Gå til innhold

Miste Reklamasjon ved rooting av telefonen?

Anbefalte innlegg

Hei:)

Det er nå gått over ett år siden jeg kjøpte telefonen min, og det betyr at garantien har gådt ut.

Og som ivrig gadget fyr så har jeg lyst til og roote telefonen min (Galaxy Spica viss det har noe og si) men det eneste som holder meg tilbake er om jeg mister reklamasjons rett vis jeg gjør det?

Jeg vet at du mister garantien på og roote telefonen men hvordan er det med reklamasjons retten?

Takker for alle svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal forhandler/produsent nekte deg reklamasjonsretten din, må det være fordi feilen skyldes feilbehandling fra brukers side. Bevisbyrden ligger da også på dem. I klartekst: om du rooter telefonen vil du kun miste reklamasjonsrett overfor feil som beviselig er direkte forårsaket av at du har rootet telefonen din - eller andre brukerfeil selvsagt.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Dette temaet er allerede tatt opp i en tråd jeg lagde for en stund tilbake. Link. Vanskelig å oppsummere tråden kort, særlig da reglene på dette heller ikke er så klare, men i hovedsak så kan man ta utgangspunkt i at man ikke mister reklamasjonsretten ved mindre det du gjør med produktet ditt bryter åpenbart med kravet på eventuell reklamasjon, som f. eks at du har custom rom med overklokkingsapp innstallert og du overoppheter CPUen. Derimot om skjermen dør av grunner som ikke har med hva du har gjort med mobilen, mens du har f. eks roota og lagt inn annen rom, så burde du fortsatt ha reklamasjonsrett. Husk at mange forhandlere vil mase om at nei det går ikke pga. garantien er gått ut eller brutt, men garantien er uansett ikke så farlig med pga. reklamasjonsrettet gjelder fortsatt.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Så for og korte det ned til en setning: Jeg kan fikle så mye med mobilen jeg bare vill så lenge jeg ikke sukler med "statsene" til mobilen?

Du kan tukle med mobilen så mye du vil så lenge du ikke gjør noe med den som kan gjøre at det er din egen feil at den blir ødelagt, og derav bryte reklamasjonsretten.

Root.jpg?f39ce1

Liten spesifisering.

Du kan i teorien gjøre hva du vil med telefonen din, inkludert rooting, overklokking og annet, men om en defekt telefon går på reklamasjon vil da komme an på hva som er defekt i telefonen kontra hva du har gjort.

Har du f.eks overklokket telefonen, og den leveres inn med skadet cpu pga. overoppheting, ja da vil du nok slite. Men har du overklokket og leverer inn telefonen for at skjermkabel har hoppet av, er overklokkingen rootingen ikke relevant.

Her blir det jo også mange gråsoner hvor dette spørsmålet blir mye vanskeligere, så root vil nok altid føre til litt mer forklaring for å få telefonen reparert.

I tillegg er det jo slik at hvis man flasher en uorginal firmware / rom, finnes det en sjanse for at denne rom'en er bygd opp feil, og for eksempel er overklokket (for høyt) som standard. Det vil si at det å flashe i seg selv kan ødelegge telefonen (selv om dette nok er veldig sjeldent)

Hva kan ødelegge telefonen?

Hvis du er på Orginal fabrikk-rom, med orginal kernel, og bare har rootet telefonen, er det svert lite man kan gjøre for å skade telefonen.

Hvis du flasher kernel, kan den tillate overklokking, samt at flashing av feil kernel kan være skadelig.

Flashing av bootloader kan gjøre at man ikke får slått på telefonen hvis selve flashingen går galt, eller man flasher feil bootloader, da det er denne som sørger for å begynne å laste inn os'et.

Det er flere tilfeller enn eksemplene over som kan skade telefonen. Det er bl.a. derfor rooting bryter garantien, nettopp fordi da kan du; brukeren, gjøre feil. Når telefonen ikke er rootet er det (ingenting?) vi kan gjøre for å ødelegge telefonen med software.

• Liker 1
Lenke til kommentar

a>

Liten spesifisering.

Du kan i teorien gjøre hva du vil med telefonen din, inkludert rooting, overklokking og annet, men om en defekt telefon går på reklamasjon vil da komme an på hva som er defekt i telefonen kontra hva du har gjort.

Har du f.eks overklokket telefonen, og den leveres inn med skadet cpu pga. overoppheting, ja da vil du nok slite. Men har du overklokket og leverer inn telefonen for at skjermkabel har hoppet av, er overklokkingen rootingen ikke relevant.

Her blir det jo også mange gråsoner hvor dette spørsmålet blir mye vanskeligere, så root vil nok altid føre til litt mer forklaring for å få telefonen reparert.

I tillegg er det jo slik at hvis man flasher en uorginal firmware / rom, finnes det en sjanse for at denne rom'en er bygd opp feil, og for eksempel er overklokket (for høyt) som standard. Det vil si at det å flashe i seg selv kan ødelegge telefonen (selv om dette nok er veldig sjeldent)

Hva kan ødelegge telefonen?

Hvis du er på Orginal fabrikk-rom, med orginal kernel, og bare har rootet telefonen, er det svert lite man kan gjøre for å skade telefonen.

Hvis du flasher kernel, kan den tillate overklokking, samt at flashing av feil kernel kan være skadelig.

Flashing av bootloader kan gjøre at man ikke får slått på telefonen hvis selve flashingen går galt, eller man flasher feil bootloader, da det er denne som sørger for å begynne å laste inn os'et.

Det er flere tilfeller enn eksemplene over som kan skade telefonen. Det er bl.a. derfor rooting bryter garantien, nettopp fordi da kan du; brukeren, gjøre feil. Når telefonen ikke er rootet er det (ingenting?) vi kan gjøre for å ødelegge telefonen med software.

Du vet at detta er en ett år gammel tråd ikke sant? O_0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...