Gå til innhold

Egenproduserte terrorister - Hvordan.


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Denne tråden er ikke spesielt rettet mot ABB. Der er en egen tråd om ham. Den er ment som en egen generell tråd om hvilket klima og hvilke omgivelser som gjør at vi selv kan produsere egne terrorister her i landet. Med andre ord hvilket jordsmonn utvikles terrorister i? Hvilket jordsmonn trives de i? Jeg nevner her noen momenter jeg mener er viktige forutsetninger for å produsere terrorister her i landet.

  1. Fornekting og bagatellisering av historien.
  2. Stigmatisering og gruppetenkning. Påstå at personer av annen rase, kjønn og religion er mindre intelligente. Begrunne det med kvasi vitenskap.
  3. Generalisering. Person A tilhører gruppe X, Person A er en mulig terrorist. Dermed er alle som tilhører gruppe X mulige terrorister.
  4. Symbolbruk. Symboler som fremhever egen grupper positivet og stempler andre grupper med negativ symbolbruk. Bruk av nasjonlistiske symboler.
  5. Språk. Et eget språk. Stempler alle som ikke er enig med en som for eksempel sosialist, snillist, naivist, etc.
  6. Skråsikker ideologi. Vår ideologi er riktig og den fører til et positivt samfunn, mens andres ideologi ender i anarki eller diktatur.
  7. Terrorisme begynner ofte med ord og ender med vold, i verste fall krig.
  8. Forenkling. Utenomsnakk når man blir satt til veggs.
  9. Økonomiske kriser. Sosial stemning.

Er det mulig å rykke potensielle terrorister opp med rota, eller er det noe vi må leve med?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Jeg tror du glemmer det viktigste, sosial utilpasshet/mobbing/etc. Jeg tror med andre ord ikke at det er mulig å unngå det, men vi kan skape så få som overhodet mulig.

Bra innspill. Kom gjerne med flere.

Lenke til kommentar

Vi kan aldri sikre oss hundre prosent mot potensielle hjemmegrodde terrorister. Vi kan gjøre det vi kan for å ikke gjødsle jorda de vokser i, men vi kan aldri være helt sikre.

 

For noen år siden sa jeg (fritt sitert) at "jeg tror ikke det er noen gruppe som er ute etter å begå terrorhandlinger i Norge, men vi kan aldri utelukke en enslig gærning*". Jeg snakket om muslimer, men det gjelder for alle.

 

* Gærning er da ikke nødvendigvis ment som psykisk syk, men mer som når man ser noen på en fest og omtaler ham som en gærning.

Lenke til kommentar

Har i grunn ikke tenkt så mye over tema du tar opp, men rent spontant vil jeg si at ved å se på (bakgrunn) for hvorfor slik har oppstått andre steder/land, gir en pekepinn.

 

Andre sterder virker det ved første øyekast "mer naturlig" at slike grupper oppstår, enn i Norge, siden det ofte kjempes mot totalitære regimer, okkupanter, fremmede makter som driver psy-op aksjoner, osv. Typ IRA, ETA, Taliban, Farc gerillian, etc.

 

At det i demokratiske land derimot tys til slike metoder, er vel det få/ingen forstår. Kan man forhindre det? Trolig ikke helt, siden det alltid vil være noen som hevder å ikke bli hørt, selv i et demokrati

Lenke til kommentar

Terroriser må også ha en (overdreven?) tro på at folk/samfunn/politisk ledelse osv vil endre seg i henhold til deres "ønsker" etter en terrorhandling. Har det noen gang skjedd? Det nærmeste jeg kan komme på at har vært i nærheten av vellykket, er at det skaffer oppmerksomhet, og på ett senere tidspunkt ender i politiske forhandlinger (edit: men det er ikke gitt at terrorhandlingene har bidratt til å få i gang de politiske forhandlingene). Nord Irland/Ira er ett eksempel på dette (så vidt jeg har fått med meg, korriger hvis feil).

Endret av Crowly
Lenke til kommentar

Skulle vi brukt humor mer i å bekjempe terrorisme?

Humor er effektivt. Da Oswald Mosley og svartskjortene hans marsjerte gjennom London på 30-tallet lo britene seg skakke. De klarte ikke å ta ham seriøst, og da ble han en nasjonal vits som aldri kunne oppnå reell makt.

 

Jeg trodde de angrep han så til slutt hadde han mer politimenn som beskyttet han enn folk som faktisk fulgte han.

Lenke til kommentar

Skulle vi brukt humor mer i å bekjempe terrorisme?

Humor er effektivt. Da Oswald Mosley og svartskjortene hans marsjerte gjennom London på 30-tallet lo britene seg skakke. De klarte ikke å ta ham seriøst, og da ble han en nasjonal vits som aldri kunne oppnå reell makt.

 

Jeg trodde de angrep han så til slutt hadde han mer politimenn som beskyttet han enn folk som faktisk fulgte han.

Det var et stort gateslag i London da Mosley og svartskjortene ville marsjere gjennom the East End (mye jøder og kommunister). Det var blodig, og det var svært. Det var også krefter som ønsket å henge ham fra en gatelykt. Men da snakker vi fortsatt om en marginal gruppe ekstremister på andre kant, altså kommunistene.

 

Humor ja, som en bombe i en turban?

Gjerne for meg. Men mens jeg vil forsvare ytringsfriheten syns jeg ikke vi skal være arrogante. Jeg forstår at noen kan bli fornærmet over det, og som sådan ser jeg ikke det morsomme i en turban med en bombe i, men det er meg. Jeg savner Otto Jespersen, om jeg skal være ærlig. Få mennesker har vist en så gjennomgående genial politisk satire på norsk fjernsyn. Det eneste som ligner må vel være Henrik Scheele.

Lenke til kommentar

Har terrorister noen gang vunnet frem gjennom sine handlinger? Om man likevel er villig til å dø for saken, bør man vel se til protestmetoder som har fungert. Med fare for å påvirke dem som er inne på samme tanker som ABB, velger jeg likevel å foreslå Mohamed Bouazizis metode.

 

Jeg antar ABB ikke var belest nok til å få med seg dette, men Mohamed Bouazizis metode startet en revolusjon. Man burde kanskje være flinkere til å fokusere på protestmetoder som fungerer i skolealder.

 

Når folk som ABB ikke har dyrket hatet sitt i grupper, antar jeg det er særdeles vanskelig å luke ut slike laon wulfs (som PST direktøren uttalte det).

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...