Rottenspacehead Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Nye produkter - Asus p8p67 pro hovedkort, cpu 2500k intel, kingston 8gb ram 1600mhz, noctua NH-U12P cpu kjøler. Har oppdatert alt i windows, skjermkortet og diverse produkter. Problem 1: Pcen starter opp, men slår seg av, før den starter opp igjen normalt og alt er fryd og gammen. Problem 2: Jeg bruker samme windows disk som på det gamle hovedkortet. Jeg tok en ny install av windows, men når jeg kunne formatere og ordne med diskene under innstalasjonen, så prøvde jeg å få windows disken til å ikke være delt opp i 2 partisjoner, og har endt opp med at jeg nå bare har partisjon 1 av windows disken, og partisjon 2 har forsvunnet.. mangler altså 450gb som er borte vekk. Problem 3: Ved oppstart av maskinen, står det alltid på den svarte sida med hvit skrift (som er før du kommer til windows), at den ikke finner noen harddisker ? Dog fungerer alt generelt bra her.. "Problem" 4: Speefan viser at Cpuen ligger på minus 60 grader (?).. Men de blå tallene ved windows meny linje viser normalt at den ligger på 30-31-32 grader. Bios viser som regel 40 grader. Ellers tilslutt lurer jeg på om det har noe nytte for seg å koble sata 6 til produkter som støtter bare sata 3 ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Problem 1: Dual boot problem, løses som oftest av BIOS update og så en resetting av CMOS Problem 2: Start -> Høyreklikk på "My Computer" -> Manage -> Disk Management (under storage) i menyen til venstre -> Høyreklikk på C: og trykk Extend Volume. Resten er relativ selvforklarende. Problem 3: Denne har jeg og, den har ingen betydning men er irriterrende (da boot tar lengre tid), kanskje noen andre har et innspill? Problem 4: Kjører du siste versjon av Speedfan? En typisk feil når CPU ikke er støttet av Speedfan. Tilslutt, nei det har ikke noe for seg, fordi den enkle huskeregelen: PCen er ikke raskere enn den svakeste leddet. Lenke til kommentar
Rottenspacehead Skrevet 21. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2011 Takk for at du tok deg tid til å hjelpe Skal få sjekket ut alt sammen Lenke til kommentar
Rottenspacehead Skrevet 21. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2011 (endret) http://www.asus.no/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8P67_PRO/#download Laste ned alt som er nyere enn 2 mars 2011 ? Så iallefall på system info, at bios ble oppdatert sist 2 mars 2011. Noen spesiell plass det skal legges isåfall? Og Hvordan resette cmos(?) ? edit: Fått løst problem 2, takker for den Harddisken er hel og fin igjen. Endret 21. juli 2011 av Dennis Aron Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Du trenger bare den siste BIOS-updaten, den har alle de foregående "fixene". For å resette CMOS følger du denne guiden(hentet fra brukermanualen): Lenke til kommentar
Rottenspacehead Skrevet 21. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2011 Lasta ned den siste bios updaten, men etter å ha extracta den, så blir det til en rom-fil og er bare et hvitt papir, altså hvilket program skal jeg bruke for å få den igang ? Blir mye "dumme" spørsmål nå, men er bare helt talentløs på dette området .. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Ettersom det er litt å forklare og det står i brukermanualen, vil jeg anbefale og ty til den og punkt 3.10 og nedover. ASUS Update utility er vel den letteste måten å benytte seg av. Lenke til kommentar
Rottenspacehead Skrevet 21. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2011 Da virker det som problem 1 er løst Kikka igjennom manualen og tok det steg for steg. Fikk oppdatert bios til den siste versjonen, og gikk ignennom med CMOS tilslutt. Prøvde å slå av maskinen og starte den igang nå, og det gikk prikkfritt, så satser på at det holder seg. Takker for all hjelp Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Jo vær så god du :-) Lenke til kommentar
Rottenspacehead Skrevet 21. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2011 Når det forøvrig gjelder Problem 3, så kan det hende jeg har plugga litt feil med sata`ene. Ser i manualen at visse porter er spesifikt til sata 6, mens andre er til sata 3 osv. Vet jeg blant annet har en sata 6 kabel på den ene sata 3 disken, og har vel bare plugga den i random. Så kanskje derfor jeg får "no disc detected".. idk.. Får rydde litt ordentlig inni der senere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 Ok, muligens jeg misforstod problemet. Jeg får iallefall en (JÆVLA DRITT)melding fra Marvell Storage Adapter etter Asus-logoen, før den så går tilbake til Asus-logoen hver gang jeg booter opp pcen :-) Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 21. juli 2011 Del Skrevet 21. juli 2011 (endret) Bare å deaktivere Marvell-kontrolleren i BIOS. Grunnen til at meldingen kommer opp er jo at det ikke er tilkoblet disker til denne kontrolleren. Det er sånn i mitt tilfelle ihvertfall. Endret 21. juli 2011 av Komakino Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå