Phyx Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Har egentlig en maritim motor som det har kommet rust i. En GM V6 4,3LX der ventilløfterne har overflaterust. Jeg har hørt att bad med vann og kaustiksoda med strøm skal fungere? Noen andre bra tips? Regner også med att all olje må fjernes i motoren som er veldig grå. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Er det lenge siden motoren har blitt brukt? Lenke til kommentar
Phyx Skrevet 11. april 2011 Forfatter Del Skrevet 11. april 2011 (endret) Siden i høst, september/oktober. Kunne ikke finne noen større feil på noen av pakningene unntatt av att topplokk & innsuget satt relativt løst fast. Med en stålbørste så forsvinner rusen på ventilløfterne. men trenger jo og gjøre rent hele toppen, blokk og innsug. Endret 11. april 2011 av Phyx Lenke til kommentar
RIP Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Har du prøvd å ta ei skralle på veiva å dra den rundt? Lenke til kommentar
Phyx Skrevet 11. april 2011 Forfatter Del Skrevet 11. april 2011 Ja, dessverre sitter den fast. Så det er noe rust på toppen av alle kanner, men ikke så mye siden de er av aluminium. Det ser ikke ut som om det er så store skader, selv om det ser ille ut i motoren. Men vann har kommer inn på steder som jeg dessverre ikke har funnet ut av ennå. MEn det er dog rart att etter vinterlagring så var det rust under innsuget og i bunnen av forgaseren. Lenke til kommentar
RIP Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Du har ikke tenkt på å kjøpe en ny motor? Skru av toppen og hell diesel i sylinderene for å se om du får løsnet de, det er det viktigste Lenke til kommentar
Phyx Skrevet 11. april 2011 Forfatter Del Skrevet 11. april 2011 (endret) Hehe, tanken har slått meg men disse er dessverre veldig dyre så vi får se hva vi får til. Men har helt oppi noe guffe som skal löse opp rusen. Det verste er egentlig og ha noe som löser rust og spiser den. Ser de har noe på Biltema som heter Rustfjerning. Håper denne kan hjelpe meg. Endret 11. april 2011 av Phyx Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Hvordan kan denne ha blitt brukt i høst? Det finnes jo ikke spor av olje og det er rust alle steder på bildet. Og den sitter fast, ikke normalt etter noen måneder, det ser ut som den har ligget på havets bunn i noen år. Lenke til kommentar
Phyx Skrevet 12. april 2011 Forfatter Del Skrevet 12. april 2011 Ja det er litt merkelig men vi kjørte båten i september ifjor ca 190 sjømil (30 mil) på vannet. Men litt senere på sesongen så gikk den dårligere (gikk aldri helt bra). Men det rare er som en kan se på bildet er att det er rust i innsuget og i toppen & blokket. Som du ser på bildet så er ikke motoren så dårlig på utsiden, ser veldig OK ut egentlig. Er bare inni... 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. april 2011 Del Skrevet 18. april 2011 (endret) Svarer deg her også Du kan kjøpe en spann Stripp-all*og legge alle rustne delene i det, så etter et par døgn er de gullende rene. * du behøver ikke og kjøpe start settet til 4K, det er for verksteder som trenger en form for enkel delekoker. En annet mulighet er og kjøpe en short-block og flytte alle eksterne deler over til den nye blokka, tar jeg ikke helt feil så koster 4.3 literen ca 8000.- eller var det 11000.-, samme firma som linken over skaffer shortblocker. Endret 18. april 2011 av Nautica Lenke til kommentar
Phyx Skrevet 18. april 2011 Forfatter Del Skrevet 18. april 2011 Hmm, heldigvis kjenner jeg en som har investert i ett stipp-all seyt. Så får betale ham litt så håper jeg han kan fikse det :)Synd det ikke virker på aluminium bare, men men, får pusse forsiktig og håpe stemplene ikke får riper på seg. Irriterende vi ikke er sikkre på hvor vannet kom inn bare... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå