Gå til innhold

[Løst] Tine melk, rik på proteiner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det står også hos Tine hvorfor de mener de er høye på proteiner.

 

Mange ulike proteintyperDet finnes utallige typer proteiner. Melk inneholder flere typer, blant annet kasein, myse, laktoferrin og laktoglobulin. Proteiner er bygget opp av aminosyrer. Det finnes 20 ulike aminosyrer, og mengden av de ulike aminosyrene varierer i forskjellige proteiner. Kroppen vår kan selv lage 11 av aminosyrene, mens 9 er essensielle. Det vil si at vi må få dem fra kosten. De fleste proteinene er satt sammen av både essensielle og ikke-essensielle aminosyrer. De proteinene som inneholder mye av de essensielle aminosyrer omtales ofte som høy-kvalitetsproteiner, mens proteiner som har lav andel av de essensielle aminosyrene er av lavere kvalitet.

 

Melkeprotein er av høy kvalitet

Melk, kjøtt, fisk og egg inneholder mye protein med høy kvalitet, mens mat fra planteriket (vegetabilske matvarer) inneholder protein med lavere kvalitet. For å få alle de essensielle aminosyrene fra vegetabilske matvarer, må man blande flere vegetabilske proteinkilder i samme måltid.

 

For å vurdere kvaliteten på proteinene tar man utgangspunkt i hvor stor andel av proteinet som kroppen kan utnytte til å bygge eller vedlikeholde muskler. Egg har svørt god kvalitetet, hele 94 % kan utnyttes til muskler. Melk kommer på en god annenplass, med 85 %, mens rundt 75 % av proteinet i kjøtt og fisk kan utnyttes til muskler.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spiser du en kg biff får du i deg 260g proteiner... Det vil jeg kalle rikt.

 

Jeg synes det blir feil å kalle melka rik, selvom proteinene er av bra kvalitet.

 

Eller for å si det på en annen måte, du må drikke 1 liter melk for å få deg like mange proteiner som en liten porsjon biff.

Endret av McHalvorsen
Lenke til kommentar

Tydelig at det er vanskelig å forstå at protein er bygget opp av aminosyrer, og at det finnes mange forskjellige aminosyrer. Kroppen vår kan selv lage 11 av aminosyrene, mens 9 er essensielle.

 

Man kan ikke spise 1kg kjøtt for å få i seg kroppens behov for protein, men kroppen trenger variert kost for å få de proteinene (aminosyrene) den trenger.

Det var elementær heimkunnskaplærdom i 9. klasse, mulig de har kuttet det ut fra pensum for å gi McDonalds flere kunder ...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Tydelig at det er vanskelig å forstå at protein er bygget opp av aminosyrer, og at det finnes mange forskjellige aminosyrer. Kroppen vår kan selv lage 11 av aminosyrene, mens 9 er essensielle.

 

Man kan ikke spise 1kg kjøtt for å få i seg kroppens behov for protein, men kroppen trenger variert kost for å få de proteinene (aminosyrene) den trenger.

Det var elementær heimkunnskaplærdom i 9. klasse, mulig de har kuttet det ut fra pensum for å gi McDonalds flere kunder ...

Dette lærte jeg ikke i niende klasse. Lærte det ikke før ti år etterpå jeg.

Svar: Proteinpulver med aminosyrer. Huihuihui

Lenke til kommentar

Tydelig at det er vanskelig å forstå at protein er bygget opp av aminosyrer, og at det finnes mange forskjellige aminosyrer. Kroppen vår kan selv lage 11 av aminosyrene, mens 9 er essensielle.

 

Man kan ikke spise 1kg kjøtt for å få i seg kroppens behov for protein, men kroppen trenger variert kost for å få de proteinene (aminosyrene) den trenger.

Det var elementær heimkunnskaplærdom i 9. klasse, mulig de har kuttet det ut fra pensum for å gi McDonalds flere kunder ...

 

Variert kost ja, og i den varierte kosten er det så mange kilder som har mye større innhold av proteiner enn det melk har.

Tine kan godt reklamere med at de har gode proteiner, men å si at de er rike på det blir bom.

 

Kan jeg ordne noen skikkelig høykvalitets appelsiner, og lage juice av dette med ett innhold på 3% appelsin og kalle det rikt på appelsin? Kun fordi appelsinene er av høy kvalitet? Litt søkt eksempel, men er slik jeg ser på dette.

Lenke til kommentar

Jeg tror vi skal slå opp ordet 'rik' i ordboka.

 

Oppslagsord

Ordbokartikkelrikrik a1 (norr ríkr 'mektig') som eier mye, som har rikelig av noe en r- og mektig mann / landet er r-t på vannkraft / r-e malmleier / ha en r- fantasi / bli en erfaring r-ere ta lærdom av noe / god en r- frukthøst / mangeartet en r- fauna / leve et r-t liv få mye ut av livet

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...