Gå til innhold

Partibarometer for april og mai 2011

Hvilket parti hadde du stemt på dersom det var Stortingsvalg i dag?  

121 stemmer

1. 1. Hvilket parti hadde du stemt på dersom det var Stortingsvalg i dag?

• Demokratene
      0
    • Det Liberale Folkepartiet
      10
    • Det norske Arbeiderparti
      16
    • Fremskrittspartiet
      24
    • Høyre
      16
    • Kristelig Folkeparti
      3
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      0
    • Norges Kommunistiske Parti
      2
    • Pensjonistpartiet
      0
    • Rødt
      3
    • Samefolkets parti (Sámeálbmot Bellodat)
      0
    • Samfunnspartiet
      0
    • Senterpartiet
      2
    • Sosialistisk Venstreparti
      4
    • Tverrpolitisk Folkevalgte
      0
    • Venstre
      27
    • Kristent Samlingsparti
      0
    • Annet
      1
    • Ville ikke stemt
      3
    • Blankt
      3
    • Vet ikke/ingen formening
      0
  2. 2. Hvilket parti hadde du stemt på dersom det var kommune- og fylkestingsvalg i dag?

• Demokratene
      1
    • Det Liberale Folkepartiet
      11
      13
    • Fremskrittspartiet
      19
    • Høyre
      18
    • Kristelig Folkeparti
      3
    • Miljøpartiet De Grønne
      2
    • Norges Kommunistiske Parti
      2
    • Pensjonistpartiet
      0
    • Rødt
      3
    • Samefolkets parti (Sámeálbmot Bellodat)
      0
    • Samfunnspartiet
      0
    • Senterpartiet
      2
      6
    • Tverrpolitisk Folkevalgte
      0
    • Venstre
      21
    • Kystpartiet
      0
    • By- og Bygdelista
      0
    • Felleslista
      0
    • Radikale Sosialister
      0
    • Solidaritetslista
      0
    • Verdipolitisk parti
      0
    • Annet
      2
    • Blankt
      2
    • Ville ikke stemt
      3
      6
  3. 3. Hvilket parti på Stortinget liker du minst?

• Fremskrittspartiet
      42
    • Høyre
      3
    • Venstre
      4
    • Kristelig Folkeparti
      3
    • Senterpartiet
      1
      23
      35
      3
  4. 4. Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

• Ap og Høyre
      4
    • AP og Venstre
      6
    • AP, SV og SP
      5
    • AP og SV
      4
    • AP og SP
      1
    • AP og KRF
      0
    • AP og KRF
      0
    • Venstre, KRF og SP
      4
    • Venstre, KRF og Høyre
      6
    • KRF og Høyre
      0
    • Venstre og Høyre
      10
    • Høyre og FRP
      24
    • Høyre, FRP og Venstre
      3
    • Høyre, FRP og KRF
      0
    • FRP og KRF
      1
    • FRP og Venstre
      12
    • Høyre, Venstre, Frp og Krf
      2
    • AP, Venstre og Høyre
      5
    • AP, SP og Venstre
      2
    • Ingen av de nevnte
      19
      6
  5. 5. Påvirker partileder ditt valg av parti?

• Ikke i det hele tatt
      24
    • I liten grad
      39
    • I noe grad
      35
    • I stor grad
      12
    • I svært stor grad
      1
      3
  6. 6. Hvilke partileder på Stortinget ønsker du som statsminister i Norge?

• Kristin Halvorsen (SV)
      6
    • Jens Stoltenberg (AP)
      17
    • Liv Signe Navarsete (SP)
      2
    • Knut Arild Hareide (KrF)
      3
    • Trine Skei Grande (V)
      14
    • Erna Solberg (H)
      14
    • Siv Jensen (FrP)
      25
    • Ingen av disse
      24
      9
  7. 7. Hvilken partier på Stortinget vurderer du som aktuelle å stemme på (mulig å krysse av flere)?

• Det Norske Arbeiderparti
      28
    • Fremskrittspartiet
      38
    • Høyre
      41
    • Kristelig Folkeparti
      5
    • Senterpartiet
      9
      19
    • Venstre
      56
    • Ingen av de nevnte
      13
      1
  8. 8. Ønsker du at ditt parti regjerer alene, eller i koalisjon med annet/andre parti(er)?

• Alene
      46
    • I koalisjon
      37
    • Spiller ingen rolle
      22
      9
  9. 9. Hvor i det (norske) politiske landskap føler du at du hører hjemme?

• Ytterste venstre
      4
    • Venstre
      24
    • Sentrum
      32
    • Høyre
      27
    • Ytterste høyre
      18
      9
  10. 10. Tror du de rødgrønne sitter ut hele perioden?

• Ja
      89
    • Nei
      8
      17
  11. 11. Hva slags regjeringskonstellasjon tror du vi har etter Stortingsvalget i 2013?

• SV, AP, SP
      18
    • AP
      0
    • AP, SP, KrF
      2
    • SP, Venstre og KrF
      3
    • Venstre, Høyre og KrF
      11
    • Venstre, Høyre, krF og FrP
      5
    • Høyre og FrP
      30
    • Høyre
      2
    • Høyre, FrP og KrF
      8
    • Høyre, FrP og Venstre
      9
    • FrP
      3
    • Annet
      3
      20
  12. 12. Hva burde sperregrensen for utjevningsmandater til Stortinget ligge på?

• 1%
      0
    • 2%
      6
    • 3%
      8
    • 4%
      17
    • 5%
      5
    • 6%
      5
    • 7%
      0
    • 8%
      7
    • Sperregrensen burde fjernes
      25
      40
    • Annet
      1
  13. 13. Har du endret politisk ståsted siden februar/mars?

• Ja
      26
    • Nei
      84
      4

Anbefalte innlegg

Partibarometer for februar og mars 2011

Dette partibarometeret er representativ for april og mai 2011 og stenges i slutten av mai/begynnelsen av juni. Opprettes ny ved månedskifte. Nå som det er mulig med flere avstemninger i en tråd er flere spørsmål lagt til.

Hva og hvorfor?

Man kan si hva man stemmer og hvorfor. Man kan også diskutere fordelingen i testen og spekulere i hvorfor tendensene er som de er (til en viss grense). Ønsker man diskusjon utover dette opprett en ny tråd, eventuelt kan vi flytte/skille ut diskusjoner som naturlig oppstår om nødvendig. Forutsetter et visst krav til saklighet. Trolling vil som altid ikke bli godt mottatt.

Tidligere partibarometre:

Mangler/feil eller forslag til fremtidige barometere?

Ta kontakt med undertegnede via PM! Prøv å hold slikt unna tråden, da det kan oppfattes som rot for de som leser.

Stor takk til R083r7 og Dotten for å ha driftet en rekke tidligere partibarometere.

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enda et skritt videre, når jeg nå ser på selv FrP og KrF som mer aktuelle enn Arbeiderpartiet. Høyre har tatt plass nummer 2 over partier som det er uaktuelt for meg å stemme på, så lenge noen av navnene på listen under står på listene deres.

Jeg klarer fortsatt ikke å si at det finnes et parti som er mitt parti. Men det er nå for farlig å stemme blankt, og om ikke annet så vil jeg stemme på det partiet som uttrykker sterkest DLD motstand.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Jeg er enda et skritt videre, når jeg nå ser på selv FrP og KrF som mer aktuelle enn Arbeiderpartiet. Høyre har tatt plass nummer 2 over partier som det er uaktuelt for meg å stemme på, så lenge noen av navnene på listen under står på listene deres.

Jeg klarer fortsatt ikke å si at det finnes et parti som er mitt parti. Men det er nå for farlig å stemme blankt, og om ikke annet så vil jeg stemme på det partiet som uttrykker sterkest DLD motstand.

Så det eneste som teller for deg er DLD? Jaja, det kan være svaret på hvorfor FrP og Høyre har fått så mange gode stortingsvalg og gode oppslutninger på meningsmålingene

Lenke til kommentar

Nei, dvs. jeg kommer likevel ikke til å stemme på dem av ulike grunner, slik forholdene er i dag. Jeg sier bare at jeg heller ser dem i ledelse enn AP og Høyre. Og om f.eks. FrP skulle være det eneste partiet som gikk til valg på å fjerne DLD igjen, så ville de fått min stemme, om ikke resten av partiene evnet å følge det opp.

Saker som DLD er saker som landet kan ødelegges på.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Da jeg har fått nok av Arbeiderpartiets nyliberalisme og at de godtar alt som kommer fra EU uavhengig av hva det norske folk mener, er de uaktuelle for meg på Stortingsvalg, men ikke helt uaktuelle likevel på kommune- og fylkestingsvalg. Har hvertfall endret mitt partiståsted, men ikke mitt politiske ståsted.

Lenke til kommentar

Da jeg har fått nok av Arbeiderpartiets nyliberalisme og at de godtar alt som kommer fra EU uavhengig av hva det norske folk mener, er de uaktuelle for meg på Stortingsvalg, men ikke helt uaktuelle likevel på kommune- og fylkestingsvalg. Har hvertfall endret mitt partiståsted, men ikke mitt politiske ståsted.

Arbeiderpartiet er da ikke nyliberalister, de er sosial demokrater.

Wikipedia:

Statens oppgave bør, i henhold til nyliberalistisk teori, være begrenset til å sikre konkurransen, både gjennom lovverk og volds- og domsmakt. Det etterstrebes også størst mulige markeder, og derfor bør grenser bygges ned. Til sist legges det også mer ansvar hos individet, som ved siden av ideologien om valgfrihet ofte innebærer økt bruk av egenandeler og gebyrer.
Lenke til kommentar

Arbeiderpartiet er da ikke nyliberalister, de er sosial demokrater.

Wikipedia:

Statens oppgave bør, i henhold til nyliberalistisk teori, være begrenset til å sikre konkurransen, både gjennom lovverk og volds- og domsmakt. Det etterstrebes også størst mulige markeder, og derfor bør grenser bygges ned. Til sist legges det også mer ansvar hos individet, som ved siden av ideologien om valgfrihet ofte innebærer økt bruk av egenandeler og gebyrer.

Arbeiderpartiet er litt av hvert i dag. Alt som står på partinettsider og wikipedia er ikke sant. Arbeiderpartiet støtter jo også EU sin markedsliberalisme, så hva de egentlig mener til slutt, er det vel ingen som vet.

Det offentlige sine oppgaver har gått fra å drive statlige selskaper, til å kontrollere private selskaper. Anbud og konkurranse er en del av vår hverdag, de statlige etatene/organene skal drives som private selskap og alt dette påstår Jens at han ikke engang vet om. New public management.

Lenke til kommentar

Nei, dvs. jeg kommer likevel ikke til å stemme på dem av ulike grunner, slik forholdene er i dag. Jeg sier bare at jeg heller ser dem i ledelse enn AP og Høyre. Og om f.eks. FrP skulle være det eneste partiet som gikk til valg på å fjerne DLD igjen, så ville de fått min stemme, om ikke resten av partiene evnet å følge det opp.

Saker som DLD er saker som landet kan ødelegges på.

Så landet kan altså ødelegges ved at det blir mindre kriminalitet...Det var nytt for meg.

Lenke til kommentar

Så det er derfor de er i mot EU-direktivet? Jeg får ikke det helt til å stemme...

Lenke til kommentar

Så det er derfor de er i mot EU-direktivet? Jeg får ikke det helt til å stemme...

Ledelsen var i mot det, og de overkjører velgerne og resten av de folkevalgte i AP der de kan.

Lenke til kommentar

Tidligere har jeg ment at Høyre er et respektabelt parti og definitivt verdig en stemme, til tross for mitt betalende medlemskap og støtte til Venstre. Etter DLD-saken tar jeg helt og holdent tilbake denne meningen. Det er tydelig at partiet for individuell frihet, Høyre, ikke tar ideologien sin seriøst.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...