Gå til innhold

Nordmenn selv har skyld for dårlig matvareutvalg.

Anbefalte innlegg

Jeg jobber selv i matvarebransjen og har gjort det i 6 år.

Jeg er fullstendig enig at Norge har mager utvalg av daglivare. Selv har jeg jo vært en del i andre land og sett utvalgene dem har der...Var i thailand i sommer og det Rema 1000 har i vareutvalg plassert på en hylle.. har de plassert på langstrakte reoler.

Men jeg tror litt av problemet er at normenn er et litt sært folkeslag som tviholder på det tradisjonelle og kjøper etter hva de føler seg trygge og komfortable med, uten å tenke så mye på pris.

Jeg tror det, at vis vi hadde hatt 20 forskjellige typer av makrell i tomat...så ville nordmenn uansett valgt stabburet sin. uten tvil! Det er den foreldrene dem gjorde, det er den de fikk servert som barn..og det er den dem føler seg trygge og konfortable med. Hvordan skulle det gått med de 19 andre produsentene. De ville ikke hatt nok marked på Rema 1000 for at det skulle være lønnsomt for dem å drive sin virksomhet.

Vi har både melk fra Tine og Q meieriene, men så og si nesten de aller fleste velger Tine..rett og slett fordi det er det folk føler seg trygge på.

Og da spiller det ingen rolle om vi hadde hatt 10 aktører i norge som lagde melk. Folk ville valgt Tine sin uansett.

Det folk liker og ønsker er å komme til en butikk med masse utvalg..også ender de uansett opp med de samem gamle varene de har handla i alle år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men jeg tror litt av problemet er at normenn er et litt sært folkeslag som tviholder på det tradisjonelle og kjøper etter hva de føler seg trygge og komfortable med, uten å tenke så mye på pris.

Jeg er enig i det meste du skriver, men Nordmenn er også svært opptatt av pris. De tenker derimot forbausende lite på kvalitet og smak. Se for eksempel på Rema 1000 som lever av å selge varer av laber kvalitet i tvilsomme lokaler.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i det meste du skriver, men Nordmenn er også svært opptatt av pris. De tenker derimot forbausende lite på kvalitet og smak. Se for eksempel på Rema 1000 som lever av å selge varer av laber kvalitet i tvilsomme lokaler.

Du finner de fleste av disse varene "av laber kvalitet" på Meny - til en høyere pris ...

Min erfaring er at folk bruker de butikkene som ligger praktisk til med tanke på reisevei, P-muligheter, og vareutvalg. Pris kan spille en rolle inne i butikken når du står foran de ulike typene av bacon (f.eks.), men når du har kjøpt den billigste typen et par ganger og sett hva som skjer når du steker den, så foretrekker du etter hvert den litt dyrere varianten (med langt mindre innsprøytet vann). Eller du blir vegetarianer.

I utlandet har jeg ofte funnet lokale/regionale produkter fra små produsenter i butikkene, men det er omtrent umulig å finne i norske kjedebutikker, der du ikke får innpass dersom du ikke er klar til å inngå multi-millionkontrakter med en innkjøper sentralt i kjeden. Resultat: folk i Norges beste fiskehavner får ikke kjøpt fisk som ikke har vært innom Kina først. Og det er ikke toll på lokalt produserte varer - som folk attpåtil vil ha!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du finner de fleste av disse varene "av laber kvalitet" på Meny - til en høyere pris ...

Ja det finnes mye dårlig på Meny og, men der har du valgmuligheter og det ser i det minste rent ut. De har tilogmed fersk fisk, noe de fleste matvarebutikker i fiskelandet Norge forbausende nok ikke har.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noe av problemet er vel at vi ikke er mange nok folk til at mange tilsvarende varer i alle tilfeller kan eksistere side om side.

Det er i hvert fall ikke plassmangel i de butikkene jeg ofte handler i (KIWI, REMA, ICA, ..) - det er ikke nødvendig å ha 10 kartonger med Evergood-poser stående framme; her kunne man fint ha brukt halve plassen på en annen type. Slik er det med mange varer; side om side står de, identiske bokser og glass ...

De ville ikke ta noe mer plass på pallene/bilene heller.

Kanskje det ikke er plass til flere rader i Excel-arket?

Det er i hvert fall enklere å administrere 1000 unike varer enn 2000 unike varer, så butikkene/kjedene har i hvert fall en fordel av å holde antallet nede.

Lenke til kommentar

Noe av problemet er vel at vi ikke er mange nok folk til at mange tilsvarende varer i alle tilfeller kan eksistere side om side.

Det er i hvert fall ikke plassmangel i de butikkene jeg ofte handler i (KIWI, REMA, ICA, ..) - det er ikke nødvendig å ha 10 kartonger med Evergood-poser stående framme; her kunne man fint ha brukt halve plassen på en annen type. Slik er det med mange varer; side om side står de, identiske bokser og glass ...

De ville ikke ta noe mer plass på pallene/bilene heller.

Kanskje det ikke er plass til flere rader i Excel-arket?

Det er i hvert fall enklere å administrere 1000 unike varer enn 2000 unike varer, så butikkene/kjedene har i hvert fall en fordel av å holde antallet nede.

Det har nok også mye med Nordmenns handlevaner å gjøre. Hvorfor sette ti ulike guloster i hyllene når kundene alikevel velger gørrkjedelige norvegia eller jarlsberg?

Lenke til kommentar

Hvordan kan dere klage på nordmenns matvarer er ensformige når man ikke har noe alternativ? Dere sier at det er i stor grad nordmenns feil, men hva annet skal man velge da, når det rett og slett ikke er noe annet? Hvordan kan dere vite at alle nordmenn hadde valgt samme gamle Norwegia osten hvis det hadde funnets flere alternativer?

Jeg savner også mer utvalg av varer, men da heller mer forskjellige mat, grønnsaker, kjøtt typer, forskjellige chips, snacks osv. Har ikke akkurat det store behovet for mange forskjellige typer Melk eller Ost og lignende helt "plaine" ferdige lagde matvarer (Det bør dog selvfølgelig være alternativer for folk som ikke tåler visse produkter osv.). Jeg har selv bodd i Spania og i England og det er ikke så gigantisk mye bedre utvalg i de vanlige butikkene der heller. I Spania var det heller labert og i England så var det heller ikke store utvalget, heller mer av typen: "Loff med mye sukker, Loff med mindre sukker, Loff med lite sukker".

Savner helt klart mer variasjon og mulighet til å få fatt i større pakker av ting osv. Matvare butikkene i Sverige og Danmark er for eksempel ganske greie synes jeg. Men å sitte å klage over at vi ikke har flere forskjellige typer melk blir litt teit, spesielt når vi har den beste melka i verden!! Og hvis du må ha et så stort utvalg så finnes det nok av mindre butikker du kan se på i Norge.

Blir litt små irritert over folk som sitter å griner over hvor "dumme" alle andre er, mens de liksom er så klar over det faktiske problemet, gah..

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan kan dere klage på nordmenns matvarer er ensformige når man ikke har noe alternativ? Dere sier at det er i stor grad nordmenns feil, men hva annet skal man velge da, når det rett og slett ikke er noe annet? Hvordan kan dere vite at alle nordmenn hadde valgt samme gamle Norwegia osten hvis det hadde funnets flere alternativer?

Jeg savner også mer utvalg av varer, men da heller mer forskjellige mat, grønnsaker, kjøtt typer, forskjellige chips, snacks osv. Har ikke akkurat det store behovet for mange forskjellige typer Melk eller Ost og lignende helt "plaine" ferdige lagde matvarer (Det bør dog selvfølgelig være alternativer for folk som ikke tåler visse produkter osv.). Jeg har selv bodd i Spania og i England og det er ikke så gigantisk mye bedre utvalg i de vanlige butikkene der heller. I Spania var det heller labert og i England så var det heller ikke store utvalget, heller mer av typen: "Loff med mye sukker, Loff med mindre sukker, Loff med lite sukker".

Savner helt klart mer variasjon og mulighet til å få fatt i større pakker av ting osv. Matvare butikkene i Sverige og Danmark er for eksempel ganske greie synes jeg. Men å sitte å klage over at vi ikke har flere forskjellige typer melk blir litt teit, spesielt når vi har den beste melka i verden!! Og hvis du må ha et så stort utvalg så finnes det nok av mindre butikker du kan se på i Norge.

Blir litt små irritert over folk som sitter å griner over hvor "dumme" alle andre er, mens de liksom er så klar over det faktiske problemet, gah..

Er ganske enig med Carlsgutt, I Norge har vi noe av de beste Brødt, Osten, Melken. Husker jeg bodde i Australia at vi brukte ofte evigheter på å finne brød uten sukker.

Problemet er at det er altfor vanskelig for mange utenlandske produsenter å få solgt billige nok ting i Norge til at det er lønnsomt, derfor finner vi ikke Mountain Dew, Skittles eller Twinkies i Norge bortsett på enkelte spesial butikker.

Av generelle ting er jeg veldig fornøyd med Norge, men med snacks, drikke og andre mindre viktige ting synes jeg Norge er ganske dårlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
det har du rett i..på under 3 kilometer ved der jeg jobber så har du først ica, smartclub, rema, joker, kiwi, enda en rema, og meny. går du litt lenger opp finner du en kiwi til.
Innen 900 meter fra der jeg bor har jeg Meny, Ica, 2X Kiwi, Rema 1000, 2X Rimi, 2X Bunnpris og 4 døgnåpne storkiosker som også har litt dagligvarer. :blink:

Problemet er at bortsett fra Meny som har litt bedre utvalg ser man nesten ikke forskjell på utvalget i butikkene. For de som har bodd i utlandet er dette virkelig et problem.

Det jeg ville gjort er:

1. Fjerne all toll på mat.

2. Fjerne begrensningen på 100 kvm, det er latterlig at folk aksepterer køene gjennom trange butikker på søndag.

3. Forby avtaler som ekskluderer konkurrerende merker fra en butikkk.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er helt greit med de varene vi har.

Om jeg er i utlandet, så er det ofte så mange ukjente varer, at jeg uansett ender opp med å kjøpe varer vi har i Norge. Det er jo ikke slik i alle land, men spesiellt land hvor mange nordmenn reiser på ferie til er det norske varer i butikkene. Også da Lidl var i Norge, endte stort sett opp med å kjøp norske varer. Jeg er generellt skeptisk til utenlandsk mat, til andre produsenter enn de "vanlige" og tenker som oftes at større utvalg i norske butikker skyldes kunstig konkurranse.

Men det finnes uten tvil varer som er bedre enn norske, men som ikke er lenge i butikkene pga. dårlig salg. Det er jo litt synd, men samtidlig er det greit også. La norske butikker ha norske produkter og sitt "dårlige" utvalg. Det er tross alt vi som kunder som har muligheten til å bestemme.

Lenke til kommentar
Men det finnes uten tvil varer som er bedre enn norske, men som ikke er lenge i butikkene pga. dårlig salg. Det er jo litt synd, men samtidlig er det greit også. La norske butikker ha norske produkter og sitt "dårlige" utvalg. Det er tross alt vi som kunder som har muligheten til å bestemme.
Du glemmer at:

-Utenlandske varer blir uforholdsmessig dyre i Norge pga. tollmurer.

-De store matprodusentene har ofte avtaler med kjedene om at det ikke skal være konkurrerende varer i butikken.

Dette har veldig lite å gjøre med fritt valg for forbrukerne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Du glemmer at:

-De store matprodusentene har ofte avtaler med kjedene om at det ikke skal være konkurrerende varer i butikken.

Som det meste som er galt med dagens samfunn kan det spores tilbake til Sosialismen. :whistle:

Endret av Zaftig
Lenke til kommentar
Du glemmer at:

Og med det gjør tollmurene sin jobb, da de sikrer norske varer og utenlandske varer rimelig lik pris ved at de utenlandske varene blir dyrere i Norge enn i landet de kommer fra.

Forbrukerene har likevel fritt valg, de må bare betale litt mer for de utenlandske.

Lenke til kommentar

La norske butikker ha norske produkter og sitt "dårlige" utvalg. Det er tross alt vi som kunder som har muligheten til å bestemme.

Det finnes da haugevis av norskproduserte varer som ikke slipper til i butikkene pga. avtalene mellom butikk-kjedene og de store produsentene. Og her er det snakk om varer som kundene vil ha og etterspør - men ikke får. Det er ikke bare tollmurene som begrenser vareutvalget ...

(Og tollmurene forklarer heller ikke hvorfor kaffe og te er så uforholdsmessig mye dyrere i Norge.)

Link til "Mat, makt og avmakt".

edit: Det er egentlig rart at det er så stor aksept for at kjedenes sentralstyrte innkjøpsavdelinger skal kunne bestemme hva hver eneste kjedebutikk i hele landet skal tilby av varer. Det minner nesten mer om sosialisme enn kapitalisme ... Forklaringene de kommer med om at de "gjør det for at forbrukerne skal få lavest mulig priser" høres også ut som om de kunne ha kommet fra Kreml. (Forskjellen mellom Sovjetunionen og de "4 store" norske kjedene er at det bare var 1 politbyrå i Moskva - her har vi 4.)

Endret av nebrewfoz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å støtte slike enorme matvarekjeder ved å handle der er ødeleggende for vårt samfunn. Det er kun noen ytterst få familier i hele Norge som kontrollerer og eier matvarebutikkene, noen av de aller rikeste som bor her i landet. Men tenk ikke bare på disse familiene.. Det er også andre mennesker her i landet som er blitt milliardærer på å selge majones og tomatsuppe som følge av et monopol omtrent. Mills og Toro. Tror du da matvarekjedene bevisst velger f.eks Mills og Toro til å stå for dette monopolet, eller tror du at de kjøper det som folk kjøper, det de vet selger?

Hvorfor handler dere i disse butikkene og klager etterpå? Du har mengder av slakterier med utsalg, du har fiskere med utsalg, du har helt egne butikker for salg av ost i alle slag, du har frukt og grønt utsalg. Du kan t.o.m dra til bøndenes egne utsalg på deres gårder. Dette er forretninger som tjener godt nok til å overleve.. Hva om vi alle begynner å handle i slike små utsalg; det vil oppstå flere av dem og jeg tror ikke du f.eks får ferskere fisk enn den som ble fisket samme dag den ble lagt ut i disken. Prisen på disse varene er noe høyere, men det har alle råd til. Kanskje vi blir mer bevisste på hvordan virkeligheten egentlig er også. Sluttet med å kaste tonnevis av mat, sluttet å tro at f.eks fisk kun er en innpakket vare som alltid ligger i butikkhyllene. Fått mer respekt for hva mat egentlig er.

Jeg synes det er sykt at mennesker ikke har bedre kontakt med naturen. Det hele er unormalt, det er ikke slik det skal være. Har du vært i en av Coops butikker, f.eks Obs? Kan du åpne øynene og se deg rundt og ærlig si at det er et dårlig utvalg? Vit at det finnes mange andre muligheter hvertfall, som nevnt over. Det er ikke utvalget det er noe galt med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...