Mr Pepe Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Hei regjeringen har bestemt at vi med prøveperiode skal bli straffet max kun fordi vi har prøveperiode Dere finner antall prikker dere kommer til å få hvis dere f.eks bryter vikeplikten her http://www.regjeringen.no/pages/16476233/Oversikt_prikk.pdf Er jo helt på trynet ! Få 6 prikker for å trimme moped mens kun 4 for å ikke sikre et barn i baksetet! og hvis man driter seg ut på vikepliktet 2 ganger så mister man lappen på stedet.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Ser ikke problemet. Vist du ikke sikrer et barn i baksetet, ja da fortjener du prikker og det som skulle følge med. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 20. mai 2011 Del Skrevet 20. mai 2011 Det er etter hvert et veletablert faktum at unge sjåfører tar større risiko og har en større skadeprosent i trafikken. Dette må selvsagt gjøres noe med, og dette er i min mening et riktig ledd i den prosessen. Husk at man ikke får noen prikker for å kjøre lovlydig. 2 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Ja.. hvor mange er det som er blitt tatt for å bryte vikeplikt f.eks? Ca. absolutt null. Klarer man å bli tatt to ganger for å bryte vikeplikt, eller for den sak skyld noe som helst, så har man virkelig ikke noen grunn for å ha lapp. Jeg ser kun positive ting med dette. Det skal ikke lønne seg å bare ha spart opp nok penger til å betale bøter, og deretter kjøre "etter hva man har råd til". Det skal ikke lønne seg å ignorere trafikkregler på generell basis. Alle disse tingene som gir prikker er alvorlige ting som svært mange ikke bryr seg om. Dersom det holder å bli tatt 2-3-4 ganger for slike ting, uansett om det er forskjellige ting hver gang, så vil det nok gjøre at færre lar være å bry seg om disse reglene. 1 Lenke til kommentar
Sovende Panda Skrevet 21. mai 2011 Del Skrevet 21. mai 2011 Dette er regelverket stiller eg meg positiv til. Eg trur det kommer til å endre dei fleste ungdommers kjøremåter på ein god måte. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Du blir ikke straffet "kun fordi du har prøveperiode". Du blir straffet for å gjøre noe galt i prøveperioden. At de som er i risikogruppen for overtredelser av vegtrafikkloven risikerer hardere straff som et generalpreventivt tiltak er uproblematisk slik jeg ser det. 1 Lenke til kommentar
Andzel Skrevet 22. mai 2011 Del Skrevet 22. mai 2011 Hvor lenge var prøvetiden igjen? Lenke til kommentar
toro6 Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Nei, dette er urettferdig tull, loven OG konsekvensene skal være lik for alle. 1 Lenke til kommentar
Charlo Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Du er nesten kjørt hvis detta skjer i prøveperioden. 18 år + høyrefoten lugger og hormonene på topp det går åt helvete. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 (endret) Du er nesten kjørt hvis detta skjer i prøveperioden. 18 år + høyrefoten lugger og hormonene på topp det går åt helvete. Hadde ikke noe problem med verken hormonene eller høyrefoten, så sitter igjen med ikke så mye som en parkeringsbot etter prøvetiden. Jeg er nødvendigvis ikke noe bedre enn andre, så alle andre bør også greie det fint. Nei, dette er urettferdig tull, loven OG konsekvensene skal være lik for alle. Så du mener loven og konsekvensen skal være den samme, selv med forskjellige forutsetninger? Ja, er du på prøveperiode, så har du en annen forutsetning enn de som faktisk har "bestått" prøveperioden. Endret 23. mai 2011 av Slettet+3165 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Nei, dette er urettferdig tull, loven OG konsekvensene skal være lik for alle. Du blir jo straffet for akkurat det samme, bare større konsekvenser for folk i en risikogruppe for idiot-kjøring. Det er ikke noen menneskerett å ha sertifikatet heller. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Er heilt greit for meg at systemet med prikker blir gjort strengare, sjølv om det i praksis har vist seg at mange slepp unna med meir en 8 prikker utan å miste førerkortet. Men eg meiner at dette burde være likt for alle uavhengig av prøvetid. Det skal ikkje være slik at ein 18 åring tar sertifikatet, lar bilen stå i 2 år og kan deretter kjøyre som ein tulling utan å frykte for sertifikatet. Det er ikkje meir alvorleg om ein 19 åring bryter vikeplikta kontra ein 80 åring som gjer akkurat det samme. Eg ser ingen grunn til at det her skal være forskjellsbehandling mellom ungdomer og voksne. Ungdom som nettopp har tatt lappen skal ha strengere oppfølging for å sjekke at dei er skikka til å ha lappen, men dei skal ikkje miste lappen på noke som ein 20 åring berre hadde fått bot for. Kvifor skal voksne få større spillerom til å bryte lova ein ungdom? Er ikkje formålet å fjerne uskikka sjåfører uavhengig av alder? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Kvifor skal voksne få større spillerom til å bryte lova ein ungdom? Større spillerom? Du mener høyere straffe for samme forbrytelse? Prøveperioden er til slik at du skal bevise at du har noe å gjør i trafikken, du har strengt talt ikke fått lappen før prøveperioden er over. (LES: Fordi du har bestått førerprøven betyr ikke det at du er en plettfri sjåfør, for det krever ERFARING). Prøveperioden har heller INGETING med alder å gjøre, kjenner flere som har fått alderen i 30-40 års alderen, de og har prøveperiode på 2 år. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Er det så vanskelig for enkelte å skjønne hva prøveperiode betyr? Lenke til kommentar
3Maldini Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 (endret) Det høres så strengt og bra ut. Dette er bare noe de dekker over, for det blir mindre politi. Med andre ord, ingenting å stresse for. Endret 23. mai 2011 av 3Maldini Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Kvifor skal voksne få større spillerom til å bryte lova ein ungdom? Større spillerom? Du mener høyere straffe for samme forbrytelse? Prøveperioden er til slik at du skal bevise at du har noe å gjør i trafikken, du har strengt talt ikke fått lappen før prøveperioden er over. (LES: Fordi du har bestått førerprøven betyr ikke det at du er en plettfri sjåfør, for det krever ERFARING). Prøveperioden har heller INGETING med alder å gjøre, kjenner flere som har fått alderen i 30-40 års alderen, de og har prøveperiode på 2 år. Ja er det eg meiner, dei som har fullført prøvetida får lavare straff for samme forbrytelse. (Eg innser at å bruke begrepa voksne og ungdom kan være feilaktig då det finnes unntak). Prøvetida er eit godt system som sørger for at dersom du mister førerkortet i prøvetida så må du ta ny oppkjøyring. Problemet med prøvetida er at den er på 2 år uavhengig av om du kjøyrer bil eller ikkje. Prøvetida vil derfor slå ujamnt ut på studenten som tar førerkortet og deretter studerer i 3 år utan bil kontra 18åringen som får jobb som sjåfør. Prøvetida burde ikkje løpe ut før føraren kan dokumentere ei kjøyrelengde på x-antall kilometer. I alle tilfelle er prøvetida slik som den er i dag, der prøvetida skal sikkre at dei som blir tatt må ta ny oppkjøyring, ikkje at dei som fortsatt ikkje er ferdig med prøvetida skal miste lappen på feil som andre bilister slepp unna med. Det skal være strengt når det gjeld førerretten då dette er eit stort ansvar, men eg meiner at ein ikkje skal straffast hardare dersom ein gjer ein stor brøler i trafikken som fersk sjåfør. Faktisk vil eg tørre påstå at det er mykje værre når ein meir erfaren sjåfør gjer samme feilen då vedkommande burde vite betre etter så mykje kjøyreerfaring. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Men tingen er jo at ferske sjåfører generelt sett er mer uforsiktige og dermed må holdes mer i ørene. I forhold til å sette minimumskilometer på prøvetiden er jo det at du må overvåke alle bilistene som er innenfor prøvetiden. Og med tanke på oppstusset rundt DLD så regner jeg ikke med at fullovervåkning av kjøringen til alle unge bilister vil bli veldig godt mottat Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Det ser ut til at diskusjonen har sporet ned til at hvorvidt uerfarne gjør "brølerne" med vilje eller "uten vilje". Jeg stemmer for den førstnevnte som den mest sannsynlige. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 23. mai 2011 Del Skrevet 23. mai 2011 Jeg synes det er flott at prikk-systemet blir strengere og håper at politiet får det utstyret de trenger for å sjekke hvor mange prikker en person har (leste i avisen at det er flere som ikke blir fratatt lappen etter 8 opptjente prikker pga manglende mulighet for politiet å sjekke dette) At nybakte sjåfører straffes hardere ser jeg heller ikke noe problem med, selvsagt kjedelig for de som faktisk nettopp har fått lappen. Men det gjør at de i enda større grad må passe på at de holder seg på rett side av loven! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå