Gibos Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 (endret) Har sett at noen av dere bruker slike filtersystem i steden for ringer. Nå er det litt vanskelig å samle all info rund disse systemene da det kun står litt om dem fordelt over mange tråder, men det lille jeg har snappet opp har vekket min interesse. Har sett litt på Cokin sitt som de selger på fotovideo. Er det noen merker som er å foretrekke frem for andre her? Kan man bruke filterplater om hverandre eller sitter man fast i et system dersom man kjøper? Finner kun fotovideo som selger i norge, er det andre? Hvordan funker dette på "kraftig" vidvinkel Har Canonkamera dersom det skulle ha noe å si for hvilket valg man tar Endret 8. mai 2011 av Gibos Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 (endret) Har brukt nevnte system siden 80 tallet og er rimelig godt fornøyd, fordelen er at du kan bruke alle filtrene på alle objektiv ved bare å kjøpe et adapter til nevnte filterdiameter på det aktuelle objektiv feks denne. http://fotovideo.no/Avdelinger/Produkter/Filter/Solblender/Z-System/Adapterring/Cokin-Adapterring-Z-systemet-86mm-Z486B-tykkelse-1cm-122084.aspx Endret 8. mai 2011 av Snekker`n Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Har selv Cokin Z - les diskusjon og erfaringer i denne tråden. Lenke til kommentar
Gibos Skrevet 9. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2011 (endret) Ble vel ikke så mye klokere av den tråden der, men skal prøve å svare meg selv så kan dere som har slikt system fylle litt på om dere orker. Når det kommer til vidvinkel forstår jeg det slik at x-pro best som tåler focal lengde på 15mm+, men passer ikke til objektiver under 62Ø Z-Pro som passer til flere linser men begrenses til en focal lende på 20mm+ Til dere som har z-pro og vidvinkel, er dette et stort problem? Dersom jeg bruker flere filtre samtidig, f.eks 2 X ND8 vil jeg da få ønsket effekt (vil man få en høyere ND faktor) eller vil bilde bli helt ubrukelig kontra det å kjøpe ET filter med høyere verdi? Nå så jeg at de har et stort utvalg av filtre men kan man bruke filter fra andre merker? Kom gjerne med anbefalinger om andre merker dersom det finnes noe som er klart bedre Endret 9. mai 2011 av Gibos Lenke til kommentar
arthon Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 (endret) Ble vel ikke så mye klokere av den tråden der, men skal prøve å svare meg selv så kan dere som har slikt system fylle litt på om dere orker. Når det kommer til vidvinkel forstår jeg det slik at x-pro best som tåler focal lengde på 15mm+, men passer ikke til objektiver under 62Ø Z-Pro som passer til flere linser men begrenses til en focal lende på 20mm+ Til dere som har z-pro og vidvinkel, er dette et stort problem? X-pro er hverken ideelt eller nødvendig. Du betaler unødvendig mye mer for filtere. Z-pro er det samme som Matteboks 4x4 standarden for Cine objektiver som i de fleste tilfellene har større front åpning en Foto objektiver. Derfor er Z-pro "standarden" det beste kompromisset. Det er i tilfelle filterholderen som er begrensningen for/skaper vignettting på vidvinkel. Jeg har Formatt/Hitech holder, den skaper ikke problemer på Canon 16-35mm L på Crop camera. På fullformat så kommer den ekstra Pola Filter holderen med i bildet. Men den er avtakbar. Formatt/Hitech filterholderen er laget i veldig solid Aluminium. Vil allikevel ikke anbefale den fordi den gjør kamera unødvendig for-tungt. Det er jo mulig at Cokin Z-pro holder vignetterer på vidvinkel, men da er det mulig å kjøpe en Vidvinkelholder fra Cokin. Problemet generelt med Cokin er jo at de stadig vekk forsvinner fra markedet lenge av gangen. Samme gjelder for LEE, om kanskje ikke like lenge. Dersom jeg bruker flere filtre samtidig, f.eks 2 X ND8 