Gå til innhold

Hjelp til kjøp av jente-laptop ;)

Anbefalte innlegg

Hei!:)

Jeg låner kontoen til samboeren min - trenger litt hjelp til å finne riktig laptop til meg! Det er jo en jungel der ute!;) Er det noen som har noen tips?

Jeg ønsker meg noe i prisklassen 7-15 000,-

Ellers er disse tingene viktige for meg:

- oppløsning: full HD, evnt noe mindre

- god LED-skjerm og godt tastatur (ikke.no sånne mikroskopiske taster;))

- lagring: SSD

- trenger ikke blu-rayspiller, men dvd-brenner kan være kjekt å ha

- vekt: så lav som mulig

- at den ikke blir varm på fanget

- størrelse: passe stor til å ha når jeg kuler'n på sofaen;)

- CPU og grafikk ikke nødvendigvis så viktig

- stilig design

Laptopen vil bli brukt til:

- surfing/mail

- lett bildebehandling

Oppsummert: en ultraportabel pc med ssd;) og selvfølgelig mest mulig for pengene!

Setter stor pris på hjelp:)

Linn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Macbook Air. :)

Høres ut som du vil ha en Macbook Air. Det eneste som ikke stemmer her er at du får mest mulig for pengene.

Du har ærlig talt et litt stort budsjett for ditt bruk.

Forklar hva du mener med det?

Macbook sammenlignet med PC til samme spesifikasjoner, koster mye mer. Allt av hardware i Macbook air er normal hardware som både du og jeg har.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei.

Noen som kan vise meg en pc med bedre byggekvalitet? en pc med bedre batteri? en pc som er tynnere, og samtidig har i7 cpu? En pc som ikke går istykker med det første (hint,hint: HP, acer, compaq,dell osv)

Pcen passer perfekt til TS, hun kan bruke den mange timer uten å tenke på lading, den er lett å ta med seg og mer en sterk nok til bilderedigering. Jeg har også hørt at 2011 modellen er sterkere en 2010 Macbook Pro 13. Den har i tillegg veldig pent design, som TS påpeker er viktig.

Det eneste den ikke har er dvd, men da kan hun evnt gå for MB pro.

I tillegg sier hun at CPU og GPU ikke er så viktig, dersom jeg skal komme med et annet forslag en Mac, må det bli en Sony Vaio pc.

Lenke til kommentar

Nei.

Noen som kan vise meg en pc med bedre byggekvalitet? en pc med bedre batteri? en pc som er tynnere, og samtidig har i7 cpu? En pc som ikke går istykker med det første (hint,hint: HP, acer, compaq,dell osv)

Pcen passer perfekt til TS, hun kan bruke den mange timer uten å tenke på lading, den er lett å ta med seg og mer en sterk nok til bilderedigering. Jeg har også hørt at 2011 modellen er sterkere en 2010 Macbook Pro 13. Den har i tillegg veldig pent design, som TS påpeker er viktig.

Det eneste den ikke har er dvd, men da kan hun evnt gå for MB pro.

I tillegg sier hun at CPU og GPU ikke er så viktig, dersom jeg skal komme med et annet forslag en Mac, må det bli en Sony Vaio pc.

Har selv hatt Acer i 5 år, og da snakker vi 5 forskjellige modeller. ALDRI har det vært noe HW eller kosmetiske skader på de.

Lenke til kommentar

Tror trådstarter bør lese denne linken om Lenovo Thinkpad T420 og Intel 310 mSATA SSD i mini-pcie format

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1359580

Altså en liten og kompakt, samt solid maskin med både DVD og BluRay muligheter, men også mulighet til å ha flere harddisker i maskinen samtidig som den har SSD. Den har også USB 3, og uttallige muligheter for alle tenkelige situasjoner, som f.eks støtte for inntil 6 eksterne skjermer osv.

En maskin som bør kunne holde ut lengere enn de andre fleste bærbare. Sitter her med en tidligere modell, en T61, som fortsatt er helt up-to-date selv om den er 4-5 år gammel.

Den er laget for å kanskje klare fall på masse meter, og kanskje en skvett vann. Men altså bare kanskje da tester viser det, men virkeligheten slik jeg har opplevd er altså bare kanskje.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg har lest tråden om Lenovo og sett litt på de ulike spesifikasjonene på hjemmesiden deres.

Vet du om man kan kontakte Lenovo og få pcen bygget slik man ønsker?

T420 ser veldig interessant ut, ihvertfall den med oppl 1600x900. Ser på hw.no og prisjakt.no at den kommer i veeeldig mange utgaver. Har klart å finne en med den oppløsningen hos Amentio til rundt 11 500,-. På hjemmesiden så det dog ut som at den kan leveres med ssd, men dette har jeg enda ikke klart å lete frem i prisoversiktene. Intel 310 mSATA SSD 80 GB ligger på 1100-1200 kr.

Har du noen formening om denne kombinasjonen vil gi meg, til mitt bruk, noe vesentlig mer/bedre enn Samsungen jeg foreslo? Den finner jeg til ca 11 500,-.

Linn

Lenke til kommentar

Til ditt bruk holder både samsungen og lenovoen langt over ditt bruk :thumbup:

Så er bare å velge den du liker best, men jeg har hørt VELDIG mye bra om Lenovos byggekvalitet. Samsung har jeg ikke hørt noe om så der vil jeg ikke si for mye, men de samsungene jeg har testa har følt bra der og da, men jeg vet ikke hvordan de blir etter lengre tids bruk.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor du/dere bor, da en slik Intel 310 mSATA SSD i mini-pcie format må settes inn. Det er ikke vanskelig, men man bør ikke ha ti tommeltotter, for å si det sånn.

Den SSD løsningen er det absolutt beste SSD løsningen, men man må ta en litt skrujobb. Man løsner først to skruer nedenifra, slik at hvileplaten foran tastaturet løsner. Der etter er det to skruer slik at tastaturet løsner. Den må taen helt av, og der midt under har man den mini-pcie plassen. Genialt, og da har man fortsatt den harddisken som maskinen er levert med.

Det er veldig enkelt å få operativ systemet over på den, da først etter å ha aktivsert disken når den er "montert" og funnet av maskinen. Da kjører man bare et gratis program som heter XXCloner. Hele prosessen med kloningen bør ikke ta mer enn en times tid. Da er det bare å gå inn i BIOS for å endre på oppstartsrekkefølgen.

Når alt er gjort, kan også alt på den medfølgende HDD slettes.

Om dere bor på et sted, med en Lenovo forhandler, så kan dere spørre de om pristilbud på en slik maskin, samt på en slik SSD og spørre om de kan sette inn denne. De har sannsynligvis ikke gjort dette før, men dette er altså mulig. I det sporet sitter ofte en 3G modul.

Om dere kjøper en maskin med SSD levert fra fabrikk, så tar Lenovo og alle andre meget godt betalt for det, samt at den sitter i den sloten hvor vanligvis snurredisken sitter. Ikke en ideell løsning, da man må kjøpe en dyrere SSD enn strengt tatt nødvendig, men det blir likevel dårlig med lagringsplass.

Aller helst burde en 14" hatt 1440x900 skjerm, men 1600x900 er også bra. Noe bredere blir for bredt, samt at de billig løsningene med 1366x768 i høyden ikke er akseptabelt.

Denn svakeste prosessoren er bra nok for deres bruk. Kraft nok ;-)

Når det gjelder Samsung eller andre, så har de ikke vært like lenge på markedet som IBM/Lenovo. De lager trauste, men velgjennomtenkte løsninger som holder for proff bruk og dermed også for dere. Men, hvilket bærbar som enn kjøpes, så les, eller i det minste bla gjennom manualene. Mange tips til en enklere hverdag osv., og sjekk oppdateringer nøye. Lenovo maskiner kommer stadig med nye drivere til alt. Lenovo maskiner er også gjennomgående meget stille og det er liten varmeutvikling. En perfekt maskin for den som ser seg råd med en slik en.

Vær obs på at alle T420 konfigurasjonene ikke har USB 3 og det syns jeg er et must i 2011. En meget stor svakhet ved Apple nyeste ellers flotte maskin. Altså "gammeldags", da det pr i dag ikke omtrent ikke finnes noe perifer utstyr til Thunderbolt. Når de også samtidig kommer med en skjerm som kan kobles via thunderbolt og har USB muligheter, så hadde jeg forventet USB 3 muligheter der - men nei.

Endret av Protest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...