Gå til innhold

Fjerne muligheten for å gi pluss til innlegg i Off topic delen av foumet


Anbefalte innlegg

Jeg synes hele ryktesystemet er ubrukelig slik det er nå. Postcount teller ikke i Off topic, og da bør heller ikke ryktesystemet telle der. Man kunne fortsatt hatt muligheten til å plusse innlegg, men det hadde ikke trengt å telle på brukerens profil.

 

Har forumstyret noen grunn til at det fungerer slik det gjør i dag?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når en som bare poster dette bildet

 

post-105260-0-40094200-1308760911_thumb.jpg

 

får flere pluss enn en som f.eks lager en slik tråd

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1310884

så synes jeg at systemet er nokså ubrukelig. Terskelen for å gi pluss i off topic delen ser ut til å være mye lavere enn i resten av forumet.

 

Selvfølgelig kommer det gode kvalitetsposter i off topic også, som fortjener å telle i ryktesystemet. Men ved å fjerne muligheten for å få pluss i ryktet i off topic delen så vil systemet fungere mye bedre etter min mening. Akkurat som at postcount systemet fungerer mye bedre når det er slått av i OT.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hva så at "terskelen er lavere for å få pluss i OT"? Det var akkurat det folk sa da plussesystemet ble innført - at folk ville plusse av alle mulige grunner.

 

Du mener her at fordi brukere som henger i OT-delen plusser mer enn brukere i f.eks teknologiforumet så skal man fjerne muligheten til å plusse i det hele tatt? Og dette begrunner du på toppen av det hele med "Jeg synes hele ryktesystemet er ubrukelig slik det er nå".

 

Dette er ikke akkurat slående argumentasjon. La oss heller trekke inn hva de som styrer og bestemmer på forumet selv har sagt.

 

Men det er jo strengt tatt ikke kategoriene som gjør noe feil her, det er brukerne som ikke kan enes om hva man bør gi pluss for. Å slå av plussing i Off Topic betyr bare at vi kan innføre en regel om at plussing ikke skal gis for off topic poster, og så slette poster som får det i andre kategorier. Men det er ingen mirakelløsning. Det betyr bare at vi bestemmer hva man skal få lov å plusse.

 

Og det er jo strengt tatt subjektivt. Hvorfor en bruker gir pluss kan ikke en moderator vite, og det er ikke hans oppfatning av om et svar var nyttig som skal gjelde...

 

Med andre ord: Å stenge funksjonen for pluss i enkelte kategorier strider i mot grunnen til at hele plussesystemet ble innført. Selv synes jeg humorkategorien har blitt mye bedre etter dette kom, fordi vi nå slipper innlegg som "Hahaha, den var god" og "For et morsomt bilde/historie/video etc." siden vi heller kan gi hverandre pluss. At du synes tråden du linket til er verdt mer enn humorbilder er din sak, og som TWFA sa i sitatet over her en subjektiv avgjørelse, og når vi har et åpent plussesystem uten noen begrensninger og uten noen form for felles terskel for hva som skal plusses er det latterlig å begrense kategorier fordi folk bruker plussesystemet for mye.

 

La meg dra inn et sitat til fra en forumveileder:

 

Noen kan mene at det som står i en telletråd er fornuftig, så er det da opp til den personen å gi + eller ikke.

Dette er noe den enkelte brukeren bestemmer selv, det er fritt frem for å gi + til hva man vil ut ifra de kritieriene man selv bestemmer.

 

Plussing er ingen form for "poengscore" som viser hvor gode postene dine er. Hvis det var slikt det fungerte ville jeg, med nesten 3000 i rykte, vært en av de med best poster på forumet her. Og de aller fleste vet at det overhodet ikke er sant.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og dette begrunner du på toppen av det hele med "Jeg synes hele ryktesystemet er ubrukelig slik det er nå".

 

Dette er ikke akkurat slående argumentasjon. La oss heller trekke inn hva de som styrer og bestemmer på forumet selv har sagt.

Slående argumentasjon er det sikkert ikke, jeg bare ytrer min mening om hvordan jeg mener det bør være.

 

Med andre ord: Å stenge funksjonen for pluss i enkelte kategorier strider i mot grunnen til at hele plussesystemet ble innført. Selv synes jeg humorkategorien har blitt mye bedre etter dette kom, fordi vi nå slipper innlegg som "Hahaha, den var god" og "For et morsomt bilde/historie/video etc." siden vi heller kan gi hverandre pluss.

Som jeg utdypet i førstepost så hadde man ikke trengt å fjerne muligheten til å gi pluss til innlegg i OT, bare at det ikke skal telle på rykte i profilen.

 

Plussing er ingen form for "poengscore" som viser hvor gode postene dine er. Hvis det var slikt det fungerte ville jeg, med nesten 3000 i rykte, vært en av de med best poster på forumet her. Og de aller fleste vet at det overhodet ikke er sant.

Jeg trodde det var noe av poenget med rykte som stod i profilen, å vise hvem som var de største bidragsyterne på forumet? Altså litt mer nøyaktig enn postcounten. Postcounten ble vell slått av i OT fordi man mente at det som ble postet der ikke var av samme kvalitet, og dermed ikke skulle hedres på samme måten som når man postet i de andre kategoriene? På samme grunnlag mener jeg at man bør slå av ryktesystemet i denne kategorien.

 

Men det er mulig jeg har misforstått poenget med ryktesystemet på dette forumet, i hvert fall utifra det TWFA sa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig med TS, kan gjerne ha plusser i OT, men ikke legg det sammen med resten.

 

Men om ikke noe av poenget med plussene er å angi "kvaliteten" til posteren, så kan dere fortsette med det gamle. Opplever at folk som tipser ensomme gutter etter tips om sjekking med "dask pikken i ansiktet hennes" får flere ti-talls plusser, så kan hende at litt flere bør modereres.

 

(Men igjen... Man må vel bare leve med at nettet brukes av folk mellom 12-25 år som oppfører seg som om de er 14 når man oppholder seg på et slikt sted som diskusjon.no)

Lenke til kommentar

Hvorfor er dette en bedre løsning enn å slå det av i OT? Som KoKo_ påpeker vil det fortsatt ikke være perfekt, men det ville gitt et langt bedre bilde av hvem som er de største bidragsyterne, og dermed fortjener hederen, enn det det er i dag.

 

Selvfølgelig er det siste jeg skriver subjektivt, men jeg vil tro de fleste er enige i det.

Lenke til kommentar

Hvorfor er dette en bedre løsning enn å slå det av i OT? Som KoKo_ påpeker vil det fortsatt ikke være perfekt, men det ville gitt et langt bedre bilde av hvem som er de største bidragsyterne, og dermed fortjener hederen, enn det det er i dag.

Jeg sier ikke at det er en bedre løsning, jeg sier bare at det er en alternativ løsning. Hvis det blir slått av i Offtopic regner jeg med at du også mener systemet må nullstilles?

Lenke til kommentar

Så lenge ein ikkje ser antal plusser andre plasser enn i profilen så synest eg ikkje det er noko problem. Alle veit at dei med flest plusser har fått dei i OT.

Nemlig. Hadde det ikke da vert fint å gjøre som jeg foreslår, så ryktesystemet i profilen faktisk kan brukes til noe fornuftig?

Lenke til kommentar

En «løsning» som har vært diskutert tidligere, er å fjerne visningen av en brukers totale antall plusser.

 

Tja, det kan vel hver enkelt bruker fikse selv ved å ikke se på profilen, hvis de støtter det forslaget. Så det blir vel bare et steg tilbake.

 

Er det ikke mulig å filtrere + fra hver hovedkategori (Data, samfunn, osv)?

Jeg er ikke så interessert i å se hvor "artig/tåpelig" en bruker er i OT når jeg vil skaffe meg et bilde av hvem som er satt pris på under "Samfunn" f eks.

Lenke til kommentar

Hvorfor er dette en bedre løsning enn å slå det av i OT? Som KoKo_ påpeker vil det fortsatt ikke være perfekt, men det ville gitt et langt bedre bilde av hvem som er de største bidragsyterne, og dermed fortjener hederen, enn det det er i dag.

Jeg sier ikke at det er en bedre løsning, jeg sier bare at det er en alternativ løsning. Hvis det blir slått av i Offtopic regner jeg med at du også mener systemet må nullstilles?

Jaok, skjønner :)

 

Vet ikke hvordan det er med ryktet, men med postcounten kan den vertfall telles på nytt, så bare de utvalgte kategoriene slettes. Uansett ser vertfall ikke jeg problemet med at det nullstilles, men det er sikkert mange motstandere mot det.

Lenke til kommentar

Jeg trodde det var noe av poenget med rykte som stod i profilen, å vise hvem som var de største bidragsyterne på forumet? Altså litt mer nøyaktig enn postcounten. Postcounten ble vell slått av i OT fordi man mente at det som ble postet der ikke var av samme kvalitet, og dermed ikke skulle hedres på samme måten som når man postet i de andre kategoriene? På samme grunnlag mener jeg at man bør slå av ryktesystemet i denne kategorien.

Jeg leste tanken min mens jeg tenkte den, skremmende..

 

Slik det er nå "må" en av to ting gjøres:

1. Fjerne poeng-systemet fra profiler, da det er totalt ubrukelig.

2. Fjern OT fra poeng-systemet

Som Zeph så elegant sa: "Alle veit at dei med flest plusser har fått dei i OT." Om noen kan komme med en konstruktiv grunn til at det da skal bli værende, jeg lytter...

Lenke til kommentar

Fordi det er i absolutt alle andre kategorier. Det dere ikke forstår er at man kan plusse for alt man vil. En gang gikk jeg i en tråd og plusset absolutt alle postene som ikke allerede hadde pluss. Fordi jeg kjedet meg. Det bryter ingen regler, faktisk er det akkurat slik det er meningen man skal bruke systemet - til det man vil selv.

 

så ryktesystemet i profilen faktisk kan brukes til noe fornuftig?

 

Som hva da? Å sammenligne hvem som er best?

 

og dermed ikke skulle hedres på samme måten som når man postet i de andre kategoriene

 

Det er statistikk. Ikke et hedersgrunnlag.

 

Men det er mulig jeg har misforstått poenget med ryktesystemet på dette forumet, i hvert fall utifra det TWFA sa.

 

Ja, det har du. Det var et direkte sitat fra TWFA og det oppsummerte ganske klart det som ble slått fast i tråden som ble opprettet for diskusjon rundt plussesystemet da det ble innført. Det er ingen retningslinjer for plussing, og så lenge vi ikke har noen begrensinger så skal vi ikke ha noen begrensinger. Å slå av pluss i OT fordi det er "så mye useriøst der" er helt på trynet. Dersom folk har fått den illusjonen av at plusscount og postcount faktisk skal representere noe annet enn statistikk har noe virkelig gått galt.

Endret av Pokey
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som hva da? Å sammenligne hvem som er best?

Å vise hvem som faktisk klarer å dytte inn ting som gir mening og innhold, i postene sine i de respektive kategoriene. Nå er det intet annet enn "se hvor mange plusser jeg har" og er en totalt ubrukelig funksjon, slik det ble forutsagt(Henviser her til profil, ikke muligheten til å sortere etter plusser i f.eks. Snedige Spørsmål og andre lignende giantiske topics).

 

Å slå av pluss i OT fordi det er "så mye useriøst der" er helt på trynet

Nei, ikke slå av. Kun at det ikke skal telle i profil, akuratt slik som postcount. Det utfyller sin rolle i OT så vell som S S som nevnt over, ved at man kan sortere etter plusser og raskt få en oversikt over det beste utfra folkets stemmer.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...