Gå til innhold

Osamagate - bakgrunn og analyser


  

36 stemmer

  1. 1. Er det mannen eller myten som ble avlivet?

    • Mannen - I fysisk forstand
      29
    • Myten - Bin Laden døde for mange år siden.
      7
  2. 2. Hvilken grad av fakta og sannhet er det vi blir servert?

    • Sannhet - alt media formidler er sant.
      5
    • Løgn - media er sjokkerende lite kritisk til kilder og den serverte informasjonen
      8
    • Media spiller på saken mens den er varm - og driter i sannhetsgehaltet
      23
  3. 3. Hvorfor kommer dette nå?

    • De fant ham og tok affære
      23
    • O'Bama trenger en popularitets boost
      6
    • Bin Laden kortet var forlengst brukt opp. Det var på tide å avslutte spillet.
      7
  4. 4. Hva er sannhets-nivået i denne historien?

    • Fishy - det stinker råtten fisk av hele greia
      3
    • En blanding - Noe er åpenbart merkelig
      13
    • Det meste er sant. Klart vi ikke får vite alt nå.
      20
    • Absolutt 100% sannhet
      0


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

så media er mer opptatt av å "mæle sin egen kake" og "skumme fløten" "mens jernet er varmt"? Skal ikke se bort fra at det kan være tilfellet. Skulle vært interessant å se hvor mye ekstra verdier som kan genereres av slike ekstraordinære nyheter.

 

Det er jo ikke så veldig nytt av en del aviser trykker ganske mye rart uten veldig grundig å sjekke kildene. Og når man får en slik sak som dette er, så skal du ikke se bort fra at det å komme først får høyere prioritet enn det å sjekke at nyheten er 100% riktig.

Lenke til kommentar

Andre spørsmål er jo helt på styr. Man kan kun velge at alt media er sant (noe det ikke er, de har jo null kildekritikk), eller at alt er løgn, noe jeg tolker som at det kan være en konspirasjon, som jeg ikke tror det er.

 

Jeg tror Osama ble drept pga. de fant han endelig og hadde muligheten til å drepe ham. Jeg tror ikke vi har fått (eller kommer til å) vite alt med 100% nøyaktighet. For eksempel tviler jeg på at det var særlig interesse for å ta Osama levende, men ellers ser jeg ingen grunn til å tvile på at han faktisk ble drept under den operasjonen.

 

For eksempel, hvordan skal de ha klart å dekke over alt hvis det bare var tull? De overlot rundt 20 personer til pakistansk politi, en eller flere twitret om operasjonen, et helikopter (eller rester av et) ble stående igjen pga. noe uforutsett som skjedde osv.

Lenke til kommentar

Kan heller ikke se bort fra at redaksjonen blir ening om at ingenting i denne saken kan få eller har avgjørdende betydning for, si, Norge som samfunn, nasjon, vår økonomi, vår politikk eller vår kultur. Så det blir vel som med Lady Di. Kjør på! I det liket er kaldt, er nyheten like dau som mannen.

Lenke til kommentar

Andre spørsmål er jo helt på styr. Man kan kun velge at alt media er sant (noe det ikke er, de har jo null kildekritikk), eller at alt er løgn, noe jeg tolker som at det kan være en konspirasjon, som jeg ikke tror det er.

 

 

Rettet. Lagt til et åpenbart aktuelt alternativ.

 

 

Lenke til kommentar

For eksempel tviler jeg på at det var særlig interesse for å ta Osama levende

Hvorfor ikke?

Av samme grunner som Reg2000 nevner. I tillegg vil jeg tro at soldatene som deltok i operasjonen var relativt lett på avtrekkeren. Det skal mest sannsynlig ikke særlig mye motstand til før de velger å skyte fremfor å risikere seg selv eller oppdraget.

 

Jeg tror at hvis han hadde blitt fanget, så hadde det vært en vanskelig prosess å få dømt Osama på en tilfredsstillende måte for det amerikanske folk. Uansett hvordan det hadde utviklet seg, hadde det vært stor sannsynlighet for at det kunne påvirke Obama på en politisk negativ måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...