype og langsomme åndedrag.

Om du ikke skulle sovne sånn i starten, så har du jo ikke annet enn tid på deg til å øve om natta alikevel.

Høres detta bare smekkt ut og ikke funker i det hele tatt, så får du bare kalle meg en dust og fortsette å prøve andre metoder.

Hvis det virker for deg, så forventer jeg et trykk på den grønne +'n og et smil. :)

Lykke til og sov godt! ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hør på denne med hodetelefoner i senga.

Trykk på linken for å laste ned

Den justerer ned hjernebølgefrekvensen p.g.a frekvensforskjellen mellom høyre og venstre signal. Du trenger ikke spille så høyt bare du hører den høvelig ok.

Lenke til kommentar

1. Kutt ut å ta sovemedisin

2. Kun gå å legg deg vis du holder på å kollapse av søvnmangel

3. Vis du ikke får sove, så stå opp og finn på noe annet i stede

Du må bli vant til å sove igjen, og før du har blitt vant til det så vil vanelig døgnrytme bare gjøre alt verre.

4. Spar det siste av sovemedisinen, til dager du virkelig trenger å være uthvilt. Selv så tolerer jeg å ikke gå på sovemedisin hele uka, men noen søndager og f.eks før store prøver så er det en stor fordel å kunne bli ordtellig uthvilt. Spør doktoren om du kan få mer, bare for å ha i baklommen.

Det finnes ingenting verre enn å ligge der og ikke få sove. Forleden dag så la jeg meg klokken 23:00, og sto opp igjen 02:30 fordi jeg ikke fikk sove. La meg klokken 09:00, så takk guder for at det fortsatt er sommer for meg.

Lenke til kommentar

hei! takker for alle tips, ska teste ut alle på en kveld xD altså i kveld:)

Del_diablo: er du igjennom det samme? er absolutt slutt å sovemedisin, har ikke noe igjen og begynner på jobb 15 igjen, så begynner og få dårlig tid, men det er vell bare bra å begynne på jobb siden det vil slite meg ut:)

Postet av anonym: 84268bfc698ad9a4f30401e7556da057

Lenke til kommentar
Del_diablo: er du igjennom det samme? er absolutt slutt å sovemedisin, har ikke noe igjen og begynner på jobb 15 igjen, så begynner og få dårlig tid, men det er vell bare bra å begynne på jobb siden det vil slite meg ut:)

Har vært igjennom noe lignende, og har gått på sovemedisin(melatonin tabletter).

Og jeg har vært i perioder der hvor jeg omtrent ikke klarer å sove. Den "endelige løsningen" var å snu døgnet til jeg fikk noe som tilsvarte normal døgnrytme. Enkelt og greit.

Så etter min mening så er utløpsfristen din til den 15 (som fortsatt er en uke igjen til), så du skal klare å snu døgnet nok til at du kommer deg, tror jeg.

Men husk å bestille mer melatonintabletter, vis du virkelig har søvnproblemer så kan det være enkeltdager hvor du vil trenge dem.

Lenke til kommentar

hei!

sitter her i min første veke med avsluttning med sovetabletter, dette har jeg merket godt på kroppen, etter nedtrapping i 2 uker å 1 uke uten tabletter i det hele tatt så får jeg ikke til å søve, uansett hvor trøtt jeg er så er jeg for anspent og klarer ikke og sove i det hele tatt.

har så klart sikkert noe med å bli vant med og sove uten tablettene, jeg sovner etterhvert men det er grufult og ligge 5-6 timer uten å få til og sove, tenker hele tiden på å gå på pilletokt og finne noe som som kan hjelpe, dog høres ut som en narkoman men, har lest så og si alle trådene med sovetips. ingen råd funker, spilte 4 timer fotball en dag og om natten sovnet jeg ikke før 5-6 tiden, prøver og legge meg til samme tid men.

aner ikke hva jeg skal gjøre, kjenner suget etter sovemedisin kommer krypende.. dette er vanskelig og vet ikke hva jeg skal gjøre:(

Postet av anonym: f98b645ce895782b856169b624f96a59

Jeg vet hvordan det er. Bruker selv imovane, og noen andre piller for å få sove. Det er for meg umulig å slutte med dem, så jeg har ikke så mange gode råd. Bare at jeg selv ikke klarer å slutte med det.

Narkomani er det vel ikke. Men en viss tilvenningsfare er der jo. Men dersom du sliter med søvnproblemer, så kan det hende at det lureste er å gå på sovemedisiner, ikke å la være...=) ..Det kommer jo helt an på... Men jeg snakker ut i fra personlig erfaring: tar jeg ikke medisiner, så får jeg ikke sove før på morraskvisten, og da får jeg vel bare noen få timers søvn før jeg må stå opp igjen.

Endret av Empedokles
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

Vet ikke om problemet har løst seg for deg eller ikke, men tenkte jeg skulle hive inn mine erfaringer i tilfellet de kunne være til hjelp for noen.

Har selv gått på flust av sovetabeletter mer eller mindre i 3 år. I en periode tok jeg hver natt i over ett år. Det er en enorm tilvenningsfare ved bruk av slike tabletter. Jeg blei avhengig å spiste mange kvelder ett helt brett. Måtte ha seponeringshjelp for å komme meg ut av det. Endte med at de like godt tok fra meg alt. Dette var fryktelig, umulig å sove den første tiden. Jeg hadde ikke så mye annet valg enn å sloss meg igjennom det da jeg ikke fikk noe. Og tro meg, det er mulig. Mye av problemene ligger i huet, fordi du er vant til at du må ha noe for å få sove.

Om du absolutt ikke får sove, ikke ligg i sengen å prøv, stå heller opp å gjør noe annet ei stund, for så å prøve igjen. Du vil ikke assosiere sengen med å ikke få sove, da blir det hele mye verre.

Om du alikevel føler du ikke er i stand til å fighte deg igjennom det, eller ikke har anledning pga du trenger søvn for å klare dagen, snakk med legen din om å prøve Truxal. Disse tablettene tar gjerne 1 til 2 timer å "kicke" inn. Plusset er at de ikke er avhengighetsskapende. Forhåpentligvis har du ikke bygd opp så høy krysstoleranse at de ikke biter på deg.

Ellers vil jeg bare ønske deg å andre som skulle slite, lykke til. Det ordner seg som regel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...