[-GoMp-] Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 (endret) Velkommen til min omtale av denne laptopen. Her skal jeg skrive mine inntrykk så langt med tanke på både byggekvalitet, finish og ytelse. Jeg vil legge ut en del benchmarks/spilltester her, og kan alltids prøve å legge til flere dersom noen har ønsker. Kom gjerne med innspill og forespørsler dersom du lurer på noe! Kort fortalt så kan du altså (delvis) konfigurere denne laptopen selv hos Multicom, og velge å utelukke Operativsystem dersom du har dette fra før. Dette er en måte å senke prisen på! Min laptop har da følgende spesifikasjoner: -15.6tommer Glossy screen, 1920x1080 oppløsning -Intel Core i7-2720QM, Quadcore 2.2GHz (har turbomodus som kan klokke noen av kjernene helt opp til 3.3GHz – ikke alle samtidig) -8GB Samsung DDR3-RAM PC1060 1333MHz CL9 -1x 500GB Seagate Momentus XT Hybriddisk, med 4GB SSD "cache" -GeForce GTX 460M - med: - 1536MB GDDR5 RAM - 192 unified pipelines - 192bit memory bandwidth - Shader speed: 1350MHz - Memory Speed: 1250MHz - Shader Model 5.0, DX11, OpenGL 4.0, PhysX, CUDA Byggekvalitet, finish og tilkblinger Jeg skal ikke ramse opp alle tilkoblinger (klikk deg inn på Multicom og sjekk), men denne laptopen har alt man trenger, inkludert 2x USB 3.0 innganger! Den har et integrert Webkamera på 2 megapixler og integrert mikrofon. Det er 2 stereo høyttalere foran skjermen, og på undersiden har den en liten subwoofer. Generelt er jeg veldig fornøyd med lydkvaliteten; den spiller høyt og kvaliteten er god. Det fulgte med THX programvare som simulerer surround og som har div. EQ for å forbedre f.eks dialog/musikk osv. Den sorte matte finishen er diskré, og er egentlig ganske fin selv om den ikke er så iøyefallende som f.eks en MacBook Pro. På baksiden blåses den varme luften ut: GPUen har en egen vifte på høyre side, og CPUen på venstre. Man hører viftene ganske godt ved tung bruk (f.eks spilling) – det er absolutt ikke en stillegående PC, men hvilken gaminglaptop er vel egentlig det? Dessuten tør jeg påstå at lyd fra spill overdøver viftelyden. Under lett bruk starter og stopper viftene etter behov, og det er ikke så høyt at det gjør noe da hastigheten er lavere. Innsug av luft er på undersiden, og her kan den som alle laptoper bli litt varm, spesielt hvis du har den på fanget. Ellers føles den kald å ta på selv under spilling – luften som blåses ut bak er varm. Det er tydelig at kjøleløsningen fungerer bra! (har ikke målt noen temperaturer). I begynnelsen føltes trackpaden litt «seig» og uvant, men etter man blir vant til den fungerer den utmerket, og multitouch funksjoner som f.eks "pinch-to-zoom" og scrolling med to fingre er hjertelig velkomne! Fingeravtrykk scanneren fungerer også bra. Tastaturet er behagelig og relativt stille å skrive på, og gir ikke etter. Jeg savner at tastaturet er bakgrunnsbelyst. Numpad er et pluss etter min mening. Noen har klaget over at laptopen er en støvmagnet, men jeg syns ikke det er så ille. For meg gikk det fint å dra swifferen over for å fjerne alt støvet. Strømforsyningen er STOR, og etter noen ukers bruk nå hører jeg en svak høyfrekvent lyd som er litt plagsom. Noe galt? Hardware/innmat/ytelse Her starter jeg med å si at dette er det svakeste skjermkortet tilgjengelig for Kunshan P150, og forsåvidt også den tregeste prosessoren. Det som holdt meg igjen fra å kjøre heftigere skjermkort, CPU, SSD harddisk osv er jo da selvfølgelig budsjett, så denne vil ikke yte like bra som de dyrere versjonene. Men den yter bra! Prisen for denne konfigurasjonen uten OS ble 13000kr. Jeg kjørte alle Syntetiske tester i 1920 x 1080 oppløsning. 3DMark2001SE 3DMark 2003 3DMark 2005 3DMark 2006 3DMark Vantage Det var de syntetiske testene. Jeg oppdaterer snart med noen spilltester, hvor jeg bruker FRAPS til å måle FPS. Battlefield: Bad Company 2 maxed out hadde nok litt utfordringer, så jeg følte det var best å senke oppløsningen til 1600x900, evt redusere diverse detaljnivåer. Need for Speed: Hot Pursuit er ikke noe problem å kjøre i 1920x1080 maxed out - rundt 50FPS. Mer detaljert FPS analyse kommer! Aliens vs Predator var tidlig ute med DX11 støtte, og etter å ha kjørt AVP benchmark tool får jeg disse resultatene: *DX11 Hardware Detected* Using Default Video Settings: Resolution: 1920 x 1080 Texture Quality: 2 Shadow Quality: 3 Anisotropic Filtering: 16 SSAO: ON Vertical Sync: OFF DX11 Tessellation: ON DX11 Advanced Shadows: ON DX11 MSAA Samples: 1 Benchmark Summary: Number of frames: 2180 Average Frame Time: 48.0ms Average FPS: 20.8 Så på dette spillet gjeder nok det samme som BFBC2; reduser oppløsning/noen detaljer for å få bra nok ytelse. DIRT 2 Jeg kjørte Benchmarken som er innebygd i spillet, satte oppløsning til 1920x1080, og alt på High (Ultra der det gikk). Uten Anti-Aliasing: Med 4xAnti-Aliasing: Som vi ser mister man ikke spesielt mye ytelse i DIRT 2 med 4X AA. Mer kommer etter hvert... Som sagt; kom gjerne med innspill og ønsker! Takk for at du leste min lille omtale =) -Håkon Endret 12. april 2011 av [-GoMp-] Lenke til kommentar
thomit Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Du bør kjøre benchmarkene i default for å kunne sammenligne med andres resultater. F.eks. er 3DMark 06 scoren din mye lavere enn den skal være, med det skjermkortet, kjørt i default. Ellers synes jeg ikke at strømforsyningen er så svær som folk vil ha det til - min er en god bit større. Uten at det gjør noe særlig fra eller til når jeg tar med meg laptopen noe sted. Jeg har bæreveske med plass til den, og den ekstra vekten er intet problem - jeg er da for svarte en voksen kar Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 12. april 2011 Forfatter Del Skrevet 12. april 2011 Det er notert - da kommer det 3D mark i standard også. Grunnen til at jeg tok det i 1080p var for å stresse skjermkortet. Takk for tips! Lenke til kommentar
Protest Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 (endret) Ellers synes jeg ikke at strømforsyningen er så svær som folk vil ha det til - min er en god bit større. Uten at det gjør noe særlig fra eller til når jeg tar med meg laptopen noe sted. Jeg har bæreveske med plass til den, og den ekstra vekten er intet problem - jeg er da for svarte en voksen kar Grunnen til at jeg benevnte at strømforsyningen er stor og tung, er for at "småguttene" ikke skal kjøpe en slik, og bære seg ihjel. Vi voksne har ikke problemer med den PS skjedde noe med serveren slik at hele innlegget ble feil. Endret 12. april 2011 av Protest Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå