Gjest Slettet+9871234 Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 (endret) Det begynte med at boligboblen sprakk i USA som siden utløste en finanskrise hvor en av de større amerikanske bankene Lehman Brothers gikk konkurs. Nå snakker seriøse økonomer om at gjeldskrisen i Europa kan være verre enn det som skjedde da Lehman Brothers gikk over ende. I den anledning husker jeg et utsagn i et intervju med den amerikanske sentralbanksjefen Ben Barnanke: Hadde ikke jeg og Hank Poulson kommet frem til en løsning på fredag, hadde vi ikke hatt noe banksystem på mandag. Det utsagnet er (var?) tilgjengelig i video klipp på nettet. Muligens kan man finne intervjuet om man søker på YouTube eller Google:video interview with ben bernankeFor ytterligere informasjon se slutten på dennehttp://www.webproworld.com/webmaster-forum/threads/71269-Bailout-the-700-billion-dilemma-and-world-markets?p=565607#post565607monster tråden som tar for seg hele krisen siden redningspakkene ("bailout") ble aktualisert i USA.Så:Den europesike gjeldskrisen. Hvor alvorlig er den eller kan den bli? Tilføyd 27 februar 2015: Välfärdsgapet i Europa Endret 27. februar 2015 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 (endret) Det har lenge blitt sagt at finanskrisen2 vil være mye mer ødleggende enn 1'ern. Og ramme alle valutaerøkonomier. Jeg tipper denne kommer med litt etter Q2 og eurokolaps, altså litt etter sommern Endret 11. mai 2011 av Admiral1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 Så nedlagte småbruk på vestlandet kan ventes å stige i pris? Bedre å være føre var. Lenke til kommentar
Gutten fra eventyret Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 (endret) Småbruket kan sikkert ventes å stige i pris, om man studerer den norske kronens utvikling de siste hundre år så gir den jo en klar pekepinn på at alt i kroner og øre blir dyrere, men verdi er en annen sak. Kjøper du for å drive eller håp om fortjeneste? Endret 11. mai 2011 av Gutten fra eventyret Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 11. mai 2011 Del Skrevet 11. mai 2011 (endret) Med min kredittanmerkning fra det statlig eide Telenor, får nok ikke jeg kjøpt noe småbruk. Hadde jeg kjøpt et småbruk i dag, ville det ikke være for å drive det, men for å ha det som landsted og kjekt å ha i tilfelle en ordentlig krise hvis sannsynlighet for å inntreffe om Hellas går konkurs ikke er lik null. I de siste dager har det som de siste postene lenket til i min op post vært tale om fra seriøst eksperthold at Hellas kan gå konkurs. Hva da med Irland, Portugal, Island, Spania, Ungarn, Italia, England ... En domino effekt er ikke utelukket som et "worst case scenario". Da kan man jo tro så mye man vil her i landet at vi kan trekke ned nisselua og isolere oss for det som skjer rundt oss. Oljefondet kan i verste fall holde til et lite picknick på landet. Endret 11. mai 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 så noen Youtube videoer om en kar som har skreket "dommedag" om valutaunionen og hvorfor flere nasjoner som har meldt seg inn går i dass. Han har holdt på siden før problemene oppstod, og det virker som en del av de "tilstedeværende" i salen mer eller mindre flirer av ham istedenfor å se hvor til helvete ting kan gå. Skal dytte inn link når jeg finner dem i historien på pad'n. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Skal dytte inn link når jeg finner dem i historien på pad'n. Bra. Du kan jo også lese hva amerikanerne / canadierne og jeg mener om det som nå skjer i USA i denne http://www.webproworld.com/webmaster-forum/threads/110709-Debt-Ceiling-Dance tråden. I slike kriser er det for øvrig ofte lettere (vanligere) å skyte på budbingeren i stedet for de som er ansvarlige for budskapet. Hellas sin kreditt rating er nedgradert etter siste gjeldsordning. Endret 27. juli 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Lim gjerne inn flere lenker om du mener de er representative. Jeg skal se på dem når jeg bruker min bærbare Pc med lydkort. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 Har ikke tatt meg tid å se flere, men regner med forslagene til Youtube rundt emnet (mannen) er verdt en kikk, og flere(/alle) av opplastingene til "europarl". Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Er du interessert i noen mer kjente siter etc om dette temaet finner du noe på denne siten: http://www.percentilebands.com/ Interessant at du er en 40 årig Haugesunder. Haugesund kommune kunne jo studert sine prospekter gundigere da de investerte. Endret 27. juli 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Stoltenberg og følget — alle EU-tilhengere burde forøvrig få med seg det første minuttet av denne (og andre fornuftige argumenter) før de fortsetter å forsøke å gi bort arvesølvet/landet og lokke oss ut i hengemyra! Det som tenner meg mest med "investeringene" vi også gjorde her i by'n, er at ingen av de ansvarlige ser alvoret i hva de har stelt i stand — de så ingen grunn til å forlate sine seter i bystyret! Tallet 40 har jeg forøvrig ikke så veldig sterke bånd til. 8o) Endret 27. juli 2011 av Autodidact Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 27. juli 2011 Del Skrevet 27. juli 2011 (endret) Sveits nuller renten: http://www.bloomberg.com/news/2011-08-03/franc-retreats-from-records-after-unexpected-rate-cut-to-near-zero-by-snb.html Endret 4. august 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 (endret) ECB holder renten uendret? Børsene i Europa stuper i dag. Oslo Børs faller sterkest med 5 %. Oljenprisen faller også. Dow Jones indeksen har falt 24 prosent på en dag. Man skal ikke legge for mye vekt på slike enkeltobservsasjoner. Endret 4. august 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Hele idèen om å øse penger inn i enn skakkjørt økonomi må gå galt. Dette sa jeg da EU bevilget de første kroner til kriserammede land. For egen del frykter jeg ikke mye, har en del penger på konto som i værste fall kan gå tapt, selv om man har sikring for en viss sum. Husker ikke om dette var 2 millioner i Norge? I EU var del vel ikke mere enn 7 - 800.0000,- kr tror jeg. I værste fall får en pløye opp plenen og sette poteter, og drive fiske i tillegg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Husker ikke om dette var 2 millioner i Norge? I EU var del vel ikke mere enn 7 - 800.0000,- kr tror jeg. Mener de tallene er riktige. I værste fall får en pløye opp plenen og sette poteter, og drive fiske i tillegg. Enhver plen er jo en potensiell potetåker. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Jeg ville tatt ut ALLE pengene og kjøpt GULLBARRER og så gjemt dem i ett skjult hvelv i kjelleren. Om jeg hadde mer enn 2 milllioner. Endret 4. august 2011 av Slettet+513 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Vanlig reaksjon på frykt. Det er ikke panikk i markedene. Gull faller nok ikke til null i pris som noen verdipapirer kan gjøre. Men når gullboblen sprekker, kan det være trangt i døren når du skal ut. Tap er tap uansett om pengene spises opp av inflasjon i banken, om pengene plasseres i edle metaller eller noe annet. Hva med boliginvesteringer i Hellas eller Irland? Ikke det at jeg har undersøkt de markedene så grundig at jeg selv ville investert der. Paradoksalt flyter nå pengene inn i Amerikanske statspapirer, siden gjeldstaket er fikset og de store ratingselskapene ikke har nedgradert den amerikanske kredittverdigheten så langt. Det er like viktig (noen ganger viktigere) å time utgangen enn inngangen. Endret 4. august 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 (endret) Nigel Farage har mange gode argumenter og poeng til tross for at han er ekstremt høyre-orientert. Om det nå kommer en enda mer alvorlig krise enn den som var i 2008, håper jeg EUROen ryker først. Endret 11. mars 2012 av A H P Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 18. august 2011 Del Skrevet 18. august 2011 (endret) Faren for ny ressesjon øker. Hovedoverskriften på i finans media. "The potential for a double dip recession". GDP vekst i andre kvartal 2011: USA 0.3% Euro sonen 0.2 % Tyskland 0.1% Frankrike 0% I tillegg avtar veksten i Asia. Presset på euroen øker. Reelle og nominelle renter er nær null så sentralbankene kan svare med nye former for kvantitativ lettelse eller som FED med å garantere lav rente for en lengre periode. Standard & Poor er nå under etterforskning for sin nedgradering av den amerikanske gjelden fra AAA til AA+. Joshua Rosner fra Graham Fisher er en av dem som stiller spørsmål ved metodene til rating byråene. Lenker: Unmasking Ratings: The Politics of Sovereign Debt It's the Models, Stupid: Interview with Josh Rosner Joshua Rosner Partner Graham Fisher & Company Joshua Rosner is a Partner at independent research consultancy Graham Fisher & Co and advises regulators and institutional investors on housing and mortgage finance issues. Previously he was the Managing Director of financial services research for Medley Global Advisors and was an Executive Vice President at CIBC World Markets. Mr. Rosner was among the first analysts to identify operational and accounting problems at the Government Sponsored Enterprises and one of the earliest in identifying the peak in the housing market, the likelihood of contagion in credit markets and the weaknesses in the credit rating agencies CDO assumptions. http://www.bloomberglink.com/gatherings_participants_bio.php?gathering=87&Id=1482 Endret 18. august 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå