Gå til innhold

[Løst] Forsøke å overklokke E8400 ?


Anbefalte innlegg

Jeg sitter med et gammelt system:

E8400

4 Gb RAM

Asus P5Q Pro

Stor Noctua kjøler

 

Tenkte å overklokke CPU'en for å få litt ekstra kraft ut av den. Har lenge trodd at jeg har hatt en litt defekt CPU som ikke viser temperatur korrekt. Kjørte Prime95 i 4 timer med 100% CPU-stress, og fant ut at temp ble max 45*C. Idle ligger på 41*C.

 

Har hørt at noen av disse CPU'ene hadde en slags feil som gjorde at temperatur ikke ble målt av korrekt ved load, og trodde dette gjaldt min. 4 timer Prime95 viste at den faktisk beveger seg.

 

Er det trygt å overklokke for meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er i såfall bare temperatursensoren som er feil og ikke selve prosessoren. Du burde se om det finnes en oppdatering til din Bios på hovedkortet, oppdatering vil ofte fikse problemer med sensoren. Dersom temperaturen fremdeles er feil er det bare å bruke sunn fornuft og holde deg innenfor et trygt spenningsnivå (1.45 eller noe i den retning).

 

Dersom du lurer mer konkret på hvordan du skal overklokke prosessoren din vil jeg anbefale å gjøre et kjapt google-søk. Jeg hadde samme prosessor som deg før, og jeg brukte en tråd/guide på xtremesystems. Jeg har ikke link til tråden, men det burde være enkelt å finne noe lignende.

Lenke til kommentar

Kjørte stresstest mens jeg var borte i dag. Tutet og gikk i over 6 timer, og temp var oppe i max 46.

 

Virker som om tempraturen faktisk måles. Siden jeg ikke har klokket og har en stor kjøler, kan det jo bare være at den holder seg stabil.

Er dette et grønt lys for å prøve å klokke noen hundre MHz?

 

(Kjekt med likk ekstra effekt siden jeg venter på et 6970-kort og skal prøve meg på Eyefinity oppsett med 3 skjermer)

Endret av Snowbear
Lenke til kommentar

Du kan sikkert komme bortimot 1000 MHz overklokk med de temperaturene og to kjerner, to kjerner produserer nesten ikke varme engang, dette blir nok bra om du begynner å sette deg litt inn i innstillingene.

 

Du kan starte med å lese dette

Det vil ta lang tid, og det er ikke noe som heter enkel overklokking, men resultatene for deg kan være ganske merkbare.

 

EDIT: Newbie guide to overclocking

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Et greit mål til og begynne med er å få kjørt den med 9 x 400 ( 3600mhz ) istedet for 9 x 333.

400 fsb er også greit tall å forholde seg til mtp på minnets frekvens spesielt om du har PC6400 (eller høyere).

 

Fant en tråd som omhandler nettopp E8400 OC til 3.6ghz på Asus hovedkort du kan kikke på.

Passer jo bra i ditt tilfelle

http://www.vistax64.com/overclocking-cooling/220632-help-ocing-e8400-asus-mobo.html

Lenke til kommentar

Glimrende!

 

Hadde i første runde håpet på 3.6 GHz. Det burde være nok til å dra det meste.

 

Har lest med opp litt om overklokking, og skal lese de linkede artiklene med stor interesse!

Takker så meget for positiv hjelp !!!

Endret av Snowbear
Lenke til kommentar

Har selv en makin stående med E8400 og P35 brikkesett og moderat overklokk siden flere år tilbake.

 

Der var det bare å sette fsb til 400 og vcore til 1.325v. PC6400 minnet kjørte med 1:1 ratio til DDR800 som er spec på dem.

 

Som alltid bør man da først gjøre følgende:

Slå av i BIOS C1E / EIST / Spread Spectrum

Sette vcore fra auto til en permanent verdi ( prøve seg fram 1.30v - 1.35v burde holde)

Save

 

Deretter legge inn overklokk:

Entre BIOS igjen og endre fra fsb 333 til 400.

(dobbelsjekk føre reboot at minnet ikke kjører med reskere frekvens enn det tåler)

save

Reboot

 

 

Edit:

Dette er en så "mild overklokk" for de aller fleste C2D E8400 at det ikke akkurat er noen rocket science å få til. Slik man får intrykk av ved å lese OC guider som går på å tyne det til det ytterste cpu og minnet tåler. Det er ikke tilfelle ved E8400 @ 3.6ghz med 333-400 fsb - som i 99% av tilfellene er super enkelt å få til med en god kjøler (som du har).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Intel Burn Test tok helt av.

Temperaturene steg med 5 grader i forhold til Prime95.

 

Har satt opp til 3.2 GHz, med 15 runder på IntelBurnTest fikk jeg maks-temp på 57 grader. Synes det var litt høyt, siden jeg har lest at 60 grader er der du bør stoppe. Har ikke kjørt et langt løp med Prime95 enda, men tipper det vil ligge noen grader under.

 

Er det bare å fortsette til alt stopper?

 

Har ikke endret så mye. Det jeg har endret er:

CPU ratio setting: 9x

FSB : 355

PCIE frequency: 100

FSB Terminal Voltage: 1,3V

 

Ellers er alt på [auto].

Burde jeg sette

DRAM voltage: 1,8V (som er volten oppgitt av OCZ)

CPU Voltage: ?? (vet ikke om dette hjelper, nå er den på auto)

 

EDIT: Kjørte Prime95, og den lå stabilt på max 50 grader.

Hvilken test skal jeg veie høyest?

Endret av Snowbear
Lenke til kommentar

Da var den skrudd til 3.3 GHz.

 

Fungerer bra med 20 runder Intel-test. Testen måler stabiliteten i residual, men jeg ser ikke hva den avviker fra. Hva er egentlig 0-residualet?

 

Ligger på max 53*C. Fant ut hvorfor jeg var oppe i 60*C. Det viste seg at det lå et tykt teppe med isolerende støv mellom viften og kjøleribben. Tok bort støvet, og temp gikk ned til *C 51.

Lenke til kommentar

Nå som du har fått blod på tann, prøv deg på 4g merket? hehe :) Skal gå som smurt med de tempene. Pusha selv i5 750 til 4,4 stabilt med H50 som kjøler, kom opp i 70C på maksload, men det er nå null stress når den aldri rundet 60 under vanlig bruk.

 

Push på! Er morro å få resultater. Bare pass på volt og minnefrekvensen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...