Gå til innhold

Hvordan kan Norge bygge på suksessen fra ishockey-VM?


Anbefalte innlegg

Altså, hvordan gjøre norsk hockey bedre? Ishaller kommer, den saken er grei. Så det lar vi ligge i denne tråden. Men inntil vi ligger på nivå med f.eks Tsjekkia hva gjelder ishall pr. innbygger, hvordan gjør vi da norsk hockey bedre? Jeg vil komme med mine tanker om det, så kan de som følger mye med på norsk hockey fortelle hva ut av dette som blir gjort og hva som ikke blir gjort. Jeg følger med på så mye annen idrett at jeg kun følger landslaget og jeg begynte vel egentlig først å se på Sverige-kampen i VM. Men norske som gjør det bra følger jeg jo med på i mediene, o.l.

 

Målvaktssiden:

 

Dette temaet synes jeg fortjener en egen kategori. Nå har nettopp Lars Haugen blitt klar for KHL.

 

Lars Volden spiller i Espoo Blues. Men han er visst bare tredjekeeper der og Johansen har kritisert klubben og sier at Volden ikke kan være tredjekeeper for lenge. Men jeg synes å huske en artikkel hvor det sto at det hadde skjedd noe med målvaktssituasjonen i klubben. rett meg hvis jeg tar feil. Men hva synes de som følger med på han at han bør gjøre?

 

Andre Lysenstøen spiller vel også i Finland(eller har det endret seg?), er det noe spesiellt som gjør at man ikke snakker om han når man snakker om keeperstanden i norsk hockey?

 

Medier har snakket om at det var ganske stor sjanse for at Søberg ble draftet til NHL. Og det er jo veldig bra i så tilfelle.

 

I tillegg har vel Grotnes en internasjonal erfaring som ingen andre norske utøvere er i nærheten av?

 

Så, hva med resten?

 

Er det noen flere talenter på keepersiden som ikke er tatt med her?

 

Mine første tanker går vel på at flest mulig lag bør ha keepertrener.

 

Det neste er vel å få flest mulig målvakter ut i større ligaer. Er ikke rart Finland gjør det bra når de 3 første målvaktene deres er NHL-målvakter. Ett poeng er vel å ikke overse spillere som, f.eks Lars Haugen. Så er vel gjerne matching internasjonalt en viktig faktor og både for yngre og eldre målvakter og det samme for utespillere.

 

Så er spørsmålet:Er kvaliteten på importkeeprene god? Får spillerne skyte mot keepre med god internasjonal bakgrunn slik at de vet hva de går til? Har Johansen ett poeng i at målvaktssiden i Get-ligaen bør være helnorsk? Eller holder det med at en del av de norske er førstemålvakter, mens de med en god importkeeper foran seg kan få plass som en god nr.2?

 

Utespillere:

 

Her vil jeg dra frem Get-ligaen, bl.a.

 

Hvordan er kvaliteten på importene? Hever de nivået på Get-ligaen? Hvis ikke, bør de som ikke hever det kastes på hodet og ut og erstattes av norske talenter eller bør man hente importer av klasse til å erstatte de? Er det nok importer?

 

Får lagene (både eldre og yngre) både i Get-ligaen og yngre klasser god matching internasjonalt? Og hvis man ikke har dette, går det ikke an å lage inte rnasjonale turneringer hvor man inviterer lag fra andre land. Finnes det mange sånne turneringer(om det finnes noen) som ligner på f.eks Norway cup i fotball? Finnes de i ishockeyverdenen? Deltar norske lag der?

 

Går det ikke an å få i stand treningskamper i land som Kanada, USA eller Sverige for yngre lag? Så en artikkel om ett lag som hadde flere kamper i Kanada og der var det flere medier på plass og snakket med spillerne. Kan man ikke få i stand treningskamper eller delta i turneringer(hvis det ikke er lag som gjør det allerede. Er det nok lag i så fall?) hvor speidernes nærvær er obligatorisk?

 

Hva mener hockeyfolket og evt. andre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hei trådstarter!

Norge er et lite land, vår liga kommer aldri til å bli stor og sterk internasjonalt. Pga av det ikke finnes penger. Pengene kommer fra interesse. Hvis det er stor interesse blir det mye publikum og sponsorer.

 

Nå som tv2 har kastet seg på vintersporten og nrk har tapt marked her. Har de en ypperlig mulighet til å promotere norsk ishockey. Dette hadde sporten tjent stort på.

 

Jeg har håpet på en skandinavisk serie. Hvor Norge, Sverige, Finland og Danmark lager en ishockey cup. Da ville vi fått mye større interesse.

 

Hvis vi skal få fram flere toppspillere er det en ting som virkelig hjelper. Det er en godt kvalifiserte trenere på ALLE nivå og ikke en "pappa-som-kan-stå-på-skøyter-trener".

 

Det med flere ishaller er selvsagt et krav for å fremme sporten. Jo flere spillere, jo flere talenter.

 

Tøff matching internasjonalt. Vi trenger ikke dra lenger enn til sverige og finland/russland for å bli overkjørt. Det er ikke et problem. Men jeg vil heller ha tøffere matching i serien enn i cup'er.

 

Du skriver mye om målvakter, desverre har jeg ikke noe synspunkt der. Har ikke hørt noe om trophee cup heller.

 

Hei trådstarter!

Norge er et lite land, vår liga kommer aldri til å bli stor og sterk internasjonalt. Pga av det ikke finnes penger. Pengene kommer fra interesse. Hvis det er stor interesse blir det mye publikum og sponsorer.

 

Nå som tv2 har kastet seg på vintersporten og nrk har tapt marked her. Har de en ypperlig mulighet til å promotere norsk ishockey. Dette hadde sporten tjent stort på.

 

Jeg har håpet på en skandinavisk serie. Hvor Norge, Sverige, Finland og Danmark lager en ishockey cup. Da ville vi fått mye større interesse.

 

Hvis vi skal få fram flere toppspillere er det en ting som virkelig hjelper. Det er en godt kvalifiserte trenere på ALLE nivå og ikke en "pappa-som-kan-stå-på-skøyter-trener".

 

Det med flere ishaller er selvsagt et krav for å fremme sporten. Jo flere spillere, jo flere talenter.

 

Tøff matching internasjonalt. Vi trenger ikke dra lenger enn til sverige og finland/russland for å bli overkjørt. Det er ikke et problem. Men jeg vil heller ha tøffere matching i serien enn i cup'er.

 

Du skriver mye om målvakter, desverre har jeg ikke noe synspunkt der. Har ikke hørt noe om trophee cup heller.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Leser at ett italiensk lag fra milano får plass i KHL. Er det sånn som de kjøper opp?

kunne ikke det samme vært mulig å gjøre i Elitserien? Da kunne man rasket sammen gode svenske/utenlandske spillere ispedd gode norske spillere eller fremadstormende talenter.

Det kunne jo ha gagnet norsk hockey til gangs hvis man kunne plukke ut de beste spillerne til Elitserien når man ser at de holder nivået...Er det ikke mulig å få til dette på en eller annen måte?

 

Forsåvidt så kunne man jo gjort det motsatt(å slippe til svenske klubber i Get-ligaen)

 

En skandinavisk serie som innleggsforfatter over skriver, kunne jo og vært noe...

Endret av Step_up
Lenke til kommentar

flere meninger?

 

Jeg vet ikke om det er for sent, men kunne ikke investorer bla opp litt penger for at Vålerenga skal kunne delta i European Trophy? Jeg kan ikke skjønne at ingen investorer har kommet på banen...Det er jo nesten utelukkende positivt at Vålerenga deltar der, så veldig skuffende av pengefolket å ikke spytte i...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nå som fotballandslaget går til helvete håper jeg, uten å tro på det noe særlig, at folk skal få øya opp for hvor dårlig norsk fotball er. For den overdrevne interessen for norsk fotball har en del av ansvaret for at norsk ishockey ikke får den oppmerksomheten den fortjener (i mine øyne).

 

For det første må mediedekningen bli større. Ja, den har blitt mye bedre etter Zucca og gode resultater av landslaget. Likevel er det jo slik at landslaget får masse oppmerksomhet under VM og uka etter, men så blir alt glemt.

 

For at mediedekningen skal bli større må det bli lønnsomt for mediene å dekke hockey. Her spiller utøvertallet i Norge en stor rolle. Personer som spiller ishockey eller har spilt utgjør en stor del av den virkelig interesserte kjernen i Norge. Flere spille avler flere talenter, og hever nivået.

 

For at dette skal skje må det bygges ishaller! Bygging av ishaller i distriktene er viktig. Gi barn i mindre byer andre alternativer en å tuppe rundt på en ball! Utviklingen her er også stigende, med en ny storstue i Stavanger, ny hall i Kristiansand, Nærbø, Tromsø m.fl.

 

Hallsituasjonen i Oslo er forkastelig. Som ung husker jeg Jordal Amfi som en arena med masse trøkk (Enga-Storhamar i finalene, stappa Amfi med klanen på sitt beste). Jordal er den største hallen i Oslo (bortsett fra Spektrum, men Spektrum teller ikke) og tilhører den klubben med lengst historie og sterkest kultur. Likevel kan man anse det å være publikum der som risikosport i seg selv. Stupbratte trapper gjør at det å gå ned fra toppen er en utfordring, og det å gå opp kan fremkalle melkesyre hos de aller fleste. Har løpt MANGE runder i trappene på Jordal og hater de som pesten.

 

I mine øyne kuliminerer ishockeyinteressen i Norge ned til hvor mange haller vi har, og hovedstaden bør være et sentrum for ishockey som for alle andre sporter.

 

De engasjerte, med Ishockeyforbundet i spissen bør, ved hjelp av mediene, bruke landslagets suksess i VM som et springbrett for å skape blest rundt positive hendelser i sporten, og dermed øke interessen.

 

Dette er mine 2 cent, og de virker kanskje veldig opplagte, da det er nettopp det de er. Likevel er ishockeyen i vekst, både i hallsituasjon, prestasjoner og eksport av spillere. Får bare håpe veksten er eksponentiell.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hallsituasjonen har jeg snakket litt om og den er vel såpass åpenbar. tenkte mer å sette søkelyset på litt andre ting(men takk for bidraget for all del).

 

Kopierer innlegget fra NHL-tråden+skriver litt til:

 

Det er jo veldig synd med at Søberg ikke er så tilpasningsdyktig enda. Men får da håpe at han ihvertfall drar til Sverige. Kanskje han får spille for ett topplag? Det var vel snakk om at han kunne komme til et ganske bra Elitserielag hvis han hadde blitt draftet dit et år Capitals...

 

hvordan står det til med de beste norske målvaktene i Get-ligaen?

 

Hva synes dere om Enga's Glenn Jensen? er det en fremtidig toppkeeper? Er han blant de beste norske?

 

Jeg tenker, er jo en fordel om en av de aller beste norske målvaktene står i European trophy neste sesong, siden ingen investorer ville støtte Enga's Europasatsing denne sesongen tydeligvis(hvis det var slik situasjonen utartet seg)...

 

Hvordan er muligheten for å få sendt flere seniorer ut til større ligaer? Er det noen som ryktes ut for tiden?

Endret av Step_up
Lenke til kommentar

har spilt med Jensen, og kan avkrefte at han er en fremtidig toppkeeper. Verken seriøs, ambisiøs eller talentfull nok til å klare seg i noe annet enn GET. Lars Volden derimot er en keeper fra Mangleruds gyldne 92-kull (sammen med Sondre Olden, Fredrik Løvdahl m. fl.). Jeg er ikke i tvil om at han kommer til å bli fast førstekeeper for a-landsen om få år.

 

Av spillere som ryktes ut er jo Mats Roselli Olsen veldig heit. Prøvespilt i bl.a Djurgården, og jeg tipper han spiller i SEL neste sesong. Tommy Kristiansen i Sparta er også en mann som kan lykkes i utlandet.

 

Blant de enda yngre er jo Hoff et talent man ikke kan se bort i fra. Liten, men kjapp, teknisk og veldig bestemt.

Lenke til kommentar

Men hvorfor i all verden holder Jensen på en plass som burde vært forbeholdt en norsk toppkeeper? Skulle da tro at Shampo kjenner igjen en god keeper når han ser det? Nå er jeg ikke så bekymret for Volden. han har vel potensial til å stå i NHL på litt lengre sikt?

 

Men hvis Jensen ikke er noe bedre enn det du sier, så bør vel den plassen overlates til som sagt en ung norsk toppkeeper når Enga skal spille European trophy neste sesong? Men jeg må si at det hadde vært fint med flere norske lag i European trophy...

 

og selv om vi vel har et antall med utenlandsproffer som jeg tror er rundt et tall som tilsvarer en landslagstropp, så har vi jo bruk for flere utenlandsproffer...

Lenke til kommentar

har spilt med Jensen, og kan avkrefte at han er en fremtidig toppkeeper. Verken seriøs, ambisiøs eller talentfull nok til å klare seg i noe annet enn GET. Lars Volden derimot er en keeper fra Mangleruds gyldne 92-kull (sammen med Sondre Olden, Fredrik Løvdahl m. fl.). Jeg er ikke i tvil om at han kommer til å bli fast førstekeeper for a-landsen om få år.

 

Av spillere som ryktes ut er jo Mats Roselli Olsen veldig heit. Prøvespilt i bl.a Djurgården, og jeg tipper han spiller i SEL neste sesong. Tommy Kristiansen i Sparta er også en mann som kan lykkes i utlandet.

 

Blant de enda yngre er jo Hoff et talent man ikke kan se bort i fra. Liten, men kjapp, teknisk og veldig bestemt.

 

jeg vil tolke det som at du røper i dette innlegget at du tror Volden kommer seg opp til NHL...Jeg mener, siden du tror han danker ut målvakten vår som står jevnt og trutt i verdens nest beste liga...

 

men da begynner det jo å komme seg. tenk hvis Volden da som NHL-målvakt skal spille Stanley Cup, slik at vi da bare setter inn Haugen :dribble: . Da snakker vi sky is the limit, for Norges A-landslag om 3-4 år eller mer. dog, med det U-20 laget(?) vi har, så er jeg ikke imponert over at de kom på siste plass i den turneringen de nettopp spilte. Jeg grøsser bare ved tanken over hvor dårlig utespillerne var, mtp. målvaktene det landslaget har. Og jeg som var på nippet til å tro på ett BRAK VM for siste års U-20 spillerne(etter at de har rykket opp til A-VM igjen så klart).

 

Og jeg er vel ikke for optimistisk hvis jeg tror på ett brak VM for disse gutta. Er jeg?

 

Og siden du ser ut til å ha så god innsikt, så lurer jeg på om du kan se litt på de andre innleggene mine i denne tråden og kanskje si litt om de...(forutenom de åpenbare feilene i det første avsnittet i det første innlegget så klart :p . Lysenstøen har vel lagt opp og?)

Endret av Step_up
Lenke til kommentar

Mens du er her inne så håper jeg og at du kan svare meg hvor dårlig tilbudet fra Praha til Ask var? det bør jo ha vært ganske så dårlig siden han takket nei til det. den tsjekkiske ligaen er vel dobbelt så bra som vår og er vel blant de bedre ligaene man finner der ute...Samtidig er vel Sparta i European trophy(?) og er en av de beste klubbene i tsjekkia?

Hva tror du skjer videre med han? kommer det flere andre tilbud? greit nok hvis tilbudet ikke var det aller beste, men med mindre tilbudene er alt for dårlig så bør vel ingen norske spillere takke nei til å spille i en liga(Klubb?) av det kaliberet...

 

Samtidig lurer jeg på:Hvorfor henter ikke Enga de aller beste hjemlige spillerne/landslagsspillerne? Altså, når de hvert år får tilbud om å spille Europacup og kjemper i toppen av Get hvert år, så må det jo være det ultimate norske alternativet og det er vel gjerne lettere å bli oppdaget/hentet i Enga som har en av tidenes beste norske hockeyspillere med ett navn som er godt kjent i USA som trener. eller?

 

Og hadde det ikke vært bedre av Enga å hente de beste hjemlige norske spillerne/landslagsspillerne fremfor å fylle opp førsterekken med kun importer? er det stor forskjell på disse og Ask/toppspillerne?

 

og mens vi enda er inne på Enga, har de ikke tenkt å erstatte han Glenn Jensen du sa ikke var noe særlig med en annen norsk målvakt snart? DesRochers som i sin tid var blant de bedre talentene der ute fortjener vel bare det beste av norske målvakter bak seg?

 

Mens vi enda er inne på målvakter, er det en mulighet for at Broncos ikke slipper transfercardet hvis Søberg velger å spille i Norge? først av alt så tipper jeg at flere svenske klubber står i kø for han og problemene hans kan da ikke være så store at han føler at han må dra hjem igjen? Broren hans har da ikke slike problemer, så hvorfor skal han? jeg kan ikke skjønne at en norsk målvakt som først er kommet ut i det hele tatt vil velge et norsk alternativ, og ihvertfall ikke den sesongen det eneste laget som spiller Europacup(for det er vel ikke andre lag som spiller i Europa?) ikke skal spille...Dog, det er jo ufattelig at det ikke har kommet noen pengefolk på banen for å støtte Enga's Europasatsing...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...