Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Uren hud. Hvilke produkter?


Anbefalte innlegg

Hei. Er en gutt på 16 år som har delvis uren hud i ansiktet. Rundt nese-området er det mye hudormer, og eller i ansiktet er det mye kviser, merker og annet skitt jeg ønsker vekk.

 

Vasker meg ikke så ofte i fjeset, men i det siste har jeg begynt med det. Dog ser jeg ingen resultater. Hva skal jeg gjøre? Har noen anbefalinger når det kommer til produkter?

 

Takk på forhånd!

 

Postet av anonym: 0df5362a35c24c1a5d0ede59f1c8e27f

 

Postet av anonym: f4fd01bdb2dd3849f060b337051acfe6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt tips: drikk mye vann og bytt putetrekket så ofte som mulig.

Få i deg masse A vitaminer, dvs. spis spinat/gulerøtter og sink, dvs. spis kalkun/oksekjøtt/lammekjøtt/fullkornprodukter.

 

Av produkter vil jeg anbefale produkter som inneholder 5-10% Benzoyl Peroxid til å legge på kvisene slik at kvisen tørkes ut og bakteriene i kvisa drepes istedenfor å f.eks. klemme de ut.

 

Bruker små dråper med MD Formulations - Benzoyl Peroxide 10 - 2 oz direkte på kvisene og lar det virke over natta.

Funker fett så lenge du ikke bruker for mye og drikker nok vann.

 

Dersom du kutter deg selv bruker du Aselli sinksalve fra apoteket for å lappe deg sammen igjen.

 

Lykke til, hilsen tidligere pizzatryne.

Lenke til kommentar

Det er ofte slik at hvis man har dårlig kosthold, viser det på utseende.

Jeg la om kostholdet totalt for tre-fire måneder siden, og huden har blitt mye bedre. I tillegg har jeg mye mer overskudd og energi til å takle hverdagen.

 

Matvarer som brød, ost, pasta, poteter og stort sett hvite matvarer(ikke fisk), er fulle av raske karbohydrater, som gir ustabilt blodsukker. Det er også alt for mye sukker i en gjennomsnittlig nordmanns kost.

 

Spis frukt, drikk mye vann. Og til middag, lag maten fra bunn. Fisk, kylling, salat, egg osv, er gode grunnlag for en sunn middag.

 

Visste du forresten at ett pizzastykke(type grandiosa), inneholder over 20 sukkerbiter?

Endret av Akse
Lenke til kommentar

Det er ofte slik at hvis man har dårlig kosthold, viser det på utseende.

Jeg la om kostholdet totalt for tre-fire måneder siden, og huden har blitt mye bedre. I tillegg har jeg mye mer overskudd og energi til å takle hverdagen.

 

Matvarer som brød, ost, pasta, poteter og stort sett hvite matvarer(ikke fisk), er fulle av raske karbohydrater, som gir ustabilt blodsukker. Det er også alt for mye sukker i en gjennomsnittlig nordmanns kost.

 

Spis frukt, drikk mye vann. Og til middag, lag maten fra bunn. Fisk, kylling, salat, egg osv, er gode grunnlag for en sunn middag.

 

Visste du forresten at ett pizzastykke(type grandiosa), inneholder over 20 sukkerbiter?

Hørtes veldig merkelig ut.. Kilde?

Lenke til kommentar

Tror du har misforstått litt, Akse. Kostholdet vil ha veldig mye å si på huden din, helt klart. Det man må unngå er store svingninger i blodsukkernivået. Insulinen skaper betennelser, deretter uren hud. Prøv å finn brød med lavt karbohydratinnhold, ikke spis alt for mye frukt, men ting som stabiliserer blodsukkeret. Fett. Nøtter osv. :)

Lenke til kommentar

Gi faen i alle kjerringråd og myter, kjøp Basiron (Benzoyl Peroxide) på apoteket, påfør godt hver morgen og kveld i en mnd eller to. Om det ikke gir resultater bestiller du legetime og får noe som virker isteden for rare ting som "drikk ditt, spiss datt".

Nå har jeg erfaring med dette, og gikk til norske mest profilerte hudlege. Han sa akkuratt det samme som deg, bare motsatt. Spis og drikk riktig, gi faen i alskens medisiner. Sjekk om det funker først hvertfall!

Lenke til kommentar

Tror du har misforstått litt, Akse. Kostholdet vil ha veldig mye å si på huden din, helt klart. Det man må unngå er store svingninger i blodsukkernivået. Insulinen skaper betennelser, deretter uren hud. Prøv å finn brød med lavt karbohydratinnhold, ikke spis alt for mye frukt, men ting som stabiliserer blodsukkeret. Fett. Nøtter osv. :)

 

Jeg vet ikke om du misforstod innlegget mitt, men jeg tror vi mener det samme. Altså, det å opprettholde et stabilt blodsukker gjennom dagen, og at det har utrolig mye å si for kroppen.

 

Sånn generelt sett, handler det om å gi kroppen det den trenger av protein, sunt fett og karbohydrater, i tillegg til vitaminer og mineraler.

 

Produkter som polerer utseendet ditt kan gjerne virke, men det endrer ikke det faktum at så lenge kroppen får det den trenger, ordner den opp i mye selv.

Lenke til kommentar

Og de aller fleste får i seg det de trenger, og allikevel har de kviser..

Kan man vennligst slutte å stigmatisere mennesker med kviser ved å si det skyldes dårlig kosthold, hygiene osv.? Tror mange ikke hadde syntes kviser var sååå ille om det ikke var for at man ble sett ned på med slike usakligheter.

Lenke til kommentar

Nei, du har helt rett. Null kunnskap eller erfaring hos meg, men tenk, du har jo pratet med en profilert hudlege! :roll: Å avfeie noen og si de ikke har peiling bare fordi du er uenig er litt drøyt..

 

Jeg har erfaring, jo. Dessverre. Det jeg har erfart er at uansett hvor sunt og riktig jeg spiser, er det minimalt forskjell. Også etter to uker uten blant annet melkeprodukter som mange mener er en synder..

Joda, går jeg på hardfylla, spiser en burger og legger meg uten å vaske ansiktet våkner jeg kanskje neste dag, eller litt senere, med en ny kvise eller to. Derimot er det _veldig_ lite, når man allerede har ansiktet fullt. Så for en med masse kviser skal det skylde et ganske ekstremt kosthold om jeg skal tro på en kostholdsendring skal fikse hele problemet.

 

For meg var løsningen tetracyclin og epiduo fra lege. Eneste som har virket over lengre tid, til forskjell fra alle mulige kjerringråd :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var ikke meningen å avfeie deg, men nå avfeier jo du det de fleste hudleger har begynt å praktisere som kjerringråd. Min erfaring tilsier at kostholdsendring (drastisk) var nok. Poenget mitt var i grunn å råde trådstarter til å prøve en kostholdsendring før man prøver alskens medisiner. :)

Lenke til kommentar

Gi faen i alle kjerringråd og myter, kjøp Basiron (Benzoyl Peroxide) på apoteket, påfør godt hver morgen og kveld i en mnd eller to. Om det ikke gir resultater bestiller du legetime og får noe som virker isteden for rare ting som "drikk ditt, spiss datt".

 

Basiron koster 99 kroner for 40 gram med 5% konsentrasjon...

 

MD Formulations - Benzoyl Peroxide 10 - 2 oz, som jeg nevnte i post #2, koster helt ned i 80 kroner for 60 ml med 10% konsentrasjon...

 

Anbefaler deg å skifte merke, du får mer for pengene. :D

Endret av fiberkanin
Lenke til kommentar

Tror du har misforstått litt, Akse. Kostholdet vil ha veldig mye å si på huden din, helt klart. Det man må unngå er store svingninger i blodsukkernivået. Insulinen skaper betennelser, deretter uren hud. Prøv å finn brød med lavt karbohydratinnhold, ikke spis alt for mye frukt, men ting som stabiliserer blodsukkeret. Fett. Nøtter osv. :)

 

Her hakker du på Matsemann, mens innlegget ditt er feilinformasjon fra ende til annen? Insulinen skaper betennelser, deretter uren hud. Bullshit. Hvordan du videre klarer å presse utav deg "brød med lavt karbohydratinnhold", reduksjon av fruktinntak og korrelasjon mellom blodsukker og kviser - stiller jeg meg måpende til.

 

 

 

For meg var løsningen tetracyclin og epiduo fra lege. Eneste som har virket over lengre tid, til forskjell fra alle mulige kjerringråd :-)

Stiller meg bak denne, tetra + epiduo tok knekken på kvisene mine - etter år med feiling med kost og vaner. Angrer på at jeg ikke bare spurte legen tidligere, for dette var virkelig lett match.

 

 

Legebesøk: tetra + epiduo

Kosthold: Tilstrekkelig betakarotener (omdannes til vit-A "on demand")

Livsstil: Sol, men ikke bli solbrent. Evnt solarium.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du har misforstått litt, Akse. Kostholdet vil ha veldig mye å si på huden din, helt klart. Det man må unngå er store svingninger i blodsukkernivået. Insulinen skaper betennelser, deretter uren hud. Prøv å finn brød med lavt karbohydratinnhold, ikke spis alt for mye frukt, men ting som stabiliserer blodsukkeret. Fett. Nøtter osv. :)

 

Her hakker du på Matsemann, mens innlegget ditt er feilinformasjon fra ende til annen? Insulinen skaper betennelser, deretter uren hud. Bullshit. Hvordan du videre klarer å presse utav deg "brød med lavt karbohydratinnhold", reduksjon av fruktinntak og korrelasjon mellom blodsukker og kviser - stiller jeg meg måpende til.

 

 

 

For meg var løsningen tetracyclin og epiduo fra lege. Eneste som har virket over lengre tid, til forskjell fra alle mulige kjerringråd :-)

Stiller meg bak denne, tetra + epiduo tok knekken på kvisene mine - etter år med feiling med kost og vaner. Angrer på at jeg ikke bare spurte legen tidligere, for dette var virkelig lett match.

 

 

Legebesøk: tetra + epiduo

Kosthold: Tilstrekkelig betakarotener (omdannes til vit-A "on demand")

Livsstil: Sol, men ikke bli solbrent. Evnt solarium.

 

Sliter selv med litt kviser, spesielt rygg og skuldre. Blir liksom aldri kvitt det. Hvordan fungerer den tetra + epiduo behandlingen? Krem eller piller?

 

Og er det noe sterke saker, antibiotika osv, ting som gir bivirkninger? Hørt om noen typer som folk reagerer veldig på, men husker ikke hva det var. Skal vurdere tipset og tetra + epiduo, men flott om du kan fortelle hvordan det funker :)

Lenke til kommentar

Altså, skal ikke late som jeg er en hudlege eller noe som helst. Mine påstander var kun videreformidling fra en hudlege jeg veldig nylig har gått til.

 

 

 

Øket inntak av sukker gir forhøyet insulin I

blodet. insulin øker dannelsen av fettstoffet triglycerid, gir økt

lagring av fett under huden og fremmer betennelse ved å stimulere

hormoner (eikosanoider). Dermed gir dette et grunnlag for kviser og fet

hud.

https://www.eksperthjelp.no/index.jsp?ref=&artid=706&location=98&include=utab&type=1&getTab=65&getuTab=261&expandLeftMenuTab=0&competenceId=168

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sliter selv med litt kviser, spesielt rygg og skuldre. Blir liksom aldri kvitt det. Hvordan fungerer den tetra + epiduo behandlingen? Krem eller piller?

epiduo er en krem. Er litt det samme som Basiron, da begge inneholder Benzoyl Peroxide. Men Epiduo inneholder i tillegg et annet virkestoff og må fåes på resept.

Så har ca. samme bivirkninger som Basiron. Veldig lite, men man kan bli litt rød i huden de første gangene.

 

Tetra er et antibiotikum, piller. Det du tenker på med basse bivirkninger er nok roaccutane/isotetrin. Tetra er ikke fullt så kraftig, men hjelper for de aller fleste, og har veldig få bivirkninger. For min del ingenting, men litt løs mage kan være vanlig. Og så må man være forsiktig med sol når man går på antibiotika. Det verste er nok at man ikke kan spise 2 timer før eller 1 time etter man har tatt pillen. :p

 

Så veldig lite bivirkninger, virker bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...