Gå til innhold

HomeServer! -Kommentarer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal du ha skjermkort, floppy, dvd-brenner osv når den skal brukes til trådløs backup av mac'n din? Ikke ser jeg nettverkskort for trådløs tilkobling på listen din heller.

Konsentrer deg om lagringsplass, samt cpu som ikke bremser skriv/les og du har en god backupløsning. Bruk heller tid på sette opp os/programvare slik at backup blir minst smertefull. Windows er bare å glemme da OSX sliter med filoverføring via samba-protokollen.

Jeg vil anbefale deg en eller annen linux distro du er komfortabel med (Ubuntu?) og sett opp følgende programvare:

Avahi: For broadcast av tjenester til Mac via Apple Bonjour

AFP: For smertefri overføring av data til/fra Mac'n

VNC: Virtuell Desktop til backupmaskinen hvis det skulle være nødvendig.

Alternativt kan du også installere FTP server, eller enda bedre, SSH (SFTP) slik at du kan laste ned backupdataen uansett hvor du befinner deg i verden ;)

PS: Hvis det kun er backup/lagring du skal bruke den til, så hvorfor ikke kjøp en god NAS? Mye enklere å adminitrere pluss at du ofte får med masse snacks av programvare til din disposisjon. RAID for redundans, BitTorrent klient, alle filoverføringsprotokoller du kan tenke deg, webgrensesnitt +++. Hvis du ender opp med å måtte kjøpe så gå for en NAS spør du meg ;)

Lenke til kommentar

Jeg trenger vell ikke noe trådløs nettverkskort? Jeg kobler mac'en til trådløs, og serveren med kabel.

Jeg har ikke begynt på projektet ennå, og har bare listet opp spesifikasjonene på maskinen... Og hvis du har lest arbeidsloggen, så hadde du nok sett att jeg skal bruke denne

guiden...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...