CREDiiBLE Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 (endret) HVORDAN BYGGE NETTVERKSBRO MELLOM BÆRBAR PC OG XBOX 360 EN INTRODUKSJON Ettersom Gamer.no har gjort en kjempejobb etter bruddet med Edda, har jeg lyst til å bidra med noe. Og det beste jeg kom på var å lage en guide på et emne jeg vet det er mange som sliter. Man har et trådløst nettverk, men vil ikke bruke 700 kroner på et nettverksadapter, og man vil ikke dra en 20-meters kabel gjennom hele huset. Andre bor kanskje i hybelkollektiv eller leiehus uten eget nettverk og bruker kollektivet/leietagerens. Hva gjør man da? De fleste tror slaget er tapt, og gir opp å komme på Live, men her er løsningen for å IKKE gå glipp av mange timer med online morro! Vel, trådløs og trådløs. Denne teknikken baserer seg på at vi bygger en nettverksbro mellom det trådløse nettverkskortet i den bærbare PCen din, og internettkabel-inngangen din, som nå blir en internettkabel-utgang til Xboxen 360en din. Dette betyr at linja di går gjennom den bærbare maskinen din trådløst, og ut gjennom internettkabelen og til Xboxen din. Jeg kommer til å gå gjennom banalt nøye for dere drevne PC-brukere, men på denne måten sikrer vi oss at flest mulig kommer seg gjennom, og klarer å henge med. Det skal også nevnes at denne broen ikke er eksklusiv til Xbox 360, den kan brukes til alle internettmessige formål. OH, BY THE WAY Jeg har personlig Windows Vista på min bærbare maskin, men fremgangsmåten skal være den samme om du kjører Windows XP. Andre operativsystemer er jeg rett og slett ikke sikker på, men jeg antar at du må gå frem på en litt annen måte, hvis det i hele tatt er mulig. Styrken og hastigheten på signalet Xboxen mottar din avhenger av flere faktorer, som f.eks hastigheten på internettilkoblingen din, kvaliteten på nettverkskortet ditt og kvaliteten på internettkabelen din, men hastigheten skal være cirka den samme som den hadde vært ved bruk av Microsofts offisielle internettadapter. La oss sette igang. DU TRENGER - Et fungerende trådløst nettverk med internettilgang - En bærbar PC som kan ta inn trådløse nettverk, og som har en internettkabel-inngang (så godt som alle bærbare etter Y2K) - En kort liten internettkabel (Ethernet på nerdespråk) STEG 1 Start Kontrollpanel Nettverks- og delingssenter Administrer nettverkstilkoblinger (på venstresiden) STEG 2 Nå har vi kommet frem til internettilkoblingene dine. Her kan skjermbildet mitt variere fra hvordan din ser ut, både i navn, antall og utseende. Men det som er viktig, er at du har; En trådløs tilkobling, og en lokal tilkobling (internettkabel). Deretter markerer vi de to tilkoblingene, høyreklikker på et av ikonene og trykker på "Opprett bro mellom to koblinger". Det skal nå poppe opp et vindu som forteller oss at maskina jobber den oppgaven. Når arbeidsoppgaven er utført, skal et nytt ikon komme. Denne skal hete "Nettverksbro", og er unionen mellom det trådløse nettverket og internettutgangen i den bærbare PCen din. STEG 3 Deretter er det bare det siste steget igjen. For mange Windows Vista-brukere er vi nå ferdig, men for dere som bruker Windows XP, og noen Windows Vista-brukere må vi finjustere noen innstillinger. For å gjøre dette høyreklikker vi på broen som nå har kommet frem, og trykker på "Egenkaper". Deretter ser dere over om det stemmer overens med skjermbildet under. Gjør det det - flott! Gjør det ikke det - justèr slik at det gjør det. WHOOP WHOOP! Sånn. Flink gutt. Eller jente. Dere har nå bygget en nettverksbro mellom den trådløse mottageren i maskinen din til nettverkskabel-porten. Nå gjenstår det bare å koble internettkabelen fra internettkabel-utgangen i den bærbare maskina til internettinngangen bak på Xbox-maskinen din. Skru den på, og du skal ha internetttilgang. Håper guiden var til hjelp og nytte for mange, og til eitranes forbannelse for andre. Bare å stille spørsmål hvis det ikke skulle fungere. Kan ikke love at jeg løser alt som kommer, men skal prøve å være så behjelpelig som mulig! Jeg må også presisere at jeg ikke har funnet opp eller står bak denne løsningen. Jeg leste den for cirka et års tid siden, men husker dessverre ikke kilden. Hvis noen klarer å lete den frem, skal vi selvfølgelig klare å få slengt inn en link her. MENMEN... JEG VIL FJERNE BROEN IGJEN! Okey, det skal ikke by på store problemer. Høyreklikk på "Nettverksbro"-ikonet, og trykk [slett]. HJEEELP! DET FUNGERER IKKE! Det kan være mange grunner til at løsningen ikke fungerer, og det trenger ikke engang være løsningens feil. Router- og modem-innstillinger, internettledninger, brannmurer og DHCP-forvikling og bokstavelig talt mye mer kan gjøre livet vårt surt. Etterhvert som tilbakemeldingene har kommet inn, har jeg prøvd å svare så godt jeg kan på problemstillingene som har kommet inn. Her er en samling av de mest vanlige problemene, og hvordan de løses. Problem: Når jeg kjører "Nettverkstest" på Xboxen, får jeg opp at tilkoblingen er strict NAT. Har dette noe å si? - Svar: Ja, det kan komplisere din LIVE-opplevelse, og her er løsningen! Problem: Jeg syntes det er tungvint å bruke laptopen. Finnes det ingen annen løsning? - Svar: Jo, det er det. Blant annet Airport Express. Problem: Når jeg forsøker å bygge nettverksbro får jeg feilmeldingen "Du må velge minst to lokale nettverks- eller høyhastighets Internett-tilkoblinger som ikke brukes av Deling av internett-tilkoblinger, for å opprette nettverksbro" - Svar: Et luksusproblem! Du trenger ikke opprette bro i det hele tatt. Koble en kabel fra Xboxen til laptopen, så skal det fungere. Problem: Når jeg prøver å koble opp kommer det en feilmelding på PC'en; Windows - Systemfeil. Det finnes en IP-addressekonflikt med et annet system på nettverket. Når jeg kjører "Test Connection" på boxen "Failer" alltid IP Addressen. - Svar: Dette skyldes enkelt og greit at nettverket ditt sliter med kræsjende IP-adresser. Dette løser du ved å få en ny IP-adresse. Fremgangsmåten er noe forskjellig i [Windows XP] og [Windows Vista]. Problem: Når jeg prøver å koble til nettverket så mislykkes det bare. Jeg får feilmeldingen: There's a problem with your connection. Når jeg trykker på [Mer Info] så står det : "Can't obtain an IP address from your router or modem." - Svar: Problet er så omfattende at Microsoft har laget en egen guide for hvordan man kan løse problemet. Den finner du her: "Can't obtain an IP address from your router or modem?" Problem: Når jeg prøver å koble Xboxen til Live får jeg denne feilmeldingen: "Your network doesen't have a sufficient MTU setting. Xbox Live requires a minimum MTU setting of 1364. - Svar: Et kjedelig problem som kan ha mange løsninger. Mange internettleverandører anbefaler brukere med denne feilmeldingen å kjøpe ny router. Men jeg har allikevel laget en guide hvor vi prøver å rette problemet. Jeg kan også legge til at jeg hadde en kammerat som fikk denne feilmeldingen, og da var det internettledningen hans som var ødelagt. Så prøv for all del en ny internettkabel før dere investerer i ny router. Posten vil kontinuerlig bli oppdatert med forbedringer og oppdateringer når jeg finner det passende Oppdatert 08.08.09 - Lagt til problem og svar. Oppdatert 03.03.09 - Lagt til problemer og løsninger og ryddet litt på guiden. Endret 8. august 2009 av credible 1 Lenke til kommentar
ohboi Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Gjør det samme selv, da adapteren ikke vil virke med den ene xboxen min. Men en ting lurer jeg på. Når jeg kjører sånn nettverkstest på xboxen, så får eg opp strict på NAT. Har dette noe å si? Lenke til kommentar
MindTooth Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Flott bidrag. Kjøpte dog den originale jeg Birger Lenke til kommentar
CREDiiBLE Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Gjør det samme selv, da adapteren ikke vil virke med den ene xboxen min. Men en ting lurer jeg på. Når jeg kjører sånn nettverkstest på xboxen, så får eg opp strict på NAT. Har dette noe å si? Hvis du ikke har noen problemer med funksjonene ellers har det ikke noe å si, men mange som bruker Xbox Live bak NAT får ofte problemer. Spesielt resulterer dette i trøbbel med Xbox Live Party-deltagelse. Strict NAT er en innstilling i modemet eller routeren din -det er en slags brannmur som sikrer at ikke programmer (virus/malware/spyware) bruker porter utenom de som er definert i modemet. Løsningen på dette, hvis du er interessert i å kjøre nettverkstesten uten problemer, består av tre alternativer. For alternativ en og to er fremgangsmåten forskjellig fra modem til modem og router til router - så der får du bruke Google. Det siste alternativet skal være noegenlunde likt på alle nyere routere. Men som sagt; If it's works, don't fix it 1. Port forwarding (Åpne de portene Xboxen din fungerer) 2. Skru av NAT på modemet. 3. Skru på DMZ på din Xboxs lokale IP. Gå inn på Xbox -> System Settings -> Network -> Merk deg den lokale IP'en Logg inn i routeren din, velg DMZ Skriv inn Xboxens lokale IP, og trykk save Flott bidrag. Kjøpte dog den originale jeg Birger Takker Kjøpte det orginale adapteret jeg også, ettersom jeg bruker min bærbare maskin ganske mye til skolearbeid. Det blir fort tuvlete å koble til og fra hele tiden. I tillegg er det greit å ha en bærbar PC ved sin side når man spiller strategi og lignende turnbased spill som fort medfører litt venting. Adapteret er absolutt ingen dårlig investering, men dette er altså en løsning for de som vil bruke de pengene på noe annet Lenke til kommentar
Bare Chrissj Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Er også et alternativ å bruke en Airport Express til dette formålet. Kjeksboksen min står nede i hjemmekinoen min. Den er tilkoblet via kabel til en Airport Express som igjen er koblet i WDS-nettverk med routeren. Funker kjempebra! Det som i tillegg er deilig med Airport Express er at den har stereojack ut som gjør at du kan streame musikk fra PC/Mac via Airport Express og på anlegget. Ganske snasen løsning =) Lenke til kommentar
CREDiiBLE Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Er også et alternativ å bruke en Airport Express til dette formålet. Kjeksboksen min står nede i hjemmekinoen min. Den er tilkoblet via kabel til en Airport Express som igjen er koblet i WDS-nettverk med routeren. Funker kjempebra! Det som i tillegg er deilig med Airport Express er at den har stereojack ut som gjør at du kan streame musikk fra PC/Mac via Airport Express og på anlegget. Ganske snasen løsning =) Helt klart! Det er også en veldig god løsning. Men formålet med denne guiden var å lage en slags "Do it Yourself"-versjon, hvor man har alt man trenger - og selv om jeg ikke har noe tallmateriale på det, tør jeg påstå at det er flere bærbare PCer enn Airtport Expresser i de norske heimene. Så litt av meningen blir jo borte hvis jeg bare skulle anbefalt å kjøpe en AAE Men har man en sånn liten dings liggende er selvfølgelig det bortimot optimalt, og helt klart mye enklere med tanke på logistikken rundt å måtte koble til og fra hver gang. Lenke til kommentar
Eeobroht Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Dette skal vel funke på stasjonærPCer og, eller....? Lenke til kommentar
DaKurlzz Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Haha takk for innlegget. Dette skal jeg SELVFØLGELIG prøve (og bruke!). Mye lettere enn å dra kabelen helt fra rommet til stuen. Lenke til kommentar
CREDiiBLE Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Dette skal vel funke på stasjonærPCer og, eller....? Correctomundo! Godt poengtert, ser jeg har vært veldig konsekvent med å si bærbar. Men selvfølgelig fungerer det med stasjonær PC også. Grunnen til at jeg har utelatt (glemt) denne er av den enkle grunn at ikke mange har Xbox og stasjonær PC innen veldig nær rekkevidde, noe man kan oppnå mye lettere med en bærbar maskin. Men det er helt rett som vår gode mann Eeobroht sier, du kan også gjøre dette med en eventuell stasjonær PC. Fremgangsmåten vil være akkurat den samme. Haha takk for innlegget. Dette skal jeg SELVFØLGELIG prøve (og bruke!). Mye lettere enn å dra kabelen helt fra rommet til stuen. Godt å høre det er til nytte for noen! Du får poste resultatet når du har fått somlet deg til det Lenke til kommentar
Aoopoo3 Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Funker dette med mobilt bredbånd fra telenor???? Lenke til kommentar
CREDiiBLE Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Funker dette med mobilt bredbånd fra telenor???? Ja! Her er selvsagt hastigheten og stabiliteten mye dårligere på visse steder, men har du godt signal skal det fungere utmerket - og har du Turbo 3G er det smooth sailing. Fremgangsmåten skal her være den samme, såvidt meg bekjent. Bortsett fra at du velger den mobile bredbåndstilkoblingen og den lokale tilkoblingen, istedenfor den trådløse og den lokale. Du kan jo teste det og komme med egen tilbakemelding, så får vi inn flere synspunkter enn at en bekjent av en bekjent har brukt det. Lenke til kommentar
DaKurlzz Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Skal nok få lagt ut et innlegg idenne tråden med resultater. Skal prøve det når jeg laster ned RE5 demoen i kveld. Men nå er det på tide med serier. Lenke til kommentar
Kiruk Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Denne fortjener sticky! Edit: Prøvde denne metoden, men fikk opp følgende feilmelding: Edit 2: Det her var merkelig. Det ser ut som at bare å koble 360-en til laptopen var nok. Trengte ikke å opprette en bro i det hele tatt. Lenke til kommentar
CREDiiBLE Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Denne fortjener sticky! Prøvde denne metoden, men fikk opp følgende feilmelding Edit 2: Det her var merkelig. Det ser ut som at bare å koble 360-en til laptopen var nok. Trengte ikke å opprette en bro i det hele tatt. For det aller første; Takk for rosen! Alltid hyggelig når man har lagt ned litt innsats. Men over til "problemet" ditt. Det virker som om internettilkoblingene dine allerede er konfigurert til å deles, uten at jeg har noe bedre svar på nettopp dette. Dette underbygges både av at feilmeldingen sier at internettkoblingene dine bruker "Deling av internettilkobling", og at det fungerer uten at du trenger å opprette noen bro. Har ikke opplevd dette når jeg har satt det opp for noen, så bedre svar en det kan jeg dessverre ikke gi. Men når det fungerer får vi bare takke og bukke. Og du sparte jo 30 sekunder av livet ditt på det. Hehe Lenke til kommentar
Zing! Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Flott tråd. Fortjener sticky! Nå vet jeg i alle fall hvordan det kan gjøres hvis jeg skulle få bruk for det en gang. Lenke til kommentar
Gal_ape Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Herregud, med en gang jeg prøvde dette, fikk jeg nett på xboxen! TAKK!!! Litt surt da, at den trådløse adapteren til 699 ikke funker -___- Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Heihei, bra guide. Fikk det riktignok ikke til å fungere med 3G, men det må være noe lokalt hjemme hos meg. Det er heller ikke samme framgangsmåte heller. Jeg kan sikkert mekke noe sammen imorgen hvis det er av interesse for noen? . Har dessverre ikke tid i dag. Lenke til kommentar
Laland Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Rett og slett en vannvittig grei tråd for de som trenger hjelp! Sticky! Lenke til kommentar
CREDiiBLE Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Flott tråd. Fortjener sticky! Nå vet jeg i alle fall hvordan det kan gjøres hvis jeg skulle få bruk for det en gang. Superhyggelig å høre, og superhyggelig å være til assistanse! Herregud, med en gang jeg prøvde dette, fikk jeg nett på xboxen!TAKK!!! Litt surt da, at den trådløse adapteren til 699 ikke funker -___- Bare hyggelig mister, og velkommen til det gode selskap Heihei, bra guide. Fikk det riktignok ikke til å fungere med 3G, men det må være noe lokalt hjemme hos meg. Det er heller ikke samme framgangsmåte heller. Jeg kan sikkert mekke noe sammen imorgen hvis det er av interesse for noen? . Har dessverre ikke tid i dag. Takktakk Godt å få innspill rundt 3G-løsningen, der har jeg kun en kammerat å lene meg på ettersom jeg ikke har noen førstehåndserfaring selv - så hadde vært supert hvis du hadde tatt deg tid og klargjort mer rundt dette. Helt sikkert mange der ute som kunne tenke seg dette på hytteturer, reiser eller hvis nettet trøbler. Rett og slett en vannvittig grei tråd for de som trenger hjelp! Sticky! Kjempehyggelig å se guiden bli tatt godt imot! Takker og bukker! Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 6. februar 2009 Del Skrevet 6. februar 2009 (endret) Er det greit for Trådstarter om jeg legger til Guiden i Informasjonstråden? Evt kun en lenke som peker hit. Edit: Tenker nå på å legge den til slik som under, da å poste hele guiden en gang til ikke vil være nødvendig. Kan jeg koble til trådløse nettverk via laptopen min? Det kan du så absolutt, og brukeren credible har skrevet en veldig bra guide du kan lese her... Endret 6. februar 2009 av Lakus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå