Krotus Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Ifølge CPU-Z er DRAM frekvensen 667mhz som jeg forstår er 1333mhz i dual channel. Hovedkortet mitt støtter visstnok minnehastighet opptil 1333mhz, er det oppgitt i "single channel" så altså kan jeg da øke DRAM frekvensen på brikken opp til 1333mhz? Systemet mitt er: Gigabyte GA-870A-UD3 AMD Phenom II X4 965 Black Edition 3.4 ghz Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 XFX Radeon HD 6850 1GB GDDR5 Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Det har ikke med dual/single channel å gjør, men dataene blir skrevet/lest både på "rising" og "falling" clock puls. På denne måten aksesserer CPU'en minnet 2 ganger pr. klokkesyklus. Du kan lese mere her: http://en.wikipedia.org/wiki/Double_data_rate, den norske artikkelen er bare på et par linjer. Lenke til kommentar
Krotus Skrevet 5. mai 2011 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2011 Det har ikke med dual/single channel å gjør, men dataene blir skrevet/lest både på "rising" og "falling" clock puls. På denne måten aksesserer CPU'en minnet 2 ganger pr. klokkesyklus. Du kan lese mere her: http://en.wikipedia.org/wiki/Double_data_rate, den norske artikkelen er bare på et par linjer. Var kanskje litt snar i innlegget mitt, skulle frem til det du sier her med 2 aksesser pr. syklus og ikke "dual channel" Ble litt klokere her ja, så det vil si hovedkortet mitt støtter ikke høyere hastighet enn det jeg kjører p.d.d. (667mhz)? Lenke til kommentar
Märtha og Durex Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Har ikke sett specs på hovedkortet ditt. Noen kort støtter 1600, men må da overklokke chipsettet som vanligvis bare støtter opp til 1333. Min erfaring er at det er bedre og mer stabilt å kjøre på 1333 og endre timing til minne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå