Gå til innhold

Lagd server - noen spørsmål

Anbefalte innlegg

Hei

Mekka i går min gamle Dell om til server.

Satt opp en liten html side, og vil gjerne lære mer om webutvikling.

Det eneste jeg har lagt inn nå er Apache2, hva mer bør legges inn?

Jeg kjører så klart linux.

Som dere kan se bruker jeg nå JS-kit til kommentering. kan noen hjelpe meg med å lære meg hvordan jeg kan lage min eget komentatorfelt slik at komentarene lagres på serveren. Da trenger jeg en "action page" ikke sant?

Håper på inspill, jeg vil gjerne lære mer om web utvikling! har så klart lest flere guider på nettet, men akuratt dette med kommentering får jeg ikke til og dette vil bli det første jeg skal lære meg.

IP adressa for øyeblikket er: http://84.212.58.151/

Jeg har registrert meg hos dyndns, men fikk aldri noe mail tilbake slik at jeg får aktivert kontoen.

Endret av chri-ot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PHP for programmeringsdelen (finnes flere språk, men PHP er nok mest brukt).

http://www.php.net/downloads.php

MySQL for databasebehandling.

Det beste er å installere de via yum eller pakkebehandleren din.

Edit: alt annet, html, css, javascript, ajax også videre er ikke noe som må installeres på serveren din. Fordi det tolkes av nettleseren til den som besøker siden.

Endret av Thomas.
Lenke til kommentar

Takk, takk. Mysql er lagt inn, PHP hadde jeg fra før. :)

Vet du hvordan man lagrer komentarer?

jeg har mekka sammen denne nå

<form action="action.cfm" method="post">

Kommentar:<br />

<textarea name="Kommenter" id="Kommenter">

Legg igjen en beskjed.

</textarea><br />

<input type="submit" value="Post" />

</form>

Trykker du "post", blir jeg bare vidreført, jeg må lage en .cfm fil som komentarene lagres i. Hvordan gjør jeg det?

Btw koden er delvis tatt fra quackit.com.

Edit: leif

Endret av chri-ot
Lenke til kommentar

cfm er ColdFusion. Vil du bruke det, må du lære deg litt ColdFusion. Det er egentlig det samme om du lærer deg ColdFusion, ASP, JSP, PHP, Python, Ruby eller whatnot. Alle disse er serversidespråk som kan håndtere det å lagre meldingen enten til flatfil (.txt-fil) eller sql-database.

Lenke til kommentar

Det ene programmeringsspråket er ikke bedre enn det andre, det finnes forskjellige fordeler og ulempler med de forskjellige. Selv bruker jeg PHP, kjenner andre folk som jobber profesjonelt med ColdFusion, og andre igjen sverger til Ruby. Osv.

Velg et serversidespråk du vil lære deg og pløy deg gjennom en tutorial eller to for å komme i gang.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke med Ruby, Python osv., men PHP har i alle fall veldig god dokumentasjon på nettet (f. eks php.net, og du kan bruke w3schools.com til veiledning, men ikke ta det som sies her som fasit).

Det er enkelt å koble f. eks en gjestebok skrevet i PHP opp mot MySQL. Pass på SQL-injection. Søk litt på google.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg liker best å gjøre tingen på samme side, istedenfor å ha separate dokument.

<?php

// PHP kode
if(isset($_POST['knapp'])) {
	echo 'Du trykket på knappen! Du skrev inn dette i kommentarfeltet: ' . $_POST['Kommenter'];
}

?>
<form action="" method="post">
 Kommentar:<br />
 <textarea name="Kommenter" id="Kommenter">
Legg igjen en beskjed.
 </textarea><br />
 <input type="submit" value="Post" name="knapp" />
</form>  

Lagre som .php

Lenke til kommentar

Sitter her borte fra serveren, med mobilt bredbånd. Så satt igang i går å utvikle ny side.

Så fikk jeg et nytt spørsmål; når man lager noe i html, hordan kan jeg plassere tekst ved siden av hverandre?

Eksempel av hva jeg mener:

..............Overskrift........

Tekst1..tekst2..tekst3

Link....link2....link3.....

link.....link2....link3......

link.....link2....link3......

...Tekst.........Tekst......

EDIT: Fikk det til, prøvde meg først på frames, men det ble for avansert i starten. Så lagde tables. :)

Endret av chri-ot
Lenke til kommentar

Frames anses i dag å være noe man brukte i steinalderen :)

Å bruke tables er sikkert greit for å komme i gang, men om du vil virkelig mestre dette bør du lære deg litt CSS. Kort sagt er det noen elementer som vises som block mens andre vises inline. Block-elementer vil bryte linjen, mens inline ikke gjør det.

Her er en grei intro til block/inline vha CSS sin display property http://www.tizag.com/cssT/display.php. Men som sagt; det er lurt å lære seg dette skikkelig :)

edit: tables er forresten også en døende rase når det kommer til layout

Endret av l3dx
Lenke til kommentar

Er vel kanskje riktig at det ikke er så vanlig å utvikle hele nettsider i tables, men det er jo fortsatt mye brukt til mye rart. Vil ikke si at det er døende. Tables bør brukes for nettopp hva navnet tilsier, tabeller.

Men at CSS er nødvendig er helt riktig.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Da har jeg lært meg om CSS i dag, og har lagd en liten layout.link (Kan ikke love at den er oppe 24/7).

Hvordan ser den ut hos dere? Hvordan kan jeg få alt samlet på midten av skjermen? Jeg fikk det til med teksta, men vet ikke hvordan jeg skal gjøre det med resten fordi det er <div> koder som deler opp. Går det ann å få tekst og ruter til å tilpasse seg brukerens nettleser? liksom dersom han zoomer.

:)

Edit: Noen som vet hvordan man skriver disse "{ }" på mac tastaturet?

Endret av chri-ot
Lenke til kommentar

Fått et lite problem, teksta nekter å legge seg under den andre teksta.

Se på morro nede i venstre hjørne. Jeg klarer ikke se noe feil i koden.

Umiddelbart ser jeg at du har avsluttet noen a-tags feil. (a/ istedet for /a). Style-attributtet på morro-paragrafen er feil. Når jeg ser litt nærmere etter ser jeg og at det er litt hulter til bulter med åpning og lukking av tags. Anbefaler å følge XHTML-reglene, men er ikke et must i starten. Uansett, det finnes validerings-tester for de vanligste typene (html, xhtml, strict, transitional etc..) her

edit: { og } lager du vha ALT+SHIFT + 8/9 :)

Endret av l3dx
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...