Gå til innhold

Søppel er penger

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvor mange tonn tar en søppelbil med papir om dagen? 10 tonn er nok ikke uhørt. Papiret lå på rundt en krone kiloet for noen år siden vet jeg (kanskje noen har link til priser på slikt?). Da kan altså en bil med et mannskap på 3 dra inn 10 laken i løpet av en dag. Dette burde med letthet dekke drivstoff, lønninger, administrasjon og lignende.

Pris på plast er jeg ikke oppdatert på, matavfallet er det nok ikke like stor fortjeneste på da det i større grad må bearbeides, inneholder mere væske etc, men det er fortsatt penger å hente der også..

Det er uansett paradoksalt dette mener jeg i denne gjenvinningens tidsalder. Det er jo mulig at dette i større grad blir utsatt for konkurranse fremover.

Lenke til kommentar

Kan noen gi en logisk forklaring på hvorfor man skal betale for å få hentet sortert søppel?

Jeg kan forstå at restavfall burde koste noe å hente, men matavfall blir til gjødsel som igjen er penger, plast og papir går rett til gjenvinning.

Fordi resirkuleringsprosessen også koster penger.

Lenke til kommentar

Gjennvinning av plast og papir er det forsvinnende lite å tjene på i forhold til å produsere nytt, mener å huske å ha lest at det er ca like dyrt som å lage nytt, bare mer miljøvennlig.

En husholdning produserer matavfall tilsvarende ca 100kg matjord pr år.

Om man ser på disse 100kiloene matjord som ren inntekt, og ser bort ifra logistikk, behandling, distrubisjon osv, gir dette den svimlende høye summen av 150,- pr husholdning pr år.

Da jeg ikke fant prisen pr kilo tok jeg 150 liter matjord, jeg antar dette er sånn halvveis riktig.

Så, søppel er faktisk penger, men ikke akkurat lønnsomt å hente en gang i uka.

Tar forbehold om kildefeil, fant ingen forskning på temaet, og har brukt litt forskjellige kilder.

Lenke til kommentar

Ja, du har vel ikke mere å komme med.

Kostnader (utenom lønn) ved å ha ansatte:

Ulike indirekte ­personalkostnader:

Administrasjonsutgifter

Lønn for ikke arbeidet tid

feriepenger

lønn for ekstra fridager

lønn for bevegelige helge- og høytidsdager

lønn under sykdom

lønn under permisjon

Avgifter for ansatte til trygder og avtalebestemte ordninger

arbeidsgiveravgift

ulike opplysningsfond med videre

Pensjonsordninger, personalforsikring med videre

premier og regelmessige tilskudd til pensjonsordninger

premier og tilskudd til private sykekasser, andre personalforsikringer

Helse- og vernetiltak

bedriftslegeordning

andre helse- og vernetiltak

Subsidiering av husleie, lån med videre

Yrkesopplæring og utdanning

lønn til kurspersonale

lønn til ansatte under opplærings­tiden

andre opplæringsutgifter

Fritidsvirksomhet

Utgifter til barnehageordning med videre

I tillegg kommer alle andre kostnader i prosessen.

Du må komme deg ut av din lille fantasiverden.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Kanskje det er du som må komme deg ut av fantasiverdenen?

Normal logikk tilsier at de som kommer med slike slengbemerkninger er de som selv er skyldige i det de beskylder andre for.

Har du noen utregninger på at det man kan gjøre det her uten at det skal koste noe for forbrukerne?

Nei, jeg har ikke det. Jeg sier bare det at ren plast, papir og matavfall er en ressurs som koster penger og at normal logikk ville tilsi at man fikk penger for å selge slikt til de som skal benytte det til fortjeneste. Ikke at man skal betale for det.

Folk er jo selvsagt fri til å brenne sitt eget søppel såfremt det ikke er skadelig for miljøet og benytte matavfallet til egen kompost.

Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke det. Jeg sier bare det at ren plast, papir og matavfall er en ressurs som koster penger og at normal logikk ville tilsi at man fikk penger for å selge slikt til de som skal benytte det til fortjeneste. Ikke at man skal betale for det.

Jeg har en flaske stående her, den er verdt 1 krone, vil du komme å hente den?

Nei?

Men, det er jo penger, ren fortjeneste...

Har du ugifter med å hente den sier du?

2 timer i bil?

Men, det er jo 1 krone i fortjeneste, jeg har noe som er verdt noe, noen må da kunne ha fortjeneste av å hente det...

Ser hvor jeg vil?

Ja, det er verdt penger, men inntektene de får inn dekker ikke utgiftene de har med å hente det.

Du står jo fritt til å gjøre ditt avfall om til penger selv, om du mener det er verdt tiden og jobben.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Normal logikk tilsier at de som kommer med slike slengbemerkninger er de som selv er skyldige i det de beskylder andre for.

Hehe, hvilken fantasiverden mener du jeg befinner meg i da? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har kanskje det, men nå er det ikke bare meg det hentes søppel hos.

Hehe, hvilken fantasiverden mener du jeg befinner meg i da? :)

Hold deg til emnet?

K Thx.

Endret av Gutten fra eventyret
Lenke til kommentar

Jeg har kanskje det, men nå er det ikke bare meg det hentes søppel hos.

Det stemmer, men utgiftene øker i takt med hvor mye søppel de henter.

La oss si at du har 10kr i søpla di, det er 3 mann på søpplebilen.

Disse tar ca 60 dunker i timen.

Nei, det tar ikke 1 minutt pr dunk, men du må huske på at de må komme seg til og fra områder også, samt antagelig tømme bilen en gang eller to i løpet av dagen.

Så, en bil kan da ta 480 dunker om dagen, 7,5 timer.

Dette gir en inntekt på 4800.

Jeg antar at minst 500 av disse går bort i bensin.

Så kommer diverse avgifter til staten, administrasjon, forsikringer, innkjøp av biler osv,

la oss si at 500 går bort på dette.

Da sitter vi igjen med 3800,-.

Dette skal gå med til lønn og behandling av avfallet.

Det sier seg selv at dette ikke er noe det er mulig å tjene på dette, jeg mener selv at jeg har satt opp veldig beskjedne utgifter, antagelig ligger utgiftene ett godt stykke over det jeg har skrevet.

Dette er uansett bare tall jeg antar, ingenting vitenskapelig bak det.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...