asad Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Jeg føler nå et stort behov for å komme meg ut i naturen en tur. Vekk fra pcen , og hverdagens stress Jeg skal gå til innkjøp av diverse nødvendig utstyr , men er litt usikker på hva jeg egentlig trenger utenom: Telt Sovepose Liggeunderlag Kniv Fyrstikker\Lighter Er det noe som jeg ikke har tenkt på , som er viktig å ha med seg? Det er snakk om 2-3 dager ute i naturen , tar med meg mat. Er også litt usikker på hva slags kniv jeg bør kjøpe. I militæret brukte jeg en samekniv som jeg synes var ganske nyttig , men hva bruker dere "campere" der ute? Hadde satt pris på noen tips her Jeg har tenkt å handle hos XXL , enten på nett eller ta en tur innom butikken deres i storgata. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Primus eller lignende? Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Hei! Virker som om du har noe peiling. Men du forteller så lite, at det er vansklig å gi utfyllende råd. Rådene er jo avhengig av din tidligere erfaring, hvor du skal i naturen og mulige andre turer du har lyst til å ta. Men for en kort utflukt (som du nevner) kommer du jo langt, med det du har ramset opp. Det er mye som er praktisk å ha med seg, men som kan være unødig å drasse på. Kommer igjen ann på turen og den komfort du ønsker. Som eksemel. På en helgetur, kan du spise bare kald mat. Hvis ikke så må du ha noe å varme mat/vann på. Eks. med Primus, eller gass-/rødsprit apparat og kjeler. Bål er koselig, men ikke noe å bassere seg på, hvis det er tørt i marka/skog (stor brannfare), lite tørr ved, o.l. Husk også forbud mot bålbrenning! Skal du brenne bål, er det praktisk med en liten øks og ei tursag. Kommer langt med ei sammenleggbar, 12 - 15 cm blad. Du bør ha med deg en kopp. Annbefaler en stor trekopp, helst bør den romme 2,5 - 3 dl. Da kan du også benytte "Rett i koppen", som sjokolade drikk, samt div supper. Jeg bruker min trekopp, til alt drikkbart og til bl.a. kornblandinger. Hvis du har en samekniv, kan du bruke den. Hvis ikke så kjøp en rimlig turkniv, som ikke er for spiss. Egner seg bedre i ei smørpakke, eller smørboks. Bladet bør min. være ca. 7 cm, med tanke på brødskjæring. Husk bryne! Uhell kan skje, så du bør ha med deg noe førstehjelpsutstyr. En hodelykt kan være praktisk, men husk da ekstra batterier. Hvis du skal et stykke bort fra veg, bør du ha et kompass og gjerne et kart. Er du uheldig og får tåke når du skal hjem, kan du få problemer med å finne riktig retning du skal gå, selv om du er bare noen få hundre meter fra veg. Og kompass bør alle friluftsfolk ha! Toalettrull og/eller en rull tørkepapir, kan også være praktisk. Både til toalettbesøk og til regngjøring av utstyr. Sunligt, eller Sterilan såpe dreper de fleste bakterier. Men apoteket har også både vanlige servietter (for lett hygene)og antiseptiske servetter (dreper bl.a. tarmbakterier). Men som tidligere nevnt, så er det mye som kan være praktisk, så listen kan bli lang. Men må du tenke igjennom turen på forhånd! Hvor du skal. Hva gjør du fra morgen til kveld, hva du skal spise, o.l. Hva gjør du hvis du får mye regn? Pakker isammen og avbryter turen, eller har du planlagt hva du da gjør? Eks, en god bok, eller hva? Du kan også få kaldere vær enn du regner med og det kan bli regn. Så vanntette klær og fottøy, ekstra varme klær, o.l. Husk, "det er ikke dårlig vær, bare dårlige klær". Turen blir raskt utrivelig, hvis du blir våt og kald. Kan nevne at jeg har opplevd varmt fint vær på dagtid, men 3 - 4 grader på natten, mittsommers. Lag ei fornuftig liste (handleliste og pakkeliste) og kryss ut etter hvert. XXL og Friluftsmagasinet har mye bra. Mvh. Jeger, kanopadler og friluftsmann. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Jeg føler nå et stort behov for å komme meg ut i naturen en tur. Vekk fra pcen , og hverdagens stress ........................................................................................... Tidspunkt sånn ca., hvor i landet og lavland eller høyfjell? Lenke til kommentar
asad Skrevet 13. april 2011 Forfatter Del Skrevet 13. april 2011 (endret) Geco5 , takk for et langt og utfyllende svar. Jeg ser nå i etterkant at jeg var litt sparsom med diverse info om hva jeg egentlig var ute etter osv. Først og fremst , området det er snakk om er enebakk og skogen rundt der omkring. Tidsperioden , slik tanken var i utgangspunktet , er påskedagene som nærmer seg neste uke , samt antakeligvis sommer-høst perioden. Jeg er litt usikker på hvor mye dette vil falle i smak , i teorien tror jeg at jeg kommer til å elske det. Min opplevelse fra militæret var hvertfall positiv , men da fulgte jeg ordre og var oppriktig sliten mesteparten av tiden , var forresten snakk om flere 3 dagers turer med begrenset mat og mye bæring av div utstyr. Da regner jeg med at dette blir en god del bedre! Jeg ser slik været var igår , med regn/snø og - 1 grad her på flateby , er det viktig med vanntett tøy , som du da har nevnt. Dette blir da en prioritet framover. Angående hva jeg skal , vel , har egentlig ikke tenkt så mye over det. Forslaget ditt hørtes faktisk perfekt ut , jeg skal finne meg en bra bok å lese. Ellers tenkte jeg å markere et sted på kartet , som jeg da skal nå i løpet av disse 2-3 dagene , og nå det. Resten av tiden vil å på å lage mat / finne sted å overnatte og "bo". Regn og dårlig vær skal hvertfall ikke hindre meg, jeg regner nesten med å få "dårlig vær" og teste meg selv litt. Det er også poenget med å ta denne turen såpass tidlig , slik at jeg kan se og føle på meg forskjellen når jeg da tar noen dager ute i villmarka om sommern. Skal lage med en liste og se hva jeg faktisk trenger , og hvor mye det kommer på. Takk for samtlige tips , skal ta alt til betraktning. Jeg er vikrelig gira , og vil at dette er noe jeg skal bli glad i. Bare det ikke blir som å se en jungel på tv , tenke " Åååh , der kunne jeg ha bodd hele livet mitt " dra ned og : "Faen, det var mygg her? Men da...". Hvis du skjønner Endret 13. april 2011 av asad Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 13. april 2011 Del Skrevet 13. april 2011 Geco5 , takk for et langt og utfyllende svar. Jeg ser nå i etterkant at jeg var litt sparsom med diverse info om hva jeg egentlig var ute etter osv. Først og fremst , området det er snakk om er enebakk og skogen rundt der omkring. Tidsperioden , slik tanken var i utgangspunktet , er påskedagene som nærmer seg neste uke , samt antakeligvis sommer-høst perioden. Jeg er litt usikker på hvor mye dette vil falle i smak , i teorien tror jeg at jeg kommer til å elske det. Min opplevelse fra militæret var hvertfall positiv , men da fulgte jeg ordre og var oppriktig sliten mesteparten av tiden , var forresten snakk om flere 3 dagers turer med begrenset mat og mye bæring av div utstyr. Da regner jeg med at dette blir en god del bedre! Jeg ser slik været var igår , med regn/snø og - 1 grad her på flateby , er det viktig med vanntett tøy , som du da har nevnt. Dette blir da en prioritet framover. Angående hva jeg skal , vel , har egentlig ikke tenkt så mye over det. Forslaget ditt hørtes faktisk perfekt ut , jeg skal finne meg en bra bok å lese. Ellers tenkte jeg å markere et sted på kartet , som jeg da skal nå i løpet av disse 2-3 dagene , og nå det. Resten av tiden vil å på å lage mat / finne sted å overnatte og "bo". Regn og dårlig vær skal hvertfall ikke hindre meg, jeg regner nesten med å få "dårlig vær" og teste meg selv litt. Det er også poenget med å ta denne turen såpass tidlig , slik at jeg kan se og føle på meg forskjellen når jeg da tar noen dager ute i villmarka om sommern. Skal lage med en liste og se hva jeg faktisk trenger , og hvor mye det kommer på. Takk for samtlige tips , skal ta alt til betraktning. Jeg er vikrelig gira , og vil at dette er noe jeg skal bli glad i. Bare det ikke blir som å se en jungel på tv , tenke " Åååh , der kunne jeg ha bodd hele livet mitt " dra ned og : "Faen, det var mygg her? Men da...". Hvis du skjønner Hei igjen! Da vet jeg mer. Forstår du er "giret" på å komme deg litt "bort" Det virker som om du har planer om å finne ny leierplass hver dag og det blir ofte flotte turer. Men da er det ennå viktigere å pakke "lett". Tidsfordriv vil du ikke ha problemer med. Men her i Lier er det fremdelse en del snø i skogen! Det er til og med noe snø på min eiendom, som ligger bare 83 m.o.h. Er det ikke mye snø i skogen hos dere? I så tilfelle bør du kanskje tenke på ski/truger og ei lita skuffe for rydding av teltplass. Jeg ønsker deg lykke til! Men du tar også litt sjanser med å dra på en slik "tidlig tur". Større fare for at friluftslivet, ikke "faller i smak". Men har du gått på "grensa" (i Finnemark), vet du sikkert hva dette kan by på, bare litt mer kuppert i skogene hos deg. Et lite tips for bål. Når jeg ønsker bål (for en rast, eller til leierplassen), ser jeg etter en liten tørrgran (eller flere) i passe dim., for skjæring/hugging. Den bør være stående, eller ligge tørr over bakken. Se samtidig etter større graner med frodige greiner. Nederst på disse granene (eller furu), finner du normalt tørr kvist (ned til fyrstikk tykkelse). Hvis det ikke er bark på dem, er de tørre også når det regner og da har du noe å starte bålet med. Da holder det med en fyrstikk. Never kjenner du til, men i barsokg, er det begrenset tilgang. Du kan også få kjøpt opptenningsbriketter. En type, har også svovel i enden. I ukjent terreng, har jeg ofte med, noe never, noen "stikker" opptenningsved av fururot, eller noe never. Da slipper jeg å lete. Så jeg velger bål/leierplass ut fra tilgang på vann/snø, terreng for telt og brensel. Men dette vet du selv. God tur! Lenke til kommentar
asad Skrevet 14. april 2011 Forfatter Del Skrevet 14. april 2011 Argh! Jeg skrev et ganske langt innlegg men det forsvant da jeg trykka POST knappen pga oppdatering på forumet. Dette var lumpent. Hallo igjen Ja , jeg skal overnatte på forskjiellige steder alle dagene tenkte jeg. Noe jeg kom på mens jeg skrev dette her , er hva slags sovepose jeg egentlig trenger. Altså , er det noe å tjene på å velge en som "støtter" inntil -15 kuldegrader , istendenfor en som går til 0 eller noe der omkring? Jeg tenkte mef feks denne her: http://www.xxl.no/villmarksliv/soveposer-underlag/soveposer/svadalen-v-dunpose-195-cm-1061401 Også dette teltet: http://www.xxl.no/villmarksliv/telt-lavvu/telt/nordmarka-2-telt-1037133 Hva primus angår , har du en bestemt type du synes fungerer best i praksis? Hvor mye bør jeg punge ut med for noe som fungerer helt OK. Primusene hos xxl ser helt annerledes ut enn den jeg brukte i militæret , og det er ganske mye å velge mellom. Tips ønskes Ellers, tusen takk for all hjelpen hittil. Føler jeg begynner å få oversikt nå! Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Hei igjen! Angående soveposer. Da jeg i voksen alder begynte med kanopadling, kjøpte jeg og samboeren hver vår Ajungilak Femund soveposer. De kunne kobles i sammen. Soveposene er selvfølgelig utgått, men etter produsentens anvisning, skulle dette være poser for -15 grader? Merket raskt at rundt null grader, så var det behov for å ha noe mer på kroppen når en la seg, eller i løpet av natta. Jeg har i de fleste år benyttet et tynt underlag (fra samme produsent)i cellegummi. Denne kombinasjonee er ikke å annbefale rundt null, eller ved lavere temp. Jeg har brukt nevnte kombinasjon i mange år, både til fot-/sykkelturer, rype/skogsfugeljakt og på kanoturer. Men har da hatt varmedress i reserve, hvis det skulle bli kaldt. Så kan jeg nevne, at ved en av mine jakt turer i Tana, opplevde jeg noe jeg og en av mine jaktkamerater stusset på. Vi var tre stykker, to østlendinger og en fra Tana. Han hadde med seg 7 reinsskinn, som han spredde utover på sin liggeplass, i Lavoen. Og etterhvert flyttet hundene til østlendingene, over til Tanaværingen. Ok, greit nok. Men etter en uke måtte Tanaværingen på jobb og vi andre skulle jakte en uke til. Første uke var det litt under null grader på natta og noe kaldt i soveposen. Så varme-bukse/trøye var på. Tanaværingen lot oss andre låne reinsskinnene, da han dro hjem. Og da forsto vi, hvorfor hundene hadde flyttet. Reinsskinnene isolerte bedre mot den kalde bakken og det var ikke lenger kaldt i min Femund sovepose. Selv etter væromslag og rundt 8 - 10 minusgrader. Så hvis du ikke har reinsskinn, kjøp et tykt liggeunderlag. Jeg har hatt tynt selvoppblåsende liggeunderlag, men de blir ikke harde nok, behagelig på sommeren, men de tunge partier av kroppen ligger nedpå bakken. Jeg skaffet også reinsskinn etterhvert, men måtte brenne dem sist sommer. Det var gått møll i dem. Så jeg hadde nok ikke tørket dem godt nok, siste gang de ble benyttet. Soveposen du har sett på, er helt sikkert varm nok. Kanskje for varm? Jeg har ikke erfaring med Helsport soveposer. Men det er dun i den og den holder nok for lavere temeraturer enn du nå vil bli utsatt for. Titt litt på Helsport Alta, til kr.769,- (internettsalg). Sansynlig er den bra nok. Og er du usikker, kan du likevell sikre deg med noe ekstra varmt å ha på om natta. Og ser du i ettertid at dette er en sommer pose, så kan du senere invistere i det. Men denne posen ble teste til beste vår, sommer og høst pose i et jaktmagasin. Har i ettertid kjøpt ennå en sovepose og det ble Ajungilak Iglo. Det er vel noe av samme type som du har sett deg ut. Angående kokemuligheter så har jeg gennerelt brukt rødspritapparat fra Trangia (Stormkjøkken med kjeler). Har også benyttet et Optimus Hiker + primus, for parafin (ca. 1 700 kr.) Dette er av den gamle typen, men til å legge isammen, så det blir en boks. Greit nok, men jeg knotet litt i begynnelsen med det. Og du bør bruke fyrstikker og ikke tennstål, grunnet vindskjerming gjør det vanskelig. Så hvis du kjøper dette, gjør deg fortrolig med det hjemme, før du drar på tur. (Følger med dyse, for bensin.) Jeg har ingen erfaring med gass. Men på denne tiden, spessielt med tanke på mulig snøsmelting, bør du velge gass eller parafin. Mer effekt! Ellers så fungerer rødsprit greit, spessielt Trangias Stormkjøkken. Jeg har i ca 30 år hatt et telt fra Helsport, type Rundø 3. Det er et tunelltelt, med åpning i begge ender. På varme sommerdager/netter har dette teltet bedre lufting, en dagen modeller. Dette har vært et meget bra telt og aldri problemer med fukt, selv i kraftig regnvær. Har til og med tørket våte klær i innerteltet (forsiktig- noen plagg om gangen), mens