Gå til innhold

Hvilke deler burde jeg oppgradere?

Anbefalte innlegg

Hallo, forumet. Tenker jeg hopper rett på sak.

Jeg pleide å tro at jeg hadde en relativt sterk (og dyr!) PC, men i det siste later det til at den kan ha begynt å trekke litt på åra, dessverre - i hvert fall deler av den? Jeg får langt ifra ideell ytelse på de nyeste spillene mine, (For eksempel befinner "BRINK" seg mesteparten av tiden på under 30 FPS, og "The Witcher 2" er nesten uspillbart med alt på fullt.), så det later til at ting må oppgraderes. Spørsmålet er bare hvilke ting? Jeg har ikke uforskammet mye peiling på PC, så jeg vil gjerne spørre rundt så mye som mulig før jeg begynner å kjøpe nye deler.

Maskinvaren jeg har nå:

Windows 7 64-BIT.

XFX Radeon HD 5970 Black Edition i CrossFire med en Radeon HD 5870.

6 GB RAM.

EVGA X58 3xSLI For The Win3, Socket-1366.

Samsung SpinPoint F3 1TB.

Intel Core? i7 Quad Processor i7-950.

To Crucial RealSSD C300 2,5" 128GB -harddisker kjørt i Raid. (Denne installerer jeg spillene på.)

En Western Digital Caviar® Green 2TB. (Denne installerer jeg alt annet på.)

Cooler Master Silent Pro Gold 1000W PSU.

Så... hva synes folk? Hva burde først og fremst byttes ut? Og hva anbefaler dere at jeg bytter den/dem ut med? Jeg vil helst ha så mye ytelse som overhodet mulig. Hva ville dere tro er den største flaskehalsen?

I en annen tråd jeg startet, fikk jeg inntrykk av at Radeon HD 5870-kortet mitt er litt flaskehals, og visstnok trekker ned ytelsen på 5970-kortet til en viss grad. Det er også snakk om at det kan være skadet. Dersom jeg bytter ut 5970/5870-kortene i CrossFire med én enkelt Radeon HD 6990, vil jeg da få mer eller mindre ytelse enn før? :dontgetit:

Takk på forhånd.

*EDIT 1*

Og jadda, jadda. Jeg har de nyeste driverene til skjermkortene. ;)

*EDIT 2*

Glemte å føre opp strømforsyning. :hrm:

Endret av St1gar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil få MYE mer ytelse med et 6990, men jeg ville heller kjøpt to 6850 eller et gtx580, evt to gtx560. Resten av maskina er jo mer enn bra nok. Evt ville jeg vurdert å gå ned fra max til high på grafikk ;o)

6990 bråker ca like mye som et jetfly og koster nok mer enn det smaker.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke at spillene du spiller kan få så lave framerates med den maskinvaren du har akkurat nå, annet enn at noe må være galt et sted. Selv om du kjørte spillene på en 27" med 2560*1600 oppløsning skulle du jo i teorien hatt mye mer å gi på med.

C300 i raid ville jeg jo testet ut om var oppegående. Meg bekjent mistes TRIM funksjonen når du setter disse diskene i RAID, og da vil ytelsen degraderes sakte men sikkert. Er windows også installert på disse diskene, eller har du installert det på en av dine 2 andre disker?

Kan du også teste de samme spillene med bare et skjermkort av gangen også, for å se om en av de har unormalt dårlig ytelse alene? De to spillene du nevner vil ha god/veldig god framerates på begge de to kortene også alene (Opptil 1920*1080).

Du kan alltids oppgradere og løse ting på den måten, men dette er sjelden enklest og iallefall ikke rimeligst :p

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke at spillene du spiller kan få så lave framerates med den maskinvaren du har akkurat nå, annet enn at noe må være galt et sted.

Kan du også teste de samme spillene med bare et skjermkort av gangen også, for å se om en av de har unormalt dårlig ytelse alene? De to spillene du nevner vil ha god/veldig god framerates på begge de to kortene også alene (Opptil 1920*1080).

Som sagt, så har det kommet frem at 5870-kortet kan være skadet, men jeg har ikke muligheten til å få testet det. Det er såpass lite plass i kabinettet at bare for å ta ut et skjermkort, må du gjennom en hel operasjon som involverer å skru ut vegger og greier. Stoler ikke helt nok på meg selv til å gjøre det der på egenhånd, så jeg gir heller en PC-fyr en hundrelapp for å gjøre det.

Dessuten; jeg visste ikke at et kort som er blitt skadet kan resultere i dårligere ytelse fra det kortet? Jeg trodde det bare ville slutte å fungere helt. :hmm:

Lenke til kommentar
kan vel være mulig du har for liten strømforsyning?

Satan. Glemte å føre opp strømforsyningsenheten jeg har:

"Cooler Master Silent Pro Gold 1000W PSU".

Skal oppdatere det første innlegget. Er det noen måte å se om man har for lite strømforsyning på?

Endret av St1gar
Lenke til kommentar
kan vel være mulig du har for liten strømforsyning?

Satan. Glemte å føre opp strømforsyningsenheten jeg har: "Cooler Master Silent Pro Gold 1000W PSU". Skal oppdatere det første innlegget.

Er det noen måte å se om du har for lite strømforsyning på, på en eller annen måte?

nei da har du antageligvis strøm i bøtter og spann:P

ta ut det ene grafikk kortet. trenger ikke være rakettforsker for det. kunne antagelig bestemor ha fått til. funker ikke det ville det kanskje ikke vært så dumt med en formatering, sånn for enkelthetens skyld;)

Lenke til kommentar
Meg bekjent mistes TRIM funksjonen når du setter disse diskene i RAID, og da vil ytelsen degraderes sakte men sikkert. Er windows også installert på disse diskene, eller har du installert det på en av dine 2 andre disker?

Det med TRIM er jo et godt poeng, kan jeg tenke meg. Jeg har Windows installert på C300 -harddiskene, ja. Hvordan sjekker jeg at de er oppegående?

ta ut det ene grafikk kortet. trenger ikke være rakettforsker for det. kunne antagelig bestemor ha fått til.

Jeg greier å ta ut et grafikkort. Det bare det at kabinettet er så stappet fullt av så mye rart at jeg må nesten ta en liten ommøblering hver gang jeg skal fikle med akkurat disse. Frem med skrutrekker og greier. Litt skeptisk akkurat der.

Lenke til kommentar

For best mulig hjelp angående RAID oppsettet ditt ville jeg besøkt tråden om SSD og lagt igjen en forespørsel der :) De vil kunne gi deg all info du måtte trenge for å kjøre en test på harddiskene dine og tyde de oppnådde resultatene.

Hvis du har så lite plass innvendig i kabinettet ditt ville jeg vurdert å bytte det ut til noe nytt som har bedre plass.

For å teste skjermkortene dine én og én laster du ned 3D mark fra denne siden. Kjør en "benchmark" uten å endre på noenting (Du får forsåvidt ikke lov til å endre noe før du oppgraderer heller), og post resultatene tilbake i tråden her. Gjør det med begge skjermkortene hver for seg, og så en gjennomkjøring med begge samtidig.

Strøm har du mer enn nok av :)

Lenke til kommentar

grunnen til at du har dårlig ytelse i nye spill er fordi crossfire vanlgivis trenger en måned for å få akseptabel ytelse. det er ingenting du kan oppgradere til nå som er verdt prisen, skaleringen til hd 5870 er fikset nå, men det hjelper ikke når du spiller spill uten driverstøtte. smør deg med tålmodghet og skru av crossfire for disse spillene

Lenke til kommentar
For å teste skjermkortene dine én og én laster du ned 3D mark fra denne siden. Kjør en "benchmark" uten å endre på noenting (Du får forsåvidt ikke lov til å endre noe før du oppgraderer heller), og post resultatene tilbake i tråden her.

Jeg lastet ned 3DMark, og kjørte det uten å endre på noen ting. Resultatet var ikke bra.

http://3dmark.com/3dm11/1234978

Men jeg så ingen mulighet til å teste hvert kort for seg, eller velge hvilket kort jeg ville teste. Faktisk gav ikke programmet meg mulighet til å velge noe som helst.

Det bør nevnes at nettsiden listet opp skjermkortet mitt som "Radeon HD 5800 Series". Ikke et ord om den langt sterkere Radeon HD 5970 som jeg også har. Aner ikke hvorfor.

Lenke til kommentar
For å teste skjermkortene dine én og én laster du ned 3D mark fra denne siden. Kjør en "benchmark" uten å endre på noenting (Du får forsåvidt ikke lov til å endre noe før du oppgraderer heller), og post resultatene tilbake i tråden her.

Jeg lastet ned 3DMark, og kjørte det uten å endre på noen ting. Resultatet var ikke bra.

Men jeg så ingen mulighet til å teste hvert kort for seg, eller velge hvilket kort jeg ville teste. Faktisk gav ikke programmet meg mulighet til å velge noe som helst.

Det bør nevnes at nettsiden listet opp skjermkortet mitt som "Radeon HD 5800 Series". Ikke et ord om den langt sterkere Radeon HD 5970 som jeg også har. Aner ikke hvorfor.

Beklager hvis jeg ordla meg feil, jeg mente såklart at du skulle teste med ett og ett kort montert i maskinen. Du må ta ut det ene for å teste det som gjenstår ordentlig.

Lenke til kommentar

For det første:

HD 5970 er to HD 5870 på et kort klokket ned til HD 5850-klokkefrekvens. Derfor HD 5800-series.

Du har nå tre grafikkkjerner som kjører sammen. Du er derfor veldig avhengig av driveroppdateringer for å få god ytelse. Det lureste du kan gjøre er å vente til juni/juli et sted, for så å begynne å spille. Crossfire/SLI er det mye herk med, og jeg vil ikke anbefale det til annet enn rekordsetting eller Eyefinity-oppløsninger.

Siden er nede for øyeblikket, hvor mange poeng fikk du? Om du fikk over 8000 poeng har du ikke et problem med kortene dine.

Verken The Witcher 2 eller BRINK har fått Crossfire-profiler enda forresten, så dårlig ytelse er helt normalt.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Hm. Viser seg at jeg ikke hadde skrudd på CrossFireX i CCC. (Spill pleier å kræsje hvis jeg gjør det. Lagde et annet emne om det på dette forumet.) Så muligens testet programmet bare det ene kortet. (Det dårligste.)

Så jeg prøvde på nytt, med CrossFireX skrudd på. Da skjedde det mye rart.

Først og fremst begynte maskinen min å bråke noe helt hysterisk. Høres ut som om viftene gikk helt berserk. Jeg holdt hånden over den største vifteventilen til kabinettet for å kjenne på temperaturen. Luften som kommer ut pleier å være kjølig, men nå var den nesten lunken. I tillegg spredte det seg en "varm" lukt i rommet. Ikke brent, (Da hadde jeg fått panikk.), bare... "varm". Litt vanskelig å beskrive en lukt. Kanskje støv? Jeg tittet inn i maskinen min, og den virker ikke spesielt støvete. Men hva vet jeg. :hmm:

Første gang jeg kjørte testen med CrossFireX skrudd på, kræsjet testen og sendte meg tilbake til skrivebordet, med følgende feilmelding: "Workload work failed with error message: window_focus_lost: Keyboard focus lost". Andre gang funket det. Med CrossFireX skrudd på, fikk jeg høyere gjennomsnittlig FPS, men nettsiden mente fortsatt at "Your Score is Low Compared to Similar Systems. There may be a problem."

Nettsiden som kom opp: http://3dmark.com/3dm11/1235170

Så dette var merkelig. Det virker for meg som om at det kan være noe tull på gang et eller annet sted i maskinen?

Crossfire/SLI er det mye herk med...

Det... kan jeg bekrefte, ja. Tenker jeg går over til ett enkelt kort neste gang jeg oppgraderer.

Siden er nede for øyeblikket, hvor mange poeng fikk du? Om du fikk over 8000 poeng har du ikke et problem med kortene dine.

Første gang jeg testet, uten CrossFireX skrudd på, fikk jeg "P4107 3DMarks". Andre gang, med CrossFireX skrudd på, fikk jeg "P7507 3DMarks". Er det dette du mente?

Verken The Witcher 2 eller BRINK har fått Crossfire-profiler enda forresten, så dårlig ytelse er helt normalt.

Så de spillene "vet ikke" at jeg bruker to kort? Uff. Visste ikke at det å ha Crossfire skulle være så tullete. :thumbdown:

HD 5970 er to HD 5870 på et kort klokket ned til HD 5850-klokkefrekvens.

Jeg kan ikke så mye om overklokking, så jeg har et sikkert dumt spørsmål: Betyr "klokket ned" at de har senket ytelsen til kortet? Hvorfor det?

Uansett:

Første test, uten CrossFireX:

Andre test, med CrossFireX.

http://3dmark.com/3dm11/1235170

Endret av St1gar
Lenke til kommentar

til og meg har et bedre score enn det, scorer vell bortimot 5k på 3dmark11

Lenke til kommentar

7500 3dmarks er lavt for trifire HD 5970+HD 5870 ja. Jeg får 7500 med mine GTX 460 SLI overklokket, som er en langt svakere grafikkløsning enn det du har.

HD 5970 kjører to HD 5870 kjerner på 725 MHz, dette er for å ikke bruke mer enn 300W ved load. HD 5870-kortet ditt vil også kjøre på 725MHz når Crossfire blir aktivert.

Angående støy er det normalt at det blir bråkete og varmt. Vi snakker om 500W++ med varme som blir produsert av grafikkortene alene. PSUen din produserer også omkring 100W med varme og prosessor spiser 125W maks, da sitter du med en 700-800W varmeovn et sted, og dette må ut av fra et lite område fort for å hindre overoppheting.

Det blir varmt.

Scoren uten Crossfire er dog ganske riktig, bare litt på den lave siden av hva jeg ville forventet.

Om du kjører Crossfire i et spill uten crossfire-profiler vil faktisk ytelsen gå ned, og du vil kun få de negative sidene ved Crossfire: Microstutter, varme og høyere CPU-bruk.

Lenke til kommentar

P5000 med et GTX 460? Pics or it didn't happen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

P5000 med et GTX 460? Pics or it didn't happen.

akkurat i dag så fikk eg problemer med den stasjonære, så prøve å få den op å gå så fort som mulig og legge til bilde her, men vil sikkert ta heile dagen, bruker bare den bærbare akkurat no til å sitte på forumet her, bruker da en hp 6530b, en pc eg fikk fra skolen :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...