Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

KG vgs / kristelig gymnasium erfaringer?

Anbefalte innlegg

Siden jeg har mistet skoleplassen min i offentlig inntak, må jeg mest sannsynlig begynne her til høsten. Jeg begynner da i vg2.

Noen som kan fortelle meg litt om denne skolen? Bra/dårlig? Lærere? Vanskelig å få gode karakterer her? Miljø? ECT.

All informasjon er nyttig! Uansett om det er fra elever VED skolen, eller elever utenfor skolen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først trenger jeg å vite to grunnleggende ting;

Nr. 1: Er du kristen?

Nr. 2: Hva har du i snitt nå?

1: Jeg er ikke kristen. Jeg er ingen idiot, og vet at dette er en kristen skole. Allikevel har jeg hørt at en ikke nødvendigvis trenger å være kristen for å gå på denne skolen^^men hva vet vel jeg? To timer kristendomskunnskap i uken er kanskje ikke så ille..(?)

2. I vg1 fikk jeg 5,09 i gj.snitt. Men på ungdomsskolen fikk jeg 4,6/7. Og det er jo totalforandring ja. På en annen side,fagene jeg hadde i år var ''mine'' fag på en måte. Har jo sett en del på programfagene KG tilbyr. Guuud how boring. Skjønner at dette er en tradisjonell skole. Er litt småredd for å gå ned radikalt i snitt.. :(.

Håper du nå har nok info til å besvare spørsmålene mine nå :)

Lenke til kommentar

Har en kjæreste som tidligere har gått på KG. Hun har fortalt meg at dersom du ikke er kristen er det veeeeldig vanskelig å passe inn. Hun slet forferdelig fordi hun ikke var kristen selv. Det er vanskelig å passe inn dersom du ikke er kristen og ikke medlem av Filadelfia sier hun. De timene du har i uken med kristendom er ikke ille, men du må være klar over at det er 20 minutters andakt på høytalerne hver eneste morgen mellom 09.00 og 09.20. Og de er veldig strenge når det kommer til banning og respekt av lærere. Du må stå ved pulten hver time du har en ny lærer og kan ikke sette deg ned før de sier at du kan. I tillegg skulle du banne i et klasserom vil du få både anmerkning og bli sendt ut av timen (noe min kjæreste har fått erfare selv, men kommer jo som sagt an på hvilken lærer du har). Hvis du synes vanlig videregående er vanskelig faglig sett burde du forberede deg på en stor utfordring. Ingen karakterer kommer gratis på KG. De har gjerne to-tre prøver i uken, i tillegg til innleveringer. Men, KG er en fantastisk skole med tanke på lærerkrefter og fremtidige karrieremuligheter. Det er prestisje å gå der, men også et overkristent miljø blant elevene. Du kan regne med å droppe en del karakterer i begynnelsen, men dersom du jobber hardt og leser hver dag etter skolen skal du nok klare å opprettholde et godt snitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

KG er Kristelig Gymnasium, altså må du forvente deg en del kristendom i skolehverdagen. Det er en 20 minutters andakt etter første time hver eneste dag. Dette er ingen gudstjeneste, det er rett og slett en god del beskjeder om hva som skjer i dag og resten av uken og om diverse ting på skolen, musikk og en slags "moralhistorie" eller liknende fra en lærer/elev/rektor før det til slutt avsluttes med enda mer musikk. De fleste bruker dette som en pause til å puste ut og slappe av.

Det er mange gladkristne elever der som er med i diverse ting som KRIK og Filla. Det er et veldig godt miljø på KG. Flertallet er veldig åpne mennesker som er superinkluderende og hyggelige - så du blir nok godt tatt imot. Lærerstaben har en gjennomsnittsalder som er betydelig høyere enn de fleste andre steder, men du finner alt fra veldig unge lærere til de som skal pensjoneres til neste år.. eller som muligens burde vært pensjonert allerede nå i år.. Det som er veldig deilig på KG er at lærerene generelt har litt mer autoritet enn på offentlige skoler. Du må stå oppreist i begynnelsen av hver time for å hilse læreren og du vil merke at elevene har litt mer profesjonelt forhold til lærerene.

Opplegget på KG er også litt mer old school. De bruker mye mer papir og penn i den vanlige undervisningen, noe som fungerer utmerket i forhold til alle de håpløse tilfellene på de fleste andre skoler der lærerene ikke vet hva Word er og tror at dataen automatisk gir toppkarakterer. De passer godt på når elevene bruker dataene og liker absolutt ikke Facebook. KG har til gjengjeld masse bærbare pc'er som tas frem i timer der det er nødvendig, har veldig mange små og store datarom overalt på skolen og har mange pc'er på biblioteket. Biblioteket på KG er forresten veldig bra og er beryktet i alle lærerstaber du finner i Oslo. :p

Vil ikke si at det er spesiellt vanskelig på VGS på KG. Det er nok bare rykter fra noen som gikk på ungdomsskolen på KG - for den er faktisk ganske mye strengere enn de andre skolene i Oslo.

KG er egentlig en veldig bra skole, nesten overrasket over at det ikke er mer populært. Tror du kommer til å trives veldig godt! ;)

Kantinen på KG har forresten alltid pleid å være ganske mange hakk bedre enn på andre skoler, også er skolen temmelig moderne og rett i sentrum. ;D

Endret av butterfly458
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...