Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forberede meg til medieeksamen: mobbekampanjen, Bry Deg

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg studerer ved Medier og kommunikasjon og skal opp i Medie eksamen i morgen (dvs at vi kan få alt fra brosjyre, plakat, film, osv i oppgave). Temaet i år er mobbekampanjen, Bry Deg. Vi har forberedelsesdag i dag så jeg har tatt noen bilder av personer som ser ut som de mistrives.

Har dere noen forslag til andre måter jeg kan forberede meg på til i morgen?

Endret av Gamer93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan søke på nettet etter holdningskampanjer og laste ned bilder fra de 10 du syns er best og skrive ned hvorfor du syns de er de beste.

Så kan du begynne å se etter kjennetegn mellom de, dersom de har det. Se på hvordan bildene er tatt, fonten er brukt, utsnittet og hva den som har laget plakaten vil prøve å si.

Se også på taglines(slagordene) som er brukt. Desse er ofte veldig sterke og prøv å kom på noen slagord selv før du starter i morgen :)

Lenke til kommentar

Husk å ikke bare ha det negative, kanskje se på resultater etter mobbekampanjene og "happy endings"?

Greit å ikke ha samme perspektiv som alle andre i klassen om oppgaven gir deg den muligheten.

Feks, bilde av mange blide elever i et klasserom med "vi arbeidet mot mobbing og det har hjulpet oss alle" eller no i den dur kan være greit å ha i bakhodet?

Ikke nødvendigvis en haug bilder av ungdom i en mørk tunnel med selvmordstanker osv som gir en god karakter.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode innspill, men trenger enda litt mer hjelp.

Her er notatene jeg har gjort meg så langt:

Problem, passivitet, ro, viktig element i å dempe konflikt, kan også ha en negativ betydning – passifiserende.

Spørsmålet er om det blir for endiminesjonalt – man må ha noe i tillegg/flere elementer.

Ha noe som er aktivt. Man har yin og yang, to krefter som skaper et samspill og som i sum vil være det som ”skal til”

Mange ulike årsaker til at folk ikke har det bra, ikke bare mobbing.

Skape et budskap/assosiasjon som noen kan fenge seg meg.

Skal catche oppmerksomhet

Lett og forstå meningen med budskapet.

Treffe målgruppen.

Nøkkelord: SØKE, FØLELSER FOR ANDRE, HJELPE, BRY SEG.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Kan ta utgangspunkt i våres media-tentamen jeg, siden det handlet om en mobbekampanje via digitale medier. I denne poppet jeg et bilde av en samsung galaxy II som hadde fått meldingen "Du er stygg, om du vil leve et godt liv burde du flytte herfra" som en person holdt i hånda. En hvit gradient boks som strekker seg over bildet, der det står litt om kampanjen med noen fengende ord. (min oppgave)

Jeg vil tro at du burde ta bilder av folk eller gjenstander som bryr seg. Finner du en ful som gir mat til ungen sin og får det på bilde (ser bare det utenfor vinduet nå, så heh), så er det måter å signalisere det å bry seg. Media-eksamen går på veldig mye. Husk å skriv på forhånd hvilken målgruppe du søker og finn grafiske elementer som du kan bruke i videre design. Husk at dere kommer på en høring med sensor og to av dine lærere, der du skal forklare valg. DETTE BURDE FORBEREDES FØR EKSAMEN, det har mye å si om du vet hva du driver med, og viser det til sensor.

De spørsmålene jeg ble stilt var:

•  
  • Målgruppe, og hvorfor denne?
  • Fargevalg, hvorfor?
  • Grafiske elementer, hvordan skal de brukes?
  • Hvorfor har du disse grafiske elementene, og hva symboliserer de?
  • Hvordan vil du at denne annonsen skal utgis? (f.eks på gata, henge på skoler/fritidsklubber med mer)

Det å bry seg kan være så smått, du kan ta utgangspunkt i dette:

En person som sitter alene i senga, med stygge ord som er plassert på denne typen måte:

5468924-hand-holding-www-text-block-on-palm.jpg

Disse er i svart.

Det kommer en melding, med en rød tekt ut ifra "Hei, hørte om moren din, går det bra?" i rød skrift som "røykes" ut fra mobilen.

Vet ikke, bare mine første idéer.

EDIT: Og husk, kreativitet blir sterkt vurdert! Yin og Yang er ikke kreativt.

To sirkler som "holder" hverandre er ikke kreativt. En hånd som drar opp en annen fra et mørkt rom kan være kreativt. Et smil som lyser opp en annen sin mørke verden, kan være kreativt.

Endret av Slettet-3t93k9
Lenke til kommentar

Laster opp noen av bildene jeg tok.

Bildene er basert på ideen din, JonasKs, der røyk skal stige opp fra mobilen. I bilde nr. 1 er det meningen at den svarte skriften skal stå på hånda. Hva synes du/dere?

1

2

3

*Edit: Slettet.

Endret av Gamer93
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Jeg fikk + på min tentamen for å ha brukt en anonym og ikke gjennkjennbar person.

Dette var ett av mine bilder.

post-95268-0-27865400-1308075703_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Det blir det nok. Jeg er ingen guru i dette, så vet ikke helt hva jeg kan hjelpe med. Er mer en av dem som tegner i photoshop.

Noe fett kunne også vært at en står med en vanlig sprayboks (kan være deodorantboks osv) og sprayer mot en helt grå vegg i et parkeringshus. Da kan du redigere inn "Bry deg" i bakgrunnen. Dette var derimot mitt konsept på eksamen. (Vi fikk musikk-oppgave).

Her har jeg tagget på i bakgrunnen "What you dont know" som "albumet" het. Detta er et bilde langt ifra ferdig, men du skjønner tegninga.

Du må nesten bare sette deg ned, og tegne på ark. Da setter ingen ting grenser, og jeg tenker best slik.

EDIT: glemte bildet.

EDIT2: husk om du lager brushes (sånn som de dråpe-effektene av rennende maling på tagginga), så burde du levere dem med oppgava.

post-95268-0-69836000-1308076434_thumb.jpg

Endret av Slettet-3t93k9
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...