Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matematikk 1T eksamen 25. mai 2011


Anbefalte innlegg

God dag!

 

Tenkte å opprette denne tråden for alle som har kommet opp i 1T. Her kan vi diskutere foreberedelsesmetoder, pensum og i ettertid eksamen. Legger ved litt linker til tidligere eksamener og eksamenstråder.

 

Anbefaler alle å lese vurderingsveiledning for 2011. Se spesielt s. 26 og 27. Der står alle formler som skal være kjent ved del 1.

Tråden for H2010

Tråden for V2010

 

Eksamen H2010 Løsningsforslag

Eksamen V2010 Løsningsforslag

Eksempeloppgave

Endret av nypis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at jeg kommer til å regne gjennom alle kapitlene, har tross alt R1 som jeg skal opp i også. Funksjonlære, logaritmer, algebra, trigonometri og slikt har jeg under kontroll, men tror jeg skal se litt på matematiske modeller og slikt.

 

Vil anbefale å regne gjennom alle eksamensoppgavene. Det skal i alle fall jeg gjøre. Ikke at det er så mange, altså.

Lenke til kommentar

Veldig skuffet over at fasiten du gav ikke regnet med eksakte verdier på 4c H10

 

Der svaret er chart?cht=tx&chl=15\sqrt{87}

 

Er ikke så komplisert å få eksakte verdier...

 

 

4c

Herons formel

 

chart?cht=tx&chl= A = \sqrt {s\left( {s - a} \right)\left( {s - b} \right)\left( {s - c} \right)} {\rm{ der }}s = \frac{{a + b + c}}{2}

 

Eller

 

chart?cht=tx&chl= {a^2} = {b^2} + {c^2} - 2ab\cos \left( A \right) \Rightarrow A = \arccos \left( {\frac{{{b^2} + {c^2} - {a^2}}}{{2ab}}} \right)

 

chart?cht=tx&chl= Areal = \frac{1}{2}ab\sin \left( A \right)

 

chart?cht=tx&chl= Areal = \frac{1}{2}ab\sin \left( {\arccos \left( {\frac{{{b^2} + {c^2} - {a^2}}}{{2ab}}} \right)} \right)

 

chart?cht=tx&chl= Areal = \frac{1}{2}ab\sqrt {1 - {{\left( {\frac{{{b^2} + {c^2} - {a^2}}}{{2ab}}} \right)}^2}}

 

Sidenchart?cht=tx&chl={\rm{ }}\sin \left( {\arccos } \right) = \sqrt {1 - {x^2}}

 

Dette gjorde jeg faktisk under eksamen, siste likheten viste jeg bare ved å tegne en graf.

 

 

 

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Veldig skuffet over at fasiten du gav ikke regnet med eksakte verdier på 4c H10

 

Der svaret er chart?cht=tx&chl=15\sqrt{87}

 

Er ikke så komplisert å få eksakte verdier...

 

 

4c  

Herons formel

 

chart?cht=tx&chl= A = \sqrt {s\left( {s - a} \right)\left( {s - b} \right)\left( {s - c} \right)} {\rm{ der }}s = \frac{{a + b + c}}{2}

 

Eller

 

chart?cht=tx&chl= {a^2} = {b^2} + {c^2} - 2ab\cos \left( A \right) \Rightarrow A = \arccos \left( {\frac{{{b^2} + {c^2} - {a^2}}}{{2ab}}} \right)

 

chart?cht=tx&chl= Areal = \frac{1}{2}ab\sin \left( A \right)

 

chart?cht=tx&chl= Areal = \frac{1}{2}ab\sin \left( {\arccos \left( {\frac{{{b^2} + {c^2} - {a^2}}}{{2ab}}} \right)} \right)

 

chart?cht=tx&chl= Areal = \frac{1}{2}ab\sqrt {1 - {{\left( {\frac{{{b^2} + {c^2} - {a^2}}}{{2ab}}} \right)}^2}}  

 

Sidenchart?cht=tx&chl={\rm{ }}\sin \left( {\arccos } \right) = \sqrt {1 - {x^2}}

 

Dette gjorde jeg faktisk under eksamen, siste likheten viste jeg bare ved å tegne en graf.

 

 

 

 

 

Er dette noko eg burde kunne?? Har aldri sett eller høyrt om dette før.

Lenke til kommentar

Herons formel er meg bekjent ikke pensum, men greit å kunne likevel.

Veldig skuffet over at fasiten du gav ikke regnet med eksakte verdier på 4c H10

 

Der svaret er chart?cht=tx&chl=15\sqrt{87}

 

Er ikke så komplisert å få eksakte verdier...

 

 

4c

Herons formel

 

chart?cht=tx&chl= A = \sqrt {s\left( {s - a} \right)\left( {s - b} \right)\left( {s - c} \right)} {\rm{ der }}s = \frac{{a + b + c}}{2}

 

Eller

 

chart?cht=tx&chl= {a^2} = {b^2} + {c^2} - 2ab\cos \left( A \right) \Rightarrow A = \arccos \left( {\frac{{{b^2} + {c^2} - {a^2}}}{{2ab}}} \right)

 

chart?cht=tx&chl= Areal = \frac{1}{2}ab\sin \left( A \right)

 

chart?cht=tx&chl= Areal = \frac{1}{2}ab\sin \left( {\arccos \left( {\frac{{{b^2} + {c^2} - {a^2}}}{{2ab}}} \right)} \right)

 

chart?cht=tx&chl= Areal = \frac{1}{2}ab\sqrt {1 - {{\left( {\frac{{{b^2} + {c^2} - {a^2}}}{{2ab}}} \right)}^2}}

 

Sidenchart?cht=tx&chl={\rm{ }}\sin \left( {\arccos } \right) = \sqrt {1 - {x^2}}

 

Dette gjorde jeg faktisk under eksamen, siste likheten viste jeg bare ved å tegne en graf.

 

 

 

 

 

 

Tja, er bare 1T, og verdiene ble helt like.

 

 

 

Lenke til kommentar

Veldig skuffet over at fasiten du gav ikke regnet med eksakte verdier på 4c H10

 

Der svaret er chart?cht=tx&chl=15\sqrt{87}

 

Er ikke så komplisert å få eksakte verdier...

 

 

4c

Herons formel

 

chart?cht=tx&chl= A = \sqrt {s\left( {s - a} \right)\left( {s - b} \right)\left( {s - c} \right)} {\rm{ der }}s = \frac{{a + b + c}}{2}

 

Eller

 

chart?cht=tx&chl= {a^2} = {b^2} + {c^2} - 2ab\cos \left( A \right) \Rightarrow A = \arccos \left( {\frac{{{b^2} + {c^2} - {a^2}}}{{2ab}}} \right)

 

chart?cht=tx&chl= Areal = \frac{1}{2}ab\sin \left( A \right)

 

chart?cht=tx&chl= Areal = \frac{1}{2}ab\sin \left( {\arccos \left( {\frac{{{b^2} + {c^2} - {a^2}}}{{2ab}}} \right)} \right)

 

chart?cht=tx&chl= Areal = \frac{1}{2}ab\sqrt {1 - {{\left( {\frac{{{b^2} + {c^2} - {a^2}}}{{2ab}}} \right)}^2}}

 

Sidenchart?cht=tx&chl={\rm{ }}\sin \left( {\arccos } \right) = \sqrt {1 - {x^2}}

 

Dette gjorde jeg faktisk under eksamen, siste likheten viste jeg bare ved å tegne en graf.

 

 

 

Vi lærte alltid at vi skulle oppgi svaret som desimaltall med korrekt antall gjeldende siffer i slike "praktiske" oppgaver, på samme måte som i fysikk og kjemi. Med andre ord, hvis vi skulle finne avstanden mellom Pål og Kari etter t sekunder, skulle vi skrive 4.24 i stedet for 3*kvadratroten av 2.

 

Dette var da 1T het 1MX, så det er mulig at det praktiseres annerledes nå.

Lenke til kommentar

Merker jeg gruer meg litt nå. Tar opp 1T som privatist, går opp i overimorgen, altså onsdag. Jeg har egentlig kontroll på alt, utenom trigonometri som jeg ikke har hatt på ca. 1 år. Ligger på 6 i S-matte, så jeg bør jo forsåvidt klare 6 på onsdag også.

 

Jeg har jobbet litt med eksamen i 1T vår 2010, og det er overraskende vanskelig. Oppgavene er så.. utydelige, i mangel på et bedre ord, oppgavene i S-matte er mye mer rett frem, mye mer forståelig.

Lenke til kommentar

Takk for oppgavene, tatt opp T som privatist selv. Har kun 4 i S da. Jeg har egenklig ingen hovedkontroll på noe, men kan litt her og der. Det viktigste for meg er vel å huske alle formlene.

 

Vel lykke til alle sammen ^^

Skal bli deilig å bli ferdig.

Lenke til kommentar

Jostein K: Generelt sett krever eksamensoppgaver mer tenking utenfor boksen enn oppgaver i boken. Derfor kan det godt hende at 1T-eksamensoppgavene virker mer krevende i forhold til oppgave i S1-boken, men jeg vil tro at eksamensoppgaver i S1 krever omtrent like mye som i 1T.

Lenke til kommentar

Jostein K: Generelt sett krever eksamensoppgaver mer tenking utenfor boksen enn oppgaver i boken. Derfor kan det godt hende at 1T-eksamensoppgavene virker mer krevende i forhold til oppgave i S1-boken, men jeg vil tro at eksamensoppgaver i S1 krever omtrent like mye som i 1T.

Det kan godt hende, men nå tenkte jeg på oppgavene på heldagsprøver i S1. Kanskje jeg synes det er lettere fordi det har vært hovedfokus på grafer (tolkning osv) i S-matte, som jeg har stålkontroll på. Så lenge jeg får fem er jeg egentlig fornøyd, men hadde vært deilig med 6.

 

Det er vel slik at også på privatisteksamen er det to deler, der vi kan bruke alt av hjelpemidler på del 2, sant?

Lenke til kommentar

Takker.. Så gjennom noen eksamensoppgaver, tror denne var fra høst 2010 eller noe.. Hvordan går man frem på denne? :)

 

f) Tegn en rettvinklet trekant ABC der tan C = 5/12

 

 

No skriv eg rett av fasit: f Vi velger vinkel B som den rette vinkelen. Tangens til vinkel C er definert som forholdet mellom motstående katet og hosliggende katet til vinkel C. Derfor er AB:BC = 5:12.

post-215035-0-60350900-1306257126_thumb.jpg

Endret av Fredriken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...