Gå til innhold

Skal bygge Hjemmeserver for første gang! Hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei!

Som emnetittel tilsier så trenger jeg litt hjelp til planlegging av en server.

Jeg har aldri hatt en egen server før, men lekt med tanken en stund nå. Og ønsker litt hjelp til hva slags løsning jeg burde gå for, da jeg har en tendens til å bruke mer enn jeg egentlig trenger. (Skal kjøpe laptop nå også, går mest sannsynlig for P150 fra Multicom, men sliter med å velge skjermkort. :))

Det serveren skal brukes til, vet jeg nesten ikke, ser for meg at dette blir en læringsprosess og håper på å oppdage mye gøy. Men til å begynne med så er det mulighet for å lagre filer og ha tilgang til de fra hvor som helst jeg ønsker. Samt sette opp en spillserver for f.eks Minecraft/Terraria o.l for kameratgjeng. (trenger ikke kjøre cod osv.)

Jeg antar at jeg burde kjøre raid? Og antar at det er smart med et kabinett hvor det går ann å utvide lagringsplass uten for store problemer. (Til å begynne med trenger jeg sikkert ikke mer enn 2-4tb)

Er det noe annet jeg burde tenke på? Som sagt har aldri gjort dette før.

Har planer om å plassere den på et ekstra rom som skal brukes som "kontor", men vil jo helst at den skal bråke minst mulig og skape minst mulig varme.

For slike oppgaver (og evt. hva dere tror jeg vil bruke den til i fremtiden) vil det holde med ett av disse HK med innebyget Atom osv? Eller burde jeg gå for en litt sprekere dual core? (Quad er vel foreløpig bortkastet til mitt formål?)

Takk for alle innspill! Dere er alle kjempekule som alltid hjelper meg med ting jeg lurer på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja den ser kanskje ikke dum ut.. Så lenge andre også mener den vil passe til mitt bruk.

Men jeg må vel allikevel ha all den andre hardwaren. Og det er det jeg lurer på mest hva som vil holde til mitt bruk, og evt fremtidig bruk dere mener er vanlig.

Noen tips?

Lenke til kommentar

Du trenger ikke store effekten på det du snakker om.

Dual/quadcore prosssor er greit, trenger ikke å kjøpe store og dyre saken.

Quadcore lar deg kjøre flere tyngre ting samtidig, kan være kjekt hvis du skal kjøre spilleserver og andre ting samtidig.

Ville egentlig ha prioritert harddisker (for lagring) som genererer lite varme og som er kjent for å ha god levetid. Og eventuelt en SSD til hoveddisk for OS og kjøring av intensitive programmer.

Hovedprioritert for meg ville har vært minne, minimum 4gb.

Men så billig så minne er nå til dags ville jeg ha gått for iallefal 8gb, kjekt å ha, og prisen er "gitt vekk".

Lenke til kommentar

Vett ikke hva budsjettet ditt er, men her har du en god prosessor viss du vil ha en quad.

http://www.prisjakt.no/product.php?p=803398 Er på bare 45W.

Føler du det blir for mye kraft, så tar du denne istedenfor (dual core)

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630495

Å ang HDD så er dette det beste valget til server formål, hvertfalt det jeg har lest rundt om kring her på nettet.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=610757

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Gå for AMD Athlon 2 dual core. Den brukar lite straum og kjøleren som følger med er svært stillegående.

Det billigaste ASUS AM3 hovudkortet du finner, dei med 760G chipset har som regel 6 sata porter.

4GB ddr3 unbuffered ECC minne, koster ca 300-400 kr, ECC minne er gull verdt for stabiliteten og dataintegriteten.

Chieftec eller Fortron Source Straumforsyning på rundt 300-350w er plenty. Dustin selger også Deltaco straumforsyningar som er ekstra billige og bra.

Cooler Master har mange billige kabinett.

OS kan du køyre på 2 USB minnepenner som speiles. 8GB bør halde fint. Er ingenting å hente på å ha OS på SSD.

Alt det bør du kunne ordne for ein totalpris på ca 1500kr utan harddisker :)

Lenke til kommentar

Her var det mye gode svar ute og gikk.

Jeg skulle nok helst kunne kjørt et kabinett som Fractal R2, men grunnet manko på brukbar pris på AM3 baserte MINI-ITX kort (850-900kr mot 350 på ATX) så burde jeg vel gå for en av disse Coolermaster som ser minst heslige ut. ;) (Er de relativt lydtette? Noen som vet?)

Burde jeg sette harddisker i RAID? Dette er noe jeg aldri har gjort før heller (Er noen år siden jeg holdt på i desktop markedet.) Men tenker at det er logisk siden harddisker er billige nå og litt ekstra sikkerhet på en server kanskje er greit?

Sist men ikke minst, hva slags OS burde jeg kjøre? Er det noe som passer spesifikt til mitt formål? (Jeg har bare såvidt prøvd en linux distro for mange år siden, kan ingenting om det. Nærmeste bruk av Linux jeg har kommet er min Nokia N900 mobil med Maemo.)

Jeg ønsker det enklest mulig. Men jeg begynner på skole til høsten hvor jeg kommer til å lære mer om programmering og slikt i løpet av førsteåret.

Lenke til kommentar

Gå for et sandy bridge oppsett med en Quad prosessor, så har du serveren i mange år framover :)

2gb ram holder også, men ram er jo så billig at du kanskje kan gå for 4gb?

Hk med innebygget skjermkort er også veien å gå :)

Brikkeset med H61 eller H67 :)

HDD som jeg linket til lengre oppe er også veien å gå :)

Lenke til kommentar

Nei Cooler Master er ikkje særleg lydtette, men forskjellen i støynivå er minimalt. Raid er lurt ja, helst software raid. Til OS så kjem det heilt ann på kva du ynskje sjølv. Må du ha GUI eller greier du deg fint med bare terminalen?

Har du tålmodigheit til å lære deg noko nytt så anbefaler eg FreeBSD til OS. Det er svært godt dokumentert, svært enkelt å drifte og du finner lite av jumbo løysningar som gjer vondt verre når du søker på Google. Ikkje minst så er ZFS den beste raid løysninga ein får. PCBSD er ein alternativ med GUI.

Ellers har ein Ubuntu/Fedora osv om ein vil ha Linux og GUI, men der finner ein også vanvittig mange kjerringråd som gjer vondt verre. Spesielt Ubuntu er ille, har du eit problem så må ein vere svært kritisk til alle forslaga ein googler fram.

Lenke til kommentar

@lperik Jeg har ikke sagt noe om budsjett så langt for å ikke binde dere i forhold til hva jeg trenger til mitt bruk.

Må si at det frister selvfølgelig å gjøre det så billig som mulig.

siDDIs mener at en 3-400kr's CPU vil holde til mitt forbruk og da er jeg usikker på om det er vits å gå for "moderne" 4kjerner til et par-tre-fire ganger prisen. Med mindre folk mener at Athlon 2 oppsett ikke vil holde til å hoste en liten spillserver for kamerater (med enkle spill som Terraria og Minecraft) samt normal filserver.

Kunne kanskje vurdert streaming, burde jeg i såfall gå opp i spec eller vil et lavt oppsett fortsatt holde? (Vet da ikke om det lønner seg mest å streame gjennom spillkonsoll eller annen løsning?) Evt kan kanskje serveren om pen og stillegående nok plasseres nær hovedtv i stue.

Jeg MÅ nok ikke ha GUI på OS nei, men har som sagt aldri vært borte i det. Dog klarer som regel å lære meg litt av hvert. (Spesielt med hjelp fra dere!)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...