Gå til innhold

"Speile" 2 harddisker?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en WD My Book ekstern harddisk, og en annen intern harddisk.

Er det mulig å få det slik at jeg har identisk innhold på begge harddisken, og hvis jeg legger inn noe på den interne, så legges det også inn på My Book'en automatisk? Begynner vi å snakke RAID nå da.

Kan jeg sette en ekstern og intern harddisk i RAID? :hmm:

Eller er dette noe jeg kan fikse med WD SmartWare?

Takker for svar!

Endret av Lami
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler også SyncToy, men jeg trenger tips til et litt annen scenario. Har en stasjonær maskin, hvor jeg ønsker å ta jevnlig backup av den ene disken.

Backup skal tas til to disker, slik at jeg alltid kan oppbevare den ene disken på et annet sted (i tilfelle brann). Altså to eksterne disker, A og B:

- Først speile alt fra stasjonær (X) til A og oppbevare A på et annet sted.

- En måned senere speile alt fra X til B, legge B hvor A ligger og ta med A hjem.

- En måned senere speile alt fra X til A (kun endringer), legge A hvor B ligger og ta med B hjem.

- En måned senere speile alt fra X til B (kun endringer), legge B hvor A ligger og ta med A hjem.

- Osv...

SyncToy fungerer ikke til dette da .ini-filene til SyncToy er paret med hverandre. Filene som ligger på X kan kun være koblet til ett par (så vidt jeg vet). Det er selvfølgelig mulig å slette .ini-filene fra X hver gang, men det medfører at alt må kopieres hver gang i stedet for kun endringer.

Det eneste alternativet jeg kan kommer på er å kjøre SyncToy mot disk A, og normal Windows backup på disk B, men jeg er takknemlig for andre forslag...

Lenke til kommentar

Jarlsberg: Treecomp kan brukes til dette. Når du velger å kopiere fra høyre venstre (du skjønner når du ser grensesnittet) så tas bare endringene med. I tillegg får du opp en liste over alle filer som skal kopieres/slettes.

En annen ting som er fint med programmet er at slettede filer (under synkronisering) kan lagres i spesielle mapper i tilfelle du skulle angre endringen i ettertid.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jarlsberg: Treecomp kan brukes til dette. Når du velger å kopiere fra høyre venstre (du skjønner når du ser grensesnittet) så tas bare endringene med. I tillegg får du opp en liste over alle filer som skal kopieres/slettes.

En annen ting som er fint med programmet er at slettede filer (under synkronisering) kan lagres i spesielle mapper i tilfelle du skulle angre endringen i ettertid.

Takk for tipset!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...