vil jeg da få ønsket effekt (vil man få en høyere ND faktor) eller vil bilde bli helt ubrukelig kontra det å kjøpe ET filter med høyere verdi? Det er alltid best å bruke bare ett filter. Men som du kan se av holderne så har de plass til 2-4 filtere. Så multifilter er de beregnet på. Problemet med multifiltre er intern refleks mellom filtrene. Så hvis du f.eks. skyter mot solen så kan du oppleve å få "flares" av solen et helt annet sted enn normalt. Nå så jeg at de har et stort utvalg av filtre men kan man bruke filter fra andre merker? Du kan bruke filtere fra alle merker så lenge de har riktig størrelse for holderen. Du må passe på at de ikke er mer enn 2mm tykke. En del 4x4" og 4x5" filtere som er beregnet på Matteboks er ofte 4mm tykke. Dette er som oftest Glass filtere av høyere kvalitet. Lee har ekstra utstyr til holderen for at de skal kunne ta 4mm tykke filtere, men den opplysningen gjemmer de godt på web sidene sine. Kom gjerne med anbefalinger om andre merker dersom det finnes noe som er klart bedre Det er ikke så stor forskjell på kvaliteten av disse filtrene som er plastikk/Resin basert fra Cokin/Lee/Formatt. Variasjonen er også ganske stor på de forskjellige produksjonene. Du kan være heldig og du kan være uheldig. Magenta forurensning får du nesten alltid, selv på dyrere merker enn disse. Du skriver ikke hva du primært skal bruke filtrene til. Hvis du bare skal ha ND, så ville jeg heller gått for Fader ND fra LightCraft Workshop. Men der opplever du også at visse størrelser er utsolgt i lang tid. Jeg kjøpte to sett fra Formatt for en tid siden, 3 ND og 4 Grade ND. Dette var Stills Filter kvaliteten, selv om jeg i utgangspunktet bestilte HD Glass, men som nevnt var de for tykke til å passe i Holderen så det måtte jeg gå bort ifra. (Kostet meg 3oo kroner å kanslere den ordren og re-bestille.) Hvis du skal kjøpe Grade filtere må du bruke 4x4"/Z-pro filtere. Siden disse er beregnet på større objektiver så er graderings overgangen så lang at de er ganske ubrukelige på lengre brennvidder. Derfor vil jeg anbefale å kjøpe Hard Grade. Du kan også bruke et ND filter som du stikker delvis ned i holderen, men det kan ofte bli en litt for skarp overgang. Filter valg og tilgang på filtere er ganske vanskelig. Produsentene har gjerne dårlig/mangelfulle opplysninger om filtrene. Dårlige tilbakemeldinger fra bruker. Lange perioder hvor filtere og holdere er utsolgte osv. Veldig nyttig om du fortsetter å spørre her både før du kjøper noe og etter at du har kjøpt. Ikke kjøp for mange filtere av gangen. Når det gjelder ND og ND Grade så lønner det seg å begynne med å kjøpe de kraftigste først. De svakeste, svakere enn 0.6, får du sjelden bruk for. Endret 9. mai 2011 av arthon Lenke til kommentar
Itw Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Flott tråd henger meg på her. Har akkurat bestilt cokin p series da det var fri frakt på ebay. Bestilte samtidig noen billig filtre på ebay, men regner med at de duger nok ikke, så blir nok noen cokin filtre fra foto video da jeg skjønner det slik at de funker bra. Lenke til kommentar
Gibos Skrevet 9. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2011 Takk for et glimrende svar arthon Jeg vil nok i hovedsak bruke ND/grade filtre i forskjellige varianter, men etter å ha lest litt og sett bilder med forskjellige filte kjenner jeg jo at det klør i fingrene etter å eksperimentere med litt. Jeg ble i hovedsak interessert i dette systemet siden man kan bruke samme filter til alle objektivene. Litt på siden, jeg ser du har Canon 16-35mm L objektivet. Jeg vurdere Canon 16-35mm selv til bla. natur/landskapsbilder. Regner med at du har testet objektivet ditt så mye at du kan si noe om det er egnet til det formålet Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 (endret) Har selv Cokin Z og 16-35L på fullframehus. Hele holderen vignetterer på ca. 20mm, men den kan reverseres så den bare holder ett filter. Kjøpte selv et kit - Cokin U960 - inneholder holderen, veske og tre bløte graduerte gråfiltre til samme pris som holderen og ett filter. Selv om, som arthon nevner, at harde graduerte gråfiltre vil være å foretrekke. Klinket også til og kjøpte et par Lee-gråfiltre. Se også denne tråden for mer om 10x10cm filtre. Endret 9. mai 2011 av Trondster Lenke til kommentar
arthon Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 (endret) Takk for et glimrende svar arthon Jeg vil nok i hovedsak bruke ND/grade filtre i forskjellige varianter, men etter å ha lest litt og sett bilder med forskjellige filte kjenner jeg jo at det klør i fingrene etter å eksperimentere med litt. Jeg ble i hovedsak interessert i dette systemet siden man kan bruke samme filter til alle objektivene. ND Grade er jo helt nødvendig for nesten alt av landskapsfoto som innkluderer himmel så det er en god investering. Litt på siden, jeg ser du har Canon 16-35mm L objektivet. Jeg vurdere Canon 16-35mm selv til bla. natur/landskapsbilder. Regner med at du har testet objektivet ditt så mye at du kan si noe om det er egnet til det formålet Fikk det for ikke så lenge siden så jeg har ikke all verdens erfaring med det. Men det er Canon's beste "supervidvinkel", og selv om Canon ikke er spesielt flinke med vidvinkel optikken sin så er vel objektivet det beste Canon kan komme opp med. Har du råd så er ikke det objektivet noe bomkjøp. Har selv Cokin Z og 16-35L på fullframehus. Hele holderen vignetterer på ca. 20mm, men den kan reverseres så den bare holder ett filter. Kjøpte selv et kit - Cokin U960 - inneholder holderen, veske og tre bløte graduerte gråfiltre til samme pris som holderen og ett filter. Selv om, som arthon nevner, at harde graduerte gråfiltre vil være å foretrekke. Klinket også til og kjøpte et par Lee-gråfiltre. Det Cokin settet snuste jeg på før jeg kjøpte Formatt, men siden det var utsolgt overalt i vinter droppet jeg det. Skal kjøpe Hard Grade utover sommeren, blir vel til at jeg tester ett Lee filter jeg også. Siden jeg driver mest med Video for tiden så bestilte jeg et Fader ND 67mm på Søndag. Skulle hatt et 77mm også men det har de vært utsolgt på i flere måneder, og den engelske butikken som har dem på lager har plutselig bestemt seg for ikke å selge utenlandsk. Som er ekstra surt fordi de har det beste utvalge på Step ringer for filtere jeg har sett. http://www.premier-i...60_365_707.html Noen som vet om andre selgere av Fade ND fra Lightcraft workshop som har 77mm filter og godt utvalg på Step filter ringer? Det jeg er på leting etter er en filterboks for oppbevaring og for å ta med filtrene ut. Cokin har en veldig praktisk plastboks, men den produserer de bare opptil P-filter størrelse. Formatt hadde en flott boks en gang i tiden, men nå kan jeg ikke finne den noe sted. Hvis noen har gode forslag til Filter bokser, filtermapper for 4x4 filtre så skrik ut! Endret 9. mai 2011 av arthon Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Cokin har en "grei" mappe som følger med filterkittet - plass til 7 filtre + holder. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Den mappen er fin den, men jeg kan ikke finne den uten filter og holder settet og har ikke behov for filtrene så da blir det ganske dyrt selv om jeg har planer om å enten kjøpe en Z-pro holder eller en Lee holder som kan bygges om til 4mm tykke glass filtere. Hvis noen vet om hvor jeg kan kjøpe mappen uten innhold setter jeg pris på opplysningen. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 (endret) Den heter Z306. Endret 9. mai 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Sliter ikke Cokin sine filtre litt med lilla-skjær? Lee sine skal være bedre sånn sett, men koster deretter. Og sist jeg hørte noe om Lee, så sleit de å få levert nok. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Den heter Z306. Takk! Skal prøve der når den eventuelt kommer på lager. Var rykter om at Cokin var konkurs tidligere i vinter, men siden "alle" butikker melder at de får inn Cokin varer igjen så er de vel kanskje blitt reddet. Men nå har jeg sett leveringstider for Cokin varer som har vært annonsert for å komme på lager i begynnelsen av April, for så å ha blitt flyttet til slutten av Mai. Venter nå bare på videre utsettelser, sånn som den filter tasken som der er annonsert for slutten av Juli. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Sliter ikke Cokin sine filtre litt med lilla-skjær? Lee sine skal være bedre sånn sett, men koster deretter. Og sist jeg hørte noe om Lee, så sleit de å få levert nok. Alle merker sliter med Magenta forurensning, inkludert Lee. Lee er kanskje hakket bedre en Cokin. Veldig mye kommer også an på hvilken produksjons batch man får filter fra. Selv de veldig dyre glassfiltrene fra produsentene (også produsenter som ikke er nevnt her, som f.eks Tiffen) sliter med Magenta forurensning. Lee og Cokin sliter med levering. Formatt brukte 20 dager før de klarte å sende meg filtrene. LightCraft workshop har vært utsolgt på 77mm fade ND i et par måneder, minst! Jeg har fulgt filterprodusentene i flere år, og dette er et kontinuerlig problem at de ikke klarer å starte produksjonen av filtere før de er utsolgt. Bruker måneder på å produsere nye lagre. Filterproduksjon er ikke "rocket science", så hvorfor dette fortsetter i årevis er et mysterium. Lenke til kommentar
Gibos Skrevet 10. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2011 Nå begynner jeg å få litt oversikt, takker så mye for hjelpen. Men jeg registerer det samme som arthon, det er jo umulig å få tak i utstyr. Skulle tror det var en god forretningside å levere nok varene til markede Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Beklager å måtte si dette. Men styr unna Lee! Jeg bestilte noen nye Lee filtere fra Robert White for 5 måneder siden. Var i kontakt med dem igjen før helgen, og de sa det fort kunne ta 5 nye måneder. De betrakter selv situasjonen som en parodi. Jeg må bite i det sure eplet å bestille Singh-Ray i stedet. De er svindyre, men er visstnok like bra eller bedre enn Lee sine, og de passer i Lee sitt 100mm system. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Da jeg skulle ha fant jeg noen Lee-filtre som var på lager hos en billig sjappe og kjøpte dem, jeg. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Gratulerer! Jeg har bestilt 100x150mm 0.9 hard edge og soft edge, noe som ser ut til å være umulig å levere.. Men hvis noen finner dem på lager, rop ut! Lenke til kommentar
arthon Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Kan bare si at Formatt har vanligvis filtere på lager. De er også tilgjenglig fra andre butikker Regnes som samme kvalitet/pris som Lee. Formatt som Lee er gamle Engelske familie bedrifter. De kan kanskje være litt treige til å levere. Virker som de måtte produser filterholderen før de fikk sent den, men det gjelder kanskje ikke for filtrene. Tok 20 dager fra bestillingen var gjort til pakken var i Norge, at posten brukte nye 20 dager før de fikk den levert er en helt annen historie. Var faktisk jeg som klarte å finne pakken for posten, de ante ikke hvor den var. http://www.formatt.co.uk/default.aspx For foto; kjøp Stills filtere. Spør gjerne hvis web siden virker vanskelig å navigere. De svarer kjapt på mail. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå