Gå til innhold

Bilde komprimering og manipulering. Hva er best?

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Jeg må med en gang si at bilde manipulering ikke er min sterke side. Jeg har så vidt brukt PhotoShop, og skal jeg gjøre noe vanskelig spør jeg min nest eldste datter.

Personlig bruker jeg http://www.irfanview.com/ til komprimering av bilder etc. Siden jeg har skrevet hovedoppgave i fraktal mattematikk vet jeg også at fraktal komprimering http://www.fileformat.info/mirror/egff/ch09_09.htm er mye brukt til komprimering av bilder. For eksempel leste jeg for en del år tilbake en interessant artikkel, "Faster Fractal Compression" av McGregor, Fryer, Cockshott og Murray side 34 i det anerkjente tidsskriftet Dr. Dobb's journal http://drdobbs.com/ Januar 1996. Filmer er jo en samling bilder, så samme teknikk kan brukes til å komprimere filmer.

Fraktaler mattematikk kan jo brukes til å lage fraktal musikk og vakre fraktaler som vist på denne http://www.fractal-recursions.com/files/anim/anim.html siden.

I går så jeg NrK progrrammet "litt av et liv" om Hans-Wilhelm Steinfeld hvor han viste til siden http://www.photofunia.com/ i forbindelse med bildemanipulering.

Så mitt spørsmål blir:

1. Hvilke programmer bruker dere til å komprimere bilder?
  2. Hvilke programmer (nettsteder) bruker dere til å manipulere bilder?

Er det noen som kjenner til og bruker http://www.imagemagick.org/ ?

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruker for det meste Photoshop CS2 for å redigere bildene i full kvalitet, og lagrer de i photoshop med "Save for web..." funksjonen dersom jeg trenger komprimering for å legge bildet ut på nettet.

Mitt favorittformat for bilder er PNG-24 siden jeg ikke liker bilder hvor detaljene er rufsete i kantene og at jeg kan bruke alpha-layers i bildene mine.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Har du brukt ifranview til komprimering? Mitt inntrykk var at bildene ble pakket tettere til samme oppløsning enn med Photoshop og irfanview er uhyre raskt og lettbrukt for en amatør.

Jeg er som nevnt amatør på dette, men da jeg tar en del videoer vil jeg bli bedre på dette uten at vi behøver ta opp videostreaming som er et svært omfattende tema i sin fulle bredde.

Derfor får vi avgrense temaet til Bilder nå, siden det er interessant i seg selv.

Bruker for det meste Photoshop CS2 for å redigere bildene i full kvalitet, og lagrer de i photoshop med "Save for web..."

irfanview har samme funksjon, men med en rekke tilleggsfunksjoner for å øke optimal komprimering.

Lenke til kommentar

Du manipulerer ikke nødvendigvis bildene i data'n, du redigerer de. Og til dette formålet finnes et utall av programmer. Men det er liten tvil om at Adobe har en sterk posisjon med Photoshop CSx, og Photoshop Lightroom om kun er for fotografer.

Du må gjerne finne spesialprogrammer som komprimerer filene etter spesielle matematiske algoritmer, men personlig lagrer jeg bare til det jeg ønsker som sluttresultat i det programmet jeg bruker, PS Lightroom, og mener at LR gjør en svært så godkjent jobb.

Men det er ikke nødvendig å gjøre det enkelt, du kan gjerne benytte flere ulike spesialverktøy og gjøre det vanskelig...

Når det er sagt vil jeg gjerne anbefale PS Lightroom til arkivering, fremkalling og fremvisning.

Roger

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Fraktalkomprimering var det mye snakk om på 90-tallet en gang, og det fantes i hvert fall et produkt som jeg ikke husker hva heter lenger. Jeg har ikke sett noe om dette (men heller ikke lett etter det) de siste årene så jeg vet ikke om firmaet fortsatt eksisterer.

Det du ikke skriver noe om er hva du vil oppnå. Personlig komprimerer jeg ikke bilder før jeg har et spesifikt formål å bruke bildet til, og har jeg det velger jeg komprimering ut fra bruksområdet.

For eksempel, hvis jeg skal maile bilder som bare skal vises på skjerm reduserer jeg først oppløsningen til noe passende. Dvs omtrent det største formatet jeg forventer at bildet skal brukes i, typisk maks rundt 2000 piksler horisontalt. Deretter oppskarper jeg bildet litt og lager en kopi i JPG-format med middels/høy kvalitet (dvs ikke alt for hard komprimering). Kjenner jeg eksakt outputformat, for eksmpel ved bruk av en prosjektor gir jeg bildet eksakt antall piklser prosjektoren har, selvsagt uten å endre proposjoner.

Skal jeg ha noe hvor lossy komprimering ikke kan brukes velger jeg PNG for 24 bits bilder og ofte GIF hvis det holder med 256 farger (eller gråskala).

For utskrift kan du for eksempel skalere til utskriftsstørrelse med 300dpi og så skarpe opp, men hvis du ikke har ekstreme kvalitetskrav er det nok like greit å bare sende bilde uendret. De fleste fotoforetninger gjør en oppskraping av bildet når det skrives ut.

For backup gjør jeg (selvsagt) ingen endringer og lagrer bare originalen.

Edit: Det var Iterated systems som er nevnte i en av linkene dine jeg tenkte på.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Fraktalkomprimering var det mye snakk om på 90-tallet en gang, og det fantes i hvert fall et produkt som jeg ikke husker hva heter lenger. Jeg har ikke sett noe om dette (men heller ikke lett etter det) de siste årene så jeg vet ikke om firmaet fortsatt eksisterer.

Kan det være Genuine Fractals photoshop plugin du snakker om? Fra Altamira? =P

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Kan det være Genuine Fractals photoshop plugin du snakker om? Fra Altamira? =P

Interessant

Unlike some other reviewers, I believe this software does live up to its promises - but at what price? My biggest criticisms of this software have to be its slow speed and its high cost. It may be that nothing can be done about the speed problem, but whilst I may be willing to wait 30 minutes for an image to render, it would be a major problem in a busy graphics department.

Merk at artiklen jeg viste til i Op hadde tittelen "Faster Fractal Compression". Jeg vet ikke hvor rask den algoritmen er i dag og om den er forbedret.

@se#

Takk for innspill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...