det regnet kraftig ute. Heller ikke da var det fuktproblem. Så Helsport telt er bra. Teltet du tenker på er et greit kjøp, men forteltet er lite. Lite egnet til invendig matlaging. Men du sparer vekt og kroner. Så, det er et valg du må ta. Hvis ikke 1 kg ekstra vekt er et problem, ville jeg sett på Nordmarka 3 Camp. Fordelen er større fortelt (og større innertelt). Tror ikke den er å få som 2 manns. Hvis du går opp i pris, kan du bl.a. se på Rondane Light 2. Det er noe lettere enn det du tenker på (2,2 kg), men koster dobbelt så mye, ca. 3 400 kroner. Lykke til med valgene og god tur! Lenke til kommentar
asad Skrevet 14. april 2011 Forfatter Del Skrevet 14. april 2011 (endret) Du har brukt 5 av dine 7 innlegg på meg, jeg er beæret Se der ja , du har opplevd litt av hvert gjennom åra ser jeg! Jeg har desverre ikke noe reinsskinn nei, og får greie meg med vanlig liggeunderlag! Men om jeg noengang får tak i noen , skal jeg huske å tørke dem ekstra godt så jeg får møll jeg og, hehe! Jeg kom på at jeg faktisk må bestille varene senest idag for at jeg skal få dem før onsdag neste uke! Legger ved et bilde av bestillingen. Ble litt usikker på teltet , 3 manns kan jo bli litt i det strøste laget. Er litt usikker på hvor lite/stort det andre teltet er! Ved ettertanke tror jeg at den største varianten vil være best i lengden. Lage mat inne kan alltid være kjekt! Hvordan ser dette ut , begynner jeg å bli klar? edit: lagt til noen kaseroller og bestikk også. Huffameg , begynner å bli dyrt dette her! edit 2: jeg ser at xxl.no heller ikke har noe lagerstatus , noe peiling på hvordan de er med levering? Endret 14. april 2011 av asad Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Hei! Beæret... He..he... Nei, det trenger du ikke å føle. Jeg hadde og har tid og temaet er interesant og jeg kan noe om dette, så derfor. Om du er klar. Tja... Det som står på lista er greit (men det er mye jeg savner), selv om jeg ikke finner ut hva denne survivel aid, er for noe. Men du bør ha med deg en liten boks/eske/pose med de nødvendigste forbindingssaker, litt plaster, o.l. Selv på barmark, kan en være ueldig å snuble og skade seg. Og en kan skjære seg, o.s.v. Jeg ser ikke noe til bryne (stein/diamant), en kopp og kompass, m.m., på lista. Så hva mer som mangler vet jeg ikke, da jeg ikke vet hva du allerede har. Så isteden for å starte med ei handleliste, bør du lage ei utstyrsliste for turen. (Klær, fottøy, utstyr og mat). Ta frem det du har og når du finner ut hva du har, fører du opp det du mangler på handlelista! Jeg har tiligere nevnt en rekke ting og i tilegg anmodet jeg deg om, å tenke i mellom ALT du skal foreta deg, på turen. Så det er mye jeg savner, men det er mulig du har det. Tenk.. eks. Hva kler du på deg, fra innerst til ytterst, samt reserve? Regntøy og en vindtett jakke/bukse, eller regnavvisende jakke/bukse/støvler, samt hatt/lue/vanter? Skal du vasse, hvis det er halv meter med råtten snø? (Du svarte ikke på om det var snø, i området) Hvordan rydde plass, hvis det er snø? Hvordan få ned teltplugger i en frossen bakke? Øks! Hvordan lage mat og med hva (frokost, lunch og middag)? Hermetikk anbefaler jeg ikke grunnet vekt, men i så tilfelle - boksåpner. Skal du lage bål,trenger du min. en øks, men helst også en sag (samekniven hjelper deg lite, annet enn til ei lite bål som brenner en liten stund, alla et kaffebål). Ser du har ført opp en stor Strømeng kniv. Jeg ville da ikke hatt med meg noe annet bestikk, utover en skje. Jeg bruker forøvrig en treskje og den er altid i brystlomma på feltjakka. Ellers så klarer jeg meg med en kniv. Og så en Jeg har ikke nevnt mat, for det er smak og behag. Men nevner likevel. Er det tungt å gå, start dagen med oppbløtt korn (1-2 dl) og fyll eventuellt opp med brød. (Du går mye lengere på dette, en bare brød.) Jeg kjøper en kornblanding med rosiner, nøtter/frukt, o.l., da er smaken ok, selv med bare vann. Jeg har kokende vann, over kornene og lar det trekke ca. 5 - 6 min. Hvis ikke kornene er godt gjennomtrekt, blir det mye gass og promping! Og du som har vært i militæret, kjenner vel Real turmat? Den er dyr, men bruk den til middag. Det er enkelt, raskt å tilberede, lite søl og veier lite. De har det på XXL og mange andre steder. Det å planlegge for en vellykket tur (for nybegynnere), krever ofte mange dagers planlegging og tid til å handle. For en rutinert, er det bare å ta frem ei gammel Utstyrsliste og sjekke utstyret, så handle inn mat. Jeg hadde ikke bestillt slikt utstyr på nettet. Slikt utstyr, reiser jeg til forretningen, ser på, sjekker og peller ut. Med ukjent utstyr, forsøker jeg å få tips fra noen som kan produktet. Da er jeg sikker på, at jeg får det jeg ønsker, i rett tid. Lykke til! Lenke til kommentar
asad Skrevet 15. april 2011 Forfatter Del Skrevet 15. april 2011 God morgen! Jeg satt opptatt med å sette sammen lista igår kveld , jeg nevnte ikke alt jeg hadde bestilt! Kompass har jeg fra før av , kjøpe inn kaserolle\stekepanne\kaffekoker , lommelykt + hovelykt , flint , bestikk og den slags småting. Jeg fant ut jeg hadde en ganske fin tursekk som jeg aldri har brukt før , noe jeg ble enormt glad for siden disse ser ut til å være veldig dyre. Noe førstehjelp utstyr har jeg også , så dette skal tas med! Angående klær må jeg ta en grundig titt i skapet og se hva jeg har , før jeg stikker innom en butikk og handler inn resten. Jeg har en fin regntett vår-høst jakke hvertfall! Men når jeg tenker etter så har jeg dårlig med tur sko. Det er snø i området ja , men jeg tror det begynner å bli lite av den. Planlegger ikke ta med noe spade eller likenede. Har ikke planer å rote meg bort for mye råtten snø heller , om jeg kan unngå det. Når jeg tenker etter , ville det kanskje lønt seg med en spade , i tilfelle. Øks og sag tenkte jeg ikke på engang , får vel stikke innom xxl i byen og kjøpe ”småtinga” ( som egentlig er viktige ) før jeg drar ut. Hva mat angår , tar med litt av hvert , dette er ingen krise. Skal hvertfall ha med pølser , det er sikkert! Kornblanding hørtes fint ut og. Real turmat får jeg vurdere om er verdt det i butikken. Jeg gleder meg virkelig til å se hvordan dette her blir. Særlig nå , etter å ha brukt såpass mye penger på dette Jeg ser det er mye planlegging , sitter og virkelig håper at utstyret vil komme før onsdag.Hva slags ting ville du ikke kjøpt over nett sa du , mat osv? Igjen , takk for hjelpen så langt. Har sett fram til å lese hver av dine poster! haha! Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 DNT har en grei pakkeliste: http://turistforeningen.no/article.php?ar_id=6746 Laget for sommerbruk – på vinteren må du naturligvis ha varmere klær og en spade. Hva slags kniv du burde kjøpe? Den jeg bruker kostet godt under 50 kroner; har også jålete, ornamenterte varianter, de liker seg best i pynteboksen på loftet. Real Turmat har ikke så mye for seg på korte turer – ikke allverden med vekt i et par-tre dagers mat uansett, og så voldsomt god er ikke denne frysetørkede maten. Til lengre turer er vektbesparelsen verdt det. XXL har forresten en såpe som koster omtrent ingenting og duger til alt utenom tannpuss. Verdt å raske med seg. God tur! Lenke til kommentar
asad Skrevet 16. april 2011 Forfatter Del Skrevet 16. april 2011 Flott liste. Takker. Printa den ut. XXL har enda ikke sendt varene , ser ikke ut som det er en sjanse jeg får de før onsdag Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 Hei igjen! Godt du er i gang med Pakkelista. Jeg har jo flere og kan legge ved en liste (har ikke tenkt på, at jeg kunne legge ved en her). Jeg har nå bare 3 og på alle er det ført opp mer enn jeg trenger på en spesifikk tur. Avhengig av sted, lengde på turen, område, o.l. Men det er bedre at det står for mye på (malen for) lista og så stryke det som ikke passer. Slike lister er jo også litt indiuelle. Ser også at du har fått en link (til ei liste) av Euklid. Men jeg tror du har glemt mye, av det jeg har skrevet i mine innlegg her. Bl.a. øks/sag, har jeg nevnt 2 ganger. Kanskje du skulle lese alt en gang til og merke av "ting" som er nevnt (sjekkopp mot lista) Som nevnt, så hadde jeg tid og valgte å lage en fortelling om tur og utstyret og ikke lage ei liste til deg. Da kom også en forklaring, på hvorfor utstyret kunne være nyttig, på denne turen. Ellers så ser ikke en uerfaren nytteverdien av tingene, som er nevnt og skipper det. Noe av det jeg har nevnt er standard og noe er spessielt for din tur. Jeg er ikke kjent i ditt område, så jeg vet jo ikke hvor lenge snøen liger der, på 250 - 360 meters høyde. Men jeg ser på kartet, at aktuelle steder i ditt område er ganske kuppert, så det blir en del opp og ned. Men jeg tror spaden, er en sikkerhet å ha med i bilen. Du ser mye når du parkerer og kan eventuellt legge igjen spaden i bilen, hvis det er lite snø. Pølser ja. Jeg har ofte med winerpølser, som jeg steker over glør, til lunch. Spessielt på dagsturer, i skogen. Da fyrer jeg bål, selv om det regner og koser meg under en gran, med bål og pølser. Blir litt på kjøteren også. Har gjerne med baconskiver og tvinner det rundt (alla ostepølse). Du spikker bare noe små tynne pinner, som du fester det med i hver ende. Og på din tur, så holder sikkert pøsene seg, i sekken hele turen, uten å bli sure. Skal jeg ha med pølser, velger vinerpølser. Fordi di er raskere å få varme, tvers i mellom, kontra grill/knakkvyrst. Angående handling på nettet. Jeg har nevnt det tidligere. Gennerelt så kjøper jeg ikke våpen, telt og annet friluftsutstyr på nett. Mulig jeg er gammeldags, men jeg vil se varen/utstyret, prøve og kanskje få tips hvis det er nødvendig. Eks. telt. Det er det flere telt oppslått på XXL (ikke alle) og da kan du selv vurdere bedre på stedet, enn ut av en katalog, eller fra en hjemmeside. Så jeg snakket ikke om mat. Du nevner tursko. Det anbefales ikke, kjøp heller feltstøvler, av lær, gjerne med membran. Eller en jaktstøvel av gummi. De moderne gummistøvlene som er å få nå, er gode å gå i og jeg blir ikke klam på beina med mine. Mine heter for øvrig Grubs (Gummi nederst og så membran vidre oppover støvelskaftet). Ser du har ført opp tennstål. Greit nok, men da jeg ikke vet hvor erfaren du er med det, ville jeg sikret meg med fyrstikker. Tennstål er også lett å miste. Da det er kuppert i ditt område og med muligheter for snø, så er det viktig å ikke få for tung sekk. Så tenk på vekt, når du kjøper mat og pakker utstyr. Men det jeg har nevnt, ville jeg tatt med. Du behøver jo ikke gå så langt om gangen og slik jeg har forstått deg så vel det viktigste å komme bort litt og være ute i naturen. Så kos deg og gjene med bål både til lunch og om kvelden. Håper på tilbakemelding her, etter turen. UTSTYRSLISTE-Røros-07.doc Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 16. april 2011 Del Skrevet 16. april 2011 (endret) Hei! Så det siste innlegget ditt nå, etter at jeg sendte mitt inlegg. Det er ett av problemene med å handle på nettet, at du ikke vet når du får varen og om de har sendt de rette varene. Og en av mange grunner til at jeg ikke handler slikt på nettet. Kan du ikke avbestille og reise til butikken og handle der (som jeg vill gjordt)! Endret 16. april 2011 av geco5 Lenke til kommentar
asad Skrevet 18. april 2011 Forfatter Del Skrevet 18. april 2011 Hei geco5! Har hatt lite tid å være på internett de siste dagene. Skal ha full tilgang til nettet imorgen , så jeg tenkte å spare de to siste postene dine og "kose" meg med de imorgen. Så svarer jeg mer utfyllende da. Ser du la ved en sjekkeliste, perfekt! Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Hei! Håper du begynner å få alt på plass nå, hvis du skal på tur i Påsken? Ser du nevner mine siste to "poster". De andre er like viktige, så du bør jo lese alle (hele diskusjonen). God tur og God Påske! Lenke til kommentar
asad Skrevet 20. april 2011 Forfatter Del Skrevet 20. april 2011 Hay! Jeg har lest postene dine en gang til , printet ut lista de , og kryssjekka den mot det jeg har kjøpt inn. Jeg skulle nok gjort som du sa og handla alt i butikken , men det ble altså ikke slik. Likevel har jeg vært såpass heldig at pakka faktisk kom idag! ( Skal hente den senere ). Nå har jeg lista di her , og skal innom xxl i storgata for å handle inn det siste jeg trenger. Skal ta meg god tid , og stikker litt tidligere fra jobben. Jeg er så uffatelig glad at alt ser ut til å falle på plass i dag , i siste liten. Jeg er fullt overbevist om at jeg ikke i nærheten hadde fått på plass alt dette uten din hjelp. Sko hadde jeg allerede kjøpt inn , men jeg tror jeg vil være fornøyd med de , de var veldig gode å ha på! Været ser også ut til å bli ganske OK så alt er bare fantastisk akkurratt nå. Jeg stikker innom tråden senere idag når jeg har fått pakka opp utstyret og sjekka om det mangeler noe , og om ting fungerer slik de skal! Tusen tusen takk! Du får ha en fin påske du også Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 20. april 2011 Del Skrevet 20. april 2011 Husk at gass er heller dårlig om temperaturen kryper langt under 0 (ikke noe problem nå, formodentlig?), bensin fordrer litt tørrtrening, bruk i alle fall ikke bensin på primusen inne i teltet før du vet hva du driver med. Første gang en setter opp nytt telt er det lurt å ha mer lys enn den aller siste skumringen gir. Har forresten samme multifuelbrenner og liggeunderlag som du har bestilt, bare gode erfaringer med begge. Lenke til kommentar
asad Skrevet 20. april 2011 Forfatter Del Skrevet 20. april 2011 (endret) Husk at gass er heller dårlig om temperaturen kryper langt under 0 (ikke noe problem nå, formodentlig?), bensin fordrer litt tørrtrening, bruk i alle fall ikke bensin på primusen inne i teltet før du vet hva du driver med. Første gang en setter opp nytt telt er det lurt å ha mer lys enn den aller siste skumringen gir. Har forresten samme multifuelbrenner og liggeunderlag som du har bestilt, bare gode erfaringer med begge. Ok. Skal huske det. Heldigvis blir det ikke mange kuldegrader regner jeg med. Hva mener du med det du sa om lys den aller siste skumringen gir? Tenker du slik at jeg ikke setter opp teletet i mørket? Dette skal jeg garantert unngå , husker de tvang oss til å vente til det ble mørkt før vi satte opp telt i militæret , blir helt andre boller nå. Da drar jeg fra jobbeb _nu_ og handler inn resterende ting og tang! Endret 20. april 2011 av asad Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå