Gå til innhold

Canon Eos 550D vs 600D kamerahus

41 stemmer

1. 1. Canon Eos 550D vs 600D

• Canon Eos 550D
    • Canon Eos 600D
    • Ingen av delene

Anbefalte innlegg

Skal da kjøpe meg nytt speilrefleks siden det gamle har sagt takk for seg. Og da står valget mellom enten Canon EOS 550D eller 600D, kun kamerahus. Vet det er ikke mye som skiller dem, men er det noen som kan hjelpe meg.

Forskjeller som jeg vet om:

- Lyd på filming

- Skjerm som du kan ta ut og vri på

Noen andre forskjeller?

Har ikke satt meg så veldig inn i det enda.

Viss du har andre kamera forslag ville det også vært greit, bare det ligger på lik linje og pris som 550D og 600D :)

Prisene har ingenting å si, siden jeg snart har bursdag :)

Endret av carefac3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er små forskjeller mellom 550D og 600D. I følge dpreview:

•  
  • Vari-angle display
  • Scene intelligent Auto Mode
  • 'Basic+' creative controls in scene modes
  • 'Creative Filters' can be applied to images in playback mode
  • Multi-aspect ratio shooting (3:2, 4:3, 16:9, 1:1, previewable in Live View)
  • Integrated Wireless flash controller with multi-flash support
  • 'Video Snapshot' mode
  • Auto Lighting Optimizer now adjustable in 4 levels
  • Feature Guide
  • Image rating (1-5 stars)
  • Eye sensor for LCD display replaced by 'DISP' button
  • Marginally larger and heavier

Lenke til kommentar

Var det med eller uten IS du hadde?

Litt overaskende at 450D har sagt takk for seg alt, men ting kan jo skje.

I allefall Canon som kan se ut som et godt valg, og virker som om du også hadde det i tanken.

Og da har du vell 550D, 600D, 60D og 7D som kan passe.

Er vell da prisen her som er avgjørende på hvor "høyt" du skal gå, og hva som du ser på som viktige funskjoner.

Hva skal du ta bilder av?

Lenke til kommentar

550D vs 600D - ingen formening. Jeg ville anbefalt å kjøpe en pakke med 18-135 uansett hvilken av dem du velger. Antar objektivene 18-55 og 18-135 er rimelig lik på kvaliteten, men jeg ser at jeg så godt som aldri bytter til 70-200 nå som jeg har 18-135.

Sikkert mange som skyter langt mer bilder enn meg som er helt uenig i dette, men jeg finner 18-135 langt mer anvendelig enn 18-55.

Lenke til kommentar

Var det med eller uten IS du hadde?

Litt overaskende at 450D har sagt takk for seg alt, men ting kan jo skje.

I allefall Canon som kan se ut som et godt valg, og virker som om du også hadde det i tanken.

Og da har du vell 550D, 600D, 60D og 7D som kan passe.

Er vell da prisen her som er avgjørende på hvor "høyt" du skal gå, og hva som du ser på som viktige funskjoner.

Hva skal du ta bilder av?

Uten IS.

Ja, fikk det heldigvis igjen på forsikringen. Der jeg har fått penger til nytt :)

Er prisklassen til 550D og 600D jeg har råd til, 60D og 7D blir litt for dyre.

Tar bilder av alt fra natur, portrett, dyr, alt igrunn :)

Grunnen til at jeg helst vil ha 600D er fordi det kan filme med lyd, noe 550D ikke kan.. Men det blir nokk mest brukt til foto ikke filming. Pluss vri skjermen er jo et lite pluss da.

Lenke til kommentar

Ikke filme med lyd på 550D? Jeg har det kameraet selv, og det har da lyd på de få videoene jeg har tatt ihvertfall...

550D er et bra kamera det, omtrent i samme klasse som 600D. En kjekk ting er jo vridbar skjerm da, kjekt hvis man skal filme Top Gear Live eller lignende og må ha kamera hevet over hodet.

Nå får du 550D til 4990kr på Dustin.no (med kit-objektiv), mens 600D koster 5800-6000kr uten objektiver. 8000kr hvis du skal ha med 18-135mm

Lenke til kommentar

Ikke filme med lyd på 550D? Jeg har det kameraet selv, og det har da lyd på de få videoene jeg har tatt ihvertfall...

Tipper på at han tenker på at 600D har mulighet for manuell kontroll av bl.a. lyd...

Ellers: om jeg først hadde hatt råd til 600D hadde jeg spart enda litt til fordel for 60D :cool:

Lenke til kommentar

Tipper på at han tenker på at 600D har mulighet for manuell kontroll av bl.a. lyd...

Ellers: om jeg først hadde hatt råd til 600D hadde jeg spart enda litt til fordel for 60D :cool:

Har så mye annet jeg må spare til så det er nokk ikke en mulighet :)

Lenke til kommentar

Nå får du 550D til 4990kr på Dustin.no (med kit-objektiv), mens 600D koster 5800-6000kr uten objektiver. 8000kr hvis du skal ha med 18-135mm

Jeg bare leste at det ikke var lyd på det, og at du måtte kjøpe ekstern mikrofon. Men kan være jeg har lest feil..

Har ca. 5-6k å bruke på kamera så viss jeg skal kjøpe 18-135mm kit blir det for dyrt for meg, desverre :/

Lenke til kommentar

- Lyd på filming

Du får lyd på filmingen med 550D også, men kun med den innebygde mikrofonen. 600D har fått tilkobling for ekstern mikrofon i tillegg. Eksterne mikrofoner gir ofte bedre lyd, men det koster jo ekstra og er ennå en ting å holde styr på.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

- Lyd på filming

Du får lyd på filmingen med 550D også, men kun med den innebygde mikrofonen.

Men det er det samme på 600D, er vell mulighet for ekstern mikrofon på begge, men det har da ikke jeg bruk for..

Lenke til kommentar

- Lyd på filming

Du får lyd på filmingen med 550D også, men kun med den innebygde mikrofonen. 600D har fått tilkobling for ekstern mikrofon i tillegg. Eksterne mikrofoner gir ofte bedre lyd, men det koster jo ekstra og er ennå en ting å holde styr på.

Ja, men det har ikke jeg bruk for. Kan være greit med filming av og til. Men det kommer hovedsaklig til å bli brukt til fotografering..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...