Gå til innhold

Ny PC til ca 24k

Anbefalte innlegg

Hei.

er en stund siden jeg har bygget meg en rigg. Har satt sammen en ny gaming rigg å ønsker feedback på de komponentene jeg har valgt. Er klar over at noen har en forkjærlighet for intel for øyeblikket, man har lyst til å prøve noe nytt ettersom den gammle riggen min er intel så har gått for en amd løsning.

Dette er komponentene jeg har valgt å gå for:

MB: ASUS CROSSHAIR IV FORMULA 890FX AM3 ATX

Cpu: AMD PHENOM II X6 1100T BE 3.3GHZ 9MB SOCKET AM3 BOX

Skjermkort: ASUS RADEON HD6990 4GB GDDR5 PCI-E DVI/DP

Mem: CORSAIR 16GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (4X4GB)

OS disk: CORSAIR FORCE 2.5" 120GB SSD MLC

Lager: WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 2TB SATA/300 64MB

PSU: CORSAIR AX 1200W PROFESSIONAL SERIES MODULAR PSU

Cpu Kjøling: CORSAIR H70 HYDRO CPU COOLER S-775/1155/1156/1366/AM2+/AM3

Case: Corsair Obsidian 800D Fulltower

Div: Fan controller: NZXT sentry, 6x Noctua Fans,CORSAIR HS1 USB GAMING HEADSET, LOGITECH LASER MOUSE G9X USB, 27" Asus Led screen.

Ser dette ut som et ok oppsett? Noe som ikke harmonerer?

Setter pris på alt av tilbakemeldinger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Prøve noe nytt"? Du merker da vitterlig ingen forskjell på Intel og AMD så lenge modellene er jevngode - noe Phenom II og Sandy Bridge ikke er.

Test fra Tomshardware

Legg merke til bl.a. testresultatene for F1 2010, 1680*1050 Ultra Quality, AA og AF av: 50.5 FPS avg. for X6 1100T, 86.2 FPS avg. for 2500K. Phenom II kan nok ha fortrinnet i enkelte spill, men du ser aldri testresultater der 2500K gruses av 1100T i samme grad. Når 2500K i tillegg koster noen hundrelapper mindre burde det virkelig ikke være noe å stusse på.

Jeg lurer også litt på behovet for så mye RAM. Greit nok, RAM koster ikke allverden i dag, og du har åpenbart budsjett til det, men selv har jeg nettopp oppgradert fra 4 til 8 GB, og jeg runder fortsatt sjelden 3 GB i bruk, selv i spill.

Lenke til kommentar

Ikke et spesielt bra oppsett IMHO :nei:

Du må gjerne kjøre AMD, men det blir bare dumt når intel for øyeblikket yter MYE bedre! Du har ikke behov for hverken 1200w strømforsyning eller 16ggb. ram, med mindre du driver mye med photoshop/videoredigering (spiser minne til frokost, middag og kvelds)

Du burde velge en annen kjøler etter min mening,selv om H70 ikke er så værst. Kikk heller på Noctua sine løsninger er nå mitt råd.

Velg heller Intel ssd disker. SSD disker blir gjerne brukt som systemdisker (OS) og da er stabilitet og hastighet like viktig.

Hvorfor velge et slikt standard stort gamerkabinett. Store kabinetter hører fortiden til, med mindre du skal bruke den som filserver med plass til en hel drøss med disker.

Skjermkortet du har valgt yter bra, men amd kortene er store og lite effektive. De støyer og bråker mer enn du tror! Driverene er også ikke optimaliserte i blandt.

Du har også valgt en hel hærskare med kabinettvifter. Hvorfor?

Det som er viktig i et kabinett er god luftflyt. Tenk gjennom dette på forhånd. 4 vifter holder mer en nok! Egentlig klarer du deg med 2stk også...

Dette er en typisk oldschool pc etter min mening. Stor, glorete, ueffektiv og bråkete!

Her er mitt valg av komponenter, en mye bedre balansert rigg. De står forøvrig alle sammen i stua mi nå :)

NOCTUA NF-P14-FLX CASE FAN 140MM - 199

Noctua D14 CPU Kjøler - 650kr

FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3 BLACK - 699,00

LG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA RETAIL BLACK - 169

CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB)- 799,00

INTEL 510 SERIES 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC 34NM - 2 099,00

WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 2TB SATA/300 64MB - 649,00

INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155 - 2 299,00

CORSAIR AX 850W PROFESSIONAL SERIES MODULAR PSU - 1349,00

GIGABYTE GA-P67A-UD4-B3 P67 S-1155 ATX - 1499,00

(Denne prosessoren klokker lett til 4,5ghz for en 24/7 clock med usedvanlig trygge og lave temperaturer kombinert med Noctua D14.

--> Pris ca. 11000kr

SKJERM, DELL U2711 - 6300kr. (Kan eventuelt velge Dell u2410, mindre oppløsning= bedre framerates)

Steelseries XAI Mus - 500kr.

Steelseries QCK Tøy musematte - 69kr

Steelseries 6gv2 Mekanisk keyboard - 500kr

--> Pris ca. 7370kr.

Totalprisen på dette er: Ca 18400kr.

Da mangler du bare skjermkort. Det er mye å velge i, men jeg ville valgt å kjøpe et MSI Geforce 570 Twin Frozr 2, koster ca. 2800kr. Deretter ville jeg kjøpt samme kort for å kjøre SLI, når mer penger dukker opp.

Dette er et kort som yter veldig bra, klokker lett og som også er veldig stille.

Totalt sett så får du noe av det raskeste som er å oppdrive i dag, den mest effektive pc'n. En veldig stillegående løsning (nærmest uhørbar), pakket i et meget godt og stilrent kabinett med masse plass, og som er enkelt å bygge i. På skjermfronten får du en av markedets aller beste skjermer med en fantastisk naturtro fargenøytralitet, enorm oppløsning, gode instillingsmuligheter osv. Musen er forøvrig også usedvanlig god, uten denne stygge diskogamer looken de fleste gamertilbehør har.

Kort sagt en drømmepc på alle mulige måter :cool:

(puh... Dette ble et langt innlegg)

Endret av Menkromsen
Lenke til kommentar

Niks, kjøleribbene er for høye. Så løsningen er å rett og slett å rive av de simple kjøleribbene og dermed er saken løst. Ram'en fungerer like fint som før, da disse ribbene ikke tar bort mye varme men heller er satt der for å skape et tøft utseende som stikker seg ut, og som dermed selger i bøtter og spann.

Garantien faller jo bort, men det er ikke noe problem for min del. Ram er så billig nå, og disse brikkene brukes overalt i sandy bridge oppsett så kompabilititen er 100%. Kan jo være greit å sjekke at alt fungerer før de rives av dog, kjøre memtest og slikt...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for all responsen.

Tar rådene til følge å har gjort endel om på mitt orginale oppsett.

Grafikk kort: ASUS RADEON HD6970 2GB DC GDDR5 PCI-E DVI/DP

HK:GIGABYTE GA-P67A-UD7-B3 P67 S-1155 ATX

Cpu:INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155

OS drive: INTEL 510 SERIES 2.5" 120GB SSD SATA/600 MLC 34NM RETAIL

Minne: 2x CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL8 (2X4GB)

Cpu kjøler:CORSAIR H70 HYDRO CPU COOLER S-775/1155/1156/1366/AM2+/AM3

Strøm forsyning: CORSAIR HX 1000W ATX12V 2.2 / EPS12V

Case: CORSAIR FULLTOWER OBSIDIAN 800D EATX BLACK

Skjerm: ASUS VE278Q 27" WIDE TFT LED BLACK

+div misc lander jeg på ca 24k.

Har lyst til å holde prisen nede på skjermen ettersom jeg skal utvide med 2 ekstra skjermer når sommeren nærmer seg, fulltower er kanskje litt old school, men jeg har titusen tommeltotter og setter pris på god plass:) Pluss at den skal ikke stå i stua.

Minne må jeg ha ettersom jeg kjører flere klienter av Eve Online + litt video redigering noe som spiser endel ram. + at ram ikke er så dyrt om dagen.

Byttet til et særdeles mye større AMD kort, men etter hva jeg kan se av reviews skal dette ha mye bedre kjøling og etter litt ettertanke ser jeg at det kanskje ikke er det lureste å legge altfor mye penger i skjermkortet hvis jeg ikke har skjerm som utnytter denne. + at det er letter å oppgradere denne senere.

Tusen takk til menkromsen som tok seg tid til å lage et helt eget oppsett, dette som gjorde at jeg byttet til intel igjen hehe.

Gleder meg som en unge til å bestille å få denne i posten ila påsken engang:)

Lenke til kommentar

Skal du kjøre tre skjermer må du nok opp i HD 6970 Crossfire. Selv 6970 Crossfire vil slite med en del spill over tre skjermer og du må nok gå inn og skru ned en del innstillinger for å klare tre skjermer.

800D er kanskje ikke det ideelle fulltoweret for å kjøre crossfire/SLI uten vannkjøling.

Om du trenger plass, og skal kjøre SLI/CF, så burde du se på: NZXT PHantom, Silverstone Fortress 01 og 02, og Cooler Master HAF-serien.

800D er nemlig for stort og har for få vifter til å få ut varmen produsert av to kraftsultne grafikkort som HD 6970, i Crossfire er også Reference-kjøleren hakket bedre enn de som lar varmen bli igjen i kabinettet med mindre du har veldig god luftflyt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En liten oppdatering :)

Da har jeg gått til innkjøp av følgende.

CORSAIR FULLTOWER OBSIDIAN 800D EATX BLACK

INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ 8MB S-1155

ASUS RADEON HD6970 2GB DC GDDR5 PCI-E DVI/DP

CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB)

CORSAIR H70 HYDRO CPU COOLER S-775/1155/1156/1366/AM2+/AM3

NOCTUA NF-P12-1300 SILENT CASE FAN 120MM x 2

NOCTUA NF-S12B-FLX CASE FAN 120MM x 4

CORSAIR HX 1000W ATX12V 2.2 / EPS12V

DELL U2311H ULTRASHARP 23" WIDE TFT BLACK x 3stk

MICROSOFT WINDOWS 7 ULTIMATE ENG DVD

NZXT SENTRY LX ALUMINIUM DUAL BAY FAN CONTROLLER

SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA LS BULK SVART

GIGABYTE GA-P67A-UD5-B3 P67 S-1155 ATX

SEAGATE BARRACUDA GREEN 2TB 5900RPM SATA/600 64MB

ser i etterkant at bestillingen er sendt at jeg kanksje skulle ha gått for CL8 minnet, men hvis det viser seg å være for dårlig med CL 9 får jeg heller oppgradere og sette det jeg har kjøpt nå inn i min gamle rig.

Har lest endel andre tråder på forumet her at 800D kanskje ikke er optimalt til luftkjøling, men etter litt ettertanke så jeg følgende:

- Med et par ekstra vifter vil luftgjennomstrømingen bli adekvat.

- Med et så stilrent kabinett kan jeg senere utvide til ordentlig vannkjøling.

På H-70 kjøleren skal stock viftene byttes ut med: NOCTUA NF-P12. Har sett noen reviews som tilsa at dette skulle bli knall. Sattser på det.

Strømforsyningen er kanskje overkill, men med større stromforsyning vil belastningen på den bli mindre og derfor vare lenger. (grei tanke iallefall:))

Valgte å gå ned et hakk på HK til Gigabyte UD5 istedenfor UD7. Tror rett og slett jeg ikke har bruk for det beste kortet, og valgte derfor heller å legge pengene i ekstra skjermer.

Droppet også SSD disken, siden det er endel oppdateringer som kommer etterhvert. I tillegg har jeg en F120 som jeg planlegger å gjennbruke til utviklingen har gått sin gang.

Et par spørsmål:

1. Noen som har erfaring med bytte av vifter på H-70 kjøleren? Er det bare å bytte ut eller er det noen slags vifte styring på H-70?

2. Første gang jeg nytter dustin, hvordan er de på frakt? Ser på faktura at jeg har betalt en frakt på 99.- , vil det komme noe påslag fra posten ettersom de delene jeg har valgt veier endel?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...