magnusrei Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Hei! Jeg har et Canon EOS 550D med standardobjektivet. Jeg forsøker å ta bilde med uskarp bakgrunn, og har hørt at man må sette blenderen så lavt som mulig. Jeg får ikke blenderen lavere enn F5.0. Det har hendt at den plutselig har gått ned til 4.5 mens jeg har holdt på å justere, men klarer aldri å huske hvordan jeg gjør det. Er det mulig å få blenderen lavere enn dette, eller må jeg ha et annet objektiv? Håper noen kan ta seg tid til å hjelpe meg! Lenke til kommentar
se# Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 (endret) Canon 18-55 IS er det objektivet som oftest selges med 550D, det har variabel største blender avhengig av brennvidde og det er hva det er zoomet til som avgjør største blender du får stilt. Den vil variere fra F3.5 på 18mm til F5.6 på 55mm. Stiller du den på F3.5 når du bruker 18mm og så zoomer vil den gradvis endre seg til F5.6 etter hvert som brennvidden øker. Edit: For å få mer uskarp bakgrunn kan du kjøpe et objektiv med større blender, men det er også mulig å til noe med det du har. Prøv deg frem, litt kortere avstand til motivet kan for eksempel gi mer uskarp bakgrunn. Endret 29. mai 2011 av se# Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 For å få den største blenderen f/3,5 så må du bruke den minste brennvidden som er 18mm.. har du maks zoom (200mm) så blir den minste blenderåpningen f/6.3 Så det kommer an på hvor du er i zoom området på objektivet, da dette vil bestemme blenderåpningen. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 (endret) For å få minst mulig dybdeskarphet er det to ting som gjelder: fokusavstand og blenderåpning. Kort fokusavstand og stor blenderåpning gir minst mulig dybdeskarphet. Det er på 55mm og f/5.6 du har størst blenderåpning. (55mm/5.6 = 9.8mm, vs 18/3.5 = 5.1mm.) Så - skyt på kort fokusavstand på 55mm og f/5.6 for minst mulig dybdeskarphet. Skal du ha bilder med enda mindre dybdeskarphet skal du over på mer lyssterk optikk - en mer lyssterk zoom eller fastoptikk. Du kan også få mindre dybdeskarphet med en telezoom som EF-S 55-250, men da blir også fokusavstanden og perspektivet noe annet med det samme utsnittet. En billig inngangsport til lav dybdeskarphet og god bildekvalitet er fastobjektivet EF 50/1.8 til rundt tusenlappen. Endret 29. mai 2011 av Trondster 3 Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 29. mai 2011 Del Skrevet 29. mai 2011 Hei! Jeg har et Canon EOS 550D med standardobjektivet. Jeg forsøker å ta bilde med uskarp bakgrunn, og har hørt at man må sette blenderen så lavt som mulig. Jeg får ikke blenderen lavere enn F5.0. Det har hendt at den plutselig har gått ned til 4.5 mens jeg har holdt på å justere, men klarer aldri å huske hvordan jeg gjør det. Er det mulig å få blenderen lavere enn dette, eller må jeg ha et annet objektiv? Håper noen kan ta seg tid til å hjelpe meg! Husk at du må stille kameraet på blenderprioritet. Vet ikke hva det står på Canon, men på Nikon står det "A" på innstillingshjulet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå