Gå til innhold

Lurer på å kjøpe Lenovo ThinkPad Edge E420S 14" HD 128GB SSD

Anbefalte innlegg

Som emnet sier vurderer jeg å kjøpe Lenovo ThinkPad Edge E420S 14" HD 128GB SSD.

Skal i utgangspunktet bruke den til studier, evt litt film og annen enkel morro hjemme. Føler nesten at jeg må ha en maskin med SSD hardisk, nytt er jo flott.

Men er litt usikker på om maskinen er verdt pengen eller om merket er "overpriset" grunnet merkets markedsandel blandt bedrifter? I samme slengen ser jeg at nettbutikken "Amentino" selger denne for 9227,- noen som har erfaring med denne butikken, evt har andre maskiner jeg burde ta en titt på?

Håper på positive svar.

På forhånd takk!

Bjørne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns skjermoppløsningen ( 1366 x 768 ) er for dårlig på en såpass dyr maskin. Jeg sitter her med forgjengeren, en T61, og den har 1440X900. Den samme oppløsningen har T400 som igjen er nyere. Skjønner ikke helt ønske om HD på alt, og samtidig få dårligere oppløsning. Om det er slik at det må være en såkalt HD skjerm, så bør den ha 1600x900 oppløsning på en såpass dyr maskin.

Når det gjelder prisen på den maskinen, og merke Lenovo, så er ikke den maskinen dyr sett i forhold til at den har SSD. Den har dog ikke USB 3, og et av kravene mine for kjøp i dag er at en maskin har USB 3. Dermed så hadde ikke jeg kjøpt den.

Det hadde vært en fordel om du la inn link på den maskinen du ønsker, for samme maskin kan ha ulik konfigurasjon osv., samt at det er ikke vår jobb å drive "gjettelek". Jeg har dog funnet link til en maskin som jeg tror er den du sikter til;

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=634088#extra

Jeg har tidligere handlet mange ganger fra Amentio, men det driftsselskapet gikk dunken. Nå er alt startet opp igjen med nytt giv, og jeg kan faktisk tenke meg å handle med dem igjen. Jeg ville dog ønsket å få varene i oppkrav.

Lenke til kommentar

Takk for hurtig svar.

For å være helt ærlig er det å velge pc som å skyte blink i mørket.

Vet og kan litt, men langt ifra nok...

Vil du si skjermen er dårlig, eller bare ikke god nok?

Var samme maskin som du la ut link til jeg tenkte på ja.

Har du noen andre maskiner fra Lenovo evt fra andre merker du vil anbefale?

Som du sier så er vel nesten usb 3 et krav.

Kan og godt tenke meg SSD hardisk, men kvalitet og levetid er for meg viktigere.

Lenke til kommentar

Det som førsøkes understreket angående laptop med 1366x768 oppløsning er at det er håpløst dårlig plass på desktoppen.

Se mine eksempler med windows 7 desktop og word i ulike skjerm oppløsninger så ser du at 768 linjer i høyden er noe herk for de fleste av oss sammenliknet med 900 og 1080.

post-35394-0-92158000-1311090068_thumb.jpg

post-35394-0-47028000-1311090076_thumb.jpg

post-35394-0-20019000-1311090084_thumb.jpg

post-35394-0-84457000-1311090093_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Om du går på http://www.prisjakt.no

så kan du der spesifisere skjermstørrelse, oppløsning og at du vil ha USB 3.

SSD blir ofte billigere å kjøpe løst. Det kan være lurt å be om DVD medier av OS og drivere. Jeg vet at bl.a. DELL tar kr 40 eller så ekstra for, men det er likevel lurt å ha de om f.eks. harddisken ryker. Lisensen har du uansett. Den er tapet på undersiden (lurt å skrive den ned om du ofte har maskinen på fanget, da den kan slites vekk)

Lisensen virker også om du har, eller får låne riktig OS.

Om du kjøper SSD i ettertid og monterer den - (veldig lett å klone disken) - så har du plutselig en harddisk til "overs".

... da kan du, spesielt til Lenovo kjøpe en harddiskskuff som du bare bytter med DVD spilleren med et knappetrykk. Den koster dog en tusenlapp hos forhandlerne, men er å få kjøpt på eBay for par hundre.

... en annen mulighet er å kjøpe et USB 3 kabinett. Noe slikt koster rett over hundrelappen.

Sikkert mye jeg har glemt, da jeg ble avbrutt mitt i skrivingen, men det er bare å spørre. Ellers har jeg lagt oppskriften på alt som jeg her har nevnt i masse tråder - og den som leiter finner :)

Jeg ville altså ikke kjøpt en såpass dyr maskin med så lav oppløsning, eller uten at den har minst en USB 3 kontakt. Men om den har PCI-Express spor, så er det lett å dytte inn USB 3 adapter inn. Noe slikt koster ca. 3-400 hundre.

Endret av Protest
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, og der trykker du bare på en knapp etter at du har gitt OS beskjed om at du vil ta den ut.

Fn + F9 så kan du trykke på knappen og bytte om på DVD og HDD.

HDD er meget lett tilgjengelig. To skruer, så kan du dra ut disken. Den sitter løst, men tett i en gummiopphengt ramme. Der er enda 4 små skruer å løsne, og da er det bare å bytte.

Jeg vil anbefale en 80 GB SSD, da du får 320 GB i disken du bytter om.

Det er også meget lett å klone. Hent programmet XXCloner som er helt gratis, og bare kjør den og følg oppskriften. Når jobben er gjort, så prøver du først om alt funker med å endre oppstartsrekkefølge i BIOS.

Vil også anbefale deg å kjøre PCdecrapifier. Den tar bort dritten Lenovo har lagt til.

Når du bestiller SSD, så ta også 4X4 GB med RAM, så har du en skikkelig kraftpakke. Kjenner jeg Lenovo rett, så er det to 2X2 GB RAM moduler på den.

Det ser ikke ut som den har USB 3, men det får du med en slik EXPRESSCARD 34MM USB 3.0 2XTYPE A PORTER. Koster bare 300 hundre.

Lenke til kommentar

Det kan faktisk være mere lønnsomt å kjøpe en Intel 310 mSATA SSD i mini-pcie format da din T420 konfigurasjon har ledig mini-pcie spor.

Haddde gjort dette selv men min er utstyrt med mobilt bredbånds adapter i mini pcie plassen og jeg hadde en standard 2.5" Intel SSD fra før å benytte.

Installertenylig SATA HDD Bay Adapter III 43N3412 i min T520 med Intel 80GB SSD (hadde disk fra før), og det 'passer' men adapteret skulle vært 12.7mm høyt - mens det er ca 9.5mm og det etterlater et par millimeter glippe mellom.

Når det gjelder memory er det installert 1.stk 4GB SoDIMM.

Adamp herfra har gjort det samme.

http://forum.thinkpads.com/viewtopic.php?f=45&t=94953

Min anbefaling om du ikke allerede har SSD og har ledig plass til mSATA i mini pcie kjøp intel 80GB mSATA minipci av 310 serien

Link hos dustin:

http://www.dustinhome.no/intel-310-series-msata-ssd-80gb/product/5010550104

(Bilde av SSD i mSATA mini-pcie format)

post-35394-0-99007000-1311233378_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jupp, nå ser jeg at det er installert 1X4 GB RAM. Bra med litt "korreks" fra Syar2003 :)

Det var ellers en smart løsning han kom med her. Jeg har visst om den muligheten, men ikke tenkt mer over løsningen. Den er jo bare helt brilljant. Da har du fortsatt HDD på sin plass og fortsatt DVD, mens OS og annet ligger på en SSD i mini-pci sporet.

Tror jaggu jeg må sjekke min egen tilårskomne T61 om den har Mini-PCI. :)

Når du har kjøpt en slik SSD og satt den på plass, så gjør du ellers slik jeg har tipset deg om. PCdrapifier kjører du omså fra en minnepenn før du går på nett, slik at du får bort endel dritt som er installert av Lenovo.

Husk at om du ikke bestiller en ekstra 4 GB RAM brikke sammen med maskinen, så må RAM brikken være av følgende kvalitet;

- DDR3 SDRAM - 1333 MHz

- PC3-10600

Ellers går det i surr og intet virker. Det greieste er å kjøpe brikken når du kjøper maskinen. Lett å legge inn, om du da ikke har ti tommeltotter. Det er forøvrig godt beskrevet i manualen.

Det fine med IBM var at alt tileggsutstyret som man kjøpte, slik som harddiskskuff også skulle fungere med andre Thinkpad maskiner. Har en slik harddisk skuff som jeg kjøpte til min T60, men det viser seg at Lenovo har designet maskinene om, slik at gammelt IBM utstyr ikke lenger går inn. Så T400 serien må ha en en ny slik "blikk" skuff, og den koster jaggu meg en tusenlapp. De finnes faktisk på eBay til hundre, par hundre kroner, så jeg anbefaler heller det.

Lenke til kommentar

Grunnen til at T400/T500/W500 bruker ny caddy skuff ift T6X serien er mere en det.

På T6X serien innholdt 'skuffen' en IDE til SATA converter controller da backplane i ultrabay II var IDE. Nå er det 'native' SATA dermed ny 'skuff' Ultrabay III uten konverter.

Hadde det ikke vært for at jeg allerede hadde 2.5 toms Intel SSD 80GB Sata disk fra før hadde jeg også anskaffet Intel 310 mini-pcie mSATA og fjernet WWAN kortet da det ikke brukes så mye.

Intel SSD disken har jeg satt som fast disk med OS+installerte programmer , og den snurredisken på 500GB som fulgte med er plassert i HDD Caddy og er lagringsdisk.

Har måtte moddet litt på 43N3412 Ultrabay III SATA HDD skuffen slik at den sitter skikkelig.

Kan godt ta noen bilder og poste her hvis det ønskes ...

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ja, gjerne :)

Jeg har altså den gamle skuffen. Det hender den har litt problemer med å finne disken, og ble litt lurt av den med en ny disk som jeg trodde var gåen. Så det er noen ganger problemer med den at den ikke kobler til disken skikkelig på denne T61. Vi har en annen T61 i huset, men har ikke prøvd med den.

Forresten greit med forklaringen på hvorfor det er nå er en ny skuff til T400/T500/W500.

Har i dag Intel X-25 160 GB 2. generasjon, som i dag sitter i min Multicom Kunshan P150. Den hadde jeg tenkt å bytte ut når 4. generasjon kommer, og da dytte den i min T61, men en Intel 310 mini-pcie mSATA ser ut til å være en mer fristende løsning. Er skikkelig fornøyd med min T61 som kjører XP Pro, og regner med å dytte Win 8 i den når den kommer. Altså hoppe over Win 7 på den, da XP fungerer så overtruffent til dagligdags bruk selv om den er 4 år gammel. Stille er den også, og spesielt i forhold til mitt "monster" av en P150 som nå er nedgradert til "leketøy" og ansvaret for de tøffere oppgaver.

Lenke til kommentar

Jupp, det er mulig å installere Intel 310 mSATA SSD i mini-pcie format i min T61.

Fant plassen, nesten midt under tastaturet.

Tusen takk for tipset syar2003 :)

Er det bare å koble til å starte opp maskinen, og dermed finner maskinen at den har en ny SSD installert?

Lenke til kommentar

Alle denne informasjonen er jo bare helt kanon!

Viste nesten ikke at det var så mange muligheter til å endre og optimere etter hvert.

Så blir nok til at jeg kjøper den maskinen med mindre det tar evig lang tid å sende den fra fjernlageret til gigashops.

Lenke til kommentar

SSD i mini-pcie i T61 vet jeg ikke noe om , selv om jeg hadde en slik i 4 år frem til i våres da det ble T520.

Legger ved bilde av et montert SATA HDD Ultrabay III i min T520.Samt HDD Bay med gummi foringer på steder jeg prøvde meg frem til som sikret stabil og fast montering.

Som man ser på bilde 1 er denne HDD bay beregnet for 4XX/5XX serien med 9,5mm slot (W serien tror jeg alle har den smale slotten). Og man får en glippe på modellene i T-serien som har 12,7mm slot slik man ser her. Dette er samme sak med trådstarters T420.

Jeg leste på diverse forum at folk har mistet kontakten med disken ved å bære laptoppen under armen til f.eks møter o.l mens PCn var på og ville unngå dette.

Ved å benytte lynlim og montere på gummibånd klippet til og satt på enkelte utvalgte steder (røde piler) på SATA HDD Ultrabay adapteret sitter det nå bra i maskinen selv om jeg snur og vender på den.

Gummien er faktisk fra en vindus nal fra jotun til 30 spenn da tykkelsen på denne var akkurat perfekt.

post-35394-0-70565300-1311283944_thumb.jpg

post-35394-0-92052400-1311283948_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...