Simen88 Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Hei jeg er ganske ny på foto og har just kjøpt meg et Nikon D7000 med ei 18-105mm vr fra nikon. Jeg syntes det er veldig gøy med potrett, ta bilder av mennesker(fjes) hunder, katter, blomster osv, hvilket objektiv anbefaler dere meg? gjerne si hvorfor det valgte objektivet Mvh Simen Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 (endret) Nikon 50mm f/1.4 - veldig lyssterkt, og ganske skarpt. Tror egentlig dette er det beste til portretter. Skyt meg hvis jeg tar feil.. 105mm f/2.5 Ais - fantastisk portrettobjektiv generelt.. =) Det du leter etter er et lyssterkt i tillegg til et skarpt objektiv, du trenger ikke mye tele eller vidvinkel.. Endret 12. juni 2011 av Diskutant Lenke til kommentar
Simen88 Skrevet 12. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2011 hvorfor det objektivet? og er det mulig å autofocusere med carl zeiss optikk? Siden min søster har d90 som har autofocus i kameraet. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 (endret) hvorfor det objektivet? La til litt mer info nå. Er ikke så god å forklare... =) Endret 12. juni 2011 av Diskutant Lenke til kommentar
kaian Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Hei jeg er ganske ny på foto og har just kjøpt meg et Nikon D7000 med ei 18-105mm vr fra nikon. Jeg syntes det er veldig gøy med potrett, ta bilder av mennesker(fjes) hunder, katter, blomster osv, hvilket objektiv anbefaler dere meg? gjerne si hvorfor det valgte objektivet Du kan ta veldig fine portretter med 18-105, og jeg vil anbefale at du utforsker det først. Du kommer trolig til å finne at portretter er best mellom 50 og 105mm, og bakgrunnen forsvinner mer jo større blender (mindre blendertall) du bruker, jo lenger brennvidden er, og jo lenger det er fra personen du fotograferer til bakgrunnen. Du vil legge merke til at selv om du gjør bakgrunnen dus, så egner noen bakgrunner seg bedre enn andre. Når du vet hvor langt unna personen du liker å jobbe, hvor tette portretter du liker å ta, hvor du får personen til å slappe av, så vet du hvilken brennvidde du vil ha på et dedikert portrettobjektiv. Det kan være 30mm, 35mm, 50mm, 85mm eller 105mm. Med et som er mer lyssterkt enn kit-zoomen så kan du klare deg med mindre avstand fra person til bakgrunn og allikevel få dus bakgrunn, og du vil og typisk lettere få en jevn fin bakgrunn nesten uansett hva som befinner seg der med et fastobjektiv enn med en zoom (hovedregel, ikke fasit). Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Hei jeg er ganske ny på foto og har just kjøpt meg et Nikon D7000 med ei 18-105mm vr fra nikon. Jeg syntes det er veldig gøy med potrett, ta bilder av mennesker(fjes) hunder, katter, blomster osv, hvilket objektiv anbefaler dere meg? gjerne si hvorfor det valgte objektivet Mvh Simen Et objektiv som er velegnet til portretter på Nikon D7000, vil ha brennvidde på ca. 50mm - 85mm, og stor blenderåpning (f/1,noe). (Feks: 50mm/1.8, 50/1,4, 85/1.8, 85/1.4) Tips for portrettfotografering. Oversikt over priser. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Til Nikon crophus regnes ca. 55-90mm som de "klassiske" portrettbrennviddene. En 50 eller 85mm vil være helt glimrende. Du kan fint få disse brennviddene på zoomobjektivet ditt, men med fastoptikk er enda bittelitt skarpere, og du har mulighet for mye mindre dybdeskarphet for å isolere motivet. Og nei - Carl Zeiss-objektivene til Nikon gir ingen mulighet for autofokus. Men de er fantastiske optisk - spesielt 50 og 100mm Makro-Planar og 2.8/21.. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Hei jeg er ganske ny på foto og har just kjøpt meg et Nikon D7000 med ei 18-105mm vr fra nikon. Jeg syntes det er veldig gøy med potrett, ta bilder av mennesker(fjes) hunder, katter, blomster osv, hvilket objektiv anbefaler dere meg? gjerne si hvorfor det valgte objektivet Mvh Simen Jeg anbefaler deg det objektivet du allerede har. Ser ingen grunn til å kjøpe seg noe annet, hvert fall ikke før du har kommet et stykke lenger enn at du kan kalle deg "ganske ny på foto". Jeg har selv D7000 og 18-105 og bruker dette mye. Har erfaring med foto siden begynnelsen av 80-tallet, og kan vel si at jeg har lært et og annet siden den gangen. Bruke gjerne Scene-valget "Portrett" til å begynne med og registrer hva slags innstillinger kamera velger. Hvis du ønsker å ha litt mer styring, sett velgeren i A og bruk størst mulig blender, nærmest mulig personen og lengst mulig avstand til en ryddig bakgrunn. Deretter kan du godt bli helmanuell med kamera i M. Men det er ikke noe du MÅ hvis du ikke føler for det selv. Når du deretter, om noen år, føler at objektivet ditt ikke gir deg det du er ute etter, kan du kjøpe deg et objektiv som gir deg et realt kvalitetsløft. Da kanskje i form av et objektiv med fast brennvidde. Lykke til. 2 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Jeg anbefaler deg det objektivet du allerede har. Ser ingen grunn til å kjøpe seg noe annet, hvert fall ikke før du har kommet et stykke lenger enn at du kan kalle deg "ganske ny på foto". Et godt råd. 18-105 er et helt fint objektiv, og følger du rådene til rogkas kan du ta flotte portretter med utstyret du har. Skyt på største blender og lær om hvordan du skal få bløtt indirekte lys. Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 12. juni 2011 Del Skrevet 12. juni 2011 Jeg slenger meg på anbefalingene om å først bruke det objektivet du har, med riktige innstillinger så vil det ta fantastiske portretter. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Nei, helt seriøst. Jeg kunne ikke vært mer uenig. Jeg skjønner det at folk vil at nybegynnere skal lære seg å gå før de løper, men jeg hadde gått på veggene om jeg hadde fulgt rådene her. Vente et par år med å kjøpe kvalitetsoptikk? Helt på trynet. 18-105mm har blender 5-5.6 på 50-105mm-delen, og sammenlignet med med et 50mm 1.8D-objektiv vil det være stor forskjell i bildene. Noe av det som gjør portretter spesielle er lav dybdeskarphet, og det får man ikke i samme grad med blender 5 som med 1.8. I tillegg må man ha mye mer lys for å få akseptable bilder, noe som setter begrensninger. Enten må stedet være godt opplyst, eller så må man opp med ISO (kornete bilder) eller ned med lukkertiden (slørete bilder). VR vil hjelpe i noen tilfeller, men ikke alle. Det å være fastlåst med en mellomgod kitzoom må være noe av det mest drepende for kreativiteten jeg kan forestille meg. For meg blir det å sette begrensninger som ikke oppveies av fordeler. Begrensningene til en 50mm f1.8 er noe man lett jobber rundt, og det er å zoome med føttene, og i mange tilfeller tvinger det en til å jobbe mer med komposisjonen, ikke bare stå på samme sted og zoome inn og ut. Når et sånt objektiv koster en liten tusenlapp, så ser jeg ikke noen som helst grunn til å fraråde noen å kjøpe det. 4 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Jeg tror vel ikke at noen her mener at han ikke skal kjøpe ny optikk, greia er at han bør utforske hvilke muligheter som ligger i det objektivet han besitter idag. ' Jeg kunne godt tenkt meg en portrettlinse selv jeg men faktum er at jeg får mer enn gode nok portretter med de objektivene jeg allerede har, så hvorfor skal jeg spa ut 1000kr på et objektiv jeg strengt tatt ikke har bruk for. Det samme kan være tilfelle med TS, men det veit han jo ikke så lenge han ikke veit hvilket potensiale som ligger i standardoptikken. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Kvalitetene til de aller fleste kitobjektiv er som følger: helt grei bildekvalitet + billig å produsere. Det er en grunn til at du finner kitobjektiv på finn.no/foto.no til 2-500kr, de er bare noe som kan puttes foran sensoren inntil folk oppgraderer (eller selger hele driten, fordi de får like gode bilder med et kompaktkamera). Det er ett eneste kitobjektiv jeg kan anbefale, og det er Panasonic 20mm f1.7 til m4/3. Det kunne vært sveiset fast på kameraet uten at jeg hadde brydd meg. Kitzoomer generelt er det fint lite potensiale i. Og, joda, jeg er enig i at folk til en viss grad må lære å gå først, men det syns jeg også gjelder mer kameraet, ikke optikken. Om noen fortsatt bruker 1000D i auto og vil kjøpe 5dII, så er jeg den første som hytter med neven. Har noen derimot et ønske om å komplimentere kitobjektivet sitt med noe litt mer spesialisert, så ser jeg ikke det minste problem med det, selv om vedkommende er helt fersk i gamet. Det må da virkelig være mye bedre å faktisk kunne ta gode bilder (høy lukkerhastighet/lav ISO) og heller jobbe litt med fokuseringsteknikk (pga lav dybdeskarphet) enn å være helt avhengig av dagslys eller høy ISO. 2 Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Du svartmaler i overkant mye nå synes jeg. Det stemmer forsåvidt alt det du sier, men det er da langt fra sannheten at man overhodet ikke kan få vettuge resultater ut av et kit objektiv så fremt man vet hvordan kameraet fungerer, og kan et snev av fototeknikk. Selvfølgelig så gir et spesialisert objektiv bedre bilder enn et kitobjektiv, men kitobjektivet er jo ikke ubrukelig av den grunn. 1 Lenke til kommentar
kaian Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Nå skriver trådstarter i første post at D7000 + 18-105mm er rimelig nyinnkjøpt, det var derfor jeg anbefalte å bli kjent med zoomobjektivet, ikke minst med tanke på hvilke brennvidder ts vil foretrekke før han velger et portettobjektiv. Hadde ts hatt utstyret en stund, så ville jeg ikke nølt med å anbefale å prøve å sjekke brukte brennvidder på de portrettene han har tatt mest av, og vurdere 50mm eller 85mm, eventuelt noe nær brennvidder han ofte bruker. Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Hold deg til det objektivet du har, lær deg å utfordre deg selv samt bli kjent med kameraet og de forskjellige blendertrinnenes skarphet samt gode og dårlige sider. Når du innehar kompetanse til å mestre -samt skjønne hvorfor du mestrer- utstyret i blender/lukker/-prioriterte program og vet sånn cirka hvordan man best unngår mye etterarbeid med bildene,som f.eks pga irriterende detaljer du ikke tenkte på ved fotograferingen; da er det i mine øyne på tide å oppgradere til optikk med syltynn Dof og god skarphet allerede fra åpen blender. Før den tid;konsentrer deg om å opparbeide deg kunnskap om optikk som man KAN få bra bilder med -bare man skjønner grunnleggende fotografering- Bare mine tanker Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 13. juni 2011 Del Skrevet 13. juni 2011 Du svartmaler i overkant mye nå synes jeg. Det stemmer forsåvidt alt det du sier, men det er da langt fra sannheten at man overhodet ikke kan få vettuge resultater ut av et kit objektiv så fremt man vet hvordan kameraet fungerer, og kan et snev av fototeknikk. Selvfølgelig så gir et spesialisert objektiv bedre bilder enn et kitobjektiv, men kitobjektivet er jo ikke ubrukelig av den grunn. Egentlig ikke. Jeg syns bare det er synd at folk får sitt første "skikkelige" møte med DSLR i form av et ok hus og et objektiv som er verdt sin vekt i brukte bleier. Selvfølgelig, det er bedre nå enn det var helt i begynnelsen av DSLR-tiden, men et kitobjektiv er virkelig ikke noe å samle på. Jeg hadde mye heller sett at et kit kom med noe som tilsvarte 50mm 1.8 (type OM-1 og tilsvarende), men det blir nok bare med tanken, selv om m4/3 og hybridkameraer går i den retningen nå. Hold deg til det objektivet du har, lær deg å utfordre deg selv samt bli kjent med kameraet og de forskjellige blendertrinnenes skarphet samt gode og dårlige sider. Når du innehar kompetanse til å mestre -samt skjønne hvorfor du mestrer- utstyret i blender/lukker/-prioriterte program og vet sånn cirka hvordan man best unngår mye etterarbeid med bildene,som f.eks pga irriterende detaljer du ikke tenkte på ved fotograferingen; da er det i mine øyne på tide å oppgradere til optikk med syltynn Dof og god skarphet allerede fra åpen blender. Før den tid;konsentrer deg om å opparbeide deg kunnskap om optikk som man KAN få bra bilder med -bare man skjønner grunnleggende fotografering- Bare mine tanker Dere snakker begge om grunnleggende fototeknikk og "om man vet hvordan kameraet fungerer", og jeg ser ikke helt hvordan det relaterer til et utskiftbart objektiv. Objektivet TS bruker gir f5@50mm. 50mm f1.8 gir f1.8@50mm. Mer lys vil slippe inn på f1.8 enn på f5. Dybdeskarpheten vil bli mindre på f1.8 enn på f5. Muligheten for kreativ fokusering (og "ufokusering") er mer tilstedeværende med f1.8 enn med f5. Kunnskap om grunnleggende fototeknikk kan ikke endre på det. Man kan jobbe rundt problemet (lite lys) ved å introdusere støy eller uskarpheter. Eventuelt kan man poppe den innebygde blitsen og vaske ut alt som er av naturlig lys og skygge. Vi snakker om en tusenlapp her, enda mindre for Canon-brukere. Det er et av de billigste objektivene som man kan kjøpe nytt i butikk, og i tillegg optisk bedre enn de fleste kitobjektiv, samt åpner for en rekke muligheter som et f5.6-objektiv aldri vil kunne by på. Å be noen om å holde seg unna dette, og tvinge seg gjennom en lengre periode for å lære kitobjektivet å kjenne, skjønner jeg virkelig ikke. Jeg jobber som kokk, og er veldig inneforstått med denne "grunnleggende kunnskap først"-holdningen mange her viser, men man kan ikke forvente at en lærling kommer til å være like oppglødd etter et halvt år med potetskrelling. I verste fall finner TS ut at fastobjektiv ikke funker for ham/henne, selger det med en hundrelapp eller to i tap og er en erfaring rikere til neste objektivkjøp. I beste fall lærer TS mer om kameraet, komposisjon, lys (og skygge) og blir mer interessert i fotografering på en generell basis. 2 Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 14. juni 2011 Del Skrevet 14. juni 2011 TS' Nikon 18-105 /3.5-5.6 VR er et godt allround-objektiv og et fint objektiv å starte med når man ikke vet hvilke bilder man ønsker å lage. Men når man så vet at man vil lage bilder av folk og fe, så er det greit med skikkelig verktøy. Nikon Nikkor AF 50/1,8 D til ca. 1100,- ny, eller ca. 700,- brukt, bør være en god start for en som vil lære fotografering generelt, og portrettfotografering spesielt. Kjøper du brukt, så taper du ikke mer enn porto om du selger igjen. Biblioteket har et meget godt utvalg av litteratur om (portrett-)fotografering. I tillegg finnes store ressurser på nett. Nrk har en severdig dokumentar om portrettfotografen Anton Corbijn, som også laget den sterke filmen Control. Dokumentaren om motefotografen David Bailey er kanskje også verd å se. Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 18. juni 2011 Del Skrevet 18. juni 2011 (endret) Hei jeg er ganske ny på foto og har just kjøpt meg et Nikon D7000 med ei 18-105mm vr fra nikon. Jeg syntes det er veldig gøy med potrett, ta bilder av mennesker(fjes) hunder, katter, blomster osv, hvilket objektiv anbefaler dere meg? gjerne si hvorfor det valgte objektivet Mvh Simen Hei. Har samme dslr med samme kit å synes det fungerer ok. Jeg tar en del portrettbilder av familien og andre å som regel blir det bra, men så snart det blir mindre lys så sliter jeg litt hvist man ikke bruker stativ. Samtidig synes jeg ikke bildene blir helt sånn jeg vil att portrett bilder skal bli, kan vell være meg men.. For å være ærlig så angret jeg på jeg kjøpte med kit objektivet nå, skulle heller invistert i en 50mm , å siden jeg har vidvinkel til naturbilder etc så hadd jeg ikke trengt det kit objektivet uansett, menmen ikkeno å gjøre med nå, får håpe man får solgt det. Så nå har jeg planer å gå for Nikon 50mm F1.8G AF-S eller D, dog D er den gamle versonen. Koster rundt 1700 spenn å det er ikke all verden hvist man vil ha knall portrettbilder etc. G er det nyeste innen 50mm fra nikon f/1.8 denne har innebygget autofokus motor ikke att man trenger det på en d7000 men. Som noen never er Nikon 50mm f/1.4 bedre ,men dog noe dyrere. Anyways, hvist du har råd hvorfor ikke? Tror ikke du vil angre på det hvist du tar en del portrettbilder å sånt. Men alt i alt så kommer det vell ann på hva man skal fotografere. mvh jann Endret 18. juni 2011 av Ivanka Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 19. juni 2011 Del Skrevet 19. juni 2011 Så det du egentlig sier er at kit-objektivet som fulgte med Nikon D700 - 24-70 f.2.8 som har pris på rundt 12500 i løsvekt suger som en bleie ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå