Gå til innhold

Er Nikon D90 et bra kjøp?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

To SD-kort er ikke så viktig for meg. Det viktigste er heller om det er en god oppgradering fra D40 i form at bildekvalitet og funksjoner og muligheten for å bruke objektiver som f.eks https://prisguiden.no/produkt/nikon-nikkor-af-50mm-f18d-8707 som jeg har fra før.

D90 til 6000,- + eventuelt et 70-300mm som jeg kom fram til i en annen tråd vil ende opp på 10.000,-

D80 var et alternativ i sin tid, men dette selges ikke nytt lengre.

Edit: Vil også nevne at videofunksjonen ikke er viktig. Den kommer mest sannsynlig aldri til å bli brukt.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Har prøvd å lese litt rundt på nettet om forskjeller mellom D90 og D7000 og de fleste mener det er verdt å oppgradere, men til mitt bruk så vil jeg også tro at D90 rekker.

Jeg er trossalt fornøyd med kvaliteten på D40, men synes det mangler litt på ergonomi og synes det er synd med mangelen på fokusmotor i huset.

Lenke til kommentar

Jeg er trossalt fornøyd med kvaliteten på D40, men synes det mangler litt på ergonomi og synes det er synd med mangelen på fokusmotor i huset.

D90 er en gedigen oppgradering ifra en D40, og den gir deg det du trenger, så jeg er rimelig sikker på at du vil bli fornøyd. Og som du nevner, da blir det penger igjen i kassa til optikkk. Det er alltid lurt.

Lenke til kommentar

Jeg bruker D90 og er strålende fornøyd med det... Om det er noe jeg skulle savne, så er det litt bedre ISO ytelse de få gangene man tar innendørs bilder i dårlig lys. Jeg ser ikke noen grunn til å oppgradere til D7K, da heller ta steget opp til FF.

Har såvidt prøvd D7000, og ja det er litt bedre mtp ISO ytelse i tillegg til at du får noen megapixler mer enn i D90en. De som har tatt steget fra D90 til D7K sier også at autofokusen, spesielt følgefokusen er blitt bedre om dette er viktig for deg.

Lenke til kommentar

D7000 har:

Bedre video uten så mye rolling shutter, samt 1080p24.

Bedre kontroller til videofilming.

Bedre ytelse og dynamikk på laveste ISO (ISO 100) vs D90 på ISO 200.

Litt høyere oppløsning.

Enda bedre autofokus (ikke det at D90 er dårlig).

Enda bittelitt større søker - 100% vs 94%.

Enda litt høyere skuddtakt.

En god del høyere pris.

Fin oppsummering hos dpreview.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ingenting å sammenligne med når det gjelder autofokus og følgefokus. Det er dog viktig at autofokus er raskere enn mitt nåværende Tamron 70-300 som kostet 999,-. Det bruker gjerne 10 sekunder fra den ene enden til den andre, enkelte ganger nekter den å fokusere.

D7000 har:

Bedre video uten så mye rolling shutter, samt 1080p24.

Bedre kontroller til videofilming.

Bedre ytelse og dynamikk på laveste ISO (ISO 100) vs D90 på ISO 200.

Litt høyere oppløsning.

Enda bedre autofokus (ikke det at D90 er dårlig).

Enda bittelitt større søker - 100% vs 94%.

Enda litt høyere skuddtakt.

En god del høyere pris.

Jeg har lest utallige oppsummeringer, men det er bare tall og spesifikasjoner. Det betyr lite i den store sammenhengen, fordi jeg går meg vill.

Inntil D7000 kom var D90 et meget godt kamera, så jeg antar at det fortsatt er brukbart.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Jeg har ingenting å sammenligne med når det gjelder autofokus og følgefokus. Det er dog viktig at autofokus er raskere enn mitt nåværende Tamron 70-300 som kostet 999,-. Det bruker gjerne 10 sekunder fra den ene enden til den andre, enkelte ganger nekter den å fokusere.

Hastigheten objektivet bruker på å flytte fokusplanet kan man ikke gjøre noe med - det er for objektiv med innebygd fokusmotor noe som objektivet selv bestemmer. Bedre autofokus i huset kan derimot bety at det ikke behøver å virre så mye frem og tilbake, men treffer "rett på", og at det ofte velger/holder riktigere plassering av fokusplanet på ting i bevegelse - fugler, biler, sportsutøvere etc.

Og ja - D90 er, som de fleste kamerahus, like godt nå som da det var nylansert. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Da bestiller jeg Nikon D90 i løpet av neste uke slik at det er framme til den 12. April (Lønning, wohoo!).

Så blir det mer glass når sommeren nærmer seg.

Har vært i akkurat samme situasjon som deg; hadde D50, vurderte D90 og D7000, og landet på D90. Og jeg tror absolutt at også du vil bli fornøyd; ISOkvaliteten i dårlig lys er faktisk et gigantisk steg fra D50/D40, fokuseringen er rask og bra, videofunksjonen kommer jeg sannsynligvis ikke til å bruke, og billedkvaliteten er mye bedre. Mye bedre!!

Men, se deg om etter et brukt hus med kitlinse, du kan være heldig å finne et pent brukt til 3500/4000, da blir det glass (f.eks 35mm 1,8) allerede før sommeren ...

Lenke til kommentar

Da bestiller jeg Nikon D90 i løpet av neste uke slik at det er framme til den 12. April (Lønning, wohoo!).

Så blir det mer glass når sommeren nærmer seg.

4. april lanserer Nikon etter alt å dømme D5100 - og om ryktene er til å stole på, så blir dette et D7000 light som prismessig burde komme rimelig godt i klinsj med D90.

Dersom du ikke har bråhast - så råder jeg deg å legge D90 planene litt på hylla og se an utviklingen. Personlig syns jeg faktisk det er D90 som er dyrt, og ikke D7000 - hvis man ser dem opp mot hverandre og tar egenskapene i betraktning.

Lenke til kommentar

Har pratet litt med en her på forumet og jeg er ganske sikker på at jeg heller bestiller et D7000 hus som skal brukes sammen med mitt Nikkor 50mm F/1.8 fram til jeg får kjøpt annet glass.

Dette bør gi meg litt tid til å lære kamera osv osv. Noen kommentarer?

Edit: Grunnen til at jeg holder meg unna entry-level kameraene til Nikor er pga mangelen på fokusmotor.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Har pratet litt med en her på forumet og jeg er ganske sikker på at jeg heller bestiller et D7000 hus som skal brukes sammen med mitt Nikkor 50mm F/1.8 fram til jeg får kjøpt annet glass.

Dette bør gi meg litt tid til å lære kamera osv osv. Noen kommentarer?

Edit: Grunnen til at jeg holder meg unna entry-level kameraene til Nikor er pga mangelen på fokusmotor.

Ikke annet å si enn at det er en meget bra kombo - mulig jeg ville anbefalt å legge ut +400,- for 35mm f/1.8 AF-S, som jeg kanskje syns er et bedre "eneste objektiv" alternativ.

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar

Til TS.

Hei. Jeg vil si att jeg var i samme situasjon som deg når jeg bestemte meg for å oppgradere hus.

Da hadde jeg en D40 også å var godt fornøyd med det, men akkurat som du ville jeg ha motor i hus.+ generelt ett bedre kameraå bedre iso etc.

Da bedrev jeg også å såg på D90 leste å dillet rundt på nettet hva som er verdt å kjøpe eller ikke.

Etter litt sto det mellom d90 og d7000.

Begge hadde jo video dog bedre på d7000, men dette var ikke avgjørende for meg heller siden jeg skulle jo ta bilder stort sett.

Jeg har ikke prøvd D90 eller hatt det så kan ikke utale meg der, men jeg kan vell si jeg er rimelig storfornøyd med d7000 så langt. Når man først setter seg inn i kamera så blir dette en fornøyelse.

Hos FV ser jeg D90 er nå på 5795,- D7000 er 8695,- pris i forskjell 2900.- Pris på hus.

Jeg har ikke sett på andre butikker, men ville det ikke vært smart å bruke di extra 2900.- eller mindre på ett kamera når man først skal kjøpe seg ett nytt?,Joa jeg vet man kan jo tenke sånn att heller invistere pengene i ett objektiv er ikke dumt det heller, men hvist man har råd å vil ha det mange år så hvorfor ikke?

Selfølgelig kan man jo ha D90 i mange år også. Kan jo tenkes att du tenker om en stund (hvorfor gikk jeg ikke for d7000 istedenfor.. :)

Men når alt kommer til ett så er det jo hva man vil egentlig, hva skal man bruke det til, skal man punge ut di ekstra kronene osv osv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...