Gjest Slettet+9871234 Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 (endret) Jeg skiller personlig mellom et åndelig og et verdslig regime. Det verdslige regime har ansvar for politikken, mens det åndelige har ansvar for religion. Jeg forutsetter at alle som poster i dette forumet forstår hva jeg mener uten videre utdypning. Jeg en en av de som har stilt meg positiv til en endring av bekjennelsesparagrafen i Kristelig Folkepart. Likevel ikke betingelsesløst, og jeg vil forklare hvorfor og hva jeg mener. Kilde: http://www.verdidebatt.no/debatt/cat1/subcat2/thread141707/#post_141707 En som har talt ganske klart i denne saken er redaktøren i Vårt Land som har hevdet at KrF er et politisk parti og ikke en religiøs sekt. Korriger meg om jeg ikke har oppfattet ham korrekt. Personlig er jeg enig med redaktøren i Vårt Land i akkurat denne saken. Kjell Magne Bondevik, en av de KrF politikere jeg personlig har hatt størst respekt for ser ut til å mene det samme. Inger Lise Hansen ser ut til å være frosset ut av KrF fordi hun ikke er Kristen nok i følge noen personer. Hun er jo en ressurs for et politisk parti, men muligens ikke for en kristen sekt. Høybråten åpner endog for Muslimer i Krf's styre I går la partiets strategiutvalg frem en instilling der de ønsker å fjerne bekjennelsesparagrafen, som krever at alle tillitsvalgte i partiet må bekjenne seg til den kristne tro. Les: KrF vil fjerne kristen-krav – Vi ønsker å samle partiet. Derfor blir det viktig å finne en samlende løsning, sier Høybråten. Åpner for muslimer I teorien åpner en fjerning av paragrafen for at muslimer kan bli med i partiledelsen i KrF. Kilde: http://nrk.no/nyheter/verden/1.7264055 Personlig er jeg for at formålsparagrafen fjernes og at det åpnes for muslimer i styret. Men jeg er gjerne ikke menigsberettiget da jeg som sosialdemokrat stemmer Arbeiderpartiet. Etter datalagringsdirektive beveger jeg meg mer og mer i retning Gode gamle Vestre siden de er småbedriftenes parti (litt egoistisk kan man da være) og partiets leder kalte jo på det siste landsmøtet Arbeiderpartiet for "overvåkingspartiet" og Høire "formynderpartiet". Voksne kommentarer mottas med takk. Gutter fra sandkassen bør modereres om de ikke har moderert seg selv. Korrigering i rødt etter svar. Endret 30. april 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Jeg er forsåvidt enig med deg, om at bekjennelseparagrafen må bort. Det er jo tydelig i dag at KrF er de troendes parti, de har jo relativt høy muslimsk medlemsmasse (alt er relativt...). Men grunnen til at jeg er for er fordi jeg vil heller se KrF som kristelig demokratisk av europeisk modell. Derfor jeg også er glad for at Hareide er valgt til leder og at det åpnes for at Hansen kommer tilbake igjen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 (endret) Men grunnen til at jeg er for er fordi jeg vil heller se KrF som kristelig demokratisk av europeisk modell. Derfor jeg også er glad for at Hareide er valgt til leder og at det åpnes for at Hansen kommer tilbake igjen. Svært enig med deg der. Jeg er usikker på hvor voksen Hareide er når det kommer til knallharde politiske debatter. Tiden vil vise det. Bortsett fra Hansen's EU standpunkt er jeg svært enig med henne på mange punkter. Min eldste datter og hennes mann som stemmer Krf mener hun er den beste politikeren KrF har. Når takhøyden på Karmøya (jeg er fra Haugesund) skal bestemme takhøiden i KrF, er det kanskje ikke så rart at Gelius vier par i telefonkiosker . Etter min mening er hun som Støre en Høire politiker i forkledning, ihvertfall spiselig for Høyre begge to. Men hun alene kunne jo om hun fikk en bedre posisjon og om KrF ble et Kristelig demokratisk parti spist store deler av Høire. Nå spiser FrP med sin symbolpolitikk KrF. Endret 30. april 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Hareide har jo fått noen år på baken, men samtidig så gjør fremtoningn hans det litt vanskelig å ta han seriøst, etter min mening, men jeg liker ofte hva han sier. Det kunne dog bli interessant å sett om din spådom for Høyre gikk i boks, det hadde nok vært ne som partistrategene til Høyre ikke hadde ventet. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Etter mitt syn så har religion ingenting å gjøre i politikken, så dette er et steg i riktig retning. Men de må gå helt bort fra å basere politikk på blind tro, skal jeg kunne anse dem som et fullverdig politisk parti. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Hareide har jo fått noen år på baken, men samtidig så gjør fremtoningn hans det litt vanskelig å ta han seriøst, etter min mening, men jeg liker ofte hva han sier. Ja noen ganger kan man ha utseendet mot seg. Men Kjell Magne Bondevik hadde jo også et svært ungdommelig utseende og han er en av de bedre lederne KrF har hatt. Ettersom jeg med sosial(samfunns)økonomisk bakgrunn, anser jeg den (BI inspirerte?? ledelesen i FrP) som uansvarlig og noen ganger ekstrem i sin økonomiske politikk, beundrer jeg at Kjell Magne Bondevik sto som en bauta (bastion) mot et eventuelt regjeringssamarbeide med FrP. Siden Høybråten åpnet for rgjeringssamarbeide med FrP, kan det være den egentlige grunn til at han måtte gå og ikke hans påståtte autoritære leder stil. Vi på utsiden kjenner ikke de politiske oppgjør på kammerset. Nå er spørsmålet om hvor sterk makt Veslandsfanden vil få på FrP. Jeg er selv fra Haugesund, så jeg kjenner ham godt. Oslo Høyre er vel omtrent like radikalt som Haugesund Ap. Det er også et spørsmål om hvilket standpunkt Hareide tar til et samarbeide med et populistisk parti som kan bli ganske dominerende i et eventuelt borgerlig samarbeide. Foreløpig har han vær svært så diffus av det jeg har hørt av ham. Presisering: Grunnen til at jeg mener FrP er uansvarlig, populistisk og noen ganger ekstrem i sin økonomisk politikk er at hver gang de får et spørsmål om finansiering (inndekning) av et forslag, så gir de et standarsvar om å trekke på statens formidable overskudd, mer presist Oljefondet. Det er det samme som å trekke på fremtidige generasjoners nasjonalformue. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 (endret) Etter mitt syn så har religion ingenting å gjøre i politikken, så dette er et steg i riktig retning. Men de må gå helt bort fra å basere politikk på blind tro, skal jeg kunne anse dem som et fullverdig politisk parti. Jeg har ikke noe mot at dette blir en religiøs / politisk debatt som også tittelen antyder. Nå fremstår jo FrP som et religiøst kristent parti når de finner det opportunt med sin symbolpolitikk. Når det kommer til realpolitikk dreier spørsmålet om hvem de støtter, med andre ord hvor mye deres neste betyr for dem i forhold til dem med velfylte lommebøker. Venstre liker å fremstå som småbedriftenes og den grønne politikks parti. Det viker som de kan lite om markedsføring. I de siste Tv debatten på NrK har heller ikke Venstre og KrF fått delta. Det er ikke bra for sentrum og personlig mener jeg intet norsk parti har rotet mer enn senterpartiet de siste årene. Jens Stoltenberg kan ikke ha en lett jobb med å navigere den rødgrønne skuta. Noen ganger virker det som politikken spriker mer enn da Per Borten bar "politiske staur". Arbeiderpartiet fremstår mer og mer som en dampveivals, som godt hjulpet av Høire pynter bruden for å presentere henne i det Brusselske fjernbyråkrati fjernt fra det norske nærdemokrati. Når arbeiderpartiet må velge mellom arbeidsplasser og miljø, vinner som regel arbeidsplassene. § 110. Det paaligger Statens Myndigheder at lægge Forholdene til Rette for at ethvert arbeidsdygtigt Menneske kan skaffe sig Udkomme ved sit Arbeide. Nærmere Bestemmelser om Ansattes Medbestemmelsesret paa deres Arbeidsplads, fastsættes ved Lov. Opphevet ved grlbest. 12 juni 1925 jf. grlbest. 15 aug 1911, tilføyd ved grlbest. 16 nov 1954, endret ved grlbest. 5 mai 1980, 3 mars 2006 nr. 270. Kilde: http://www.lovdata.no/all/tl-18140517-000-006.html Kan hende betyr Grunnloven mer for arbeiderpartiet enn for andre partier? Endret 1. mai 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 Dette er en tråd som diskuterer politiske spørsmål og da spør jeg pent om de ikke lar seg gjøre å ta dette i en forumdel som tar for seg politikk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 (endret) Dette er en tråd som diskuterer politiske spørsmål og da spør jeg pent om de ikke lar seg gjøre å ta dette i en forumdel som tar for seg politikk. Jeg har ikke noe mot at tråden flyttes. En moderator som ser tråden kan gjerne gjøre det. Denne https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1340694 tråden ble uten spørsmål flyttet fra nettopp det forumet du nevnte til oppsalgstavlen. Greit for meg. Men om noen har lenket til tråden, kan man få en ikke semantisk lenke. http://www.w3.org/Provider/Style/URI Nå mener kanskje ikke du at URI'en til denne tråden er "cool"? Redigering: Nå er den flyttet. Endret 1. mai 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 1. mai 2011 Del Skrevet 1. mai 2011 (endret) Angående bekjennelsesparagrafen. Unge KrF-ere for bekjennelsesparagrafen Det er alltid betagende å møte politikere som vil gi blod for sin sak - om det så skulle koste dem karrieren. Den utmerkete ukeavisen Ledelse påviste at trenden er den motsatte blant dagens politikere. Det som tjener politikerens karriere, er ikke det samme som det som tjener partiet og dets velgere. Kilde: http://www.idag.no/ledere-oppslag.php3?ID=18991 Fangen var også med på å grunnlegge avisen «Vårt Land» i 1945. Han var formann i Den norske forfatterforening 1928–1933, og ble regnet som stående i den nyere kristne humanistiske tradisjon. I 1928 var han i kraft av sitt verv i Forfatterforeningen primus motor og taler i forbindelse med 100-årsmarkeringen av Henrik Ibsens fødsel. Han sto også bak foreningens festivitas i forbindelse med utdelingen av Nobelprisen i litteratur til Sigrid Undset i 1928. Fangen er kanskje mest kjent for romanen Mannen som elsket rettferdigheten (1934). Samme år sluttet Fangen seg til Oxfordbevegelsen. Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Ronald_Fangen Er alt som står i denne Wkipedia artilken korrekt? Er det noen Ronald Fangen kjennere her inne? Jeg trodde at han tilhørte Arbeiderpartiet og satt på Grini i krigen? På Sørlandet? er det såvidt jeg vet startet et nytt parti http://www.ksnettavis.no/ Er det noen som vet hvor de befinner seg i det politiske landskapet? En av Ronald Fangens salmer, Guds menighet, er jo godt kjente: Guds menighet er jordens største under! Mens verdens skikkelse i hast forgår Er Kristus i all evighet den samme, Og fast hans rike på sin klippe står. Mens verdensriker stiger og de synker, Går kirken mot fullkommenhetens vår!. Kilde: http://www.kristenblogg.no/?p=297 Var det ikke også slik at noen av dem som satt på Grini gikk ut og sang salmer før de ble skutt eller tar jeg igjen feil? Historie er ikke min sterke side. Endret 1. mai 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 Siden Høybråten åpnet for rgjeringssamarbeide med FrP, kan det være den egentlige grunn til at han måtte gå og ikke hans påståtte autoritære leder stil. Det blir ren spekulasjon men jeg kjenner flere som har jobbet under Høybråten tidligere og de har ikke mye pent å si om mannen. Blant annet var ansatte i rikstrygdeverket lykkelige da han forsvant derfra. Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 2. mai 2011 Del Skrevet 2. mai 2011 (endret) Etter datalagringsdirektive beveger jeg meg mer og mer i retning Gode gamle Vestre siden de er småbedriftenes parti (litt egoistisk kan man da være) og partiets leder kalte jo på det siste landsmøtet Arbeiderpartiet for "overvåkingspartiet" og Høire "formynderpartiet". Jeg skal ikke kommentere noe mer ut over dette, siden tematikken rundt spørsmålene du stiller i denne tråden er avhengig av subjektiv tolkning. Når det gjelder Venstre er det slik at du får det beste fra to ideologier hvis du velger dette alternativet. Venstre er sosialliberalt parti, der individuelle liberale verdier har større fokus enn de sosiale variabler. Ikke misforstå; Venstre mener at vi skal ha det nødvendige sosiale sikkerhetsnettverket i samfunnet som skal plukke opp de som faller utenfor, men det Venstre først og fremst er opptatt av i denne sammenheng er at den private sfære ikke skal penetreres av sentrale myndigheter mer enn nødvendig. Det er en av grunnene til at Venstre var så sterk i mot DLD. Venstres ideologiske grunnlag har en lang historisk/ideologisk foranking til humanisme og opplysningstiden – når nye ideer, kunnskap, fokus på individet, demokratisering og opplysning var på sitt sterkeste. Det Venstre har gjort er å blande disse verdier med de moderne samfunnsvariabler der oppretning av velferdsstat står sentralt. Siden du selv har på et tidligere tidspunkt vært sosialdemokrat, eller bedre sagt stemt til venstre i det politiske landskapet siden de fleste partier i Norge i dag er mer eller mindre sosialdemokratiske, kan dette være en fin blanding som ikke avviker for mye fra ditt ideologiske ståsted, samtidig som det gir deg nye impulser i form av liberale verdier. Venstre omfanger, slik som du poengterer, småbedriftspolitikk, men på ingen måte vil jeg definere det som egoistisk politikk. Småbedrifter utgjør kjernen i den norske økonomien, og tilrettelegging for slike bedrifter kan gi Norge godt grunnlag for skaping av verdier. Som samfunnsøkonom bør du vite at offentlig sektor ikke skaper noen verdier, uten at jeg sier at hele den offentlige sektoren bør bort – den kan riktig nok reduseres en del. Samtidig mener Venstre at en hver unødvendig byråkratisering som stikker kjeppe i hjulene for private foretak, er uheldig for den norske økonomien. Man skal få lov å lykkes i dette landet, og gode ideer samt kreativitet skal belønnes – uten at vi glemmer de aller svakeste som, på bakgrunn av forskjellige variabler, ikke har det samme utgangspunktet og forutsetningen til å kunne lykkes. Når det gjelder økonomisk nøkternhet, er Venstre et parti som i stor grad ønsker å forholde seg til handlingsregelen, og er enige med dagens regjering i at grensen for bruk av oljepenger skal økes i tilfelle lavkonjunktur, samt senkes under høykonjunktur. Her skiller Venstre seg vesentlig fra Frps økonomiske uklokskap der penger spyttes i norsk økonomi uavhengig av konjunktursvingninger – rettere sagt farlig spill med inflasjon og rentenivået. Endret 3. mai 2011 av statsviter 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 3. mai 2011 Del Skrevet 3. mai 2011 (endret) Siden du selv har på et tidligere tidspunkt vært sosialdemokrat, eller bedre sagt stemt til venstre i det politiske landskapet siden de fleste partier i Norge i dag er mer eller mindre sosialdemokratiske, kan dette være en fin blanding som ikke avviker for mye fra ditt ideologiske ståsted, samtidig som det gir deg nye impulser i form av liberale verdier. Jeg har fortsatt mitt medlemskap i Arbeiderpartiet, men det er langt fra sikkert at jeg fornyer det. Med datalagringsdirektivet i samarbeid med Høyre, provoserer partiet meg personlig svært mye. Jeg har gått i tre demonstrasjonstog, en gang for nedlegging av en fødeavdeling og i 1972 og 1995 mot EU medlemskap. Jeg er av dem som mener Norge skulle valgt samme løsning som Sveits, en assosieringsavtale. I 1972 gikk jeg ganske langt fremme i toget oppover Carl Johan under et banner "Ja til nærdemokrati, nei til Brysselbyråkrati". Jeg ville ikke hatt problemer med å gå under samme fane i dag om en ny avstemning skulle foretas. Når tilhengerne av EU nå ser at det er umulig å vinne en ny folkeavstemning, brukes husmannsavtlane til stadige tilnærminger så det til slutt er et pennestrøk igjen for at vi er medlem. Hvem tror at datalagringdirektivet var for sikkerhet? Det er EU tilpasning. IT eksperter har også stått frem og påpekt at sikkerhetsaspektet ikke har relevans. Direktivet trengs ikke for å ivareta sikkerheten. Nå som ikonet for de ekstreme muslimer, Osama bin Laden også er fjernet, ser jeg personlig at ytterliggående muslimer har fått et sterkt tilbakeslag. På lang sikt tror jeg personlig at deres bevegelse vil drukne i de demokratiske krefter vi ser i den arabiske og muslimske verden. Venstre omfanger, slik som du poengterer, småbedriftspolitikk, men på ingen måte vil jeg definere det som egoistisk politikk. Egoistisk i den betydningen at jeg her tenker litt på min egen lommebok om forholdene legges bedre til rette for småbedrifter. Når det gjelder økonomisk nøkternhet, er Venstre et parti som i stor grad ønsker å forholde seg til handlingsregelen, og er enige med dagens regjering i at grensen for bruk av oljepenger skal økes i tilfelle lavkonjunktur, samt senkes under høykonjunktur. Her skille Venstre seg vesentlig fra Frps økonomiske uklokskap der penger spyttes i norsk økonomi uavhengig av konjunktursvingninger – rettere sagt farlig spill med inflasjon og rentenivået. Enig. Glimrende innlegg. Endret 3. mai 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå