Gå til innhold

Bikkja mi hater meg

Anbefalte innlegg

Hei!

Familien min har skaffet seg en hund, en chihuahia, 5 år gammel.

Har hatt den i en uke.

Den er glad i dem alle, foreldrene mine og søstra mi.

Men når det gjelder meg, blir det en annen sak:

Den bjeffer og knurrer med en gang den ser meg. Prøver å sette meg ned og ta frem hånden, men da bjeffer og knurrer den enda verre.

Har aldri gjort noe med den i det hele tatt. Den var sånn fra dag en.

Noen som vet hvorfor og hva jeg kan gjøre?

Alldo

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke å ha gjort den noe - den kan ha hørt at du har hevet stemmen elns til noen andre i familien, du minner om noen som har vært stygge med ham, eller kanskje den rett og slett ikke liker deg - vi føler det samme ovenfor andre mennesker av og til. Men ingen av delene trenger å være permanent.

Det som virker på nesten alle hunder jeg har vært borti, er å ha godsaker i hånden (noe mykt som er lett og tygge, og lukter mye). Sett deg ned med hendene nær deg og skjul en godbit i hånden.

La hunden komme til deg - ikke klapp den eller noen ting. Noen tåler ikke at du ser på dem engang før de hisser seg opp. Gi den godbiten uten noe styr - gjenta til du ser den blir mer komfortabel.

Du kan skjule godbiten bedre og bedre om hunden viser tillit til deg, ellers er det vel bare å gjenta til den gjør det.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Når dere har kommet så skjevt ut, er gjerne den beste måten å få han til å like deg å gå gjennom magen (ikke bokstavelig). Alle hunder er glad i mat.

Oppdater oss om du på et eller annet vis klarer å få den til å like deg :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Flere bra tips over her. Sannsynligheten er stor for at du minner om noen bikkja har dårlig erfaring med, eller er blitt lært opp (utilsiktet eller ikke) til å kjefte og smelle på. Han hater deg neppe, men kan være redd deg eller usikker på deg.

Ta det pent og rolig, bruk godbit og tålmodighet. Det kan også være lurt av deg å sjekke deg litt opp på hundens dempende signaler (google it) og ha dette i bakhodet når du prøver å kommunisere med rotta.

Det kan godt hende at selve kroppsspråket ditt er nok til å stresse opp bikkja. Kanskje er du litt brå, går rett på og stirrer, smiler (flekker tenner) og kaster en arm mot ham? Ikke gjør det. Ta en runde, kom inn litt mer fra sida, bøy deg ned, se bort, generelt demp deg. Mange er litt i "angrepsmodus" når de skal hilse på hunder uten å tenke over det, og er hunden litt usikker på menneske"språket" i utgangspunktet kan det fort bli misforståelser og resultatet kan bli den typen oppførsel du beskriver..

• Liker 4
Lenke til kommentar

Tusen takk for flotte svar her. Setter pris på det.

Er nok neppe noe jeg har gjort som har fått bikkja til å mislike meg. Husker jeg kom hjem fra jobb, da satt den sammen med min søster.

Jeg smilte og sa "Heisann, lille rottetry.." Så kom reaksjonen: "Voff voff brrr knurrr argh argh!!"

Prøvde litt med gi den noe godbiter nå nettopp. Først å hive mat til den, så litt nærmere og nærmere og til slutt spiste den av hånden min. Og rett etter det begynte den igjen med bjeffinga og knurringa.

Lenke til kommentar

Prøvde litt med gi den noe godbiter nå nettopp. Først å hive mat til den, så litt nærmere og nærmere og til slutt spiste den av hånden min. Og rett etter det begynte den igjen med bjeffinga og knurringa.

Bare ikke gi opp der. Det kan ta lang tid å få den til å slutte.

Vet ikke helt om jeg tror på at noen raser bare er slik - med nok trening, så blir dere nok bra begge to.

Det som også er lurt med skeptiske hunder, er å sette deg med hofta til - om du sitter rett imot den, oppfatter den det som truende.

På huka (eller på kne), hofta til, og hånden ned langs foten til gulvet er en stilling som virker både avvæpnende og samtidig tirrer nyskjerrigheten til hunden litt. Hva i all verden er det i den hånden der... - også kommer den nærmere.

Når den har gjort det litt, kan du gjerne få den til å f.eks sitte før den får snopet - det tar ikke lang tid før de forstår det.

Snakket med noen som har to slike, og etter et halvt år har de endelig begynt å godta mannen i huset. Inntil da var det bare gneldring.

Tålmodighet må man ha...

Lenke til kommentar

Broren og søsteren min fikk for et år siden en chihuahua på et år. Først hatet den stefaren min og meg, mens den elsket moren min og eierne sine. Etter å ha "gått via magen", unngått brå bevegelser og generelt sett opptrådt rolig rundt han har han nå blitt god venn med både stefaren min og meg. Han bjeffer fortsatt på meg når jeg kommer hjem, men det er bare til han har fått bekreftet at det bare er meg som kom.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå får det være nok!

Gav bikkja litt godbiter i sted, den var rolig og spiste rett av hånden min. Da den hadde spist opp, beit den meg i foten slik at huden flerret av!

Jeg klikker snart!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...