Gå til innhold

Reparasjon av Canon G10?

Anbefalte innlegg

Hatt kamera 2 1/2 år, har sett små korn inne i linsa, nå utslag på foto. Kan ifølge butikk også vera på sensor, Canon/Serviceproffen seier berre "send inn". Butikken antyder kostnad 2000.

Spørsmål: For seint å få det på garantien?

Vil det same skje på nytt?

Skjer det same f.eks. etter meir enn eit halvt års bruk etter reparasjon, ingen garanti?

Problemet er omtalt på dpreview, Canon G9 og 10. Andre som har opplevt det?

Lurar også på kva salgsverdien av nyreparert kamera kan vera, pågangen ganske stor...men neppe over 2000?

Ladar til kameraet måtte skiftast etter 8 mnd. Ny Canon SX20 er inne til skifting av grumset LCD. Tilliten til Canon minkar. Men kanskje eit generelt problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å gi noe klart svar på slike spørsmål. I utgangspunktet skal ikke slikt oppstå og som awesnes påpeker gjelder jo kjøpsloven.

Problemet er hvis butikken/verkstedet finner noe som de mener beviser at det er din skyld, da vil de jo ha penger og å reparere en G10 i dag for 2000 synes jeg er i overkant.

Hvis du får skarpe prikker på bildene er det nok på sensor, støv/partikler på linsene vil være så langt ute av fokus at det bare vil være diffuse punkter (eller helt usynlig). Personlig synes jeg jo partikler/støv på sensor i et kamera uten utskiftbar optikk må være reklamasjonssak, men så har jeg ingen erfaring med denne type saker.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Til awesnes: Kjenner litt til reservasjonsretten. Prøver eg gjennom butikken der eg kjøpte? Får eg svar om kven som betalar FØR reparasjon?

Til Ruhell: Stort sett same spørsmål, korleis sikra seg enten at det skjer på garanti eller ingen reparasjon.

Til se#: Det med "kven si skuld" ukjent område, føler eg har lite å stilla opp mot Canon. Kameraet er kjempebra, men legg ikkkje ut 2000 (eller 1500).

Synest nok at eitt så avansert kamera frå Canon burde vera fri for slike feil, dårleg PR.

Flekkene er uklare, så det er vel linsene, minst 5 korn. Fekk forslag om å støvsuga, veit ikkje om det er bra eller virkar! Elles er den mest synlege flekken i øvre kant, får ta litt margin...

Lenke til kommentar

Jeg jobber selv i fotobutikk, og har vært borte i både Canon G-kamera og kamera fra andre produsenter som har fått støv på sensor (snakker da om kompaktkamera uten utskiftbar optikk). I motsetning til kamera med utskiftbar optikk, skal det ikke uten videre kommer støv på sensor på kompaktkamera.

De gangene vi har sendt inn kompaktkamera med støv på sensor, har de kommet renset tilbake, og det har da gått på garanti/reklamasjon (du har fem års reklamasjonsrett).

Det eneste som kan tale for at det ikke går på garanti/reklamasjon, er om du har hatt kamera i over gjennomsnittet støvfulle omgivelser, ikke vedlikeholdt det (tørket av støv når det blir støvete) eller behandlet det på en måte som gjør at det oppstår sprekker eller lignende hvor støv kan trenge inn. Du vil i såfall motta et prisoverslag fra verkstedet, på hvor mye reparasjonen/rens vil koste. Om du takker nei til dette prisoverslaget, skal verkstedet ha et gebyr for forundersøkelse samt frakt, og det er mulig at også butikken krever et gebyr. Vanligvis ligger dette på rundt 500 kroner, men kan være både mindre og mer.

Når det gjelder hvor støvet er, så tipper jeg det er på sensoren selv om flekkene er uklare ettersom de dekker et visst antall pixler, men ikke 100% (noe lys trenger gjennom). Endrer de posisjon kraftig når du zoomer? Hvis nei, så er det på sensoren. Hvis ja, så er det mest sannsynlig i objektivet. Men da må det være relativt store støvkorn da ting inne i objektivet vanligvis blir såpass ute av fokus at man ikke kan se de.

Endret av Marekatten
Lenke til kommentar

Hei

Eg forhandregistrerte reparasjon/service hos Serviceproffen, skreiv eit brev, printa nokre bilder som viste flekkane og la ved kjøpskvitteringa og sendte det inn til dei.

Fekk alt på garanti der, men korleis garantere at det er garanti aner eg ikkje. Kan kanskje være ok å ringe til Serviceproffen

Eg føler at Canon er ganske ok ved reklamasjon

Legger ved eit bilde som viser "min" flekk

post-93399-0-96967300-1305748252_thumb.jpg

Rune :)

Lenke til kommentar

Flekken ganske like Ruhell sin som er avbilda. Flekken er den same uten zoom som på 5 x zoom, altså på sensoren. Heldigvis heilt oppe i kanten. Eit par mindre flekker lagar lite problem. Muleg det er opp til 10 korn i linsa, det største nesten i midten langt framme. På gammalt Sanyo kamera flekk som kjem til syne frå 2 x zoom.

Takk til Marekatten for grei forklaring! Kan altså verta over 500 uten å få gjort noko. Det med linsa eit kjent G-problem, kanskje annleis med sensoren.

Linsedeksel betyr kanskje noko for slike problem? Gamle Canon S2 har ingen feil på bilda sjøl om det er ekstremt mykje brukt. Men så er dekselet på når det skal.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1010&message=38195245&changemode=1

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1010&thread=38563029

Dei to siste i ei rekkje av diskusjonar om problemet. Pinleg for Canon med slike feil i sine mest avanserte kompaktkamera. Og feilen kan altså oppstå på nytt. Skepsisen vert ikkje mindre etter å ha motteke ny SX20 med grumset skjerm og til nå ein månad inne til reparasjon.

S95 eit svært interessant kamera i utgangspunktet, men tilliten er ganske redusert...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...