CornyCorny Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Hei har en oppgave jeg sliter litt med, Har mottatt en faktura fra leverandør fra utlandet på 70 000 kr og 15 dager senere kommer det faktura fra tollkassereren på 17 500 i mva. Har noen noen forslag på hvordan dette bør bokføres? Lenke til kommentar
avo Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Utgående moms. Går jo rett inn i momsregnskapet, og regnes av mot inngående moms... Lenke til kommentar
CornyCorny Skrevet 6. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2011 Utgående moms. Går jo rett inn i momsregnskapet, og regnes av mot inngående moms... Hei Problemet er at ved å bokføre fakturaen fra det utenlandske selskapet med moms vil det i reskontroen hos den utenlandske leverandøren inkl moms og når vi mottar faktura fra tollkassereren så vil det i reskontroen hos tollkassereren stå momsen. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Problemet er at ved å bokføre fakturaen fra det utenlandske selskapet med moms vil det i reskontroen hos den utenlandske leverandøren inkl moms og når vi mottar faktura fra tollkassereren så vil det i reskontroen hos tollkassereren stå momsen. Faktura fra den utenlandske leverandøren skal posteres som rent mva-grunnlag, ikke som ellers (bruttopostering hvor mva inngår i det posterte beløpet). Her må du antakelig postere med en spesiell avgiftskode. Bare det beløpet du faktisk har betalt (uten mva) til leverandøren skal føres over den reskontroposten og det bilaget, mens separat mva (krevd inn på egen faktura fra speditør/Tollkasserer) skal føres inn på konto 2717 "inngående mva vareimport" eller noe tilsvarende i ditt regnskapsprogram. Lenke til kommentar
CornyCorny Skrevet 9. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2011 hei og takk for svar, hadde det vært mulig å vise et eksempel på postering av de ulike bilagene med de tilhørende summer? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 (endret) Mva-koden for postering av mva-grunnlag, og muligens også kontonr for separat mva, vil variere mellom regnskapsprogrammene, men her er et eksempel fra mitt system, med dine egne tall, pluss at jeg har lagt til et fortollingsgebyr på 500 kr, bare for å vise hvordan det føres: Bilag 1, leverandørfaktura, ti dager kreditt: 09/05/11 D 6510 Verktøy K Leverandør, 70.000kr, mva-kode 41 (mva-grunnlag vareimport) 19/05/11 D Leverandør K Bank 70.000kr Bilag 2, fortollingsfaktura, ti dager kreditt: 14/05/11 D 2717 Inng. mva vareimport, 17.500kr, tekst "Separat beregnet mva, ref. Bilag 1" e.l. 14/05/11 D 6110 Toll og spedisjonskostnader 500kr (evt. fortollingsgebyr) 14/05/11 K Tollkasserer, 18.000kr (fakturabeløpet, summen av de to debet-postene over) 24/05/11 D Tollkasserer K Bank 18.000kr Endret 9. mai 2011 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
CornyCorny Skrevet 9. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2011 tusen takk for kjempebra svar, skal nok klare å føre dette nå. Ha en fortsatt fin dag Lenke til kommentar
CornyCorny Skrevet 10. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2011 (endret) takk Endret 10. mai 2011 av CornyCorny Lenke til kommentar
dfreerider Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 (endret) Jeg sliter igrunnen med akkuratt samme spørsmålet, men jeg er ikke mva registrert og lurer på hvordan det skal regnskapsføres da? Hadde satt utrolig stor pris på litt hjelp! Takk! Endret 17. februar 2012 av dfreerider Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Jeg sliter igrunnen med akkuratt samme spørsmålet, men jeg er ikke mva registrert og lurer på hvordan det skal regnskapsføres da? Det blir nesten likt som når du fører totalsummen inkl. mva til fradrag på alt som er kjøpt i Norge (for det gjør du/dere vel? Aldri vært "ikke-registrert" selv, faktisk...) , altså fører du det separat beregnede mva-beløpet på samme konto som selve hovedinnkjøpet, i eksemplet over konto 6510. Gebyret (inkl. evt moms på gebyret) kan du fremdeles føre på fortollingskostnader (6110). Lenke til kommentar
dfreerider Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Tusen takk, Inge! Kjempebra å få et skikkelig svar på noe jeg har forsøkt å finne ut av lenge. Jeg sliter igrunnen med akkuratt samme spørsmålet, men jeg er ikke mva registrert og lurer på hvordan det skal regnskapsføres da? Det blir nesten likt som når du fører totalsummen inkl. mva til fradrag på alt som er kjøpt i Norge (for det gjør du/dere vel? Aldri vært "ikke-registrert" selv, faktisk...) , altså fører du det separat beregnede mva-beløpet på samme konto som selve hovedinnkjøpet, i eksemplet over konto 6510. Gebyret (inkl. evt moms på gebyret) kan du fremdeles føre på fortollingskostnader (6110). Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 26. februar 2012 Del Skrevet 26. februar 2012 Det er ikke tillatt å direkteføre på mva-kontoene, da mva-grunnlaget alltid skal kunne spores. Det er vanlig å bruke hjelpekontoer for bokføring av mva-faktura fra tollkassereren der man fører det slik at det er kun mva-beløpet som står igjen. Eksempel: Mva 1000 kr D4410 med mva-kode kr 5000 K4411 uten mva-kode kr 4000 K2400 (leverandørgjeld) kr 1000 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå