Gå til innhold

HTC Desire - Tips og triks (Root, ROM, Kernel, Radio, Systemfont +++)

Anbefalte innlegg

Har sett mange spørsmål om dette temaet her, og valgte derfor å lage en guide. Jeg setter pris på tilbakemeldinger om det er punkter jeg har glemt, som er feil eller ting som er utydelig. Noe av dette her er det en stund siden jeg gjorde selv. Lett å glemme.

Før jeg begynner vil jeg bare si at det kan gå gale, og du kan ødelegge telefonen din. Jeg tar ikke noe ansvar for dette. Ta alltid backup før du gjør noe!

Selv om noe går gale, og du tilsynelatende har ødelagt telefonen, kan det meste fikses (ikke alt). Internett er din venn!

Denne guiden er i utgangspunktet laget med tanke på HTC Desire, da det er den jeg har erfaring med. Fremgangsmåten på andre telefoner vil være tilsvarende og mye helt likt.

Du må ha rootet telefonen din før du kan fortsette. Det finnes flere forskjellige metoder for å roote telefonen din, jeg vil ikke gå mer inn på det enn å linke til et One-click-root program kalt UnrEVOked. Dette er designet til HTC Desire, HTC Wildfire, HTC Evo, HTC Incredible og HTC Hero CDMA. For andre telefoner finnes det andre program, eller det kan gjøres manuelt. UnrEVOked fungerer med Windows, OSX og Linux.

Når du har fikset deg root-tilgang, kan du flashe ditt første rom. Før du begynner bør du ta en backup av alt på telefonen din (alt vil bli slettet under installeringen av det nye rom’et). Du kan for eksempel bruke Titanium Backup. I tilfellet noe går galt bør du også ta en backup av ditt eksisterende rom. Til det kan du bruke ClockwordMod Recovery, som du mest sannsynlig har etter å ha rootet telefonen din.

Backup av eksisterende rom:

•  
  • Slå av telefonen
  • Hold inne volum ned mens du slår på telefonen
  • Velg «recovery». Du blar med volumtastene og velger med påknappen
  • Velg «backup and restore». Du blar fremdeles med volumtastene, men velger ved å trykke på trackballen
  • Vent mens telefonen gjør seg ferdig. Du har nå tatt backup av ditt eksisterende rom, og alt som følger med det
  • Bruk tilbakeknappen til du ser «reboot system now» og velg.

Legge inn nytt rom:

•  
  • Last ned ønsket rom (.zip)
  • Legg zip-filen rett på minnekortet, ikke i en undermappe
  • Slå av telefonen
  • Hold inne volum ned mens du slår på telefonen
  • Velg «recovery». Du blar med volumtastene og velger med påknappen
  • Velg «wipe data/factory reset». Velg med trackballen
  • Velg «install zip from sdcard»
  • Velg «choose zip from sdcard»
  • Bla ned til du finner zip-filen med ønsket rom på og velg
  • Gå tilbake til du kan velge «reboot system now»
  • Du vil nå starte telefonen med ditt nye rom. Gjennopprett alle dine aplikasjoner fra backupen du tok (f.eks med Titanium Backup)

Liste over rom:

Forslag til flere som bør taes med?

Ny kernel:

Ditt nye rom har gjerne en anbefalt kernel du bør bruke, denne følger nok med. For å sjekke kernelversjon: Instillinger - Om telefonen.

Skal du legge inn en ny kernel følger du samme oppskrift som da du la inn nytt rom, men du hopper over punktet «wipe data/factory reset».

Avhengig av kernel kan du overklokke og «underklokke» telefonen din ved hjelp av programmet SetCPU (finnes i Market). Forskjellige kerneler har forskjellige mulige klokkehastigheter. Jeg kjører min Desire på 1152 MHz, ved høyere klokkehastigheter ble den ustabil. Dette kan variere fra telefon til telefon. Prøv deg frem, men ikke velg «set on boot» før du er sikker på at telefonen er stabil. Du kan også underklokke telefonen for å spare strøm.

Ny radio:

Radioen er er det første som lastes inn når du starter opp telefonen din, om noe er gale her vil altså ikke telefonen starte og den er ikke lenger særlig mye verdt. Forsett med forsiktighet!

Romet ditt vil ha en anbefalt radio (for optimal dekning og batteritid). Du kan sjekke hvilken radio du har ved å gå inn på: Instillinger - Om telefonen.

Skal du legge inn nye radio følger du samme fremgangsmåte som ny kernel.

Legge inn ny systemfont:

Metode 1:

Brukt Font Changer fra Market. Dette krever, som beskrevet i infoen om programmet; *FULL ROOT* (aka NAND unlocked or S-OFF) and *BUSYBOX* Les infoen før du begynner!

Metode 2:

Krever ikke S-OFF.

Du er nå klar til å legge inn ønskede fonter. Fontene må være av typen .ttf. Du bør legge inn to typer, en for bold og en vanlig. Navnet på de to fontene må være det samme, og ingen mellomrom. Filnavnet på fonten som er bold avslutter du med bold, bd eller bi. For eksempel: Eksempelfont.ttf og Elsempelfontbd.ttf. Når fontene er lastet ned og filnavnet endret legger du de i /data/local/fonts/ via Root Explorer. De vil nå dukke opp i FontChanger. Velg og reboot.

Anbefalte apps for å få mer ut av din rootede telefon:

• Rom Manager - Last ned nye rom, ta backup, installer nye rom osv.
  • SetCPU - Still inn CPU slik du vil ha den. Profiler for forskjellige settinger.
  • ShootMe - Screenshot
  • LCD Density - Endre dpi
  • Kernel Manager Lite - Last ned ny kernel, installere osv
  • Titanium Backup - Backup
  • Root Explorer - Utforsker som også lar deg rote rundt i internminnet
  • Led me know - Instillinger for indikatorlyset
  • Font Changer - Endre systemfont, krever S-OFF
  • S2E - Virker kun med CyanogenMod 7 - Lar deg flytte apps, data og cache til sd-ext partisjon på minnekortet
  • FreeSpace - Gir deg full oversikt over brukt og tilgjengelig lagringsplass (cache, data, ext, SD-kort og system)
  • ClockSync - Du kan aldri mer komme for seint på jobb og skylde på at klokken din gikk feil
Endret av SKT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flashe = "installere"

Radioen bør passe til det romet du kjører. Anbefalinger finner du gjerne samme sted som du finner romet.

Fordelene med å være up to date er signalstyrke/dekning og batteritid. Ikke alltid nyere er bedre, men ofte. Les kommentarer og anbefalinger fra personer som kjører samme rom som deg.

Om du bruker CyanogenMod 7, kan du bruke s2e (link i førsteposten) til å lage en partisjon og flytte apps over. Andre rom har, etter hva jeg har skjønt, gjerne dette integrert.

Endret av SKT
Lenke til kommentar

Ingen rom har en integrert partisjon. Derimot vil de fleste rom ta i bruk en partisjon du har på SD kortet. Selv bruker jeg Amon_Ra recovery og der kan du partisjonere (partisjonering vil formatere SD kortet ditt, altså slette alt. Du trenger bare partisjonere det en gang. Senere holder det å bare slette alt innhold på partisjonen, på min heter det wipe sd-ext, før du flasher ny rom :) )

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dette burde du ha med:

1.En "forklaring" på radio(kan kanskje puttes in i FAQ-seksjon?)

2.Risikoer ved å oppdatere radio og hvor man får tak i tilstrekkelig info for å gjøre dette farefritt, f.eks. en link.

3.Forklare hvordan man partisjonerer og gjør dette ordentlig. (Her bør man i 90% av tilfellene (tall fra mitt hode :D Er ihvertfall veldig mange) bruke Gparted i ubuntu).

4.Forskjellen på CDMA og GSM telefon.

5.Forskjell på NANDROID backup og backup fra andre programmer.

6.Deretter burde du legge inn info om hva som skjer hvissomatte dersomatte telefonen er bricked og forskjellen på brick og usb-brick(?husker ikke nøyaktig hva det heter, forskjellen er at den ene versjonen må på reparasjon, den andre kan mountes og bootes ved hjelp av en USB-stick)

7.Kanskje vurdere å legge inn forklaring på hvordan endre recovery til andre versjoner

8. Hvordan man endrer bootloader.

9.Du burde så absolutt legge inn en forklaring på S-ON og S-OFF og pro's & con's på dette.

Tilleggsgreier som ikke er helt nødvendige, men hjelper til å komplettere en guide:

1. FAQ-seksjon

2. Skulle likt å sett at du framhevet viktigheten av å wipe data/factory reset, for om man ikke gjør dette kan det få kjipe konsekvenser.

Endret av makri
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...