M@R7!N Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Goddag likesinnede! Lillebror skal ha seg en ny stasjonær pc og da påtok jeg meg selvfølgelig ansvaret med å fikse dette da jeg har bygget 3-4 velfungerende gamer-pcer før. Jeg er dog ikke helt oppdatert på Sandy Bridge, RAM og overklokking på denne plattformen. Det jeg lurte på var altså om noen kunne sette opp et system som passer godt sammen mtp. stabilitet (RAM, hovedkort)og overklokking. Overklokking kan han ikke mye om, men jeg har overklokket alle pcne jeg har hatt ettersom man kan få et system som effektivt yter mer enn de nærmest dyreste systemene for en "Billig" penge.(i5en min på 4Ghz knuser langt dyrere stock i7er. Dette er altså tanken bak) Trenger kun Kabinett, skjerm, GPU, CPU, hovedkort, RAM, HDD og PSU.(altså innmaten som driver pcen) Resten har jeg liggende hjemme tror jeg. Håper på noen gode forslag! Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 (endret) Forslag fra dustinhome.no: 24" Benq skjerm Du kan jo få det mye billigere, men siden du sier 12000 så kommer jeg med et eksempel i denne prisklassen. PSU, SSD, CPU-kjøler og hovedkort kan jo eksempelvis byttes ut med noe av enten forrige generasjon eller noe av litt dårligere kvalitet uten at man merker noe på selve ytelsen av den grunn. Anslagsvis kan du vel spare omlag 500-1000kr på dette. Dustin har dessverre elendig utvalg på skjermkort så MSI GTX570 TwinFrozrIII som jeg egentlig ville legge til har de ikke i sortimentet. Asus GTX570DCII er dog også et veldig godt kort, men det er enormt så hvis du noen gang tror det vil bli aktuelt med SLI så bør du velge f.eks TwinFrozrII for å unngå plass og varme-problematikk. Ellers har du en ekstremt overklokkingsvennlig CPU, med en veldig god kjøler som sikkert vil la deg klokke godt over 4.5Ghz. Kvalitetskomponenter fra ende til annen inkludert en 80+ Gold strømforsyning og en billig, men god skjerm. Merk at denne ikke har HDMI-tilkobling og at den kun kommer med VGA-kabel så med mindre du har en liggende bør du kjøpe med en DVI-kabel. Endret 7. juli 2011 av Komakino Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Finn den nettbutikken som er billigst på følgende: CPU: i5 2500k - 1500 Asus hovedkort med P67-chipset (Z68 vist du har behov for intern grafikchip til redigering o.l), kan og være lurt å velge et med SLi(PRO-versjon som regel) - 1300 Minne: 8GB DDr3 Corsair Vengance - 800 GPU: GTX 570(min favoritt) eller 6950/70 - 2300 PSU: Corsir HX elle AX 750w ca. - 1000 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB (400), til systemdisk ville jeg valgt enn SSD på minst 60GB (1000), Crucial, Corsair og OCZ er å anbefale av fabrikat Skjerm: Dell U2311PH (2000) Kabinett er egentlig smakssak, et kabinett fra 400 gjør jobben (plass og god nok kjøling). Så går det egentlig i hvor mye du selv vil legge i ekstra funksjoner som støydemping, design, byggekvalitet, finesser, romslighet. Kan anbefale og se på Fractal Design R3(700), Cooler Master 690 II, HAF-serien til Coolermaster (fra 600 til 1300), Corsair 600t (1100) og 700E (1500) eller 800D (2000) Prisen er sånn ca. etter hodet :-) Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Finn den nettbutikken som er billigst på følgende: CPU: i5 2500k - 1500 Asus hovedkort med P67-chipset (Z68 vist du har behov for intern grafikchip til redigering o.l), kan og være lurt å velge et med SLi(PRO-versjon som regel) - 1300 Minne: 8GB DDr3 Corsair Vengance - 800 GPU: GTX 570(min favoritt) eller 6950/70 - 2300 PSU: Corsir HX elle AX 750w ca. - 1000 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB (400), til systemdisk ville jeg valgt enn SSD på minst 60GB (1000), Crucial, Corsair og OCZ er å anbefale av fabrikat Skjerm: Dell U2311PH (2000) Kabinett er egentlig smakssak, et kabinett fra 400 gjør jobben (plass og god nok kjøling). Så går det egentlig i hvor mye du selv vil legge i ekstra funksjoner som støydemping, design, byggekvalitet, finesser, romslighet. Kan anbefale og se på Fractal Design R3(700), Cooler Master 690 II, HAF-serien til Coolermaster (fra 600 til 1300), Corsair 600t (1100) og 700E (1500) eller 800D (2000) Prisen er sånn ca. etter hodet :-) Du glemte intel's 510 serie ssd'er Selv vil jeg anbefale CM 690II Advanced da jeg har det selv og ikke har kommet over 30 grader på diskene enda så varmt det har vært. Har gode sys tempraturer også. Så det anbefales. Som it henrik sier et godt kabinett koster ikke mye, bruk ekstra på hw Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå