Populært innlegg BAT Skrevet 30. juni 2011 Populært innlegg Del Skrevet 30. juni 2011 (endret) Som tittelen sier så skal jeg i perioden fremover gjennomføre en utholdenhetstest av flere ssder. Så langt er det: Crucial M4 64GB Kingston V+100 64GB Intel X25-E 64GB Intel X25-M G1 80GB Mtron Pro 7025 32GB som en del av en større test hos XS. (link til den tråden er her, der blir det også testet endel andre SSDer. Disse er: Intel X25-V 40GB Ocz Vertex 2 40GB Intel 320 40GB Samsung 470 64GB Samsung 830 64GB SF 1200 Corsair Force 40A Corsair M225 flashet til Vertex Turbo 64GB Corsair Force 3 120GB Mushkin Chronos Deluxe 64 GB Intel 520 60GB Patriot Torqx 64GB OCZ Vertex Turbo 64GB Silicon Power Velox V30 60GB Samsung 830 256GB OCZ Octane 128GB MTRON 7000 PRO 16GB SLC OCZ Vertex 4 128GB Intel 330 120GB Plextor M3P 128GB SanDisk Extreme G25 120GB. Formålet med dette er å se hvor mye man kan skrive til en SSD med 5x/3x/ 2x nm nand brikker før man har brukt opp alle skrivesyklusene, og hva skjer så med SSDen da. Mister man data? Slutter SSDen å virke? Kan jeg lese data ut selv om jeg ikke kan skrive til den? Det er mange myter, meninger, fakta og rykter rundt SSD og målet med dette forsøket i lag med XS er å finne litt svar på dette. Det finnes mange måter å teste dette på. Man kan kjøre mange runder manuelt med AS SSD, CDM, Iometer osv, eller man kan kopiere data manuelt frem og tilbake. I denne testen så kommer jeg til å kjøre et program som gjør alt dette automatisk som Anvil har laget spesielt til formålet og som også blir brukt hos XS på de andre SSDene i testen. Så litt oppramsing av konfig. Jeg kommer til å kjøre denne fra foldingriggen min som jeg har modifisert litt ift testen: Phenom II X6 1100 stock Asus M4A89TD/Pro usb3 Intel X25-V 40GB Crucial M4 64GB med firmware v 0002 Crucial M4 64GB med firmware v 0009 (2 gjennomføring) Kingston V+100 64GB Intel X25-M G1 80GB Intel X25-E 64GB Mtron Pro 7025 32GB 8GB DDR3 1600MHz cl8 Resten er ikke viktig i denne sammenheng, kjører selvfølgelig W7 64 bits Vi fortsetter med litt smartverdier før noe som helst er skrevet til dem. Først M4 første gjennomføring CDI og Gsmartcontroll M4 andre gjennomføring SSDLife Pro Kingston: CDI: Intel X25-M G1 Intel X25-E Mtron Pro 7025 Videre har jeg gjennomført litt benching av dem for å se ytelsen når de er helt ny. Først M4 fw v0002 AS SSD/CDM og ATTO M4 fw 0009 ASU Kingston V+100: AS SSD/ASU/ATTO Intel X25-M G1 ASU Intel X25-E Mtron Pro 7025 Videre konfig er som følger: SSDen er fylt opp med det som de fleste har på en liten os ssd. Jeg har kopiert alle filene fra min vanlige W7 64 bits OS installasjon, noe programmer, noe musikk, noe bilder og litt dokumenter. Totalt så blir det ca 19 GB på en 32GB, ca 39GB på en 64GB og ca 55GB på en 80GB. Under ser dere hvor mye plass dette er samlet. m4v1/m4v2/Kingston/Intel/Intel/Mtron Videre kommer vi til konfigurasjonen av programmet som skal skrive til SSDen. Når jeg har fylt opp statiske filer så kan resten kan brukes til å skrive til. Programmet fyller den ledige kapasiteten med filer av varierende størrelse fra 1KB til 12MB. Mer enn 50% er 128KB eller mindre i størrelse TRIM er også aktiv. Vi har satt opp programmet til å alltid ha minst 12GB ledig kapasitet til en hver tid da de fleste ikke fyller SSDen helt opp og da dette også er med på å opprettholde ytelsen over tid. Når det gjelder den minste kapasiteten så må dette bli endel mindre. Her har jeg ikke funnet ut ennå hva det må bli. Når testen går så vil det se ut som på bildet under. (testen er ikke startet ennå) Oppdateringene vil komme ca hver dag så lenge jeg har mulighet. Resultater, observasjoner og konklusjoner finner dere i post 3. Endringslogg Edit: La til Samsung 470 i 1 avsnitt Edit 2: Oppdaterte tittel, la til flere SSDer i XS testen og la til skjermdumper fra Kingston V+100 Edit 3: Oppdatert HW og lagt til flere SSDer i fra XS testen Edit 4: Oppdatere tittel, innledning og la til info om de to siste deltakerne i testen + oppdaterte post 3. Edit 5: Flyttet innholdet fra post 3 inn i post 1 for å gjøre plass til resultater i post 3. Fjernet alt om Mtron som var defekt. Oppdaterte post 3 med resultater og noen observasjoner gjort så langt. Edit 6: Lagt til m4 nr 2 med all info + ny deltaker i XS testen. Samsung 830 Edit 7: Oppdaterte post 3 med litt flere observasjoner Edit 8: La til flere ssder fra XS tråden. Oppdaterte post 3 med flere observasjoner og resultater. Edit 9: La til flere ssder i fra XS tråden. Edit 10: La til Intel X25-E Edit 11: Oppdaterte SSDer som deltar i XS testen Edit 12: Oppdaterte SSDer som deltar i XS testen og la inn Mtronen. Edit 13: Oppdaterte SSDer som deltar i XS testen Endret 14. juni 2012 av BAT 31 Lenke til kommentar
Anv Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Da er det ikke lenge til man må begynne å følge med Blir spennende dette! Det blir også testet en Samsung 470 64GB, den er uten tilsvarende eldre modell for sammenligning men den bruker da 32nm Toggle NAND. En ganske så sprek og ikke minst lekker liten sak til å være bare 64GB. (har lovet å komme med en test i benchmark tråden og det tror jeg at jeg skal få til i kveld) På papiret er jo m4 overlegen C300 ved skriving så da spørs det bare hvor god firmwwaren er til å håndtere flere års bruk i løpet av noen uker/måneder. Lenke til kommentar
Populært innlegg BAT Skrevet 30. juni 2011 Forfatter Populært innlegg Del Skrevet 30. juni 2011 (endret) Resultater, observasjoner og konklusjoner. Så langt så er status: (Rød =død, Blå=nand slitt ut, read only, Grønn=testen kjører ennå) Crucial M4 - 768.5687 TiB skrevet. 2749 timer. Snittfart siste oppdatering på 88.43MiB/s Siste oppdatering for denne var i post nr 441 Crucial M4v2 - Denne kjører fremdeles Kingston V+100 - 368.6335 TiB skrevet på 2343 timer. Snittfart siste oppdatering på 79.58 MiB/s. Siste oppdatering for denne var i post nr 658 Intel X25-M G1 80GB - 883.46 TiB skrevet på 6944 timer. Snittfart siste oppdatering på 1.17 MiB/s. Siste oppdatering av denne var i post nr 997 Intel X25-E 64GB - Denne kjører fremdeles Mtron Pro 7025 32GB - Denne kjører fremdeles Observasjoner så langt: MWI er konservativt satt ift antall P/E som nand cellene tåler Skrivehastigheten på en ssd med TRIM aktivt opprettholdes bra under en ekstrem skrivebelastning Skrivehastigheten på en ssd utenTRIM krevet mye vedlikehold for å opprettholdes bra under en ekstrem skrivebelastning Nand celler som har overskridet spec tåler ikke å ligge lenge uten strøm påkoblet. (data retention) Kingston V+100 har vært veldig ustabil under hele testen og dropper ut i veldig forskjellige perioder. Crucial m4 er en veldig stødig ssd som bare virker. Uten trim så vil en SSD veldig fort bruke opp tilgjengelig spare area og ikke kunne skrive like mye som en med trim. Konklusjoner: Da testen ennå kjører så er det litt vanskelig å konkludere noe ennå. Årsakene så langt til at ssdene har sluttet å virke er utslitte nand på m4 mens på Kingston V+100 tror jeg det skyldes en dårlig kontroller, men dett er kun en antagelse fra meg. Endret 18. september 2012 av BAT 11 Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 Morsomt at noen tar seg tid til å teste litt ordentlig. Følger mest med på xs- Gl Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 30. juni 2011 Del Skrevet 30. juni 2011 JEg følger også spent med her og på XS. Genialt program Anvil! Og genialt av deg BAT som er med på testinga Lenke til kommentar
BAT Skrevet 30. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2011 Etter å ha lurket på den tråden siden oppstarten av første testen så ble jeg så nyskjerrig selv at jeg klarte ikke å dy meg. Blir spennende å se hvordan dette kommer til å bli når alt er skrevet til. Oppstart for C300 og min M4 er i morgen hvis ikke noe endrer seg. 1 Lenke til kommentar
BAT Skrevet 1. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2011 Og da er testen offisielt startet. Den har rullet og gått siden 14:00 i dag og kverner jevnt og trutt. Så langt ser det bra ut og ytelsen holder seg jevnt. Jeg kommer til å poste oppdateringer ca hver dag, hvis ikke det dukker opp noe som krever oftere. 1 Lenke til kommentar
Anv Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Den går nesten 3x kjappere enn min, så den varer nok ikke så lenge i tid som 40GB enhetene Lenke til kommentar
BAT Skrevet 1. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2011 Fortsetter det slikt så vil den skrive 200TB i løpet av juli. Status så langt: Smartverdier. Endringer fra forrige oppdateringer er merket med rødt. 1 Lenke til kommentar
Anv Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 Det ser ut som den holder steamen enda. Lenke til kommentar
BAT Skrevet 2. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2011 Det gjør det. Jeg kommer til å poste resultatet etter 24 timer og det ser ut som det kommer til å lande på over 6 TiB pr døgn. Det store spørsmålet er om det holder seg sånn over lengre tid eller som det roer seg litt ned. Spennende det her Lenke til kommentar
BAT Skrevet 2. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2011 Da har M4en jobba og svetta i 24 timer og den har så langt klart å svelge unna 6,0485 TiB med skriving. Lenke til kommentar
BAT Skrevet 2. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2011 Kveldsoppdatering. Jeg er ganske imponert. Det er skrevet 8,7 TiB og hastigheten holder seg bra. I snitt siden jeg startet opp så har den skrevet ca 77 MiB/s og etterhvert som timene går så vil de 2 timene som maskinen var nede i går telle mindre og snittet gå mer opp. I følge trendlinjen fra XS så kommer vi til å passere over 200 TiB før MWI (Media Wear Indicator) når 0. Og da starter den mest spennende delen av testen. Hvor mange skrivesykluser tåler egentlig 25nm nand? Lenke til kommentar
Anv Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 6TB per døgn er i overkant av det dobbelte av det jeg oppnår selv om jeg kjører en manuell TRIM ca 1 x per døgn. Vi får se hvor lenge den holder tempoet oppe, den burde jo begynne å vise svakhetstrekk snart, hvis der finner noen da. (0002 ser solid ut så det er vel tvilsomt) Lenke til kommentar
BAT Skrevet 3. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2011 48 timer unnagjort. 13,2024 TiB skrevet så langt. Det utgjør et snitt på ca 80.1 MiB. Den holder imponerende bra koken og har ennå ingen tegn på at noen sektorer har begynt å feile. 1 Lenke til kommentar
BAT Skrevet 3. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2011 Kveldsoppdatering 56 timer unnagjort. 15,5622 TiB skrevet så langt. Det utgjør et snitt på ca 80.9 MiB/s. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Sinnsykt bra egentlig at hastigheten øker Lenke til kommentar
Buzz76 Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Flott initiativ Min G2 har bare litt over 2TB writes så langt... på halvannet år. Regner med den holder noen år til da ja Lenke til kommentar
BAT Skrevet 4. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2011 (endret) Sinnsykt bra egentlig at hastigheten øker Det skyldes mest at maskinen gikk i dvale i 2 timer, jo lengre denne går uten stans jo mer riktig blir snittberegningen min. Tipper at den stabiliserer seg på rundt 82-83 MiB/s @Buss Tror nok at ssden blir gammel før den blir slitt ut, heldigvis Endret 4. juli 2011 av BAT Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå