Populært innlegg Mixy Skrevet 14. juli 2011 Populært innlegg Del Skrevet 14. juli 2011 (endret) Hei, formålet med denne tråden vil være å oppklare en del misforståelser jeg ser rundt om kring i mobilkategorien, komme med tips til hvordan man kan bedre batteritiden. Kom gjerne med innspill eller andre ting så skal jeg holde følge med tråden, svare på det jeg kan, og oppdatere førsteposten hvis det viser seg nødvendig Først la meg si batteriet ditt er ikke defekt. Det er den eldste og noe av den enkleste teknoilogien du har i telefonen din. Batteritiden vil bli redusert med ladesyklusene, men dette skjer over flere år. Data: Det er veldig mange som sammenligner batteribruken i Android, men det gjøres svært ofte på feil grunnlag. Man legger ved et screenshot av en graf, og forteller "mye" eller "lite" bruk, og spør om det er OK. Det er viktig å ha klart for seg at prosentene som vises i dette vinduet er alle relative, dvs. hvis det står at skjermen har tatt 47%, er ikke det at totalt batteri, men av brukt batteri. Videre er det svært mange varierende faktorer som blir neglisjert. Ikke bare vis grafen, men skriv hvor lenge skjermen har stått på, hvor lenge du har vært i samtaler, og hvor mye CPU-tid en prosess har. Dette vil være svært viktig for å se om noe er galt, eller om du bare har for høye forventninger til batteritiden. All denne informasjonen finnes for de som har Gingerbread hvis man bare klikker på de forskjellige prosessene. "Mye" bruk er et veldig relativt begrep. Bugs Som kjennetegn på batteritid og bugs er gjerne at telefonen forhindres sleep, eller at den våkner for ofte. Dette kan sees på batteribruk-skjermen hvis man klikker på selve grafen øverst; Her ser vi først at telefonen min hang seg opp, droppet 20%, deretter gikk opp igjen ca 5% (uten lading!). Legg også merke til avvik mellom "Awake" og "Screen on" Bedring av batteritid: Avhengig av hvor langt du vil gå har jeg delt opp i 3 deler her, enkel kan gjøres rett ut av esken, middels vil kreve root og avansert vil gå på undervolting, eller kernel. Husk også at du har betalt dyre dommer for en smartphone, det å strippe den for alle dens smarte funksjoner vil være litt mot sin hensikt. Finn en batteritid du kan leve med, men bruk telefonen for det den er verdt! Enkel Det finnes mange tips og guider, mye av dette vil være ganske selvsagt, men greit å samle sammen litt. Skru av WiFi og BT når dette ikke brukes, det finnes widgets for enkel tilgang på Market Skru ned på synkronisering av Facebook, Twitter, vær ol. dette vil forhindre telefonen i å våkne fra deep sleep ofte og forbedre standbytiden En del widgets trekker mye strøm, hvis du opplever dårlig batteritid fjern alle og legg til en og en for å se om saken løses For de med OLED-skjermer kan man spare mye batteritid på mørke bakgrunner, mørke themes i programmer som støtter det, mørke menyer etc. Hvis du syns automatisk lysstyrke er litt raus på lyset, bruk manuell, og hold den så lav som mulig Skru av GPS-lokalisering for å unngå at programmer gjentatte ganger henter opp data om hvos du er. Ikke bruk live-bakgrunn Middels Krever root Kalibrer batteriet med en kalibrator (gratis på market) Frys applikasjoner som du ikke bruker. Det følger gjerne med en del programmer som man ikke ønsker. Merk at for at dette skal hjelpe må det i utgangspunktet være en "feil" i disse programmene, men det har vist seg å hjelpe mange like fullt. Avansert Krever root Mange telefoner har et aktivt utviklermiljø (se blant andre XDA-developers), det kan finnes kernel som kan flashes med lavere spenning til prosessoren enn det som kommer fra fabrikk. Dette vil som regel gi bedre batteritid, men kan også føre til ustabilitet. For de med Galaxy S / S II kan jeg anbefale Tegrak fra Market Noen telefoner har mulighet for å flashe AOSP (ren Android fra Google), dette vil igjen kunne hindre bugs som kan være introdusert av telefonprodusent. Andre Custom-ROMS har som regel også fokusering på optimalisering av batteri. Baksiden ved disse er at de ikke blir testet på langt nær like grundig, og ikke på like mange håndsett som offisielle firmware. Bytte governor (funksjonen som velger hvilken hastighet prosessoren din kjører på), dette kan gjøres med setCPU, eller andre programmer som Tegrak Verktøy: En del apps kan hjelpe til med å finne ut av hvor forskjellige problemer sitter, eller gi mer detaljer enn det Android menyen gir deg direkte. CPU Spy forteller hvor lenge prosessoren din har vært på de individuelle klokkehastighetene Currentwidget forteller nøyaktig hvor mye batteri som trekkes av telefonen til enhver tid. Kan også loggføre dette sammen med hvilke prosesser som kjører! Ekstremt nyttig! Dessverre fungerer den ikke på de fleste Samsung telefoner, da batteri-driveren ikke leser ut hvor mye den trekker. Watchdog sier ifra hvis bakgrunnsprosesser trekker over et visst CPU-nivå. PowerTutor viser detaljert oversikt over prosessorbruk, skjermbruk og nettverksbruk for forskjellige programmer. Jeg vet dessverre ikke hvor mye av dette som er estimater, og jeg antar igjen at den ikke får like detaljerte tall fra Samsung batteridriveren. Vil også nevne JuiceDefender som vil kunne hjelpe mye med batteritiden. Den justerer hovedsaklig datatrafikk og WiFi basert på kriterier du setter (klokkeslett, schedule og lokasjon for WiFi) FAQ: Må jeg lade batteriet X antall timer første gangen? - Nei, batteriet vil være forhåndsladet ettersom Lithium batterier ikke tåler å være totalt tappet for strøm Bør jeg lade telefonen helt ut før jeg kobler den til en lader? - Nei, faktisk kan det i mange tilfeller være en fordel med korte ladinger da det forhindrer at batteriet blir varmt. Likevel er det fornuftig å la batteriet lade seg helt ut, og helt opp en gang i blant (hver 1-2 måneder). Spesielt i starten vil dette kunne hjelpe på batteritiden da det trenger noen sykluser for å komme igang. Kan jeg kjøpe en kraftigere lader? - Ja, men det vil ikke alltid hjelpe. Om man kjøper en 10A lader, vil ikke den lade 10x så fort som din 1A lader. Det er en chip i telefonen som styrer hvor mye den trekker, og det finnes en øvre grense. Igjen for å unngå varme. En 1000W PSU vil ikke trekke 2x så mye strøm som en 500W PSU hvis PCn har de samme komponentene. Burde jeg bruke en app-killer? - [Det er ikke nødvendig å bruke en app-killer for å frigjøre RAM. Det kan være nyttig hvis du har programmer som henger seg opp, men tipset er heller å slette disse programmene helt. Istedenfor å lukke programmene, lagres de bare i RAM (til RAM brukes til noe annet), dette er for at det skal være mye raskere å åpne programmer igjen. Eneste gangen dette hjelper på batteritiden er hvis du har dårlige programmer installert som ikke gjør som de skal. Hva er "Android OS bug" - Dette er noe som har kommet på android versjoner (2.3.3, 2.3.4) på noen telefoner. Det er ikke bare en bug, men flere. En av disse går på oppkobling mot noen Dlink routere. Det er vanskelig å si helt hva som er årsaken da "Android OS" under batteribruk er en samling av flere tjenester. Teorier går ut på FastDormancy, eller native Android-tjenester som forhindrer sleep Skrevet mye nå, skal oppdatere fortløpende ettersom det kommer innspill i tråden her Trykk på + til høyre hvis du likte det jeg skrev Endret 14. juli 2011 av Mixy 31 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 14. juli 2011 Del Skrevet 14. juli 2011 Flott guide. Slengte inn en lenke til den i det beste fra mobilforumet tråden Dog litt usikker på hva du mener med «menyer etc.» under «Middels» Også det å bare legge inn en custom ROM kan hjelpe enormt (Noen av de som utvikler slikt tenker mye på batterikapasitet). Jeg la inn LeeDroid for noen uker siden, etter at jeg til slutt gikk lei av å aldri ha nok internminne. Det gav en helt formidabel boost i hvor lenge batteriet varer. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 14. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2011 Takker for tilbakemeldingen Cyclo Hva gjelder "Menyer etc." er det rett og slett en feil som sneik seg inn med litt for mye klipping og liming fra min side når jeg skulle lage listene. Jeg vet også at custom ROMS kan være bra for batteritiden, det kom kanskje ikke så godt frem. Skrev om avsnittet om AOSP/ROMs under avansert nå. Lenke til kommentar
adale Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Kunne godt tenkt meg litt info om hvilke prosesser det er anbefalt å fryse. Lenke til kommentar
Cretinous Git Skrevet 10. oktober 2011 Del Skrevet 10. oktober 2011 Kan trenge opplysninger om hvordan man finner ut hva som hindrer telefonen i å sove (Battery history/spare parts), mener jeg. Om telefonen holder seg våken trekker den ekstremt mye mer strøm. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 11. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2011 Adale, jeg har dessverre ikke noen lister. Hvis det er Samsung du har er det greit å fryse de hubsene du ikke bruker(music hub, social hub, book hub etc.), og ta med WiFi-Sharing i samtidig! Når det gjelder program som kan hindre telefonen i å sove, bruk BetterBatteryStats, du finner først ut hvor mye telefonen har vært ute av deep sleep under "other" og så ser du på "Partial Wakelocks" for å finne hva som er synderne Lenke til kommentar
Broseen Skrevet 12. oktober 2011 Del Skrevet 12. oktober 2011 (endret) Hva bør man egentlig forvente av batteritid ved middels bruk. Jada, jeg vet at det er relativt, men min SE Active må egentlig laders hver dag, er gjerne nede på 30%. Brukes til noen meldinger, ringer et par minutter, spiller endel, evt nett. Er dette helt normalt? Jeg er jo vant til en "gammeldags telefon" og ikke en lomme pc De oppgitte 351 timer standby må være helt uten aktivitet og null tilkoblinger. Endret 12. oktober 2011 av Broseen Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2011 Oppgitte timer i standby er uten synk, bakgrunnsdata og bruk ja. Post gjerne din Battery Stats vindu med informasjon om skjerm-tid-på. Ellers er det vanlig at batterier øker litt i kapasitet de første 10-20 ladesyklusene. Høres helt normalt ut i mitt hode, du har en 3" skjerm og 1200mAh batteri og en 1Ghz prosessor, det er klart det tar sitt Lenke til kommentar
*F* Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 "Skru ned på synkronisering av Facebook, Twitter, vær ol. dette vil forhindre telefonen i å våkne fra deep sleep ofte og forbedre standbytiden E" Hvordan? Lenke til kommentar
Habarug Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Jeg bruker Juice Defender og jeg føler den gir et EKSTREMT løft på batteritiden! Kan være placebo, men er ganske sikker på at det ikke er det Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 13. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2011 "Skru ned på synkronisering av Facebook, Twitter, vær ol. dette vil forhindre telefonen i å våkne fra deep sleep ofte og forbedre standbytiden E" Hvordan? I instillingene til selve programmene, har ikke telefonen foran meg ATM så kan ikke være mer spesifikk dessverre. Husk også at andre ting som synkroniserer for deg (3. parts widgets), også må justeres ned i synkroniseringen. Jeg bruker Juice Defender og jeg føler den gir et EKSTREMT løft på batteritiden! Kan være placebo, men er ganske sikker på at det ikke er det Juicedefender er et godt program som gir mange personer et løft i batteritid. For mitt personlige bruk av telefonen gir det dessverre ikke store utfallet. Jeg er "avhengig" av å ha datatrafikk hele tiden pga Whatsapp og mail, pluss at jeg bruker telefonen såpass jevnlig at det er ikke alltid så mye å hente Lenke til kommentar
Habarug Skrevet 13. oktober 2011 Del Skrevet 13. oktober 2011 Juicedefender er et godt program som gir mange personer et løft i batteritid. For mitt personlige bruk av telefonen gir det dessverre ikke store utfallet. Jeg er "avhengig" av å ha datatrafikk hele tiden pga Whatsapp og mail, pluss at jeg bruker telefonen såpass jevnlig at det er ikke alltid så mye å hente Jeg aner ikke hva JD gjør for meg, ettersom jeg ALLTID har data av og du må ha + versjonen for at den skal styre Wifi, men det virker som den funker og i appen påstår selv å ha forbedret batteritiden med nesten 90%!!!! Lenke til kommentar
fjoes Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Synes batteritiden på min S2 suger, må lade den en gang i døgnet uten at jeg bruker den mye. Dessuten lurer jeg veldig på hvorfor Android OS skal bruke så mye av batteri? Min gamle HTC Desire holdt mye lengre. Ca 16 timer etter lading er batteri på 45%, da har jeg hatt en telefonsamtale på max 10 min, sendt en tekstmelding og sett 2 videoer på youtube. Synes det er i overkant hvor mye batteri som er forbrukt på det lille der. Håper noen har noen gode forslag til hva som er galt eller hva som ordne problemet. Telefonen er rett over 1 måned gammel. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 27. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2011 Det er tydelig at noe er galt med "Android OS" på telefonen din ja, hvor mye CPU-tid har den? (klikk på den i listen så kommer det opp). Har du oppdatert til nyeste programvare? Og har du en D-link router hjemme? Det er en bug som gjør at Android OS blir ekstremt høy dersom man er koblet til bestemte routere som ikke lar telefonen hvile. Lenke til kommentar
fjoes Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 (endret) Har nettopp ladet telefonen så får ikke et riktig bilde av cpu tid da. Skal poste resultat senere i dag. Har siste oppdatering og den er ikke koblet til Dlink router. Den er koblet til en Linksys WRT-610n. Har snakka med Samsung, men det hjalp lite, østeuropeisk dame som ikke hadde spesielt god kunnskap og dårlig forståelse av norsk, men fikk telefonnummer til tekniker hos DeltaService i Drammen. Han jeg snakka med mente at noe måtte være galt med telefonen og anbefalte meg å sende den inn. Her er bilde av modell, kjerne, version osv. Endret 27. oktober 2011 av fjoes Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 27. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2011 Du har ikke nyeste versjon, skal være KI4 eller KI8 som brukes i Norge. Du får ikke oppdatering via telefonen direkte, du må koble den til PC med Kies installert. Tviler på at det er noe galt med telefonen din, hvis du oppgraderer den og det ikke fungerer, prøv å ta en fabrikkreset og se om problemet fortsatt er der før du eventuelt sender den inn. OBS: etter fabrikkreset, installer færrest mulig apps før du ser om det har noen påvirkning på batteritiden Lenke til kommentar
fjoes Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 (endret) Takker. Skal teste nå. Grunnen til at jeg tok meg tid til å spørre her på forumet var jo i håp om å slippe å sende inn. Håper at det du har foreslått fører til at jeg slipper innsending. Har mottatt konvolutt for innsending fra moobi. Men håper å kunne kaste den. Endret 27. oktober 2011 av fjoes Lenke til kommentar
fjoes Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Har nå oppgradert med Kies. Synes det ser funky ut enda. Mulig jeg må ta factory reset med en gang. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 27. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2011 32 minutter ser ikke bra ut nei. Du kan jo installere BetterBatteryStats og se om det kan fortelle deg hva som holde telefonen våken. Lenke til kommentar
Swome Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Synes batteritiden på min S2 suger, må lade den en gang i døgnet uten at jeg bruker den mye. Dessuten lurer jeg veldig på hvorfor Android OS skal bruke så mye av batteri? Min gamle HTC Desire holdt mye lengre. Ca 16 timer etter lading er batteri på 45%, da har jeg hatt en telefonsamtale på max 10 min, sendt en tekstmelding og sett 2 videoer på youtube. Synes det er i overkant hvor mye batteri som er forbrukt på det lille der. Håper noen har noen gode forslag til hva som er galt eller hva som ordne problemet. Telefonen er rett over 1 måned gammel. Her ser det jo ut som at wifi har vært aktivert hele tiden. Du kan få den til å slå seg av når skjermen er av i innstillingene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå