Gå til innhold

Gamer/kontor PC, 3 skjermer, 3D, budsjett 20 000(+)

Anbefalte innlegg

Først av alt, takk for at du tar deg tid til å hjelpe.

Jeg har ikke fulgt med i det siste (Les noen år :-), og i forbindelse med fornying trenger jeg veiledning av kompetente forum-medlemmer.

•Hva skal maskinen brukes til?

Spill med max settings+3D, kontor arbeid, nettsurfing, bilde redigering i prioritert rekkefølge.

•Prisantydning

Jeg ser for meg 20 0000, men dersom det medfører markant ytelsesforbedring eller future proofing kan jeg strekke meg et stykke.

•Skal maskinen overklokkes

Dersom det kan gjøres veldig enkelt, stabilt, lydnøytralt og risikofritt.

•Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert?

Jeg bryr meg kun om det som er best og ikke produsent.

•Er det deler du vet du ikke trenger? F.eks. skjerm, tastatur etc

Jeg bytter ut alt utenom høyttalere, og tenker premium design/klasse på mus og tastatur.

•Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer

Utenom det som er nevnt tenker jeg følgende:

-Støysvak

-Bra design

-Sandy Bridge

-2x SSD i RAID 1 (Bør jeg ha det?)+ lagring

-3 skjermer med lite lag og mulghet for 3D (vil ha skarpe bilder også i panoreringer)

-64 bit

-Jeg kan bygge selv, men trenger i så fall handleliste med alt (kabling, kjølepasta etc.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp heller én SSD. SSD i RAID 1 gir ikke mening - mulig du mener RAID 0? Wikipedia om RAID. Uansett, om du setter SSD-er i RAID, vil du ikke få TRIM-støtte, som vil gi merkbart dårligere ytelse over tid. Se etter en SSD med SandForce SF-2200-kontroller. Er ikke ute i butikker ennå, men er en veldig god forbedring over forrige generasjon.

Har du tenkt til å spille over alle tre skjermene? Over alle skjermene i 3D? Det vil i tilfelle kreve mye mer av maskina - flere tusen ekstra i skjermkort. Generelt er AMD bedre på flere skjermer (Eyefinity), men her kommer også nVidia seg (Surround). nVidia har bedre 3D-støtte.

Ellers vil du nok gå for en Intel i5-2500 (i5-2500K om du vil kunne overklokke). 2500K blir nok ikke en flaskehals uansett. 2600K gir umerkbar ytelsesforandring i spill, og er en god del dyrere.

Edit: hva slags spill skal du spille?

Endret av Bl4cKnD
Lenke til kommentar

Takk for tipsene.

Jeg mente selvfølgelig RAID 0, men var ikke klar over behovet for TRIM og at det ville være et problem.

SandForce SF-2200-kontroller ser veldig spennende ut, og OCZ VERTEX 3 2.5" 120GB må vel være et bra alternativ.

Jeg ønsker å kunne spille over alle 3 skjermene, men ikke nødvendigvis i 3D. Dersom det er veldig fordyrende å spille i 3D på alle 3 skjermene, kan jeg vel klare meg med 3D på en av de.

Når det gjelder spill, går det for det meste i 1. person, som BF, COD, Fallout, osv.

Endret av hardcopy
Lenke til kommentar

Dette er ett oppsett, som skal fungere bra til alt av vanlige oppgaver. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=912855&su=0717A99B-C64A-44B5-8D3C-B213F9A1ABCF

Har ikke lagt med Windows 7, grunnen til at jeg har valgt en 950W PSU er på grunn av SLI GTX 580, dette er jo "overkill" vil noen si, men du trenger SLI for å kunne kjøre 3 skjermer med Nvidia. Du kan selvfølgelig bruke 2x GTX 560Ti eller GTX 570, som forsåvidt er billigere, men for oppløsningen du vil spille på så vil jeg ikke anbefale det. Videre har jeg lagt med 3x 120hz skjermer, og 3dvision oppsett slik at du kan spille i 3d.

Om det er noe du lurer på så er det bare spørre.

Lenke til kommentar

Nvidia har en fordel i FPS-spill, og det er kun de som har 3D-støtte i spill.

Spilling over tre skjermer er i dag dyrt, og utstyret du kjøper blir raskt for svakt. Om du ikke er villig til å kjøpe nye grafikkort innen et år er gått burde du kanskje heller ta til takke med en skjerm på 2560x1600 (som også blir dyrt, men tre skjermer på 120Hz koster 6500+ kr). Prislappen om du skal "makse" alt av innstillinger på disse oppløsningene blir fort 8000+ bare på grafikkort (GTX 580 x3 blir over 10, HD 6970 x3 blir langt over 8), selv da er det godt mulig at du kommer inn i flaskehalser av typen for lite VRAM eller for svake grafikkort.

Det er ikke alle spill som har støtte for 3D eller tre skjermer, ytelsen over tre skjermer er stort sett i 30-40 fps-sjiktet med mindre du spiller COD eller CS:S, da kan du forvente deg over 60 gjennomsnittlig med enkelte spikes ned til 30

Uansett tror jeg du kommer til å bruke en god del mer enn 20 000 kr på dette her. Særlig når du skal ha mer enn maskinen, som vil koste deg nesten 20k allerede

Lenke til kommentar

Takk for begge svar, og jeg er nå i tenkeboksen.

Det er mulig jeg har overvurdert teknologien som er på markedet med en overkommelig pris, og jeg har ingen planer om å kjøpe nye skjermkort innen et år.

Skjermer mindre enn 24" er ikke aktuelt og det kan se ut som om det enda er svært få som støtter 3D.

Når det gjelder skjermoppløsning, kan jeg helt sikkert klare meg med mindre enn 2560x1600. Det som er viktigere enn en slik opløsning er at det er lite lag i skjermen og bra fps.

Lenke til kommentar

Nvidia har en fordel i FPS-spill, og det er kun de som har 3D-støtte i spill.

Spilling over tre skjermer er i dag dyrt, og utstyret du kjøper blir raskt for svakt. Om du ikke er villig til å kjøpe nye grafikkort innen et år er gått burde du kanskje heller ta til takke med en skjerm på 2560x1600 (som også blir dyrt, men tre skjermer på 120Hz koster 6500+ kr). Prislappen om du skal "makse" alt av innstillinger på disse oppløsningene blir fort 8000+ bare på grafikkort (GTX 580 x3 blir over 10, HD 6970 x3 blir langt over 8), selv da er det godt mulig at du kommer inn i flaskehalser av typen for lite VRAM eller for svake grafikkort.

Det er ikke alle spill som har støtte for 3D eller tre skjermer, ytelsen over tre skjermer er stort sett i 30-40 fps-sjiktet med mindre du spiller COD eller CS:S, da kan du forvente deg over 60 gjennomsnittlig med enkelte spikes ned til 30

Uansett tror jeg du kommer til å bruke en god del mer enn 20 000 kr på dette her. Særlig når du skal ha mer enn maskinen, som vil koste deg nesten 20k allerede

litt feil der, amd har også 3D støtte, sjekk http://www.amd.com/us/products/technologies/amd-hd3d/Pages/hd3d.aspx

også er 3D ganske dyrt serlig vis man skal spille over 3 skjermer, men ikke-3D trenger ikke koste så mye, du får jo skjermer til 1300 kr nå med 1080p og displayport osv http://www.prisjakt.no/category.php?m=s67941503&o=produkt_pris_inkmoms

og det med at nvidia har fordell i fps kommer ann på spillet, nå er amd og nvidia 50/50 på ytelse i mange spill

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...