Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sliter med nattlige hallusinasjoner

Dritil

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en 26 år gammel mann som opplever nattlige hallusinasjoner, det vil si at jeg ser og hører ting på natters tid mens jeg er våken og bevisst. Dette er noe jeg opplever så og si ukentlig. Jeg drømmer ikke, bare bråvåkner og opplever noe.

Har mange episoder å ta av, men kan nevne disse:

1. Bråvåknet og så ei dame sitte på meg i sengen og si "Jeg heter Elisabeth".

2. Bråvåknet og trodde at noen hadde kastet et rundt trebord på dama mens hun lå i sengen, så jeg hoppet opp fra sengen og stengte døren til stuen og åpnet soveromsvinduet for å ha en rømningsvei. Kort tid etter innså jeg at jeg bare hadde en episode, og oppdaget at dama satt i sengen og gråt av frykt.

3. Bråvåknet og trodde at jeg brant inne. Jeg visste jeg skulle dø og ble desperat.

4. Bråvåknet og så en foroverbøyd skygge bevege seg langsomt foran sengen. Skyggen var lav, toppen 130cm, og bevegde seg mot venstre for sengen.

Er sjeldent jeg hører ting, det går mest på det visuelle. Berøring har jeg aldri opplevd, ei heller å ha hallusinasjoner mens jeg har vært paralysert. Har våknet paralysert et par ganger i livet, men det er normalt da de fleste musklene i kroppen blir lammet under søvn for å forhindre at man beveger seg under drømming.

En stund trodde jeg at disse episodene skyltes manglende søvn da jeg var en iherdig dataspiller i flere år som spilte mye sent, men jeg forandret på søvnmønsteret uten at det hjalp noe. Idag spiller jeg ikke noe lengre engang og jeg har en fin døgnrytme, men likevel har jeg disse nattlige episodene like ofte. Er vel ikke noe håp kanskje i å finne ut årsaken da man svært lite om hjernen, men det er greit å dele sine erfaringer med andre. Har noen av dere opplevd noe liknende?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432

ikke veit jeg, men hender jeg har noe lignende selv. I natt foreksempel, veldig ubehageligie ting som skjedde på soverommet, når jeg lå i senga, får ikke puste, noe er ved senga mi, osv, dette er ikke som vanlige drømmer og jeg har problem med å skille fantasi med virkelighet, i natt trodde jeg alt var ekte og ble livredd.

Lenke til kommentar

Haha opplevd det samme selv et par ganger, ene gangen våknet jeg av at jeg svevde rundt på soverommet og satt svevende i lufta midt i rommet mens det virket som en spøkelsesaktig greie svevde fort rundt i rommet, så ut som et lite grått tørkle laget av spindelvev.

Opplevde også at jeg satt opp-ned på skrivebordet. Akkurat som å sitte på undersiden av bordplata mens bordet står vanlig på gulvet.

Da jeg våknet var jeg helt kake og var helt satt ut i et par dager :p.

Har opplevd lignende ting som dette i forbindelse med feber eller annen sykdom, men ingenting som har vært i nærheten av å virke så virkelig men samtidig være så absurd som den episoden.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...