Petrvs Romanvs Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 (endret) forskning.no To svenske forskere, en kristen og en ikke religiøst har funnet ut noe som fikk meg til å trekke på smilebåndet. Sammen med doktorand Jacqueline Borg har han fotografert hjernen hos 15 friske menn. Ved hjelp av bildene har forskerne for hver og en av mennenes hjerner regnet sammen antallet kjemiske mottagere, eller reseptorer, for signalstoffet serotonin. Det eneste forskerne kan si sikkert er at signalstoffet serotonin har noe å si for hvordan hjernen håndterer visse opplevelser. Rød/ gule felter er Serotonin reseptorer. Nå er bare femten undersøkt, men vad tycks?? Endret 21. februar 2007 av Nisje Olm Lenke til kommentar
gspr Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Har vi ikke alltid visst det da? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Det mest interessante med dette er at det er nok et eksempel på at: 1. åndelighet og religiøse opplevelser kan forklares fysisk 2. hjernens kjemi har stor påvirkning på hvem vi er og hvordan vi tenker Lenke til kommentar
andir Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Et poeng som er verdt å ta med seg er at det er det samme signalsystemet som blir påvirket av LSD og andre narkotiske stoffer som kan skape hallusinasjoner eller åndelig ladde opplevelser. Interessant, men ikke overraskende. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Betyr dette at det kan utvikles en vaksine eller medisin mot religiøse vrangforestillinger? Eller kan man trenes opp til å ikke være en lettlurt person som faller for overtro? Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 (endret) Betyr dette at det kan utvikles en vaksine eller medisin mot religiøse vrangforestillinger? Eller kan man trenes opp til å ikke være en lettlurt person som faller for overtro? 7986022[/snapback] Det er i alle fall en bekreftelse på at det farligste med LSD er at det kan lede til frelse. Endret 21. februar 2007 av Niskivara Lenke til kommentar
DaEvil1 Skrevet 20. februar 2007 Del Skrevet 20. februar 2007 Betyr dette at det kan utvikles en vaksine eller medisin mot religiøse vrangforestillinger? Eller kan man trenes opp til å ikke være en lettlurt person som faller for overtro? 7986022[/snapback] Jeg vil ikke tro at man vil kunne få en vaksine for dette i tradisjonell forstand. Ei heller at det vil være berettiget å kalle dette en vaksine. Jeg tolker det som at det kan tyde på at det er en grunn til at mennesker er religiøse, og kanskje tilogmed en fysisk grunn til det. Uansett vil jeg ikke bli overrasket over om man finner "medisiner" for det meste som man kan kalle personlighet i verden. Og, ei heller ville jeg bli overrasket om de ble brukt i stor grad til å fjerne alt som kan kalles personlighet og pesonlige meninger slik at alle kan jobbe sammen mot et felles mål om å forbedre oss og vårt samfunn til alle lever i 1000 år, aldri er uenige med noen, og alle gjør seg opp eksakt samme tanker i sine hus (som forøvrig alle ser like ut, som bilen, da alle har samme smak). Men, på den annen side, så blir jeg ikke overrasket av så alt for mye. Men jeg er sikker på at i fremtiden vil man ha en kur på det, slik at jeg kan bli overrasket like mye som alle andre i snitt, og ergo få en gjennomsnittelig livsglede. Tror jeg har sett litt for mye på Equalibrium Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Litt pesimistisk fremtidsbilde, muligens? Men fra spøk til revolver så er det skummelt hvordan vi kaster bort menneskehetens potensiale til å utføre massivt forbløffende prosjekter. Da vi bruker tiden vår her og nå til å tro på fantasihistorier som dikterer livene til mange (religion) - lage kriger over karikaturer, propagandere hverandre opp og i mente, skape uenigheter og splittelse. Bare forestill dere mulighetene en samlet menneskehet har til rådighet. Først da kan vi kalle oss virkelig intelligente. En maurtue med mennesker (full pålitelighet og lik arbeidsinsats med et felles mål) der maurtuen er hele verden - da kunne vi lært mye om hva vi gjør her og komme med massive teknologiske fremskritt. Vi skulle hatt en intergalaktisk fiende så vi kunne samle oss som èn og tvinges til å jobbe sammen Men neida, la oss krige, bry oss om karikaturtegninger og torturere medmennesker i de årene vi hver av oss har til rådighet.. /sigh Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Denne forskningen gjør jo Det ondes problem dagsaktuelt. Hvis det er slik at gud har skapt mennesker med fri vilje til å velge om de skal tro på ham eller ikke, har han, slik det virker ut fra denne studien, skapt noen som har et fysisk dårlig utgangspunkt for å tro. Kan det være rettferdig at noen har vanskeligere for å tro enn andre? Er vi ikke alle skapt i guds bilde, og er ikke vår vilje fri? Lenke til kommentar
Emomilol Skrevet 21. februar 2007 Del Skrevet 21. februar 2007 Er det mulig å fjerne disse reseptorene, dvs. gjøre en helt frisk mann til en synsk-religiøs-fanatiker? Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 21. februar 2007 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2007 Langvaring bruk av amfetamin eller MDMA senker serotoninnivået, men forandringen kan føre til at vedkommende blir deprimert eller desorientert (vrangforestillinger, megalomani, tvangstanker etc.). Crowley brukte mye dop i sin magi, med den rette instillingen kan man f.eks åpne helvetes porter Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Lykkepiller av typen SSRI (f.x Prozac, Zoloft, Paxil), som har vært populære en stund nå, sørger for økt serotonin-nivå (enkelte steder) i hjernen. SSRI står for Selective Serotonin Reuptake Inhibitors. Serotonin er ett av flere titall signalstoffer i hjernen. Signalstoffer frigjøres fra nerveender og påvirker andre nerveceller. Etterpå gjennoptas disse i nervecellene og brukes på nytt. Reuptake Inibitors reduserer dette gjennopptaket, med det resultatet at serotonin blir værende mellom cellene i lengre tid, og dermed påvirke cellene lengre enn de ellers ville gjort Altså lavt serotoninivå henger sammen med depresjoner, slik Nisje Olm beskriver rett ovenfor. Desverre er det ikke slik at noen av hjernens virkestoffer har enkle og lettvindt sammenhenger med humør eller andre ting. Samme virkestoff kan ha forskjellig virkning forskjellige steder i hjernen. Og selv på ett og samme sted kan det virke på flere forskjellige måter. Noe av utfordringen med å lage medisiner som skal hjelpe på psykiske problemer er altså å begrense virkningen av medisinene til kun enkelte målområder i hjernen, for å skape så få bivirkninger som mulig ellers. At der er en sammenheng med 'åndelighet' og serotoninreseptorer er spennende nok. Men det betyr ikke at det er eneste funksjonen til serotonin i hjernen, eller at å øke/minske antall reseptorer vil ha en klar og forutsigbar effekt. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Nå er bare femten undersøkt, men vad tycks?? 1084813[/snapback] Bare 15 - det betyr at undersøkelsen p.t. ikke holder mål vitenskaplig. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 22. februar 2007 Del Skrevet 22. februar 2007 Nå er bare femten undersøkt, men vad tycks?? 1084813[/snapback] Bare 15 - det betyr at undersøkelsen p.t. ikke holder mål vitenskaplig. 7997955[/snapback] 15 er for få til at man kan trekke noen sikre konklusjoner. Det må mer undersøkelser til. Men å påstå at den 'ikke holder mål vitenskapelig' antyder at det ligger metodefeil bak... Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Betyr dette at det kan utvikles en vaksine eller medisin mot religiøse vrangforestillinger? Eller kan man trenes opp til å ikke være en lettlurt person som faller for overtro? 7986022[/snapback] Det er i alle fall en bekreftelse på at det farligste med LSD er at det kan lede til frelse. 7986070[/snapback] Jeg møtte ei som gikk på LSD, hun var hellig overbevist over at jorden var mor. Jeg lå på bakken litt ubehageligk, da ba hun meg bare "la jorden ta i mot meg" så skulle jeg ligge mer behagelig. (og klemming av trer var gode greier, "Maaan kunnne føøøøleee eneeeergieeeeeeen!") Yay for hippies. Det mest interessante med dette er at det er nok et eksempel på at:1. åndelighet og religiøse opplevelser kan forklares fysisk 2. hjernens kjemi har stor påvirkning på hvem vi er og hvordan vi tenker 7982920[/snapback] Har vi egentlig ikke visst dette en stund? Lenke til kommentar
Thend Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Burde ikke denne ligge under teknologi og vitenskap? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 28. februar 2007 Del Skrevet 28. februar 2007 Det mest interessante med dette er at det er nok et eksempel på at:1. åndelighet og religiøse opplevelser kan forklares fysisk 2. hjernens kjemi har stor påvirkning på hvem vi er og hvordan vi tenker 7982920[/snapback] Har vi egentlig ikke visst dette en stund? 8043344[/snapback] Vitenskapen har kjent til dette lenge, men det er mange vanlige folk som nok ikke er spesielt bevisst på dette. Lenke til kommentar
jesse Skrevet 2. mars 2007 Del Skrevet 2. mars 2007 forskning.no To svenske forskere, en kristen og en ikke religiøst har funnet ut noe som fikk meg til å trekke på smilebåndet. Sammen med doktorand Jacqueline Borg har han fotografert hjernen hos 15 friske menn. Ved hjelp av bildene har forskerne for hver og en av mennenes hjerner regnet sammen antallet kjemiske mottagere, eller reseptorer, for signalstoffet serotonin. Det eneste forskerne kan si sikkert er at signalstoffet serotonin har noe å si for hvordan hjernen håndterer visse opplevelser. Rød/ gule felter er Serotonin reseptorer. Nå er bare femten undersøkt, men vad tycks?? 1084813[/snapback] 15 menn er undersøkt, det er ikke en gang partall. Latterlig og morsomt. Hvor mange av dem var kristen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå