Gå til innhold

Nok en PC build! :) noen råd/innvendinger?


Anbefalte innlegg

Hepp, here goes :)

 

ASUS P8P67 PRO, Socket-1155

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500K

Corsair AX 750W PSU

Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 16GB CL9

MSI GeForce GTX 580 1536MB PhysX

Intel® SSD 510 Series 120GB 2,5"

Western Digital Caviar® Green™ 2TB

 

Bakgrunnen for kjøpet;

Starter å studere på UiO til høsten og for de neste 3 åra er oppgradering/utbytting av maskina mi et "now or never" tiltak. Håper at maskina vil fortsette å gi så mye som mulig glede i de neste 3 åra (Og gjerne funke i 5).

Det er snakk om rekreasjonelt bruk, hovedsaklig spilling, men multimediakos generelt :)

 

Er det noen av komponentene som ikke er forsvarlig valgt ut? Tilbakemeldinger? :)

 

Mange av de opprinnelige komponentene ble byttet ut etter å ha lest lignende tråder!

All interesse og debatt er svært velkomment :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det ser bra ut med unntak av WD Green som er skrøpelige saker. Samsung SpinPoint F4EG 2TB er et bedre valg.

 

Dersom du har et skjermkort du kan bruke imens, bør du vente på 28 nm prosess før du legger penger i skjermkort. Dette fordi du har tenkt å ha glede av kortet i flere år.

 

Hor lenge en PC varer kommer an på om du tar ibruk nye spill som kommer etter hvert. 3 år går greit, 5 er litt drøyt. Eksempel: Det hadde ikke vært noe problem å spille samtlige spill i dag med et GTX 280, men å spille med et GeForce 7800 hadde vært litt drøyt.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Dersom du har et skjermkort du kan bruke imens, bør du vente på 28 nm prosess før du legger penger i skjermkort. Dette fordi du har tenkt å ha glede av kortet i flere år.

 

Hor lenge en PC varer kommer an på om du tar ibruk nye spill som kommer etter hvert. 3 år går greit, 5 er litt drøyt. Eksempel: Det hadde ikke vært noe problem å spille samtlige spill i dag med et GTX 280, men å spille med et GeForce 7800 hadde vært litt drøyt.

 

Veldig enig i dette. Dersom du ikke har et skjermkort du kan bruke litt til, så kan du vurdere et litt rimeligere kort som eksempelvis Sapphire Radeon HD 6850 1GB GDDR5. Dette koster pr i dag kr 1195 hos komplett.no. Test her: http://www.thinkcomputers.org/sapphire-radeon-hd-6850-1gb-video-card-review/

 

De ca 2400 kr du sparer kan du sikkert få mor/far til å "passe på" for deg inntil du trenger oppgradering, dersom du føler at pengene brenner litt for mye i lommene dine.

Lenke til kommentar

Jeg forventer såklart ikke å kunne spille.... crysis 5 eller hva som er på markedet sommern 2016 med alt på fullt, men at maskina er oppegående nok til "kontrorbruk" og har holdt til å starte opp spill til da på en helt ok måte :)

 

Syns ikke dette er ALT for mye å forlange, jeg sitter på en E6850 cpu nå og den er nesten 4 år gammel :p Dette kjører på et 9800gtx som riktignok kun er rundt 3 år gammelt.

Å si at denne maskina "ikke funker til noe" om 1-2 år blir litt banalt når den kjører crysis 2 på et helt spillbart nivå og de fleste spill uten problemer :) ikke pent, men den funker fint enda!

 

Badcat; Er samsungdisker pålitelige? Man har en tendens til å stole på det som ikke har svikta seg selv direkte og for meg har det av tilfeldigheter blitt WD :\

Lenke til kommentar

Nja, ser at du kjører på med relativt kjappt minne, noe som du ikke behøver med den intel cpu'en , hadde det vært en Amd cpu har nok den ekstra hastigheten på minnet kunnet blitt utnyttet maksimalt.

 

Når det gjelder hd så har du valgt en som er relativt treg i forhold til kjappere hd'er , anbealer at du går for en som ikke er "green".

Lenke til kommentar

Jeg har Samsung-disker, men jeg kjører likevel RAID 1. Jeg har også WD VelociRaptor. WD har gode disker, men Green-serien går ikke under den kategorien. Ytelsen er ikke bra og driftsikkerheten er ikke god. Det er som å spille russisk rulett med filene. Helst bør man kjøpe enterprise-disker, men det koster mer og det blir en vurderingssak man bør ta etter hvor hard bruken er. Det er rimelige disker å få i dag, men produsentene gambler med at gjennomsnittsbrukeren har så lett bruk at det går greit. Produsenten må erstatte noen enheter men sparer likevel på rimeligere produksjon, mens sluttbruker risikerer å miste data hvis verdi ikke kan måles i kroner og øre.

 

Du behøver ikke kjøpe Samsung, du kan godt kjøpe WD Black eller noe tilsvarende.

 

Årsaken til at det kan være lurt å vente noen måneder med skjermkort er at ytelse per watt er forventet å bli kraftig forbedret på 28 nm prosess og at det ikke nødvendigvis er lurt å bruke 3-4 k på et kort med 40 nm prosess kun måneder før overgangen. På den annen side kan det være at du trenger ytelsen umiddelbart, 28 nm kan bli forsinket eller high end kort på 28 nm kan bli utsatt for å melke de siste dråpene ut av eksisterende kort.

Lenke til kommentar

Når det kommer til sekundærdiskene er det i hovedsak bare snakk om lagring, aldri mye til jobb.

Så om å pakke opp en fil tar 3 minutter 20s eller 2 minutter 50s har lite å si.

I tillegg til detså har "green" diskene andre greie egenskaper med varme.

 

Allikevel er det driftpåliteligheten som er i fokus, 2TB betyr at diskene holder mye data og å miste en hadde svidd selv med backuprutinene mine :\

Men som du sier, pris også spiller inn så enterprisediskene blir for dyre.

 

Grunnen til at jeg må ignorere det å vente litt er at jeg har 2 korte måneder denne sommern jeg håpa å kose meg med maskina :) gøy å oppleve et råskinn i ny og ne :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...